Τετάρτη 30 Αυγούστου 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Ανταποκρίσεις για τις εκδηλώσεις του 43ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» - Οι ημερομηνίες των κεντρικών Φεστιβάλ σε όλη τη χώρα.
  • Αφιέρωμα «Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία»: Η Διακήρυξη της πρώτης αντιπροσωπείας εκπαιδευτικών της Δυτικής Ευρώπης που επισκέφτηκε τη Ρωσία μετά την Επανάσταση.
  • Παρεμβάσεις της «αγοράς» για Εκπαίδευση - υπηρέτη της κερδοφορίας των επιχειρήσεων.
43ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΝΕ - «ΟΔΗΓΗΤΗ»
Στο επίκεντρο των εκδηλώσεων τα επιτεύγματα του σοσιαλισμού

Ο «Ριζοσπάστης» συνεχίζει σήμερα τις ανταποκρίσεις από εκδηλώσεις του 43ου Φεστιβάλ ΚΝΕ - «Οδηγητή» σε όλη την Ελλάδα που μεταφέρουν το μήνυμα «100 χρόνια από τις μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο - "Το μέλλον δε θα 'ρθει από μονάχο του... αν δεν πάρουμε μέτρα κι εμείς" (Βλ. Μαγιακόφσκι)».

Στην Τσαριτσάνη Λάρισας

Το βράδυ του Σαββάτου, 26 Αυγούστου, προφεστιβαλική εκδήλωση έγινε στην Τσαριτσάνη της Λάρισας, στη γεμάτη από κόσμο πλατεία του χωριού, που άνοιξε με χαιρετισμό της Κικής Συμεωνίδου, μέλους του Τομεακού Συμβουλίου Μαθητών Λάρισας της ΚΝΕ.

Κεντρικός ομιλητής ήταν ο Τάσος Τσιαπλές, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, ο οποίος μεταξύ άλλων κάλεσε το λαό και τη νεολαία να είναι σε επαγρύπνηση, αφού ιδιαίτερα τις τελευταίες μέρες εντείνεται ο αντικομμουνισμός, με αφορμή την εσθονική προεδρία της ΕΕ και τις φιέστες εξίσωσης ναζισμού - κομμουνισμού, τονίζοντας ότι ο φασισμός αποτελεί μορφή εξουσίας του ίδιου του καπιταλισμού και η αντικομμουνιστική εκστρατεία της ΕΕ συμβαδίζει με την επίθεση κατά των εργατικών - λαϊκών δικαιωμάτων και είναι πολύχρονη. Σημείωσε πως «όσα και να κάνουν, η ιστορία δεν θα ξαναγραφτεί με μπλε, πράσινα ή μαύρα γράμματα. Εχει γραφτεί με το αίμα εκατομμυρίων αγωνιστών και κομμουνιστών που πολέμησαν το ναζισμό - φασισμό. Είναι στο χέρι των λαών σήμερα, σε συμπόρευση με τους κομμουνιστές, να μπει στο σκουπιδοτενεκέ της ιστορίας ο καπιταλισμός, που γεννά φτώχεια, πολέμους και το φασισμό - ναζισμό...».

Στον Μανταμάδο Λέσβου
Στον Μανταμάδο Λέσβου
Ακολούθησε λαϊκό μουσικό πρόγραμμα από τους Αποστόλη Φωτιάδη, Βασίλη Μπαλή και Ιωάννα Μπαλή.

Στο χώρο λειτούργησε βιβλιοπωλείο με εκδόσεις της «Σύγχρονης Εποχής», ενώ το απόγευμα προηγήθηκε με μεγάλη συμμετοχή τουρνουά πινγκ- πονγκ.

Στον Μανταμάδο Λέσβου

Μια μέρα πριν, την Παρασκευή 25 Αυγούστου, προφεστιβαλική έγινε και στο Πολύκεντρο Μανταμάδου Λέσβου. Το πρόγραμμα ξεκίνησε με το χαιρετισμό του Γιώργου Χιωτέλη, Γραμματέα της ΟΒ Μανταμάδου. Ακολούθησε το ντοκιμαντέρ «100 χρόνια από τον Κόκκινο Οκτώβρη», που έκανε μεγάλη εντύπωση.

Η εκδήλωση συνεχίστηκε με πολιτική ομιλία από την Στέλλα Δήμου, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, η οποία για το μήνυμα του Φεστιβάλ μεταξύ άλλων ανέφερε πως «σήμερα πολλοί νέοι και νέες, βλέποντας τη ζωή μας να συνθλίβεται από την ανεργία, την εργασιακή περιπλάνηση, τους μισθούς πείνας, αναρωτιούνται αν υπάρχει διέξοδος, αν μπορούν να αλλάξουν τα πράγματα. Εμείς λέμε καθαρά: Μπορούν να αλλάξουν και θα αλλάξουν! Αυτό έδειξε και η πείρα των μπολσεβίκων, που με τη νίκη τους άνοιξαν το δρόμο για τη νέα κοινωνία».

Παράλληλα, επεσήμανε ότι τα τεράστια επιτεύγματα και η προσφορά σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης ζωής στην ΕΣΣΔ αναδεικνύουν την ανωτερότητα του σοσιαλισμού κι έφερε παραδείγματα: «Αμέσως μετά την Οκτωβριανή Επανάσταση στη Σοβιετική Ενωση, το 1917, εξασφαλίστηκε καθολική κοινωνική ασφάλιση για όλους, δημόσια δωρεάν Παιδεία και Υγεία. Το 1930 ο Μιχαήλ Τσκούνοβ καταγράφηκε ως ο τελευταίος άνεργος στην ΕΣΣΔ, την ίδια στιγμή που σήμερα ο καπιταλισμός σε καμία χώρα δεν έλυσε το ζήτημα της ανεργίας και δεν θα μπορούσε να το κάνει, αφού είναι στο DNA του. Κάθε νέος από την αρχή των σπουδών του στην ΕΣΣΔ ήξερε πού θα δουλέψει μόλις αποφοιτήσει, γιατί στο σοσιαλισμό δεν "περισσεύει" κανείς, αφού οι λαϊκές ανάγκες δεν είναι περίσσευμα! Χιλιάδες ήταν οι επιστήμονες από τις εργατικές και αγροτικές οικογένειες, ανάμεσά τους και ο αστροναύτης Γιούρι Γκαγκάριν, που το 1961 ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πέταξε στο διάστημα, γύρω από τη Γη. Το κρατικό πανεπιστήμιο της Μόσχας διέθετε 6.000 δωμάτια για τους φοιτητές. Οταν σήμερα υπάρχουν εστίες στη χώρα μας μόνο για ένα πολύ μικρό ποσοστό φοιτητών, όπως συμβαίνει και εδώ στη Μυτιλήνη».

Στο Βαθύ Σάμου
Στο Βαθύ Σάμου
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με λαϊκό γλέντι από τους Παναγιώτη Κάιτατζη, Ανδρέα Ανδρέου και Ηλία Μαντικό. Στο χώρο υπήρχε βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής», το οποίο επισκέφτηκε αρκετός κόσμος.

Στο Βαθύ της Σάμου

Πετυχημένη ήταν και η προφεστιβαλική εκδήλωση που έγινε επίσης στις 25 Αυγούστου στο Βαθύ της Σάμου και συμμετείχε πλήθος κόσμου, με ιδιαίτερη την παρουσία νεολαίας, αλλά και προσφύγων και μεταναστών.

Ο Θάνος Μπίμπας, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ, κατά την ομιλία του αναφέρθηκε στη ρεαλιστικότητα και αναγκαιότητα της πάλης για το σοσιαλισμό σήμερα, ιδιαίτερα για τη νεολαία, αφού η ανωτερότητά του μπορεί να δώσει τεράστια επιτεύγματα για τη ζωή του λαού στις σημερινές συνθήκες ανάπτυξης της τεχνολογίας και της επιστήμης, περισσότερα απ' όσα έδωσε τα χρόνια που οικοδομήθηκε στην ΕΣΣΔ και τις άλλες σοσιαλιστικές χώρες, ενώ στάθηκε και στον αντικομμουνισμό που οξύνθηκε αυτές τις μέρες με αφορμή το συνέδριο στην Εσθονία.

Στην εκδήλωση συμμετείχε τμήμα εφήβων και γυναικών του Επιμορφωτικού Εκπολιτιστικού Συλλόγου Μυτιληνιών που παρουσίασε νησιώτικους χορούς, καθώς και το συγκρότημα «Opal» που χάρισε όμορφες στιγμές με τη μουσική και τα τραγούδια του, αναδεικνύοντας τις δυνατότητες και τη σημασία της ερασιτεχνικής δημιουργίας για τους εργαζόμενους και τη νεολαία.

Στην Τσαριτσάνη Λάρισας
Στην Τσαριτσάνη Λάρισας
Δραστηριότητες υπήρχαν και για τους μικρούς φίλους της ΚΝΕ. Επίσης λειτούργησε βιβλιοπωλείο της «Σύγχρονης Εποχής», καθώς και έκθεση αφιερωμένη στο σοσιαλισμό.

Φεστιβαλικές εκδηλώσεις τις επόμενες μέρες

Οι εκδηλώσεις του 43ου Φεστιβάλ ανά την Ελλάδα συνεχίζονται και αναλυτικά το πρόγραμμά τους για τις επόμενες μέρες έχει ως εξής:

Σήμερα, Τετάρτη

-- Η Τομεακή Οργάνωση Δυτικής Θεσσαλονίκης διοργανώνει εκδήλωση με θέμα «Αθλητισμός και φασισμός δεν πάνε μαζί». Η εκδήλωση θα ξεκινήσει στις 5 μ.μ., με τουρνουά ποδοσφαίρου στα γηπεδάκια Πολίχνης και θα ολοκληρωθεί με ομιλία - συζήτηση, στις 7 μ.μ., στον ίδιο χώρο.

Αύριο, Πέμπτη

-- Στην Πτολεμαΐδα, στις 9 μ.μ., στην πλατεία, με ομιλητή τον Γιάννη Βήττα, μέλος του Γραφείου Περιοχής της ΚΟ Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.

-- Στη Λαμία, στην πλατεία Καράβι, θερινό σινεμά με προβολή σύγχρονης ξένης ταινίας.

Παρασκευή 1 Σεπτέμβρη

-- Στη Λευκάδα, στις 8 μ.μ., στο Ανοικτό Θέατρο, με: Ομιλία από τον Νεκτάριο Τριάντη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, συναυλία με τον Δημήτρη Μπάση, Quarteto Branello, αντάρτικα τραγούδια, προβολή ντοκιμαντέρ για τα 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης, έκθεση με θέμα «Αλήθειες και ψέματα για το Σοσιαλισμό» κ.ά.

-- Στα Τρίκαλα, στο Μύλο Ματσόπουλου, στις 7.30 μ.μ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Μουσικό Αφιέρωμα για τα 100 χρόνια της Οκτωβριανής Επανάστασης σε ενορχήστρωση του Δημήτρη Φωτιάδη. Ομιλία από τον Κώστα Αβραμόπουλο, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ. Συναυλία με τον Χρήστο Θηβαίο. Κι ακόμα: Αφιέρωμα στις κατακτήσεις των εργαζομένων στο σοσιαλισμό. Συζήτηση με θέμα «Παλεύοντας στην καθημερινότητα για το ανέφικτο ή για τις σύγχρονες ανάγκες μας». Rap challenge (διαγωνισμός ρίμας) ενάντια στο φασισμό και στο ρατσισμό. Παράσταση θεάτρου σκιών του Κοσμά Παναγιώκα κ.ά.

-- Στην Καστοριά, στις 9.30 μ.μ., στην πλατεία Μακεδονομάχων, με ομιλητή τον Σωκράτη Μπουντόλο, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Στα Γρεβενά, στις 9 μ.μ., στην πλατεία Λαχαναγοράς, με ομιλητή τον Κώστα Αντάρα, μέλος του Συμβουλίου Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας της ΚΝΕ.

-- Στη Σπάρτη, στις 9 μ.μ., στο Πάρκο Ευαγγελίστριας, με ομιλήτρια την Ελένη Μητικάρη, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

Διήμερο Παρασκευή 1 - Σάββατο 2 Σεπτέμβρη

-- Στην Αρτα, στις 8 μ.μ., στην πλατεία Σκουφά. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει: Την Παρασκευή: Μουσικό και αφηγηματικό αφιέρωμα στον Μάνο Λοΐζο, με αφορμή τα 35 χρόνια από το θάνατό του, με τίτλο «Τίποτα δεν πάει χαμένο...». Κεντρική ομιλία από τον Κώστα Παπαδάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και ευρωβουλευτή. Μεγάλη συναυλία με τον Μίλτο Πασχαλίδη. Λαϊκό γλέντι με τους «Πέντε στο δρόμο». Το Σάββατο: Διαδραστικό παιχνίδι για τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο και την προσφυγιά στο Μαθητικό Στέκι. Μουσικό και αφηγηματικό αφιέρωμα στην Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση με τίτλο «10 μέρες που συγκλόνισαν τον κόσμο...». Συναυλία με τον Δημήτρη ΝΤΖ#. Λαϊκό γλέντι με τον Βαγγέλη Κορακάκη.

Σάββατο 2 Σεπτέμβρη

-- Στην Κατερίνη, στις 8 μ.μ., στο Πάρκο Κατερίνης. Θα μιλήσει ο Χρήστος Κυγιάκης, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και Γραμματέας της Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας της Οργάνωσης.

-- Στη Δράμα, στις 8 μ.μ., στο Δημοτικό Πάρκο, με ομιλητή τον Ηλία Αργυρόπουλο, Γραμματέα του Συμβουλίου Περιοχής Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης της ΚΝΕ.

-- Στο Αίγιο, στις 7 μ.μ., στο Πολύκεντρο, με ομιλητή τον Δημήτρη Τζαβάρα, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέα της ΚΟ Δυτικής Ελλάδας του ΚΚΕ.

-- Στην Κόρινθο, στις 9 μ.μ., στην πλατεία Φλοίσβου, με ομιλητή τον Θανάση Κολιζέρα, μέλος του Γραφείου Περιοχής της ΚΟ Πελοποννήσου του ΚΚΕ.

-- Στο Ναύπλιο, στις 9 μ.μ., στο Θεατράκι του ΟΣΕ, με ομιλητή τον Γιάννη Τζαβάρα, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Στην Κεφαλονιά, στις 7 μ.μ., στο προαύλιο Ξενία, με ομιλητή τον Χρήστο Τριάντη, μέλος του ΚΣ του ΚΚΕ.

-- Στον Αγιο Νικόλαο Λασιθίου, στις 9 μ.μ., στη Λίμνη Αγ. Νικολάου, με ομιλητή τον Βαγγέλη Μαγνήσαλη, μέλος του ΚΣ της ΚΝΕ.

-- Στη Χίο, στις 8 μ.μ., στο Κόκκινο Φαναράκι, με ομιλητή τον Νίκο Λάππα, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

ΟKΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ
«Οποιος ενοχλεί τη Σοβιετική Ρουσία στο έργο της, κάνει έγκλημα κατά του προλεταριάτου»

Σοβιετική αφίσα: «Μετατρέπουμε το Σοβιετικό Αζερμπαϊτζάν σε Δημοκρατία με καθολική μόρφωση»
Σοβιετική αφίσα: «Μετατρέπουμε το Σοβιετικό Αζερμπαϊτζάν σε Δημοκρατία με καθολική μόρφωση»
Συνεχίζοντας το αφιέρωμά μας με θέμα «Οκτωβριανή Επανάσταση και Παιδεία», μπαίνουμε από σήμερα σε ένα νέο κύκλο δημοσιευμάτων, που καταγράφουν μαρτυρίες και εντυπώσεις, από κόσμο της Εκπαίδευσης και των Τεχνών, που επισκέφτηκε το πρώτο εργατικό κράτος και γνώρισε από κοντά τις προσπάθειες και τα επιτεύγματά του και στον τομέα της Παιδείας.

Οι μαρτυρίες αυτές έχουν βέβαια διαχρονική αξία, αποκτούν όμως και ιδιαίτερη επικαιρότητα σήμερα, απέναντι στα ψέματα και την έξαρση του αντικομμουνισμού. Εξάλλου, και οι ίδιες αυτές οι μαρτυρίες και οι ταξιδιωτικές εντυπώσεις λαμβάνουν υπόψη τους το στοιχείο της πολιτικής διαπάλης, καθώς πρόκειται για πνευματικούς ανθρώπους που έχουν υποστεί την αστική αντικομμουνιστική προπαγάνδα, η οποία όμως ανατρέπεται μέσα από την ίδια τους την εμπειρία κι όσα βλέπουν στην ΕΣΣΔ.

Αρχίζουμε αυτόν τον κύκλο δημοσιευμάτων σήμερα, με το κείμενο της πρώτης αντιπροσωπείας εκπαιδευτικών από κράτη της Δυτικής Ευρώπης που επισκέφτηκε τη Σοβιετική Ρωσία και μια επιτροπή εξ αυτών κατέγραψε, στο όνομα όλης της αντιπροσωπείας, την εμπειρία τους. Το κείμενο δημοσιεύτηκε στα τέλη του 1927 στο μηνιαίο παιδαγωγικό περιοδικό «Η νέα αγωγή» και από εκεί το αναδημοσιεύουμε ως έχει παρακάτω:

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗ ΣΟΒΙΕΤΙΚΗ ΡΩΣΙΑ

«Δίνουμε παρακάτω, έστω κάπως αργά, τη Διακήρυξη της πρώτης αντιπροσωπείας εκπαιδευτικών της Δυτικής Ευρώπης που επισκέφτηκε τη Ρωσία. Η αντιπροσωπεία αυτή, από δασκάλες, δασκάλους και καθηγητές Βέλγους, Γερμανούς και Γάλλους, πήγε εκεί ύστερ' από πρόσκληση που τους έκαμε, μέσω της "Διεθνούς των εργατών της Παιδείας" η "Ομοσπονδία της Παιδείας" της "Ενωσης των Σοβιετικών Δημοκρατιών". Η διαμονή τους βάσταξε περισσότερο από ένα μήνα. Στο διάστημα αυτό επισκέφθηκαν την κυρίως Ρωσία, την Ουκρανία, την Κριμαία, τη Δημοκρατία των Γερμανών του Βόλγα, τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν, πόλεις καθώς η Λένινγκραντ, η Μόσχα, η Τούλα, το Χάρκοβο, το Κίεβο, η Σεβαστούπολη, η Συμφερόπολη, το Σαράτοβο, η Τιφλίδα, το Μπακόν, πολλά χωριουδάκια και πόλεις που είναι πολύ μακριά από τα μεγάλα κέντρα. Τα ντοκουμέντα που μπόρεσε να μαζέψει είναι πάρα πολύ σπουδαία. Από τα έντεκα μέλη της οι δυο μονάχα ήταν κομμουνιστές, ενώ οι εννιά άλλοι ήταν εχτός κόμματος. Δεν πρόκειται λοιπόν για κομματική επιχείρηση, όπως θα μπορούσε να υποθέσει ένας καχύποπτος και δύσπιστος, αλλά για μια τελείως αμερόληπτη και αντικειμενική διαπίστωση.

Πολιτιστικό τρένο
Πολιτιστικό τρένο
Το γαλλικό τμήμα της αντιπροσωπείας διακήρυξε μετά το γυρισμό του, τούτα: "Η γαλλική αντιπροσωπεία θα θυμάται πάντοτε τις αφάνταστες εκδηλώσεις των συντρόφων εργατών, χωρικών, διανοουμένων, στους σιδηροδρομικούς Σταθμούς, στους δρόμους, στις πλατείες, στ' αναπαυτήρια, στα εργαστήρια και εργοστάσια, στα μέγαρα των συνδικάτων, στις λέσχες. Είδε παντού την εργατική τάξη ευτυχισμένη για τις επαναστατικές της καταχτήσεις, γεμάτη ενθουσιασμό, αφοσιωμένη στη μελέτη όλων των προβλημάτων, κοινωνικών, οικονομικών, επιστημονικών και αυτών των καλλιτεχνικών ακόμη. Είδε εργάτες να διευθύνουν τα εργοστάσια, τους συνεταιρισμούς, τις απέραντες επιχειρήσεις. Είδε τους νέους εργάτες να φοιτούν στις πανεπιστημιακές σχολές. Μέτρησε τη γρήγορη πρόοδο που η Επανάσταση έκαμε στο οικονομικό επίπεδο. Με ολότελα ιδιαίτερη προσοχή μελέτησε το σύστημα της δημοσίας Παιδείας. Είδε πραγματοποιημένο το ενιαίο σχολειό, είδε τα παιδιά των εργατών και χωρικών να φοιτούν δωρεάν στ' ανώτερα σχολειά, είδε τους φοιτητές να παίρνουν μηνιαίο επίδομα που τους επιτρέπει να ικανοποιούν τις ανάγκες τους. Είδε τα μεγαλόπρεπα και αναρίθμητα έργα προστασίας και αγωγής του παιδιού (βρεφοκομεία, παιδικούς κήπους, ειδικά σχολειά, οργανώσεις των κόκκινων προσκόπων). Είδε με πόση θέρμη και ανιδιοτέλεια εργάζονται στο έργο τους. Ακουσε τους καθηγητές των πανεπιστημίων να υμνούν το νέο καθεστώς, λέγοντας: Ποτέ άλλοτε δεν έγινε τέτοια προσπάθεια για την αγωγή και τη γενική μόρφωση, και γι' αυτό όλοι μας τώρα ακολουθούμε την Κυβέρνηση".

Η ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ

Μάθημα ζωγραφικής, στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα
Μάθημα ζωγραφικής, στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα
1. Η απέραντη μορφωτική προσπάθεια: Πριν αφήσουμε το σοβιετικό έδαφος επιθυμούμε να ευχαριστήσουμε όλους όσοι μας έδωσαν τα μέσα να φέρουμε σε τέλος το ερευνητικό μας αυτό ταξίδι.

Βεβαιώνουμε πως είχαμε πλέρια λευτεριά να δούμε ό,τι θέλαμε, και πως εμείς οι ίδιοι ωρίσαμε το πρόγραμμα των επισκέψεών μας.

...Το παιδαγωγικό και μορφωτικό σύστημα που εγκαινίασε η σοβιετική κυβέρνηση δεν μπήκε ακόμη ολοκληρωτικά σ' εφαρμογή, κατά τη γνώμη και αυτών των Ρούσων συντρόφων μας. Η παιδαγωγική μόρφωση του διδαχτικού προσωπικού δεν τέλειωσε ακόμη παντού. Η υποχρεωτική φοίτηση δεν πραγματοποιήθηκε ακόμη πέρα - πέρα. Μολαταύτα, παρατηρήσαμε παντού στη Ρουσία μια τεράστια ώθηση των οικονομικών δυνάμεων και μια τρομαχτική εργασία που κατευθύνεται προς ένα ορισμένο σκοπό, και είμαστε βέβαιοι ότι τα υπολείμματα του παλιού καθεστώτος θα εξαφανιστούν γρήγορα αν οι καπιταλιστικές δυνάμεις δεν πειράξουν το έργον που άρχισε. Πρέπει να πούμε πρώτ' απ' όλα ότι οι φροντίδες για τον παιδόκοσμο, στη Σοβιετική Ρουσία, έκαμαν ζωηρότατη εντύπωση στην αντιπροσωπεία και βαθύτατα τη χαροποίησαν. Το μαιευτήριο της Λένινγκραντ, τα παιδικά σπίτια τα προσαρτημένα στα εργοστάσια που είναι σκορπισμένα σ' όλη την έχταση της χώρας, το ινστιτούτο Βλαντιμίσην για τ' ανώμαλα παιδιά, η εντατική προπαγάνδα που έχει οργανωθεί για την υγιεινή, αποδείχνουν τη σοβαρότητα και το βάθος της εργασίας αυτής.


Το ποσοστό των εξόδων για την Εκπαίδευση και για τη λαϊκή μόρφωση στον προϋπολογισμό του κράτους και των κοινοτήτων, είναι πολύ ανώτερο παρά στον προϋπολογισμό των κρατών της αστικής Ευρώπης. Στη Ρουσία, το παιδί, πάνω στο οποίο στηρίζεται το μέλλον του προλεταριάτου, αποτελεί το κέντρο των ασχολιών του κράτους. Το σχολειό, σ' όλο το έδαφος της Ενωσης, είναι το σχολειό της εργασίας. Είναι λευτερωμένο από τον κλήρο και τη θρησκεία, και είναι ενιαίο. Σκοπός του είναι να μορφώσει το σοβιετικό πολίτη. Πουθενά δεν υπάρχει η επίδραση της εκκλησιάς πάνω στη λαϊκή μόρφωση. Δε συζητούν πια για το χωρισμό του σχολειού και της εκκλησιάς. Η διαίρεση της σχολικής φοίτησης σ' ένα εφτάχρονο κύκλο, κι έπειτα σε σπουδές μέσα στα επαγγελματικά σχολεία στηρίζεται πάνω στην ακόλουθη απαίτηση: μόρφωση ειδικευμένων εργατών και οργανωτών, με αποκλεισμό όλων των αντιπαιδαγωγικών επιδράσεων.

***

2. Η ταξική αγωγή. Διαπιστώσαμε τη στενή σχέση ανάμεσα στο σχολειό και στην παραγωγή, όχι μονάχα στα σχολειά των εργοστασίων αλλά και στο ενιαίο σχολειό εργασίας. Η σχέση αυτή πηγάζει από τη διδαχτική μέθοδο και την εκλογή της διδαχτέας ύλης. Το διδαχτικό προσωπικό εργάζεται με πολύ ζήλο και πετυχαίνει αξιόλογα αποτελέσματα στην αναζήτηση καλύτερων μεθόδων κολλεχτιβιστικής αγωγής, ικανών να δώσουν στην προσωπικότητα του παιδιού το μάξιμουμ ανάπτυξης. Οι σωματικές τιμωρίες κατηγορηματικά έχουν απαγορευτεί, εφαρμόζονται μάλιστα ποινές ενάντια σ' εκείνους που τις χρησιμοποιούν. Κάθε εκδήλωση της ζωής και της σχολικής εργασίας χρησιμεύει για την ταξική αγωγή. Σκοπός του προλεταριακού κράτους είναι να μορφώσει "ταξικούς αγωνιστές".

Ο Λένιν αντιπροσωπεύει για τη νεολαία τον προλεταριακό ηρωισμό, την οργανωτική και οικοδομητική δύναμη της επανάστασης. Η αγωγή αυτή βρίσκει το συμπλήρωμά της στις οργανώσεις του παιδόκοσμου και της νεολαίας (πρόσκοποι και κομμουνιστικές νεολαίες). Οι οργανώσεις αυτές υποστηρίζονται σε πλατύτατη κλίμακα από το κράτος, και τα μέλη τους είναι προπαγανδιστές της κομμουνιστικής ιδέας ανάμεσα στη νεολαία. Το ίδιο έργο γίνεται και ανάμεσα στους ενήλικους μέσα στις λέσχες, που αποτελούν το κέντρο της νέας μορφωτικής και ψυχαγωγικής ζωής.

Η επιστημονική εργασία είναι το κύριο μέρος του συστήματος αυτού και κανονίζει τις κατευθύνσεις του. Για το λόγο αυτό, παρ' όλες τις οικονομικές δυσκολίες, η σπουδαιότερη φροντίδα μέσα στα πανεπιστήμια και στις ακαδημίες είναι η επιστήμη. Το γεγονός ότι βλέπουμε τον εργάτη και το χωρικό να γίνουνται φοιτητές μάς φαίνεται το πιο καινούριο και το πιο σημαντικό σημείο της πανεπιστημιακής ζωής. Το προλεταριάτο καταχτά το πανεπιστήμιο και παίρνει μέρος στην ανάπτυξη των επιστημονικών ερευνών. Παρόμοια κίνηση γίνεται και στο επίπεδο της Τέχνης που άλλοτε ήταν προνόμιο μερικών μονάχα. Καινούργιες εκφραστικές φόρμες αναζητούνται. Ειδικά, στη διακόσμηση οικημάτων με στοιχεία της προλεταριακής ζωής και στην καλλιτεχνική επεξεργασία του υλικού της πολιτικής προπαγάνδας. Ολα αυτά τα παραδείγματα αποτελούν τις πιο αξιόλογες μαρτυρίες για τη νέα αισθητική ζωή.

***

3. Η δράση των εργατών της Παιδείας. Οι σπουδαιότεροι παράγοντες της νέας μορφωτικής εργασίας είναι οι εκπαιδευτικοί που είναι οργανωμένοι - μαζί μ' όλο το άλλο προσωπικό που εργάζεται στα σχολεία (σύμφωνα με τις αρχές του συνδικαλισμού των εργατών της βιομηχανίας) - σ' ένα ενιαίο συνδικάτο, "το συνδικάτο των εργατών της Παιδείας". Εχτός από την εκπλήρωση των συνηθισμένων συνδικαλιστικών έργων, το συνδικάτο εργάζεται σε πλατειά κλίμακα για την παιδαγωγική και πολιτική διαπαιδαγώγηση των μελών του. Μείναμε κατάπληχτοι από την τεράστια δράση του εκδοτικού του οίκου και από τις αναρίθμητες βιβλιοθήκες του. Ζηλεύουμε τους Ρούσους συντρόφους μας για τα ευρύχωρα και μεγαλόπρεπα οικήματα όπου είναι εγκατεστημένες οι λέσχες τους και τα αναπαυτήριά τους. Καμιά οργάνωση εκπαιδευτικών, στις άλλες χώρες, δεν έχει τόσο ευρύχωρες και τόσο μεγαλόπρεπες ιδιοχτησίες. Οι εκπαιδευτικοί βοηθούν, σε πλατειά κλίμακα, για την εξαφάνιση του αναλφαβητισμού και για τη μορφωτική εργασία μέσα στον κόκκινο στρατό, που αποτελεί ένα μεγάλο σχολείο λαϊκής διαπαιδαγώγησης. Στη Ρουσία, λοιπόν, ο δάσκαλος είναι παιδαγωγός όχι μονάχα της νεολαίας αλλά και του λαού.

***

4. Η οικοδόμηση της νέας ζωής. Από μέρα σε μέρα, στη διάρκεια του ταξιδιού μας, αποκρυσταλλωνόταν μέσα μας η ιδέα ότι το ρούσικο παιδαγωγικό σύστημα είναι το σύστημα ενός λαού που λυτρώθηκε από τους εκμεταλλευτές του. Την ανάπτυξη των ατομικών δυνάμεων και ικανοτήτων την είδαμε πολύ καθαρά στους ανθρώπους που οδηγούν τη νέα Ρουσία μετά τη νίκη του προλεταριάτου. Ανάμεσα στη νεολαία μεγαλώνει μια νέα γενεά που ανατρεφόμενη με προλεταριακό πνεύμα συνδυάζει μέσα την πειθαρχία και την πρωτοβουλία και καταλαβαίνει το καθήκον που έχει ν' αποτελειώσει το σοσιαλιστικό έργο. Μέσα στο πλαίσιο της Σοβιετικής Ενωσης όλες οι εθνικότητες αναπτύσσονται ελεύτερα με το δικό τους πολιτισμό, καθώς μπορέσαμε να το διαπιστώσουμε στην Ουκρανία, στην Κριμαία, στη Γεωργία και στη Δημοκρατία των Γερμανών του Βόλγα.

Ο απαραίτητος πολιτικός κόσμος για την εργασία αυτή είναι η διχτατορία των εργατών και χωρικών. Αυτό φαίνεται καθαρά και από την εξέταση της συνολικής ζωής του πληθυσμού και από τις λεπτομέρειες της πολιτικής και κοινωνικής ζωής. Παντού νοιώθει κανένας ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα είναι η δύναμη που ενεργεί. Η εντύπωσή μας είναι ότι το κόμμα αυτό κυβερνά γιατί ξέρει να εργάζεται, να οδηγεί τις μάζες και να ενώνεται μαζί τους. Απαντήσαμε επίσης και άλλους, εχτός κόμματος, που είναι συνεργάτες των κομμουνιστών στις κεντρικές επιτροπές. Η Ρουσία μεταμορφώθηκε συθέμελα από την επανάσταση. Μια καινούργια και έντονη ζωή γεννιέται, που τροφοδοτείται - και στο παιδαγωγικό επίπεδο - από τις αρχές των κλασικών παιδαγωγών τους οποίους η διεθνής Ευρώπη ούτε προσπάθησε ούτε μπόρεσε ποτέ να βάλη σ' εφαρμογή. Διαπιστώσαμε ότι η κατάληψη της εξουσίας από το προλεταριάτο ακολουθήθηκε, αμέσως μόλις νικήθηκε ο ταξικός εχτρός, από την απελευθέρωση και την οργάνωση των μορφωτικών και εκπολιτιστικών δυνάμεων.

Για όλους τους λόγους, εμείς οι εκπαιδευτικοί της Δύσης διακηρύττουμε: "Οποιος ενοχλεί τη Σοβιετική Ρουσία στο έργο της, κάνει έγκλημα κατά του προλεταριάτου. Είναι καιρός πια να συντριβεί ο πολιτικός και ηθικός αποκλεισμός της Ρουσίας".

Η πρώτη αντιπροσωπεία εκπαιδευτικών της Ευρώπης ζητωκραύγαζε ολέθρια για το κίνημα υπέρ της συνδικαλιστικής ενότητας των εργαζομένων, που αποτελεί το πρώτο βήμα προς την ένωση του παγκόσμιου προλεταριάτου.

Η Επιτροπή:

Ερρίκος Φαντενχόυφελ, Φριτς Σμιτ, Ε. Κονσταντέν, Ε. Βούτερς, Φριτς Αουσλαίντερ».

Αξιώνουν ανοιχτά Εκπαίδευση - υπηρέτη της κερδοφορίας των επιχειρήσεων

Παρεμβάσεις από την «αγορά» που ζητά αναδιαρθρώσεις σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης

Το αποκεντρωμένο και αυτόνομο σχολείο είναι ακόμα πιο ταξικό και πιο ευάλωτο στους χορηγούς - επιχειρήσεις
Το αποκεντρωμένο και αυτόνομο σχολείο είναι ακόμα πιο ταξικό και πιο ευάλωτο στους χορηγούς - επιχειρήσεις
Με ευθείες παρεμβάσεις που υποδεικνύουν μέτρα στην Εκπαίδευση και οι οποίες ήταν ιδιαίτερα πυκνές τους τελευταίους μήνες, θεσμικοί και μη εκπρόσωποι της «αγοράς» στη χώρα μας ζητούν το τελευταίο διάστημα την προώθηση μιας σειράς αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων. Μέσα σε ένα περιβάλλον κατεδάφισης δικαιωμάτων και κατακτήσεων, το οποίο έχουν διαμορφώσει η τωρινή και η προηγούμενη κυβέρνηση, σε μία φάση προώθησης μεταρρυθμίσεων σε όλο το φάσμα της Εκπαίδευσης κατά μνημονιακή επιταγή και με την «αγωνία» τους για γρήγορη ανάκαμψη, επιχειρούν να βάλουν τη σφραγίδα τους αξιώνοντας από το πολιτικό τους προσωπικό να επιταχύνει μεταρρυθμίσεις.

Βέβαια, τόσο η κυβέρνηση όσο και η αξιωματική αντιπολίτευση στη δική τους ατζέντα κινούνται γυρίζοντας την πλάτη στις πραγματικές λαϊκές ανάγκες, είτε αυτές αναφέρονται στα απαραίτητα για να λειτουργήσουν οι δομές εκπαίδευσης είτε στο περιεχόμενο της μόρφωσης και την αξιοποίηση της νέας γνώσης. Αυτό αποδείχτηκε περίτρανα και κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου που έφερε η κυβέρνηση μέσα στο καλοκαίρι, αλλά και στην αντιπαράθεση με την αξιωματική αντιπολίτευση για τον τρόπο υλοποίησης των αξιώσεων των επιχειρήσεων, οι οποίες φυσικά αντιστρατεύονται τις λαϊκές ανάγκες.

«Η έξοδος από την κρίση ξεκινάει στα θρανία»


MotionTeam

Τα αστικά επιτελεία αποδίδουν ξεχωριστό ρόλο στην Εκπαίδευση σε μία οικονομία που βρίσκεται σε φάση μετάβασης, καθώς είναι ο κατεξοχήν χώρος που διαμορφώνει το μελλοντικό εργατικό δυναμικό αλλά και στον οποίο παράγεται η νέα γνώση, η οποία με τη γενίκευση της άμεσης εφαρμογής της στην παραγωγή οδηγεί σε τεράστια κέρδη. Τα οποία, βέβαια, στερούν την επιστήμη και τα επιτεύγματά της από το λαό στον οποίο ανήκουν. Ετσι, με τον χαρακτηριστικό ως προς τα παραπάνω τίτλο «Η έξοδος από την κρίση ξεκινάει στα θρανία», ο ΣΕΒ δημοσίευσε τον περασμένο Φλεβάρη έκθεση με προτάσεις πολιτικής για την Παιδεία. «Η σημαντικότερη πρόκληση για το Ελληνικό σχολείο σήμερα εντοπίζεται στην αποκέντρωση από την ασφυχτική μικροδιοίκηση που επιβάλλει το υπουργείο, παράλληλα με την εδραίωση των δομών εκείνων διοίκησης και αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα συνεργασίας, που θα επιτρέψουν σε αυτήν την αυτονομία να οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα». Το διεθνές παράδειγμα που επικαλείται, επιβεβαιώνει πως το αποκεντρωμένο και αυτόνομο σχολείο είναι ακόμα πιο ταξικό και πιο ευάλωτο στους χορηγούς - επιχειρήσεις που μπορούν να παρεμβαίνουν ανοιχτά, ενώ η «αξιολόγηση» που επικαλούνται έρχεται να ελέγξει το κατά πόσο υλοποιούνται οι αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. Η μελέτη κατέληγε σε προτάσεις πολιτικής που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν «ενίσχυση της αυτονομίας των διοικήσεων των σχολείων στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τη διαμόρφωση του εκπαιδευτικού προγράμματος και τη διαχείριση του προϋπολογισμού του σχολείου», «ενίσχυση πόρων» όχι όμως για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών, αλλά για να ενισχυθούν οι δεξιότητες που θέλει το μεγάλο κεφάλαιο, όπως η πληροφορική και η «επιχειρηματικότητα», «καλύτερη διαχείριση των ανθρωπίνων πόρων, ώστε να αυξηθούν οι μέσες ώρες διδασκαλίας και να μειωθούν οι ανάγκες για έκτακτους εκπαιδευτικούς», «αντικατάσταση του άρθρου 16 του Συντάγματος με το άρθρο 14 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, που έχει κυρωθεί από την Ελληνική Βουλή».

Με στόχο την ανταγωνιστικότητα

Ο ΣΕΒ επανήλθε παραμονές της κατάθεσης του νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση στη Βουλή, με παρεμβάσεις γι' αυτήν τη βαθμίδα αυτήν τη φορά, ξεκινώντας την επιστολή του προς τον υπουργό Παιδείας, διατυπώνοντας τη βασική θέση του μεγάλου κεφαλαίου σε ό,τι αφορά το ρόλο που επιφυλάσσει για την Παιδεία: «Οι σύγχρονες τεχνολογικές και οικονομικές εξελίξεις επιβάλλουν τη συνεχή προσαρμογή των Τυπικών και Μη Τυπικών Συστημάτων Εκπαίδευσης και Επαγγελματικής Κατάρτισης, ώστε το ανθρώπινο δυναμικό να ανανεώσει και επαυξήσει τις γνώσεις και δεξιότητες που διαθέτει και, κατά συνέπεια, η οικονομία να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις ανταγωνιστικότητας». Μεταξύ άλλων, ζητά «καθιέρωση της πρακτικής άσκησης εντός του προγράμματος σπουδών, σε Σχολές και Τμήματα θετικής, τεχνολογικής και οικονομικής κατεύθυνσης», ενώ χωρίς να εκφράζει διαφωνίες με την ύπαρξη των Ακαδημαϊκών Συμβουλίων Ανώτατης Εκπαίδευσης σε περιφερειακό επίπεδο, διατυπώνει διαφωνία για το ότι στις επιχειρήσεις δεν δίνεται «ουσιαστικός ρόλος στη χάραξη προτάσεων στρατηγικής» αλλά γνωμοδοτικός. Η ουσία, ωστόσο, είναι ότι ο νέος νόμος βάζει τις επιχειρήσεις να συμμετέχουν στη χάραξη πολιτικής. Σε ό,τι αφορά τα διετή προγράμματα για αποφοίτους ΕΠΑΛ ζητά «αποσαφήνιση της σύνδεσης των 2ετών κύκλων με την αγορά εργασίας και ιδιαίτερα με τη διάγνωση αναγκών της». Επισημαίνει ότι «ο ΕΛΚΕ, από ένα ευέλικτο εργαλείο διαχείρισης πόρων που προέρχονται από προγράμματα έρευνας και συνεργασίες με επιχειρήσεις, τείνει να μετατραπεί σε υπηρεσία του κεντρικού υπουργείου».

«Αλληλεπίδραση των ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις»

Το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) παρουσίασε στις αρχές του Ιούλη μελέτη με τίτλο «Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Ελλάδα: Επιπτώσεις της κρίσης και προκλήσεις», στην οποία ξεκινώντας από την ορατή επίδραση της κρίσης στην Εκπαίδευση, θέτει «τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ανώτατη εκπαίδευση προκειμένου να συμβάλλει στην οικοδόμηση ενός νέου παραγωγικού προτύπου για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, που θα βασίζεται στη γνώση, τις υψηλές δεξιότητες, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία». «Προκλήσεις» δηλαδή για την καπιταλιστική αγορά και όχι για το λαό και τα παιδιά του, που αγωνίζονται για την κατάκτηση της γνώσης σε ένα όλο και πιο ταξικό εκπαιδευτικό σύστημα. Και το ΙΟΒΕ - συνδέοντας ευθέως την Εκπαίδευση με την «οικοδόμηση ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου στη χώρα» - κρίνει ως απαραίτητες την «ενίσχυση της οργανωτικής ευελιξίας και της διοικητικής αυτονομίας των Ιδρυμάτων, δεύτερον, την υποστήριξη της στρατηγικής τους ικανότητας και, τρίτον, τη στήριξη της συνεργασίας και αλληλεπίδρασης των ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις για την καλύτερη ανταπόκριση στις ανάγκες τους σε δεξιότητες και ανθρώπινο δυναμικό». Αλλη μια «ανάγκη» την οποία υπογραμμίζει είναι η «βελτίωση της σύνδεσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας με την αγορά εργασίας και την επιχειρηματικότητα, με αλλαγή έμφασης και προσανατολισμού των εκπαιδευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων των ΑΕΙ, σε συνεργασία με εγχώριες και διεθνείς επιχειρήσεις».

«Εμπορική αξιοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας»

Αλλη μια παρέμβαση σε αντίστοιχη κατεύθυνση, επικεντρωμένη στη γνώση που παράγεται στην Ανώτατη Εκπαίδευση μέσω της έρευνας, ήρθε από τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδας, Γ. Στουρνάρα, κατά την ομιλία του με θέμα «Σύνδεση ΑΕΙ, Ερευνητικών Κέντρων και Επιχειρήσεων στην Ελλάδα: Παρόν και Μέλλον» στην Εσπερίδα της Πρωτοβουλίας για Παιδεία και Ανάπτυξη με θέμα «ΑΕΙ, Ερευνα, Καινοτομία, Επιχειρηματικότητα και Ανάπτυξη». «Δημιουργείται ένα παράδοξο μη "εμπορικής αξιοποίησης" της γνώσης και του υψηλού επιπέδου ερευνητικών αποτελεσμάτων», είπε χαρακτηριστικά, αφού περιέγραψε τις καλές επιδόσεις που έχει να επιδείξει ο εγχώριος τομέας Ερευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας εντός και εκτός συνόρων, αποτυπώνοντας τη θέση ότι η Ερευνα πρέπει να μετατρέπεται σε προϊόν προς εμπορική αξιοποίηση και κερδοφορία αντί να αξιοποιείται για να καλυτερεύσει τη ζωή των ανθρώπων. «Η δημόσια παρέμβαση μπορεί να ενθαρρύνει τόσο τη διάχυση της τεχνολογίας, δηλαδή τη στήριξη της εμπορικής αξιοποίησης της ερευνητικής δραστηριότητας που παράγεται στα πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα, όσο και τη δημιουργία παραγωγικής διεξόδου στις φιλοδοξίες των χαρισματικών και ταλαντούχων νέων επιστημόνων», είχε σημειώσει μεταξύ άλλων στην ίδια ομιλία.

«Ευθυγράμμιση επιχειρηματικότητας και εκπαιδευτικού συστήματος»

«Το εκπαιδευτικό σύστημα δεν εξασφαλίζει στους νέους τις δεξιότητες εκείνες που επιβάλλουν οι σύγχρονες τάσεις της διεθνούς οικονομίας και οι σημερινές αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας. Μόνο αν η επιχειρηματική και εκπαιδευτική κοινότητα συντονίσουν το βηματισμό τους για να οδηγήσουν την οικονομία στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο, σύμφωνα και με το παράδειγμα μιας σειράς από βέλτιστες πρακτικές, θα μπορέσει η χώρα να οδηγηθεί σε ουσιαστική και βιώσιμη ανάπτυξη». Τα παραπάνω σημείωναν, σε μελέτη που δημοσίευσαν στα τέλη Ιούνη, ο φορέας ελεγκτικών, φορολογικών, χρηματοοικονομικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών ΕΥ, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και ο Endeavor, ένας διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός στήριξης της επιχειρηματικότητας, που κατέληγε στην «ανάγκη ευθυγράμμισης μεταξύ της επιχειρηματικότητας, του εκπαιδευτικού συστήματος και των αναπτυξιακών προοπτικών της χώρας». Αποτυπώνοντας την αξίωση η Ανώτατη Εκπαίδευση να είναι ακόμα πιο συνδεδεμένη με τις ανάγκες της αγοράς και να παράγει αποφοίτους στα μέτρα της.

Από τις παραπάνω παρεμβάσεις γίνεται φανερό ότι για την καπιταλιστική αγορά δεν μετράνε αυτά που βιώνουν ως ανάγκη οι εργατικές - λαϊκές οικογένειες, αλλά η κερδοφορία των επιχειρήσεων που κατονομάζεται «ανάπτυξη». Επιχειρηματολογία όπως αυτή που χρησιμοποιούν, αναπαράγεται μέσα και έξω από τη Βουλή από τα κόμματα του αστικού τόξου, τα οποία κινούνται ακριβώς στον οδικό χάρτη που χαράσσουν οι φορείς της «αγοράς», αδιαφορώντας για τις ανάγκες. Γιατί οι φοιτητές και οι σπουδαστές έχουν π.χ. εμπειρία από τη σύνδεση των ιδρυμάτων με τις επιχειρήσεις, που καθόλου δεν διασφαλίζει την ευημερία των αποφοίτων τους. Ο λαός βλέπει καθημερινά τα τεράστια επιτεύγματα της επιστήμης που θα μπορούσαν να δώσουν λύση σε μια σειρά προβλήματα σε διάφορους τομείς, από την Υγεία μέχρι την αντισεισμική προστασία, και τα οποία του είναι απρόσιτα. Και όπως τα αστικά επιτελεία βλέπουν την Παιδεία από την πλευρά των δικών τους ταξικών συμφερόντων, έτσι και ο λαός καλείται να μετρήσει τι έχει να κερδίσει από μία Εκπαίδευση - εργαλείο κερδοφορίας και έντασης της εκμετάλλευσης.


Μ. Κ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ