Τετάρτη 24 Φλεβάρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Μυριόστομο μήνυμα προς την κυβέρνηση ότι η καταστολή δεν θα περάσει, από τις μεγάλες κινητοποιήσεις στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις, με αφορμή την εισβολή της αστυνομίας στο ΑΠΘ και τις μαζικές συλλήψεις φοιτητών.
  • Νέο αγωνιστικό ραντεβού των φοιτητικών συλλόγων στην Αθήνα αύριο Πέμπτη για να ανοίξουν οι σχολές.
  • Την ανάγκη λήψης μέτρων προστασίας στα ειδικά σχολεία ανέδειξε το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτησή του που συζητήθηκε στη Βουλή.
  • Αρθρα για την αξιολόγηση των σχολείων που προωθεί η κυβέρνηση.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Μυριόστομο μήνυμα προς την κυβέρνηση ότι η καταστολή δεν θα περάσει
  • Οι 31 συλληφθέντες αφέθηκαν ελεύθεροι μέχρι τη δίκη τους, που ορίστηκε για τις 25 Φλεβάρη
  • Με μαζικότατη διαδήλωση φοιτητές, εκπαιδευτικοί και εργαζόμενοι απαίτησαν την απελευθέρωσή τους

Ελεύθεροι αφέθηκαν χτες το μεσημέρι, μετά την απόφαση αναβολής της δίκης τους για τις 25 Φλεβάρη, οι 31 συλληφθέντες της τεράστιας αστυνομικής επιχείρησης της Δευτέρας στο ΑΠΘ.

Ολοι οι συλληφθέντες κατηγορούνται για φθορά δημόσιας περιουσίας, καθώς η εισαγγελέας αποφάσισε χτες να εντάξει και στους 31 συλληφθέντες την κατηγορία, από τους 29 που ήταν αρχικά, ενώ τουλάχιστον ένας φοιτητής, μέλος ΔΣ Φοιτητικού Συλλόγου κατηγορείται επίσης για απείθεια, αντίσταση κατά της αρχής και διατάραξη κοινής ειρήνης και εξύβριση.

Κατά την έξοδό τους από το Δικαστικό Μέγαρο Θεσσαλονίκης, τους συλληφθέντες που μόλις είχαν απελευθερωθεί υποδέχθηκε με χειροκροτήματα και συνθήματα το συγκεντρωμένο πλήθος φοιτητών, καθηγητών και εργαζομένων, οι οποίοι παρέμειναν για ώρες εκεί, αφότου η μεγάλη πορεία από το πανεπιστήμιο κατέληξε εκεί μέσα από τους κεντρικούς δρόμους της πόλης, εκφράζοντας την αλληλεγγύη τους στους συλληφθέντες με σύνθημα «Η τρομοκρατία δεν θα περάσει, του λαού η πάλη θα τη σπάσει».

Ο Λευτέρης Στεργίου, μέλος του ΔΣ του Φοιτητικού Συλλόγου Αρχιτεκτονικής του ΑΠΘ, που ξυλοκοπήθηκε από τους αστυνομικούς και στη συνέχεια συλλήφθηκε, δήλωσε βγαίνοντας από το Δικαστικό Μέγαρο: «Η καταστολή όπως λένε τα συνθήματά μας δεν θα περάσει, θεωρούμε ότι ο αγώνας μας είναι δίκαιος αγώνας για να ανοίξουν οι σχολές μας χωρίς αστυνομία μέσα, για σπουδές με αξιοπρέπεια», ενώ τόνισε πως οι αστυνομικές δυνάμεις επιτέθηκαν στους φοιτητές τη Δευτέρα χωρίς να έχει προκληθεί καμία ζημιά στο κτίριο της Πρυτανείας.


Οι φοιτητικοί σύλλογοι απέδειξαν χτες στην πράξη πως η κρατική καταστολή δεν τρομάζει τους φοιτητές που παλεύουν για τα δίκαια αιτήματά τους. Από το πρωί, οι φοιτητές άρχισαν να συγκεντρώνονται έξω από το κτίριο της Πρυτανείας του ΑΠΘ, προετοιμάζοντας την κινητοποίηση προς τα δικαστήρια για την καταδίκη της καταστολής. Η πινακίδα της Πρυτανείας καλύφθηκε από το πανό όπου οι φοιτητές έγραψαν «Πρυτανεία της καταστολής, της αμορφωσιάς και των επιχειρήσεων», ενώ κάτω από το άγαλμα του Αριστοτέλη ανάρτησαν άλλο πανό που έγραφε: «Ο Αριστοτέλης θα ντρεπόταν για την πολιτική σας».

Στήριξη με κάθε τρόπο στον αγώνα για ανοιχτές σχολές

Δίπλα στους φοιτητές από νωρίς βρέθηκαν οι διοικητικοί εργαζόμενοι του ΑΠΘ και καθηγητές της Δευτεροβάθμιας από τις Α' και Δ' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, που είχαν λάβει απόφαση για στάση εργασίας, καταδικάζοντας την επίθεση της αστυνομίας στο πανεπιστήμιο, όπως και καθηγητές των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της Θεσσαλονίκης. Ο καθηγητής του τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ, Τριαντάφυλλος Τρανός, γράφοντας συμβολικά με κιμωλία τη λέξη «ΝΤΡΟΠΗ» κοντά στην είσοδο της Πρυτανείας, δήλωσε πως οι φοιτητές «διαμαρτυρήθηκαν ζητώντας να ανοίξουν τα κλειστά πανεπιστήμια, αυτό ζητάμε και εμείς, και αισθάνομαι ότι όλοι οι συνάδελφοι και συναδέλφισσες πρέπει να τους στηρίξουμε με κάθε δυνατό τρόπο», ενώ ο Γιώργος Ραπτάκης, καθηγητής Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και μέλος του ΔΣ του ΕΣΔΕΠ, τόνισε τις βαρύτατες ευθύνες της Πρυτανείας για την πρόσκληση της αστυνομίας και τη βία που υπέστησαν οι φοιτητές, σημειώνοντας παράλληλα πως η καταστολή δεν θα συνεχιστεί χάρη στους αγώνες των φοιτητών, των καθηγητών και των εργαζομένων. Επίσης, να σημειωθεί πως από την ακαδημαϊκή κοινότητα του ΑΠΘ έχουν υπάρξει ανακοινώσεις, που είτε καταδικάζουν είτε διατηρούν αποστάσεις από τα γεγονότα που εκτυλίχθηκαν κατά την επιχείρηση της αστυνομίας και τις συλλήψεις.

Η πορεία των φοιτητικών συλλόγων κατευθύνθηκε μέσα από τους κεντρικούς δρόμους της πόλης στο Δικαστικό Μέγαρο. Στο ύψος της πλατείας Αριστοτέλους, τους φοιτητές υποδέχθηκαν με χειροκροτήματα οι συγκεντρωμένοι απεργοί υγειονομικοί, οι οποίοι ενώθηκαν μαζί τους, φωνάζοντας «φοιτητές, εργατιά, μια φωνή και μια γροθιά». Η μαχητική και ιδιαίτερα μαζική πορεία ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο όταν κατέφθασε έξω από το Δικαστικό Μέγαρο, όπου βρίσκονταν συγκεντρωμένα και τα μέλη του ΣΕΤΕΠΕ, που νωρίτερα είχαν πραγματοποιήσει μηχανοκίνητη πορεία. Ο λαός της πόλης, οι φοιτητές της και οι εργαζόμενοί της έσπασαν στην πράξη την προσπάθεια τρομοκράτησης των αγώνων και της καταστολής, παραμένοντας για ώρες έξω από το Δικαστικό Μέγαρο, γύρω από το οποίο υπήρχαν ανεπτυγμένες ισχυρότατες αστυνομικές δυνάμεις και απαιτώντας την άμεση απελευθέρωση των συλληφθέντων.

Θέλουν να αντιμετωπίσουν το φοιτητικό κίνημα με καταστολή

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη», ένας εκ των συνηγόρων του συλληφθέντα φοιτητή και συνδικαλιστή Λευτέρη Στεργίου, ο Βασίλης Τομπουλίδης, τόνισε πως εξετάζεται το ενδεχόμενο η πλευρά του να προχωρήσει σε μήνυση κατά των αστυνομικών που προκάλεσαν σωματικές βλάβες στον φοιτητή κατά τη βίαιη σύλληψή του. Τόνισε πως ο φοιτητής χρειάστηκε να μεταφερθεί το βράδυ της Δευτέρας στο νοσοκομείο για εξετάσεις, καθώς πέρα από το εμφανές τραύμα στο πρόσωπο που του προκλήθηκε από τον ξυλοδαρμό των αστυνομικών, του προκλήθηκαν τραύματα στον θώρακα και τον αυχένα, αλλά και στα χέρια από τις χειροπέδες.

Σχολίασε το γεγονός ότι σε όλους τους συλληφθέντες επιβλήθηκαν διοικητικά πρόστιμα για τα μέτρα κατά του κορονοϊού, την ίδια ώρα που όλοι τους αναγκάστηκαν να περάσουν το βράδυ σε συνθήκες συνωστισμού, ενώ στο δικαστήριο μέτρα πάρθηκαν μόνο μετά από παρεμβάσεις των δικηγόρων, τις οποίες αρχικά οι αστυνομικοί απέρριψαν.

Ακόμα, τόνισε πως η στάση της εισαγγελέως υπηρεσίας που διέταξε την κράτηση των συλληφθέντων, της εισαγγελέως ποινικής δίωξης η οποία εν τέλει άσκησε δίωξη στον φοιτητή συνδικαλιστή και για επιπλέον αδικήματα, παρόλο που η σύλληψή του είχε γίνει εκτός του κτιρίου της Πρυτανείας, αλλά και η απόρριψη του αιτήματος να μην περάσουν αυτόφωρη διαδικασία και να δικαστούν σε τακτική δικάσιμο, όπως και φυσικά του εισαγγελέα που βρισκόταν παρών την ώρα που εξελισσόταν το όργιο τρομοκρατίας και καταστολής με συλλήψεις στο σωρό, σε συνάρτηση με την πολιτική της κυβέρνησης, τη στάση του πρύτανη και της Αστυνομίας, καταδεικνύουν το πώς θέλει να αντιμετωπίσει συνολικά το αστικό κράτος το φοιτητικό κίνημα που παλεύει για τα δίκαια αιτήματά του: «Με καταστολή, συλλήψεις, ξυλοδαρμούς και δικαστικές διώξεις»!

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» Δήμου Θεσσαλονίκης καταγγέλλει τη διοίκηση του δήμου και τον δήμαρχο Κ. Ζέρβα, γιατί απέρριψε την πρότασή της να συζητήσει το Δημοτικό Συμβούλιο για την απελευθέρωση των 31 φοιτητών που συνελήφθησαν στο ΑΠΘ. Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, «με την ονομαστική ψήφο της η δημοτική πλειοψηφία (παράταξη Ζέρβα, ΝΔ και ακροδεξιές - φασιστικές παρατάξεις) χειροκρότησε τις συλλήψεις των φοιτητών. Στο ερώτημα "ανοιχτά πανεπιστήμια, με ασφάλεια για τους φοιτητές και τη γνώση", απάντησε "πανεπιστήμια κλειστά στους φοιτητές, ανοιχτά για τις μεγάλες επιχειρήσεις και τα προγράμματα του ΝΑΤΟ, ανοιχτά για τη βαρβαρότητα των ΜΑΤ". Συντάχθηκε με τον (μόνιμο σύμβουλο του δήμου), τον πρύτανη Παπαϊωάννου που έγραψε μια από τις πιο μαύρες σελίδες του ΑΠΘ».

Οι φοιτητές έφυγαν από τα δικαστήρια με πορεία που κατέληξε στο Αγαλμα Βενιζέλου και ανανέωσαν το αγωνιστικό τους ραντεβού για αύριο Πέμπτη, στις 12 το μεσημέρι στην Πρυτανεία του ΑΠΘ, απ' όπου θα κάνουν πορεία μέχρι τα δικαστήρια που αναμένεται να διεξαχθεί η δίκη.

ΠΛΗΘΟΣ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΩΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΣΗΣ
Φοιτητές και εργαζόμενοι καταγγέλλουν το όργιο καταστολής στο ΑΠΘ

Φοιτητές και εργαζόμενοι, με πλήθος αντιδράσεων που ξεκίνησαν από την πρώτη στιγμή που σημειώθηκε το γεγονός και συνεχίστηκαν χτες, καταδικάζουν την άγρια επίθεση καταστολής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Στην Αθήνα, οι δράσεις των φοιτητικών συλλόγων χτες ξεκίνησαν από νωρίς το πρωί, με την ανάρτηση γιγαντοπανό στα Προπύλαια που έγραφε «Οι φοιτητές ζητούν μόρφωση - υγεία. Με ΜΑΤ και βία δεν γίνεται Παιδεία. Ο νόμος δεν θα εφαρμοστεί. Πάρτε μέτρα να ανοίξουν οι σχολές». Στη συνέχεια φοιτητικές κινητοποιήσεις έγιναν στις Πρυτανείες του Πανεπιστημίου της Αθήνας, του Πολυτεχνείου, του Οικονομικού Πανεπιστημίου κ.α.

Κινητοποίηση ενάντια στην απαράδεκτη καταστολή σε βάρος φοιτητικών συλλόγων στο ΑΠΘ πραγματοποιήθηκε και στην Πάτρα, με κάλεσμα 9 φοιτητικών συλλόγων.

Δυναμική κινητοποίηση έγινε και στο Ηράκλειο, στην Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Κρήτης, με αίτημα να παρθεί ξεκάθαρη θέση καταδίκης της απαράδεκτης εισβολής ΜΑΤ στο ΑΠΘ. Ο πρύτανης καταδίκασε στα λόγια γενικά το να υπάρχει αστυνομία στα πανεπιστήμια, αλλά αρνήθηκε να πάρει σαφή θέση για τα συγκεκριμένα γεγονότα με επίσημη ανακοίνωση της Πρυτανείας, με τη δικαιολογία ότι «χρειάζεται να ξεκαθαριστεί τι ακριβώς έγινε».

Στην Πάτρα
Στην Πάτρα
Στην Ξάνθη, οι φοιτητές για δεύτερη μέρα διαδήλωσαν καταδικάζοντας την επίθεση και δηλώνοντας: «Θέλουμε να ξαναμπούμε στις σχολές μας! Δεν έχουν θέση στις σχολές μας αστυνομία, πειθαρχικά, διαγραφές»!

Στη Λαμία έγινε συγκέντρωση φοιτητών στην πλατεία Ελευθερίας. Συμπαράσταση στον αγώνα των φοιτητών εξέφρασε το Εργατικό Κέντρο Λαμίας, με αντιπροσωπεία της διοίκησης να παρευρίσκεται στην κινητοποίηση.

Πλήθος ανακοινώσεων σωματείων και φορέων

Την καταδίκη τους για την άγρια καταστολή στο ΑΠΘ εξέφρασαν με ανακοινώσεις τους πλήθος σωματείων και φορέων. Ανάμεσά τους οι εξής:

Συνδικάτο Οικοδόμων Νομού Θεσσαλονίκης, Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Τουριστικών και Επισιτιστικών Επιχειρήσεων Θεσσαλονίκης - Πιερίας - Χαλκιδικής, Ενωση Νοσοκομειακών Γιατρών Θεσσαλονίκης (ΕΝΙΘ).

Εργατικό Κέντρο Λαυρίου και Ανατολικής Αττικής, Ομοσπονδία Οικοδόμων Ελλάδας, Ομοσπονδία Εργαζομένων σε Γάλα - Τρόφιμα - Ποτά, Ομοσπονδία Τύπου - Χάρτου, Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων στις Τηλεπικοινωνίες και στην Πληροφορική Ν. Αττικής (ΣΕΤΗΠ), Συνδικάτο Εργατοϋπαλλήλων Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας Ελλάδας, Σωματείο Εργαζομένων ΠΑΓΝΗ, Συνδικάτο Τύπου και Χάρτου.

Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ν. Κοζάνης, Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων Αργολίδας, Ενωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων Λέσβου, ΕΛΕΠΑ, Εργατικό Κέντρο Νομού Λάρισας, Εργατικό Κέντρο Βορείου Συγκροτήματος Δωδεκανήσου, Εργατικό Κέντρο Λαμίας, Συνδικάτο Οικοδόμων Κοζάνης, κλαδικό Σωματείο Ενέργειας, Εργατικό Κέντρο Ιωαννίνων, Ενωση Οικοδόμων και Συναφών Επαγγελμάτων Αλεξανδρούπολης και Περιφέρειας.

Στο Ε.Μ. Πολυτεχνείο
Στο Ε.Μ. Πολυτεχνείο
Ακόμα από τους χώρους της Παιδείας: Η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας, ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Βύρωνα - Καισαριανής - Παγκρατίου «Ρόζα Ιμβριώτη», ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ «Γ. Σεφέρης», η Α' ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, η ΕΛΜΕ Λήμνου, το ΔΣ του Συλλόγου Διοικητικού Προσωπικού του Πανεπ. Θεσσαλίας, ο Σύλλογος Διοικητικού Προσωπικού του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το ΚΣ του Συλλόγου ΔΕΠ Πανεπιστημίου Αιγαίου, ο ΕΣΔΕΠ του ΑΠΘ, οι Σύλλογοι ΔΕΠ Ιωαννίνων, Παντείου κ.ά.

Ακόμη, ο Σύλλογος «Εμείς που σπουδάσαμε στο σοσιαλισμό».

Τις ευθύνες της Πρυτανείας επισημαίνουν Φοιτητικοί Σύλλογοι του ΑΠΘ

Σε δηλώσεις του στην ιστοσελίδα makthes.gr, ο πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου είπε μεταξύ άλλων ότι δεν ήταν στο κτίριο όταν κατήγγειλε στον εισαγγελέα «φθορές δημόσιας περιουσίας», δίνοντας το πρόσχημα για τη διαταγή της επέμβασης των αστυνομικών δυνάμεων...

«Το μόνο που έκανα ως πρύτανης ήταν να ενημερώσω το πρωί την Εισαγγελία ότι υπήρχε παρεμπόδιση του εργασιακού δικαιώματος των συναδέλφων και πιθανές φθορές δημόσιας περιουσίας εντός του κτιρίου», δηλώνει ο πρύτανης του ΑΠΘ.

Αν και ο ίδιος δεν μπήκε στο κτίριο διοίκησης, όπως αναφέρει, εντούτοις δηλώνει πως «εγώ ξέρω πού υπήρξαν οι φθορές οι σοβαρές. Αλλά δεν είναι δικό μου θέμα να το πω. Δεν είπα ότι έγιναν. Πιθανόν και να γίνουν. Είναι θέμα του εισαγγελέα. Από ό,τι άκουσα υπάρχουν θέματα φθοράς δημόσιας περιουσίας». Σε ερώτηση του makthes.gr ποιες υποδομές βανδαλίστηκαν, ο πρύτανης του ΑΠΘ επαναλαμβάνει: «Ε, τώρα τι να σας πω; Πού να ξέρω; Δεν μπήκα μέσα. Είμαι εκτός Πανεπιστημίου».

Οι δήθεν «βανδαλισμένες» υποδομές και οι «πιθανές φθορές» εν τέλει δεν αποδείχθηκαν από πουθενά, ούτε από τις εικόνες που μετέδωσαν οι δημοσιογράφοι αλλά ούτε και από την αστυνομία.

Απαντώντας στην ανακοίνωση που δημοσίευσε αργότερα μέσα στη μέρα η Πρυτανεία του ΑΠΘ, η οποία σημειώνει μεταξύ άλλων πως «παρέμβαση της Πολιτείας έγινε αυτεπάγγελτα, με σκοπό την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας των υπηρεσιών του πανεπιστημίου και την αποφυγή καταστροφής δημόσιας περιουσίας» και πως «μόνο 12 (σ.σ. από τους συλληφθέντες) δήλωσαν φοιτητές του πανεπιστημίου μας», οι Φοιτητικοί Σύλλογοι του ΑΠΘ δηλώνουν ότι «η ανακοίνωση της Πρυτανείας του ΑΠΘ μάς γεμίζει οργή. Ειπώθηκαν ψέματα, προφάσεις και προσχήματα». Σταχυολογούν:

  • «Η πρόφαση πως τα ΜΑΤ εισέβαλαν μέσα στην Πρυτανεία εξαιτίας φθορών που έγιναν στο κτίριο διαψεύδεται από την ίδια την πραγματικότητα. Θα το διαπίστωνε και ο ίδιος ο πρύτανης εάν ερχόταν στην Πρυτανεία, γιατί όπως ο ίδιος ομολόγησε, τοποθετείται χωρίς να έχει εικόνα του χώρου και της ακεραιότητάς του.
  • Το ψέμα πως "άγνωστοι" επιτέθηκαν στον αντιπρύτανη ακαδημαϊκών υποθέσεων κατά τη διάρκεια κινητοποίησης των φοιτητικών συλλόγων. Μέσα από τις ανακοινώσεις τους οι φοιτητικοί σύλλογοι είχαν καταγγείλει την απαράδεκτη στάση του αντιπρύτανη, που αρνήθηκε να μιλήσει στους φοιτητές, να απαντήσει στα δίκαια αιτήματά τους. Η δήθεν επίθεση που δέχτηκε αποτέλεσε ευκαιρία πρώτης λογής για τη μετέπειτα άρνηση της Πρυτανείας να δώσει τον λόγο σε εκλεγμένους φοιτητές κατά τη διάρκεια της Συγκλήτου ώστε να τοποθετηθούν για τις σπουδές τους. Τακτική βέβαια πάγια για την Πρυτανεία, που συνηθίζει να αποκλείει φοιτητές από τα όργανα που αποφασίζουν τη μοίρα της μόρφωσης και της ακαδημαϊκής τους πορείας.
  • Το πρόσχημα πως ανάμεσα στους συλληφθέντες φοιτητές βρίσκονται και εξωπανεπιστημιακοί εξηγείται από την ωμή βία που τα ΜΑΤ εξαπέλυσαν ακόμα και έξω από το ΑΠΘ».

«Βέβαια», συνεχίζει η ανακοίνωση, «ενώ η αρχική τοποθέτηση της Πρυτανείας έλεγε ότι το σύνολο των φοιτητών ήταν εξωπανεπιστημιακοί, σήμερα αναφέρει πως ήταν οι μισοί από αυτούς. Ας απαντήσουν στους φοιτητές, στους εκλεγμένους συνδικαλιστές που βρίσκονταν εκεί για να αγωνιστούν για τις σπουδές τους, γιατί τους συνέλαβαν; Γιατί τους ξάπλωσαν κάτω και με χειροπέδες τούς αντιμετώπισαν σαν εγκληματίες; Σιωπή από την Πρυτανεία, γιατί δεν τη συμφέρει να τοποθετηθεί για το δίκαιο των αιτημάτων των φοιτητών, αφού έχει ευθυγραμμιστεί μέχρι κεραίας με την επιχειρηματολογία της κυβέρνησης. Ολα αυτά για να γίνει γνωστή η αλήθεια!».

Και καταλήγει τονίζοντας πως οι φοιτητές με το κεφάλι ψηλά θα συνεχίζουν να παλεύουν για να ανοίξουν οι σχολές τους με όλα τα μέτρα προστασίας, για τη μη εφαρμογή του νόμου Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, αλλά και για να εκπέσουν οι ψευδεπίγραφες και ανυπόστατες κατηγορίες σε βάρος των 31 συλληφθέντων φοιτητών.

ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΘΗΝΑΣ
Με νέα συλλαλητήρια συνεχίζουν τον αγώνα για να ανοίξουν οι σχολές

Νέο αγωνιστικό ραντεβού αύριο, Πέμπτη, στη 1 το μεσημέρι, στα Προπύλαια

Κλιμακώνοντας τον αγώνα για τη συνέχιση των σπουδών τους, ενάντια στον νόμο της κυβέρνησης για τα πανεπιστήμια, καταδικάζοντας τον αυταρχισμό, φοιτητικοί σύλλογοι της Αθήνας καλούν αύριο Πέμπτη στη 1 το μεσημέρι σε συλλαλητήριο στα Προπύλαια.

«Θέλουμε να ξαναμπούμε στις σχολές μας! Δεν έχουν θέση στις σχολές μας αστυνομία - πειθαρχικά - διαγραφές!», δηλώνουν οι φοιτητές καλώντας κυβέρνηση και διοικήσεις να αναλάβουν τις ευθύνες τους.

Οπως σημειώνεται στο κείμενο 28 φοιτητικών συλλόγων οι οποίοι πραγματοποίησαν σύσκεψη συντονισμού την προηγούμενη βδομάδα, «δεν θα αφήσουμε να χαθεί και 3ο εξάμηνο, τη στιγμή που η κυβέρνηση κρατά ανοιχτά τα επί πληρωμή προγράμματα και επιδιώκει να βάλει στο "γύψο" τους αγώνες μας! Υπάρχουν όλες οι δυνατότητες για να ανοίξουν οι σχολές μας με ασφάλεια! Αντί να μειώνει τη χρηματοδότηση για την Παιδεία, να δίνει 30 εκατ. ευρώ για δυνάμεις καταστολής, να δώσει χρηματοδότηση στα ιδρύματα για να προσληφθεί καθηγητικό και υγειονομικό προσωπικό, φύλαξης, συντήρησης, καθαριότητας των ιδρυμάτων και των εστιών. Να αναβαθμίσει εδώ και τώρα υποδομές και υλικοτεχνικό εξοπλισμό, να αξιοποιήσει χώρους που ανήκουν στην περιουσία των ιδρυμάτων για να διαμορφωθούν επιπλέον χώροι διδασκαλίας με σκοπό να πραγματοποιηθούν τα μαθήματα σε κλιμάκια».

«Αυτός ο νόμος θα μείνει στα χαρτιά!», δηλώνουν για μια ακόμα φορά οι φοιτητές. «Οι χιλιάδες φοιτητές που βγήκαμε στους δρόμους θα υψώσουμε τείχος στις σχολές μας, δεν θα επιτρέψουμε στην αστυνομία να πατήσει το πόδι της. Θα συνεχίσουμε ακόμα πιο μαζικά και μαχητικά τους αγώνες μας για τις σπουδές που έχουμε ανάγκη, θα συνεχίσουμε να της χαλάμε τη σούπα». «Απέναντι στην επίθεση στις ζωές και τις σπουδές μας, απέναντι στην τρομοκρατία, στην καταστολή και τις απαγορεύσεις θα απαντήσουμε με τον οργανωμένο μας αγώνα στο πλευρό όλων των εργαζομένων. Αυτή είναι η πραγματική μας δύναμη!».

Οι φοιτητικοί σύλλογοι απορρίπτουν κάθε σκέψη για νέο πολυνομοσχέδιο, απαιτούν την επαναλειτουργία των σχολών από το εαρινό εξάμηνο με εξασφάλιση όλων των απαραίτητων μέτρων για την προστασία της υγείας, δημόσια και δωρεάν Εκπαίδευση για όλους, λένε «όχι» στα ενιαία ψηφοδέλτια και στις ηλεκτρονικές ψηφοφορίες, καμία ποινική δίωξη σε βάρος συλλογικών φορέων, φοιτητών, εργαζομένων, αγωνιστών για τη συμμετοχή τους σε κινητοποιήσεις, ζητούν να αθωωθούν τώρα όλοι οι συμφοιτητές τους που διώκονται με απαράδεκτες κατηγορίες.

Στο πλαίσιο της κοινής δράσης, προχωρούν σε πολύμορφες δραστηριότητες και μεγάλο φοιτητικό συλλαλητήριο στις 10 Μάρτη, ημερομηνία συμπλήρωσης ενός χρόνου με κλειστά πανεπιστήμια.

ΕΙΔΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Επείγουσα ανάγκη να λειτουργήσουν με τα αναγκαία μέτρα

Συζητήθηκε η Επίκαιρη Ερώτηση του ΚΚΕ προς το υπουργείο Παιδείας

Την «επείγουσα και δραματική ανάγκη» να λειτουργήσουν τα Ειδικά Σχολεία με όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γ. Δελής, κατά τη συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης του Κόμματος προς το υπουργείο Παιδείας.

Οπως σημείωσε, μέσα στο πλαίσιο της διαχείρισης της πανδημίας χωρίς ουσιαστικά μέτρα στην Εκπαίδευση τα οποία διεκδικούν εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, η κυβέρνηση πήρε την απόφαση να κρατήσει ανοιχτά τα Ειδικά Σχολεία, αλλά χωρίς ταυτόχρονα να εξασφαλίσει όρους υγείας και ασφάλειας και των μαθητών αυτών, που έχουν αυξημένες ανάγκες, αλλά και των εκπαιδευτικών. Τόνισε την ανάγκη να είναι ανοιχτά και τα Γενικά και τα Ειδικά Σχολεία και τα πανεπιστήμια, με τις αναγκαίες υγειονομικές προϋποθέσεις, και ζήτησε να τηρηθούν συγκεκριμένα μέτρα, όπως εμβολιασμός κατά προτεραιότητα εργαζομένων και μαθητών Ειδικών Σχολείων, μαζικά τεστ, απαραίτητη ιατρική φροντίδα για τα επιβεβαιωμένα κρούσματα με ευθύνη των δομών Υγείας, αύξηση των δρομολογίων, προσλήψεις προσωπικού κ.ά.

Η υφυπουργός Παιδείας Ζ. Μακρή, ενώ συμφώνησε πως «η ευαισθησία και η προτεραιότητα στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση είναι αδιαπραγμάτευτες» για πολλούς λόγους, αμέσως μετά απαρίθμησε μέτρα που έχει λάβει το υπουργείο για την Ειδική Αγωγή και τα οποία είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες, χωρίς δέσμευση πάνω στα αιτήματα. Ειδικότερα, δήλωσε ότι προκρίθηκε η ένταξη στο πρόγραμμα της τρέχουσας εμβολιαστικής περιόδου του προσωπικού και των μαθητών ηλικίας 16 ετών, αναφέρθηκε στην πλατφόρμα για τεστ σε εκπαιδευτικούς, ενώ για τη μεταφορά σημείωσε πως «συστήνεται» η αύξηση των δρομολογίων των λεωφορείων και μεταφορά με ταξί μέχρι και τεσσάρων ατόμων.

«Δεν μεταφέρουμε παρά την οργισμένη κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς στις δομές Ειδικής Αγωγής. Αισθάνονται - και με το δίκιο τους - μία δίκαιη οργή για την κυβερνητική πολιτική, έτσι όπως εξελίσσεται όλο το τελευταίο διάστημα με αφορμή την πανδημία», τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, ενώ απαντώντας στην υφυπουργό σημείωσε πως οι προσλήψεις που έγιναν δεν επαρκούν. Στάθηκε ιδιαίτερα στις πολλαπλές επιπτώσεις στα παιδιά από το κλείσιμο των Ειδικών Σχολείων, όπου συνυπάρχουν με το παιδαγωγικό κομμάτι και οι αναγκαίες επιστημονικές παρεμβάσεις, που αν τις στερηθούν τα παιδιά μπορούν να δημιουργηθούν πισωγυρίσματα τα οποία δεν αντιστρέφονται, «μπορεί να καθορίσουν δηλαδή τη μοίρα μιας ολόκληρης ζωής ενός παιδιού», τόνισε χαρακτηριστικά.

«Είναι εγκληματικό μπροστά σε μια βεβαιωμένη και κραυγαλέα ανάγκη να μην παίρνονται για την ασφαλή λειτουργία των Ειδικών Σχολείων όλα εκείνα τα υγειονομικά μέτρα τα οποία ζητούν εδώ και έναν χρόνο όλοι όσοι είναι δίπλα στα παιδιά με αναπηρία και γνωρίζουν τις ανάγκες τους. Δεν μπορείτε να ρισκάρετε με την υγεία και την ασφάλεια των παιδιών και των εργαζομένων», σημείωσε ο Γ. Δελής.

Ανέδειξε παράλληλα τα σοβαρά ζητήματα σχολικών υποδομών της Ειδικής Αγωγής, χαρακτηρίζοντας επείγουσα πια και δραματική ανάγκη να λειτουργήσουν νέες επιπλέον δομές και να στελεχωθούν και από νέο προσωπικό μέσα από μαζικές προσλήψεις, με επίταξη και των ιδιωτικών δομών. Ζήτησε τέλος να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για τα παιδιά που εκτός από την αναπηρία έχουν και πρόσθετα παθολογικά προβλήματα, και δεν μπορούν να πάνε σχολείο. Για αυτά τα παιδιά η απάντηση της υφυπουργού Παιδείας ήταν ότι υπάρχει η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, και απαρίθμησε τις ομάδες αυξημένου κινδύνου.

Να μπει τέλος στην ομηρία και την ανασφάλεια

Συζήτηση Επίκαιρης Ερώτησης του ΚΚΕ για τις καθαρίστριες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Στην περίπτωση των 33 καθαριστριών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, των οποίων οι συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου έληξαν το Δεκέμβρη του 2019, με αποτέλεσμα να οδηγηθούν στην ανεργία, αναφέρθηκε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Λαμπρούλης, σε σχετική Επίκαιρη Ερώτηση του Κόμματος που συζητήθηκε στη Βουλή.

Παρά τις παρεμβάσεις και κινητοποιήσεις με τη συμπαράσταση φορέων της Μαγνησίας, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ανέθεσε σε εργολάβους την καθαριότητα και φύλαξη του ιδρύματος σε όλα τα Τμήματά του, καθώς το υπουργείο δεν ενέκρινε την επαναπρόσληψη των συμβασιούχων. «Να σημειώσουμε ότι ακόμα και η παρουσία των εργολάβων κοστίζει στο Πανεπιστήμιο το διπλάσιο απ' ό,τι στοίχιζαν οι εργαζόμενοι στους δύο αυτούς τομείς», τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, ζητώντας από το υπουργείο να καλυφθούν οι αναγκαίες θέσεις με μόνιμο προσωπικό, να επαναπροσληφθεί και να μονιμοποιηθεί το προσωπικό που απολύθηκε έχοντας προσφέρει για πολλά χρόνια τις υπηρεσίες του στο Πανεπιστήμιο.

Ο υφυπουργός Παιδείας, Αγγ. Συρίγος, είπε πως το υπουργείο ενημερώθηκε ότι το Πανεπιστήμιο έχει προχωρήσει σε διαγωνιστική διαδικασία ανάδειξης εργολαβίας φύλαξης και καθαριότητας, η οποία βρίσκεται στο στάδιο κατακύρωσης. Ο Γ. Λαμπρούλης σημείωσε πως, ανεξάρτητα τι αποφασίζει η όποια Σύγκλητος πανεπιστημίου, η οποία πατάει πάνω σε συγκεκριμένες πολιτικές και νόμους, είναι θέμα κεντρικής πολιτικής κατεύθυνσης. «Αυτό που αποδεικνύεται - τόνισε - είναι πως είτε με εργολάβους είτε με συμβάσεις, οι εργαζόμενοι είναι συνεχώς όμηροι και αντιμέτωποι με την προοπτική της ανεργίας, αντίστοιχα με την εξαθλίωση, είτε σε περιόδους οικονομικής κρίσης είτε σε περιόδους ανάπτυξης».

«Εμείς αυτό που λέμε είναι ότι οι εργαζόμενοι θα πρέπει να εντείνουν τον αγώνα τους. Σε αυτούς απευθυνόμαστε. Πρέπει να οργανώσουν την πάλη τους, να αναμετρηθούν με αυτές τις πολιτικές, για το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή δουλειά, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Και σε αυτήν την κατεύθυνση εμείς θα είμαστε δίπλα τους», δήλωσε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

ΕΝΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ Δ' ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Κινητοποίηση σήμερα στην Τούμπα

Σε κινητοποίηση διαμαρτυρίας με όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας, σήμερα Τετάρτη στις 6 μ.μ. στο Πολιτιστικό της Τούμπας, καλεί η Ενωση Γονέων Δ' Δημοτικής Κοινότητας του δήμου Θεσσαλονίκης.

Καταγγέλλει την πολιτική κυβέρνησης και δημοτικής αρχής, που άφησαν τα παιδιά εκτεθειμένα, χωρίς μέτρα προστασίας για την πανδημία, τα σχολεία χωρίς το αναγκαίο προσωπικό καθαριότητας, και στρίμωξαν την Προσχολική Αγωγή σε αίθουσες γυμναστηρίων ή άλλες αίθουσες μέσα στα Δημοτικά, με προοπτική τη λειτουργία τους σε κοντέινερ που «φυτεύουν» αυτήν την περίοδο σε αυλές σχολείων.

Η Ενωση Γονέων καλεί τους Συλλόγους να συμμετάσχουν στην κινητοποίηση και να απαιτήσουν: Να μην εφαρμοστούν οι αλλαγές για την πρόσβαση στα ΑΕΙ και η «Τράπεζα Θεμάτων». Ανέγερση νέων σχολείων με σύγχρονες υποδομές. Ανέγερση νηπιαγωγείων σε κάθε γειτονιά. Να μην τοποθετηθούν προκάτ σχολικές αίθουσες σε αυλές σχολείων.

OΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΙ ΑΝΟΜΟΛΟΓΗΤΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μια ματιά στην αξιολόγηση στα πρότυπα - πειραματικά σχολεία

...ή αλλιώς μια ματιά στο ζοφερό μέλλον της δημόσιας Εκπαίδευσης

INTIME NEWS

Το ΥΠΑΙΘ (υπουργείο Παιδείας), αφού δεν πήρε κανένα μέτρο για να μείνουν τα σχολεία ανοιχτά και ασφαλή, δίνει «τα ρέστα του» για την προώθηση της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, εν μέσω πανδημίας, με χιλιάδες μαθητές κλεισμένους στο σπίτι τους εδώ και μήνες.

«Προωθούμε τα αυτονόητα, κάνουμε αυτά που επιβάλλει η κοινή λογική, όποιος αξιολογεί αξιολογείται, με σκοπό τη βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος, την καταγραφή θετικών και αρνητικών σημείων». Αυτό είναι το - όχι και πολύ πρωτότυπο - προπαγανδιστικό «μότο» του ΥΠΑΙΘ.

Ας δούμε λοιπόν τι εννοεί το ΥΠΑΙΘ όταν μιλά για βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος και των σχολείων. Αυτήν τη φορά δεν θα αναφερθούμε στην Υπουργική Απόφαση με τους δείκτες της αξιολόγησης στην Εκπαίδευση, στην πείρα από τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα (μια κακοκαιρία είναι αρκετή για να παραλύσει ο κρατικός μηχανισμός), στη διεθνή πείρα. Θα αναφερθούμε στους στόχους και τα κριτήρια της αξιολόγησης των πρότυπων - πειραματικών σχολείων (ΠΠΣ), όπως αυτά αποτυπώθηκαν στον νόμο 4692/2020 (άρθρα 20 και 21). Εχουμε και λέμε:

1. «Αξιολογείται η απόδοση του σχολείου στο σύνολό της» (άρθρο 21, παρ. 3γ)! Τι σημαίνει όμως ο όρος «απόδοση» για ένα σχολείο; Σε κενό αέρα βρίσκεται μία σχολική μονάδα; Δεν εξαρτάται κυρίως από την εφαρμοζόμενη κυβερνητική πολιτική, τις κατευθύνσεις της, τα μέτρα στήριξης από την πολιτεία, τη σύνθεση του μαθητικού πληθυσμού και τόσα άλλα; Και πώς μπορεί να μετρηθεί το παιδαγωγικό έργο που πραγματοποιείται σε ένα σχολείο; Με τα μαθησιακά αποτελέσματα (π.χ. πόσοι περνάνε στα ΑΕΙ); Και αν στο σχολείο αυτό φοιτούν μαθητές από φτωχότερα λαϊκά στρώματα; Φυσικά, συγκεκριμένα για τα ΠΠΣ δεν κρύβουν ότι θέλουν να συγκεντρώνουν μαθητές με υψηλές επιδόσεις, στη λογική της αριστείας. Μήπως οι στόχοι για τη μέτρηση της απόδοσης είναι η ολόπλευρη μόρφωση - γνώση για τους μαθητές, η ομαλή κοινωνικοποίησή τους, η διαπαιδαγώγηση των νέων ανθρώπων με κριτήριο την κοινωνική πρόοδο και ευημερία; Πουθενά δεν αναφέρονται αυτά. Δείκτες για τη μέτρηση της απόδοσης του σχολείου είναι οι προγραμματιζόμενες δραστηριότητες, οι εκπαιδευτικές δράσεις. Φυσικά, η έκθεση απόδοσης του σχολείου (έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης το λένε) αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου, έτσι, για να μπορεί ο καθένας να ξέρει αν αυτό το σχολείο είναι «καλό» ή όχι, ή αν το διπλανό ΠΠΣ είναι «καλύτερο»...

2. «Το εκπαιδευτικό προσωπικό αξιολογείται για το εκπαιδευτικό και διδακτικό του έργο (...) στη διάρκεια της μονοετούς θητείας και στη διάρκεια του τελευταίου έτους της διετούς ή τετραετούς θητείας του, κατά περίπτωση». Κάθε χρόνο αξιολόγηση λοιπόν. Με κριτήρια «το βαθμό συμμετοχής στις δράσεις εσωτερικής αξιολόγησης του σχολείου, την αποδοτικότητα των μαθητών στις δράσεις που περιλαμβάνονται στα σχέδια προγραμματισμού δράσεων και εκπαιδευτικών στόχων του σχολείου, κατά τη διάρκεια της θητείας τους». Θητείας; Ναι, θητείας. Στα ΠΠΣ δεν υπάρχει οργανική θέση, σταθερή και μόνιμη εργασία. Αν αξιολογηθείς θετικά, μπορεί και να μείνεις (άρθρο 20, παρ. 4). Αν όχι, πας σε άλλο σχολείο, όχι σε ΠΠΣ (άρθρο 20, παρ. 6), αλλά σε ένα από «αυτά τα κανονικά», που πάνε όλοι ντε.

3. «Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Εργου αξιολογεί τη διδακτική επάρκεια του εκπαιδευτικού, ύστερα από συνολική εκτίμηση του έργου του, η οποία περιλαμβάνει παρατήρηση της διδασκαλίας στην τάξη και εκτίμηση του φακέλου με τις εργασίες και το διδακτικό υλικό, που ο εκπαιδευτικός παραχωρεί στους μαθητές». Ενα σκληρό αξιολογικό σύστημα, όπως στη Μ. Βρετανία, με τον επιθεωρητή μέσα στην τάξη. Φυσικά, κριτήριο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού είναι η συνεργασία με τους γονείς.

Οσο και να προσπαθεί το ΥΠΑΙΘ να καμουφλάρει τους πραγματικούς, ανομολόγητους στόχους της αξιολόγησης πίσω από ωραίες λέξεις όπως αποτίμηση, ανατροφοδότηση, καταγραφή θετικών και αρνητικών, βελτίωση και άλλα τέτοια, δεν θα τα καταφέρει. Το προσπάθησε άλλωστε και η προηγούμενη κυβέρνηση (πιο μάστορες στην εξαπάτηση και την ενσωμάτωση) κι έφαγαν κι αυτοί τα μούτρα τους. Τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι γονείς είναι πια... «ψυλλιασμένοι».


Ηλίας ΠΑΤΙΔΗΣ
Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Πειραιά

Παίρνουμε θέση με τον κλάδο για να υπερασπιστούμε το σχολείο που έχουμε ανάγκη σήμερα

Εν μέσω πανδημίας, με πολλά σχολεία κλειστά και με δεδομένο ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, παρά τις τεράστιες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη διά ζώσης διδασκαλία, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην έκδοση Υπουργικής Απόφασης (ΥΑ) με ΦΕΚ 140/20-1-2021 και τίτλο: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο».

Δεν λαμβάνονται υπόψη τα γενικότερα προβλήματα που προκαλεί η πανδημία στην κοινωνία και αντανακλώνται και στην εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και τα ειδικά ζητήματα που δημιουργούνται στην Εκπαίδευση από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως ο αποκλεισμός χιλιάδων μαθητών λόγω έλλειψης κατάλληλων υποδομών, ο βαθμός εμπέδωσης της ύλης, το άγχος και η ψυχική κόπωση των μαθητών από την αδυναμία ανταπόκρισης σε αυτή, προβλήματα που λειτουργούν σωρευτικά σε αυτά που ήδη υπάρχουν στο χώρο της Εκπαίδευσης.

Διερευνώντας το θεσμικό πλαίσιο, όπως διαμορφώνεται από το Ν. 4692/20 και την ΥΑ 6603/ΓΔ4 (ΦΕΚ 140/τ.Β'/20-1-2021) επισημαίνεται ότι

  • η αποτίμηση των θεματικών αξόνων κατά την εσωτερική αξιολόγηση σε τετράβαθμη κλίμακα 1-4,
  • η αποτίμηση των θεματικών αξόνων κατά την εξωτερική αξιολόγηση από το συντονιστή Εκπαιδευτικού Εργου σε δεκάβαθμη κλίμακα,
  • η δημοσιοποίηση τόσο της εσωτερικής όσο και της εξωτερικής αξιολόγησης

οδηγούν, στην πράξη, στη δημόσια σύγκριση των σχολικών μονάδων, συνεπώς στην κατηγοριοποίησή τους. Η εμπειρία από άλλα εκπαιδευτικά συστήματα δείχνει ότι οι συνέπειες της κατηγοριοποίησης των σχολείων είναι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων, περικοπές στη χρηματοδότηση ανάλογες με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, απολύσεις εκπαιδευτικών, γονεϊκή επιλογή σχολικής μονάδας κ.ά.

Αναλύοντας τους δείκτες της εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης προκύπτουν ερωτήματα αναφορικά με το ποιος έχει την ευθύνη για:

  • την αξιοποίηση του διδακτικού προσωπικού,
  • τη διαχείριση των οικονομικών πόρων,
  • την αξιοποίηση των σχολικών υποδομών,
  • τα προβλήματα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης,
  • την εκπαίδευση των μεταναστών και προσφύγων,
  • την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κ.ά.

Οπως φαίνεται από την ΥΑ, η σχολική μονάδα έρχεται να λογοδοτήσει για προβλήματα της εκπαίδευσης, που προκαλούνται από την καθυστερημένη πρόσληψη των 50.000 συμβασιούχων (αναπληρωτών και ωρομισθίων), την υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων, την έλλειψη σχολικών υποδομών. Η σχολική μονάδα θα λογοδοτήσει για τον προγραμματισμό του διδακτικού έργου, όταν ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει υπηρεσία το Νοέμβρη ή και αργότερα. Η σχολική μονάδα θα κληθεί να λογοδοτήσει για τα μέτρα που έλαβε για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, όταν οι εκπαιδευτικοί περιμένουν σχεδόν ένα χρόνο την επιμόρφωση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση από το υπουργείο. Με άλλα λόγια, γίνεται προσπάθεια μετάθεσης των ευθυνών στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Εξετάζοντας τόσο τους θεματικούς άξονες όσο και τους δείκτες, δηλαδή τις δράσεις που ιεραρχούνται από την ΥΑ, προκειμένου να αποτυπωθεί η βασική λειτουργία του σχολείου, η παιδαγωγική και μαθησιακή, παρατηρείται ότι:

  • η βασική λειτουργία του σχολείου, η μορφωτική, περιορίζεται σε δύο από τους δεκατέσσερις θεματικούς άξονες,
  • γίνεται προσπάθεια να αποτυπωθεί η λογική των δεξιοτήτων, που αποτελεί βασικό πυλώνα των αναλυτικών προγραμμάτων τις δύο τελευταίες δεκαετίες. Η ΥΑ πηγαίνει και ένα βήμα παραπάνω προτρέποντας τις σχολικές μονάδες να πραγματοποιήσουν δράσεις για ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων (οι δεξιότητες διακρίνονται σε «σκληρές», αυτές που αφορούν τη γνώση του αντικειμένου, και σε «ήπιες», που είναι δεξιότητες επικοινωνίας, ομαδικής εργασίας, προσαρμοστικότητας, επίλυσης προβλημάτων κ.ά.),
  • η κριτική σκέψη, ο γλωσσικός και επιστημονικός εγγραμματισμός ενισχύονται μέσα από δράσεις που πραγματοποιεί η σχολική μονάδα και όχι μέσα από τα αναλυτικά προγράμματα,
  • ιεραρχούνται δείκτες για δράσεις που δεν απευθύνονται σε όλους τους μαθητές, όπως όμιλοι, διαγωνισμοί, προγράμματα κ.ά.,
  • το ρήμα διδάσκω λείπει από την ΥΑ και έχει αντικατασταθεί από τα ρήματα ελέγχω, παρακολουθώ, εντοπίζω, αξιολογώ, ιεραρχώ κ.ά.

Ο θεματικός άξονας παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία, όπως εξειδικεύεται σε δείκτες που αφορούν προτεινόμενες δράσεις προς τις σχολικές μονάδες, δείχνει τον γνωστικό προσανατολισμό του σχολείου, όπως σχεδιάζεται αυτήν την περίοδο μέσα από τα νέα αναλυτικά προγράμματα και προετοιμάζεται και μέσα από την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας.

Σε συνθήκες που η ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας απαιτεί το σχολείο να παρέχει στέρεη γνώση και ολόπλευρη μόρφωση σε όλους τους μαθητές, αυτό θα καλλιεργεί εφήμερες χρηστικές δεξιότητες. Δεν είναι τυχαία η ιεράρχηση των ήπιων δεξιοτήτων, διότι «σε μια εποχή έντονου ανταγωνισμού» ανάμεσα σε εργαζόμενους που έχουν το ίδιο πτυχίο, επιλέγονται, σύμφωνα με τα πρότυπα των επιχειρήσεων, αυτοί που διαθέτουν τις λεγόμενες «ήπιες» δεξιότητες. Είναι και ένας τρόπος μετάθεσης της ευθύνης στους μαθητές μας και αυριανούς εργαζόμενους ότι είναι άνεργοι διότι δεν διαθέτουν ήπιες δεξιότητες...

Οι συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου, ως αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής κοινότητας, γινόμαστε δέκτες των προβλημάτων που βιώνουν καθημερινά οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές στα σχολεία, αφουγκραζόμαστε τα άγχη και τις αγωνίες των γονιών για το μέλλον και την πρόοδο των παιδιών τους, υποστηρίζουμε επιστημονικά και παιδαγωγικά τις σχολικές μονάδες για ένα ποιοτικά αναβαθμισμένο σχολείο για όλα τα παιδιά.

Θεωρώντας, λοιπόν, ότι αυτή η Υπουργική Απόφαση δεν συμβάλλει στην ποιοτική αναβάθμιση του σχολείου που έχουν ανάγκη οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς, το οποίο θα παρέχει ίσες δυνατότητες και επιστημονική γνώση σε όλους τους μαθητές, οι συντονιστές Εκπαιδευτικού Εργου δεν έχουμε παρά να συνταχθούμε με την απόφαση του κλάδου για απεργία - αποχή απέχοντας από κάθε διαδικασία που προβλέπεται από την ΥΑ.


Μαργαρίτα ΚΟΥΣΑΘΑΝΑ
Δρ Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, αναπληρώτρια οργανωτική συντονίστρια, 1ο ΠΕΚΕΣ Νότιου Αιγαίου




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org