Τετάρτη 4 Σεπτέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ
Συνεχίζουν την αποχή

Βάζοντας στο στόχαστρο την κυβερνητική πολιτική, κινητοποιούνται και φοιτητές

Μέρα με τη μέρα, οι σύλλογοι πανεπιστημιακών, που αποφασίζουν συνέχεια της αποχής και διενέργεια εξετάσεων μόνο για τους επί πτυχίω φοιτητές, πληθαίνουν και μαζί μ' αυτό εντείνεται η κρίση στα ΑΕΙ, για την οποία η κυβέρνηση «νίπτει τας χείρας της», κρατώντας τη γνωστή αδιάλλακτη στάση.

Οι Σύλλογοι Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) των ΑΕΙ, που συνεχίζουν την αποχή, είναι των: Γεωπονικού, Παντείου, Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Πειραιά, Πάτρας, Ιωαννίνων, Αιγαίου (χωρίς μέριμνα για τους επί πτυχίω φοιτητές) και των σχολών Κοινωνικών Επιστημών, Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Κρήτης, Φυσικομαθηματικής, Νομικής, ΤΕΦΑΑ και ΤΕΑΠΗ του Πανεπιστημίου Αθήνας και ο νεοσύστατος σύλλογος Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Στο μεταξύ, χθες εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) είχαν συνάντηση με το προεδρείο της ΑΔΕΔΥ και συμφώνησαν να διατυπώσουν μετά τη ΔΕΘ κοινές πρωτοβουλίες για την κατάργηση της επιδοματικής σύνθεσης των μισθολογίων.

Αγωνιστικές αποφάσεις φοιτητών

Στο μεταξύ, ο Σύλλογος Φοιτητών του Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΤΕΜΦΕ) Πολυτεχνείου προχωράει σήμερα και αύριο σε κατάληψη της πρυτανείας του ιδρύματος, με αιτήματα ενάντια στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση που προωθεί η κυβέρνηση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. «Σε αυτή τη φάση - τονίζεται στην απόφαση των φοιτητών - είναι απαραίτητο να εξασφαλιστούν οι όροι για τη μεγαλύτερη δυνατή συσπείρωση απέναντι στα σχέδια της κυβέρνησης για την Ανώτατη Εκπαίδευση, είναι επιτακτική η ανάγκη συντονισμένης πάλης των φοιτητών, μαζί με σπουδαστές, ΔΕΠ, εργαζόμενους, πλάι στο λαϊκό κίνημα για την ίδρυση Ενιαίας Ανώτατης Δημόσιας και Δωρεάν Εκπαίδευσης. Αγώνας, που θα περάσει μέσα από τις αποφάσεις μαζικών γενικών συνελεύσεων και το συντονισμό των φοιτητικών συλλόγων στη βάση των αποφάσεων αυτών».

Στη βάση αυτή, καλούν μαζί με το Σύλλογο Ειδικού Τεχνολογικού και Εργαστηριακού Προσωπικού (ΕΤΕΠ) σε κοινή συνέλευση σήμερα με το ΔΕΠ του ιδρύματος, προκειμένου να πάρουν κοινές αποφάσεις διεύρυνσης του αγώνα, βάζοντας στο στόχαστρο τη ρίζα που γεννά τα προβλήματα και επιλέγοντας αντίστοιχες μορφές.

«ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ»
Ολοκληρωμένη πρόταση αγώνα για τον κλάδο

Από την πορεία των πανεπιστημιακών στο υπουργείο Παιδείας

ICON

Από την πορεία των πανεπιστημιακών στο υπουργείο Παιδείας
Με μια ολοκληρωμένη ανακοίνωση σε πραγματικά αγωνιστική κατεύθυνση παρεμβαίνει η «Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση» (ΔΗΠΑΚ) πανεπιστημιακών, στο θέμα των κινητοποιήσεων του κλάδου, προτείνοντας ένα διευρυμένο πλαίσιο και αντίστοιχες κινητοποιήσεις που θα ενδυναμώνουν την πίεση στην κυβέρνηση, με αναστολή των λειτουργιών που αποτελούν την καρδιά της επιχειρηματικής μετάλλαξης των πανεπιστημίων.

Συγκεκριμένα, η ΔΗΠΑΚ καταγγέλλει ότι η κυβέρνηση εξακολουθεί να εμμένει στην αδιάλλακτη στάση της, ενώ προσπαθεί να φέρει σε δύσκολη θέση και απομόνωση τους πανεπιστημιακούς, με επινοήσεις που εφευρίσκει μπροστά στην κοινή γνώμη, καθώς επιθυμεί με κάθε τρόπο να περάσει τα σχέδιά της, δηλαδή την εγκατάλειψη του δημοσίου πανεπιστημίου και τη μετατροπή του σε επιχειρηματικό.

Παράλληλα ασκεί κριτική στην πλειοψηφία της ΠΟΣΔΕΠ, που περιόρισε στο ελάχιστο τα αιτήματα και δε θέλησε να προβάλει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο με τα προβλήματα της πανεπιστημιακής παιδείας, από τη σκοπιά της υπεράσπισης των λαϊκών συμφερόντων, ενώ απ' ό,τι φαίνεται δε θέλει να συγκρουστεί με την κυβερνητική πολιτική που ακολουθείται στα πανεπιστήμια.

Περιγράφοντας αυτή ακριβώς την πολιτική που καταδικάζει τα πανεπιστήμια και τους πανεπιστημιακούς, η ΔΗΠΑΚ αναφέρει:

- Τις συνολικές αναδιαρθρώσεις με τις οδηγίες της ΕΕ, που μετατρέπουν το πανεπιστήμιο σε επιχειρηματικό, περιθωριοποιούν τους πανεπιστημιακούς, συρρικνώνουν τις συντάξεις και καθηλώνουν τους μισθούς.

- Την αύξηση του αριθμού των φοιτητών, χωρίς βελτίωση υποδομών, αλλά με εντατικοποίηση εργασίας του ΔΕΠ.

- Τις επιλεκτικές χρηματοδοτήσεις έρευνας που κατευθύνονται σε ινστιτούτα που λειτουργούν με τους νόμους της αγοράς, ενώ η χρηματοδότηση έρευνας είναι μηδενική για το μεγαλύτερο μέρος του ΔΕΠ.

- Την κατάργηση της πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και τα κίνητρα που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση για τη δημιουργία επιχειρήσεων από μέλη ΔΕΠ.

- Τις επικείμενες νομοθετικές ρυθμίσεις (αξιολόγηση, μεταπτυχιακά), που όντας σύμφωνες με τις ευρωεντολές της Μπολόνια, θα έχουν δραματικές επιπτώσεις συνολικά για την ανώτατη εκπαίδευση.

Η ΔΗΠΑΚ συμπεραίνει ότι ένα σημαντικό μέρος των Πανεπιστημιακών συνειδητοποιεί τη θέση του και θέλει να αντισταθεί, αλλά τονίζει ότι η ανακοίνωση της ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ «για τη συνέχιση των κινητοποιήσεων με το ίδιο πλαίσιο και μορφή, μετά την τελευταία άκαρπη συνάντηση με τους υπουργούς (την ώρα που εκλιπαρεί για τη συγκρότηση μιας επιτροπής και να κλείσουν άρον - άρον τις κινητοποιήσεις), μόνο την κυβέρνηση εξυπηρετεί». Αντί γι' αυτά, η ΔΗΠΑΚ προτείνει διεύρυνση του διεκδικητικού πλαισίου, ανασύνταξη των δυνάμεων και εξασφάλιση της αναγκαίας συμμαχίας με φοιτητές και εργαζόμενους.

Στο διεκδικητικό πλαίσιο η ΔΗΠΑΚ, ανάμεσα σε άλλα, προτείνει: Αύξηση των αποδοχών και συντάξεων, ενσωμάτωση όλων των επιδομάτων στο βασικό μισθό, συντάξιμες αποδοχές στο 80% των αποδοχών των εν ενεργεία μελών ΔΕΠ, πλήρη και αποκλειστική απασχόληση στο Πανεπιστήμιο, κατάργηση του νόμου για την ίδρυση επιχειρήσεων από μέλη ΔΕΠ, υπογραφή συλλογικής σύμβασης εργασίας κάθε χρόνο, επιχορήγηση της έρευνας από το κράτος σε όλες τις επιστημονικές περιοχές και για όλα τα μέλη ΔΕΠ, σημαντική αύξηση των κρατικών δαπανών, προκήρυξη θέσεων ΔΕΠ, πάγωμα κάθε ενέργειας προσαρμογής στη διακήρυξη της Μπολόνια.

Για να κλιμακωθεί ο αγώνας, η ΔΗΠΑΚ προτείνει συγκέντρωση - διαδήλωση στα μέσα Σεπτέμβρη με φοιτητές κι εργαζόμενους, αναστολή λειτουργίας των Ειδικών Λογαριασμών και Ινστιτούτων, κλιμάκωση νέων απεργιακών κινητοποιήσεων μετά τη διεξαγωγή της εξεταστικής περιόδου.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Επιφυλάσσεται να απαντήσει για την απαλλαγή από τα θρησκευτικά

Μέσα στις επόμενες μέρες αναμένεται η απάντηση του υπουργείου Παιδείας στην απόφαση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων σύμφωνα με την οποία απαγορεύεται η αναγραφή του θρησκεύματος και στα απολυτήρια των σχολείων. Στην ίδια απόφαση, σύμφωνα με χτεσινό δημοσίευμα της «Ελευθεροτυπίας» προβλέπεται ότι για την απαλλαγή των μαθητών από την παρακολούθηση του μαθήματος των θρησκευτικών δεν απαιτείται να δηλώνουν οι γονείς άθρησκοι αλλά με μία απλή δήλωση στην οποία θα αποκαλούνται φιλοσοφικές πεποιθήσεις χωρίς περαιτέρω διευκρινίσεις.

Η αντίδραση του υπουργείου Παιδείας θα έρθει επίσημα μόλις η ηγεσία του πάρει στα χέρια της την απόφαση και τη μελετήσει ενώ ήδη η αντίδραση ήρθε χτες από την Ιερά Σύνοδο. Ωστόσο, ανεξάρτητα από το τι τελικά θα απαντήσει το υπουργείο, η απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών για όσους το επιθυμούν, πρέπει να θεωρείται αυτονόητη αφού κατοχυρώνεται και συνταγματικά με το δικαίωμα της ανεξιθρησκίας.

Αιτήσεις διορισμού αναπληρωτών πληροφορικής

Από 4 μέχρι 6 Σεπτέμβρη 2002 θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση διορισμού οι υποψήφιοι που είναι εγγεγραμμένοι στον Ενιαίο Πίνακα Αναπληρωτών του κλάδου ΠΕ 19 πτυχιούχων πληροφορικής ΑΕΙ (με σύνολο μορίων πάνω από 18) και ΠΕ 20 πτυχιούχων πληροφορικής ΤΕΙ (με σύνολο μορίων πάνω από 8.6) που συντάχθηκε με βάση την προϋπηρεσία τους ως προσωρινού αναπληρωτή ή ωρομίσθιου σε δημόσια σχολεία και με σειρά εγγραφής που εξαρτάται από το σύνολο της υπηρεσίας τους.

Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, οι παραπάνω μπορούν να υποβάλουν αίτηση στη διεύθυνση προσωπικού δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για μόνιμο διορισμό σε κενές θέσεις που απέμειναν μετά τους διορισμούς, που έχουν ήδη ανακοινωθεί, εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των οικείων κλάδων.

ΔΗΜΟΣΙΟ
Ομηροι παραμένουν οι εποχικά εργαζόμενοι
  • Νομοσχέδιο για το ΑΣΕΠ, με το οποίο καταργείται ο γραπτός διαγωνισμός για τις προσλήψεις στο δημόσιο
  • Ο βουλευτής του ΚΚΕ Δ. Τσιόγκας κατήγγειλε ότι μένουν στον αέρα εργαζόμενοι που απασχολούνται ακόμα και 23 χρόνια στο δημόσιο

Κανένας εποχικά εργαζόμενος στο δημόσιο δεν τακτοποιείται, αλλά αντίθετα συνεχίζει η ομηρία τους από τους εκάστοτε κυβερνώντες, όπως προκύπτει από τις διατάξεις του νομοσχεδίου «για την τροποποίηση του συστήματος προσλήψεων στο δημόσιο» το οποίο συζητείται από χτες στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Με το νομοσχέδιο καταργείται ουσιαστικά ο γραπτός διαγωνισμός για την πρόσληψη στο δημόσιο, αυξάνεται το όριο ηλικίας για πρόσληψη στο 55ο έτος, ενώ χτες ο υπουργός Κ. Σκανδαλίδης προανήγγειλε κάποιες νέες επιμέρους αλλαγές στις διαδικασίες προσλήψεων, οι οποίες θα συγκεκριμενοποιηθούν στη σημερινή συνεδρίαση. Δηλαδή, όσοι απασχολούνται στις διάφορες ανώνυμες εταιρίες των δήμων δε θα μπορούν σε καμία περίπτωση να μετατάσσονται στις κεντρικές υπηρεσίες των δήμων. Επίσης, όσοι για να προσληφθούν σε δήμους κάτω των 10.000 κατοίκων, κάνουν χρήση των μορίων εντοπιότητας, δε θα μπορούν να μετατεθούν πριν από 10 χρόνια. Οσο για το όριο ηλικίας, εξετάζεται το ενδεχόμενο να απελευθερωθεί τελείως, ενώ σε κάθε διαγωνισμό οι θέσεις που δε θα απαιτούν προϋπηρεσία θα ανέβουν στο 33%.

Ο εισηγητής του ΚΚΕ, Δ. Τσιόγκας, τόνισε ότι με το νομοσχέδιο δεν τακτοποιείται κανένας εποχικά εργαζόμενος στο δημόσιο και είναι χαρακτηριστικό ότι παραμένει η εκκρεμότητα εργαζομένων που εργάζονται ακόμα και 23 χρόνια σε διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου. Ζήτησε να μονιμοποιηθούν όλοι όσοι καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες όπως επίσης και να προσληφθούν οι επιτυχόντες του γραπτού διαγωνισμού του ΑΣΕΠ που έγινε το 1998.

Ο Δ. Τσιόγκας ζήτησε να υπάρχει μία και σταθερή σχέση εργασίας για το δημόσιο, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, με προσδιορισμό εκ των προτέρων των απαραίτητων θέσεων εργασίας. Δήλωσε κατηγορηματικά αντίθετος με τη μερική απασχόληση και είπε ότι όσοι εργάζονται με σύμβαση έργου στο δημόσιο στερούνται κάθε δικαιώματος αφού δεν παίρνουν ούτε Δώρα γιορτών, ούτε επίδομα άδειας, ενώ δε δικαιούνται ούτε επίδομα ανεργίας. Αποκαλύπτοντας την υποκρισία της κυβέρνησης, τόνισε ότι μόλις την προηγούμενη βδομάδα χάρισε 300 δισ. δρχ. που χρωστούσαν στο ΙΚΑ οι καπιταλιστές και την ίδια στιγμή δεν προσλαμβάνει το απαραίτητο προσωπικό για το Ιδρυμα, με αποτέλεσμα αυτό να υπολειτουργεί.

Αντίθετοι με το νομοσχέδιο, κυρίως λόγω της κατάργησης του γραπτού διαγωνισμού, δήλωσαν οι εκπρόσωποι της ΝΔ, ενώ η εκπρόσωπος του ΣΥΝ επιφυλάχτηκε να τοποθετηθεί στη συζήτηση της Ολομέλειας.

ΣΧΟΛΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ «ΣΤΡΟΓΓΥΛΟ» ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Μια ανακατασκευή που άργησε χρόνια

Χρονιά με αναγκαστική μεταστέγαση σε προκάτ και αίθουσες-κλουβιά, σε πρώην γυμναστήρια, περιμένει εκατοντάδες μαθητές και τους εκπαιδευτικούς

Ο χώρος που προορίζεται για... αίθουσες
Ο χώρος που προορίζεται για... αίθουσες
Στον Αγιο Δημήτριο οι εξαγγελίες της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για ομαλή έναρξη της φετινής σχολικής χρονιάς, που ξεκινάει την επόμενη Τετάρτη 11/9, μάλλον δεν πιάνουν και πολύ τόπο. Τρανό παράδειγμα ένα από τα μεγαλύτερα σχολικά συγκροτήματα της πόλης, που συστεγάζει 5 σχολεία.

Τα χρόνια λοιπόν και συσσωρευμένα προβλήματα του «Στρογγυλού» σχολικού συγκροτήματος του Αγίου Δημητρίου ζητούν άμεσα λύσεις. Το «Στρογγυλό» αυτό συγκρότημα, το οποίο θυμίζει περισσότερο φυλακές, παρά σχολεία που στεγάζουν μαθητές, συστεγάζει τα 1ο Γυμνάσιο και Ενιαίο Λύκειο Αγ. Δημητρίου, τα Εσπερινά Γυμνάσιο και ΕΛ της περιοχής καθώς και ένα δημόσιο ΙΕΚ. Αίτημα, πάνω από 20 χρόνια, γονιών, εκπαιδευτικών και μαθητών του σχολείου ήταν να κατασκευαστεί το σχολείο από την αρχή προκειμένου να κάνουν μάθημα κάτω από ανθρώπινες συνθήκες, όπως, για παράδειγμα, να έχουν θέρμανση, αξιοπρεπείς αίθουσες διδασκαλίες.

Το έργο ανακατασκευής του σχολικού συγκροτήματος ανατέθηκε από τον ΟΣΚ στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο και δημοπρατήθηκε στις 5 του Ιούνη. Ομως, λόγω του ύψους της δαπάνης έχει διαβιβαστεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ ο εργολάβος προβλέπεται να εγκατασταθεί και να ξεκινήσουν οι εργασίες μέσα στο φθινόπωρο. Ομως, όπως μας είπαν εκπαιδευτικοί του σχολείου, πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων δεν πρόκειται να ξεκινήσουν οι εργασίες ανακατασκευής αλλά και μεταστέγασης των σχολείων.

Προκάτ «λύσεις»

Η «λύση» για την «προσωρινή» στέγαση των μαθητών των παραπάνω σχολείων που έχει δοθεί είναι οι μεν του 1ου ΕΛ να πάνε σε οικόπεδο επί των οδών Ρεθύμνης και Αιγίνης, όπου θα τοποθετηθούν αίθουσες προκάτ, ενώ για τους μαθητές των υπολοίπων σχολείων δόθηκε η λύση της στέγασης στα... γυμναστήρια του σχολείου, τα οποία προβλέπεται να διαμορφωθούν σε αίθουσες διδασκαλίας.

«Μέχρι και με τις τελευταίες βροχές το ταβάνι στα γυμναστήρια έσταζε. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς θα χωρέσουμε σε αυτά», μας επισήμανε ο Θοδ. Λαμπρόπουλος, καθηγητής στο Γυμνάσιο, σχολιάζοντας τη λύση που δόθηκε για στέγαση στα γυμναστήρια.

Ανησυχία αλλά και δυσπιστία εκφράζουν οι καθηγητές για τις εργασίες που πρόκειται να γίνουν, σημειώνοντας ότι αυτές θα είναι στην ουσία «μπαλώματα» και ψευτοχωρίσματα.

Στις «λύσεις» όμως που δόθηκαν δεν πάρθηκε υπόψη ο μαθητικός πληθυσμός των σχολείων. Και στις δύο περιπτώσεις οι μαθητές δε χωρούν στα σχολειά τους. Ετσι, το Λύκειο, το οποίο είχε πέρσι 16 τμήματα, φέτος θα λειτουργήσει, σύμφωνα με τους καθηγητές, σχεδόν με τα μισά, ενώ στο Γυμνάσιο τα 13 τμήματα συμπτύχθηκαν φέτος σε 10. Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα ότι πέρσι στην Α΄ τάξη Λυκείου φοιτούσαν 120 μαθητές, ενώ φέτος έγιναν δεκτοί μόνον 60 μαθητές.

Ανησυχία έχει προκαλέσει η κατάσταση και για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι, όπως καταγγέλλουν, μένουν μετέωροι. «Πότε, πώς και τι θα γίνει με τους καθηγητές που "περισσεύουν" δεν ξέρουμε», μας είπε η Εφη Πανάκη, καθηγήτρια του Λυκείου, για να συμπληρώσει η Π. Φωτιάδου: «Χρόνια υπόσχονται λύσεις αλλά κάθε χρόνο όλα μένουν ίδια. Φέτος, δε, δεν ξέρουμε τι θα κάνουμε, πού θα πάμε».

«Με την κατάσταση αυτή συρρικνώνεται το σχολείο και μειώνεται συγχρόνως το εκπαιδευτικό προσωπικό. Αυτό που ζητούσαμε εμείς ήταν όταν θα γίνει η μεταφορά να γίνει αυτούσια, κάτι όμως που δε θα γίνει. Ο ιστός αλλάζει αν φύγουν οι καθηγητές, ενώ η σύνθεση του σχολείου αλλοιώνεται», μας είπε στη συνέχεια ο Γερ. Κουτσανδρέας.

Οσο για το χρονοδιάγραμμα, που έχει τεθεί και με βάση το οποίο το σχολικό συγκρότημα θα παραδοθεί ξανά σε 420 εργάσιμες μέρες, δεν πείθει κανέναν, ενώ εκφράζεται και ο φόβος ότι αυτή η κατάσταση θα διαιωνιστεί και θα προστεθούν και νέα προβλήματα με τη μεταστέγαση.


Ανθή ΓΕΩΡΓΙΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ