Αστροναύτες προβάρουν τη διαδικασία εγκατάστασης του συστήματος ColKa, σε ομοίωμα τμήματος του ΔΔΣ, τοποθετημένο μέσα σε δεξαμενή προσομοίωσης μηδενικής βαρύτητας της NASA |
Το σύστημα αυτό θα λειτουργεί αυτόνομα και συμπληρωματικά στο σύστημα επικοινωνιών μέσω αμερικανικών επικοινωνιακών δορυφόρων. Η συσκευή έχει μέγεθος ψυγείου και θα εγκατασταθεί στο τμήμα «Κολόμβος» του ΔΔΣ, στέλνοντας σήματα όχι προς τη Γη, αλλά προς έναν ευρωπαϊκό τηλεπικοινωνιακό δορυφόρο, που βρίσκεται σε γεωστατική τροχιά 36.000 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης, δηλαδή 90 φορές ψηλότερα από τον ΔΔΣ. Οι δορυφόροι σε γεωστατική τροχιά περιφέρονται γύρω από τη Γη με την ίδια γωνιακή ταχύτητα που η Γη περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πάντα στο ίδιο σημείο του ουρανού και να εξασφαλίζεται έτσι η σταθερή σύνδεσή τους με τα επίγεια συστήματα τηλεπικοινωνιών. Ο δορυφόρος είναι μέρος του Ευρωπαϊκού Συστήματος Μετάδοσης Δεδομένων και επικοινωνεί με τον επίγειο σταθμό στο Χάργουελ της Βρετανίας.
Τα ευρωπαϊκά τμήματα του ΔΔΣ, όπου θα τοποθετηθεί το νέο σύστημα τηλεπικοινωνιών του σταθμού με την Ευρώπη |
Η συσκευή ColKa σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε από βρετανικά και ιταλικά μονοπώλια, χρησιμοποιώντας εξαρτήματα από το Βέλγιο, τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Νορβηγία, ενώ το Ευρωπαϊκό Σύστημα Μετάδοσης Δεδομένων είναι προϊόν της συνεργασίας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) με την «Airbus», σε μια προσπάθεια ακόμη μεγαλύτερης απευθείας ανάμειξης των μονοπωλίων στο διαστημικό γίγνεσθαι, κατά τα αμερικανικά πρότυπα.
Η τεχνογνωσία που θα συγκεντρωθεί από τη σχεδίαση, κατασκευή και λειτουργία του ColKa θα αξιοποιηθεί για το σύστημα επικοινωνιών και αναγόμωσης με καύσιμα ESPRIT, που ο ESA σχεδιάζει για τον σεληνιακό σταθμό Gateway, της NASA. Ο σταθμός αυτός θα βρίσκεται σε απόσταση από τη Γη 1.000 φορές μεγαλύτερη απ' ό,τι ο ΔΔΣ και θα παρέχει την απαραίτητη υποστήριξη για τη μόνιμη επιστροφή του ανθρώπου στη Σελήνη, με βάση τα αμερικανοευρωπαϊκά σχέδια.
Οι δύο πικοδορυφόροι Qubik-1 και Qubik-2 |
Τώρα, η ομάδα των ανθρώπων, που δραστηριοποιείται μέσα από τον LSF, ετοιμάζει για εκτόξευση τους νέους μικροσκοπικούς δορυφόρους ελληνικής κατασκευής, τους πικοδορυφόρους QUBIK-1 και QUBIK-2, των οποίων ο σχεδιασμός και η κατασκευή ξεκίνησαν μόλις ένα χρόνο νωρίτερα. Στην τελική φάση τοποθέτησής τους σε τροχιά θα χρησιμοποιηθεί το καινοτόμο σύστημα απελευθέρωσης πικοδορυφόρων, PicoBus. H εκτόξευση σχεδιάζεται να πραγματοποιηθεί μέσα στους πρώτους μήνες του 2021.
Τόσο οι δύο πικοδορυφόροι QUBIK όσο και το PicoBus είναι έργα ανοικτού λογισμικού και ανοικτής σχεδίασης, και σκοπός τους σύμφωνα με τον LSF είναι η διεξαγωγή διεξοδικών πειραμάτων επικοινωνίας στο Διάστημα. Συγκεκριμένα, αυτοί οι δύο εξολοκλήρου ελληνικοί πικοδορυφόροι θα διεξάγουν πειράματα με στόχο την βελτιστοποίηση της διαδικασίας αναγνώρισης και ανίχνευσης δορυφόρων, που μόλις έχουν απελευθερωθεί στο Διάστημα.
Το σύστημα PicoBus κατά τη φάση προετοιμασίας και ελέγχου. Μπορεί να δεχτεί μέχρι 8 πικοδορυφόρους, διαστάσεων 5 επί 5 επί 5 εκατοστών και βάρους έως 250 γραμμαρίων ο καθένας |
Ο LSF είναι ο πρώτος οργανισμός από την Ελλάδα, που δραστηριοποιείται και συμμετέχει σε διεθνείς οργανισμούς και φορείς σχετικούς με το Διάστημα, έχοντας όπως δηλώνει σε πρόσφατο δελτίο Τύπου, ως μοναδικό σκοπό την προώθηση της επιστημονικής γνώσης και έρευνας και την ανάπτυξη διαστημικής τεχνολογίας για καθαρά ειρηνικούς σκοπούς. Με αυτό το σκεπτικό επιδιώκει τη δημιουργία σημαντικών συνεργασιών, όπως η πρόσφατη συνεργασία του με την International Astronautical Federation / Διεθνή Ομοσπονδία Αστροναυτικής. Στα έργα που έχει αναλάβει συγκαταλέγονται πρωτοβουλίες σχετικές με την τεχνητή νοημοσύνη για δορυφόρους (Polaris), την ανάπτυξη ερευνητικών και εκπαιδευτικών συστημάτων πυραυλικής («Cronos») κ.ά.
Η δραστηριότητα και τα διαστημικά επιτεύγματα των συμμετεχόντων στον LSF, που κατά πλειοψηφία είναι Ελληνες, είναι ένα ακόμη δείγμα των δυνατοτήτων που έχει το επιστημονικό δυναμικό της χώρας. Δυνατότητες που θα μπορούσαν σε μια κοινωνία με κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας, πραγματοποιήσιμο χάρη στην κοινωνική ιδιοκτησία στα μέσα παραγωγής και τον εργατικό έλεγχο, να οδηγήσουν στην ευημερία όχι των λίγων, αλλά όλων των ανθρώπων, αξιοποιώντας την επιστημονική και τεχνολογική πρόοδο που έχει επιτευχθεί.