Τετάρτη 17 Γενάρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Στο σημερινό 4σέλιδο «Νεολαία» μπορούμε να βρούμε:
  • Ανακοίνωση της Τομεακής Επιτροπής ΑΕΙ - ΤΕΙ - Ερευνητικών Κέντρων της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ για το υπό ίδρυση Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
  • Ανασκόπηση των πεπραγμένων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση την τελευταία τριετία.
  • Επικαιρότητα από χώρους της Εκπαίδευσης.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Δούρειος ίππος για να προωθηθούν οι κατευθύνσεις της ΕΕ

Ανακοίνωση της Τομεακής Επιτροπής ΑΕΙ - ΤΕΙ - Ερευνητικών Κέντρων της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ

Με αφορμή την κατάθεση στη Βουλή του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τη δημιουργία του νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, η Τομεακή Οργάνωση ΑΕΙ - ΤΕΙ - Ερευνητικών Κέντρων της ΚΟ Αττικής του ΚΚΕ εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:

«Από τις πρώτες κιόλας μέρες του Σεπτέμβρη, οι δυνάμεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα ΤΕΙ της Αττικής πήραμε την πρωτοβουλία και ενημερώσαμε, ανοίξαμε τη συζήτηση γύρω από τη σχεδιαζόμενη ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής με κριτήριο την αναγκαιότητα για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν.

Αν και η συγκεκριμένη εξέλιξη παρουσιάστηκε ως μια θετική εξέλιξη που δημιουργούσε αντικειμενικά προσδοκίες, κάναμε προσπάθεια να ξεκαθαρίσουμε ότι με βάση τα κριτήρια και τις αρχικές ανακοινώσεις της κυβέρνησης, δεν αντιμετωπίζονται και διατηρούνται τα προβλήματα της υποχρηματοδότησης, των μεγάλων ελλείψεων σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, στη φοιτητική μέριμνα, στα συγγράμματα, στα εργαστήρια. Οτι δε λύνονται και διατηρούνται η κατηγοριοποίηση σχολών και αποφοίτων, η κατεύθυνση υποβάθμισης και ευελιξίας των σπουδών, η επιχειρηματική λειτουργία του ιδρύματος. Κι αυτά γιατί η κυβέρνηση έχει ως βασικό κριτήριο την εξοικονόμηση πόρων και τις ανάγκες της αγοράς, σε αντίθεση με τις κοινωνικές κι επιστημονικές ανάγκες, γιατί η συγκεκριμένη εξέλιξη ήταν τμήμα της αντιλαϊκής συμφωνίας της κυβέρνησης με τους εταίρους της.

Τελικά, το νομοσχέδιο που κατατέθηκε επιβεβαιώνει τους προβληματισμούς που είχαμε θέσει από την πρώτη στιγμή ως Κόμμα, επιβεβαιώνει τους προβληματισμούς πολλών σπουδαστών, εργαζομένων και εκπαιδευτικών.

Οχι μόνο δεν λύνει τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν στα ιδρύματα, αντίθετα αξιοποιείται ως δούρειος ίππος για να προωθηθούν οι κατευθύνσεις της ΕΕ για γενικευμένη κατηγοριοποίηση και υποβάθμιση, για σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με τους εκμεταλλευτικούς στόχους του κεφαλαίου.

  • Προχωρά παραπέρα η κατηγοριοποίηση των πτυχίων, των τμημάτων και των αποφοίτων, που συνεπάγεται τη συνολική υποβάθμιση της παρεχόμενης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και των εργασιακών δικαιωμάτων των αποφοίτων. Πανεπιστημιακά πτυχία επιπέδου master (ΕΜΠ, Γεωπονικό), πανεπιστημιακά πτυχία επιπέδου bachelor (π.χ. Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής), 2ετή προγράμματα και επιπλέον οι παλιοί απόφοιτοι των ΤΕΙ (που το πτυχίο τους δεν θα αναγνωρίζεται ως πανεπιστημιακό) συνθέτουν ένα διαβαθμισμένο "μωσαϊκό" για τα ίδια ουσιαστικά επιστημονικά αντικείμενα και τα ίδια επαγγέλματα! Ταυτόχρονα, οι νέοι απόφοιτοι του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής βρίσκονται κυριολεκτικά "στον αέρα" χωρίς να ξέρουν σε πολλές περιπτώσεις ούτε τι ακριβώς θα σπουδάσουν ούτε πού μπορούν να δουλέψουν.

Και όλα αυτά ενώ η ανεργία των νέων τσακίζει κόκαλα και η "εναλλακτική" προοπτική που τους επιφυλάσσουν είναι η μετανάστευση ή η δουλειά των 400 ευρώ.

  • Συνεχίζεται το έργο της κυβέρνησης για την πιο οργανική σύνδεση των ΑΕΙ με τις επιχειρήσεις. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής θα είναι πρότυπο σύνδεσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης με τη "δίκαιη" ανάπτυξη του ΣΥΡΙΖΑ και τους περιφερειακούς στόχους των μεγάλων επιχειρήσεων. Θα προετοιμάζει δηλαδή το αυριανό επιστημονικό δυναμικό που θα δουλέψει χωρίς εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, χωρίς Συλλογικές Συμβάσεις, χωρίς καν δικαίωμα να απεργήσει απέναντι στην εργοδοτική ασυδοσία και εκμετάλλευση. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η ίδρυσή του ανακοινώθηκε από την "αναπτυξιακή" φιέστα της κυβέρνησης στην Ελευσίνα, πάνω δηλαδή στα συντρίμμια των πλημμυρών της Δυτικής Αττικής.
  • Με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής υλοποιείται και ο νόμος 4009/11 της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ - ΝΔ για 2ετή προγράμματα κατάρτισης, που θα παρέχουν ουσιαστικά τζάμπα εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις και τους εφοπλιστές μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας.
  • Προχωρούν οι συγχωνεύσεις άσχετων μεταξύ τους αντικειμένων με βάση τα κριτήρια της εξοικονόμησης πόρων και της αγοράς. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών, στο οποίο συγχωνεύονται τα Τμήματα Αισθητικής, Ραδιολογίας - Ακτινολογίας, Ιατρικών Εργαστηρίων, Οπτικής και Οδοντικής!
  • Συνεχίζεται η "ομηρία" των έκτακτων καθηγητών αφού δεν προβλέπεται η μονιμοποίησή τους.
Τώρα χρειάζεται να κλιμακωθεί ο αγώνας διεκδικώντας όσα έχουμε ανάγκη!

Ο πολύμορφος αγώνας που αναπτύχθηκε το προηγούμενο διάστημα από τους συλλόγους των σπουδαστών, των μόνιμων καθηγητών και των εκτάκτων, ενάντια στην έλλειψη καθηγητών και χρηματοδότησης, ενάντια στις συγχωνεύσεις, ενάντια συνολικά στα προβλήματα που βιώνουμε καθημερινά, πρέπει τώρα να κλιμακωθεί γιατί κλιμακώνεται και η επίθεση της κυβέρνησης συνολικά και ενιαία με βάση το κλείσιμο της 3ης "αξιολόγησης", την προώθηση νέων αντιλαϊκών μέτρων, τις απαιτήσεις του ΣΕΒ και συνολικά του κεφαλαίου.

Τώρα χρειάζεται να κλιμακωθεί ο αγώνας κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, διεκδικώντας όσα έχουμε ανάγκη! Ολοι και όλες να μπουν στον αγώνα χωρίς αναμονή! Να κάνουμε στην άκρη όλους όσοι (παρατάξεις του ΣΥΡΙΖΑ, της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ, διοικήσεις, μερίδα καθηγητών) σκόπιμα κρύβουν την πλήρη αλήθεια και σπέρνουν τον εφησυχασμό για την επόμενη μέρα, ενώ είναι πλέον σαφές ότι τα προβλήματα θα παραμείνουν και θα μεγαλώσουν.

Χρειάζεται να δυναμώσει η πάλη για να ενισχυθούν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα με χρηματοδότηση, υποδομές και μόνιμο προσωπικό, για να έχουν όλοι πρόσβαση χωρίς εμπόδια σε αναβαθμισμένες σπουδές πάνω στο αντικείμενο που επέλεξαν. Για να είναι το πτυχίο η μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Για να καταργηθούν οι κατηγορίες πτυχίων και αποφοίτων. Για να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου, σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο, με ενιαία, κοινά προγράμματα σπουδών στις αντίστοιχες σχολές. Η πάλη για τα επαγγελματικά δικαιώματα να συνδεθεί με την πάλη του ταξικού εργατικού κινήματος για Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Μόνο σε αυτήν την κατεύθυνση μπορεί να υπάρξει πραγματική αναβάθμιση των σπουδών.

Σε αυτήν τη βάση μπορεί να δυναμώσει η κοινή πάλη όλων, ανεξαρτήτως τμήματος και σχολής, κόντρα στη λογική "ο καθένας να κοιτάει την πάρτη του" που καλλιεργούν διάφοροι. Κοινή πάλη που είναι αναγκαία γιατί κανένα τμήμα από μόνο του δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της ενιαίας αντιλαϊκής επίθεσης. Να δυναμώσουν η κοινή πάλη και η ενότητα με τους εργαζόμενους και όλο το λαό.

Να πάρουν απάντηση οι εκβιασμοί του υπουργείου και της κυβέρνησης που λένε "ή θα δεχτείτε την πανεπιστημιοποίηση με τους προτεινόμενους όρους ή θα παραμείνετε ΤΕΙ".

Να απομονωθούν οι δυνάμεις εκείνες (όπως τα ΕΑΑΚ και άλλοι) που επί της ουσίας διεκδικούν να παραμείνουν τα πράγματα όπως είναι σήμερα, δηλαδή να παραμείνουν όλα τα μεγάλα προβλήματα που ζούμε σήμερα καθημερινά.

Εχουν τεράστιες ευθύνες όσοι καθηγητές εκμεταλλεύονται την αγωνία των σπουδαστών για να παζαρέψουν αποκλειστικά τη θέση τους ή να διαφυλάξουν τις "μπίζνες" τους αδιαφορώντας ουσιαστικά για τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα των σπουδαστών.

Καλούμε όλους τους σπουδαστές, τους εργαζόμενους και τους καθηγητές των ΤΕΙ της Αττικής να συμπορευτούν με το ΚΚΕ και την ΚΝΕ, που σταθερά παλεύουμε για την αναγκαιότητα της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν προς όφελος των κοινωνικών αναγκών και όχι του κεφαλαίου».

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ανασκόπηση των πεπραγμένων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ την τελευταία τριετία

Eurokinissi

Στα τρία χρόνια διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ έχει κυλήσει πολύ νερό στ' αυλάκι και στο χώρο της Παιδείας. Μπορούν από τα μέχρι τώρα πεπραγμένα της κυβέρνησης να βγουν ασφαλή συμπεράσματα και για την πορεία της στο μέλλον. Αξίζει, λοιπόν, να σταθούμε και να θυμηθούμε μια σειρά κυβερνητικές ρυθμίσεις αυτών των τριών τελευταίων χρόνων, ειδικά στο χώρο της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, που συνδιαμορφώνουν το - σίγουρα όχι ρόδινο - τοπίο των σχολείων.

Αρχικά πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνέχισε να ξεδιπλώνει την πολιτική της στην Παιδεία, πιάνοντας το νήμα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και ακολουθώντας τη χαραγμένη ρότα πάνω στη στρατηγική της ΕΕ και τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ. Τον ΟΟΣΑ, μάλιστα, τον αναγόρευσε επισήμως σε «συμβουλάτορα» στα ζητήματα της Παιδείας (!) και αναμένεται (βάσει και μνημονιακών δεσμεύσεων) η νέα έκθεσή του για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, που θα αποτελέσει τη βάση για μελλοντικές μεταρρυθμίσεις. Παράλληλα, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ήταν η πρώτη απ' όλες τις κυβερνήσεις την περίοδο της καπιταλιστικής οικονομικής κρίσης που ενέταξε και τα θέματα της Παιδείας μέσα στο μνημόνιο, αναλαμβάνοντας συγκεκριμένες δεσμεύσεις για επιτάχυνση των αναδιαρθρώσεων.


MotionTeam

Σε αυτό το φόντο συνεχίζεται στο χώρο της Εκπαίδευσης η υποχρηματοδότηση (π.χ. η χρηματοδότηση των Σχολικών Επιτροπών που μειώθηκε στο μισό στα χρόνια της κρίσης, παραμένει καθηλωμένη ακριβώς στα ίδια επίπεδα), συνεχίζουν οι γονείς να βάζουν διαρκώς το χέρι στην τσέπη για να συμπληρώνουν τις ελλείψεις στην Εκπαίδευση, συνεχίζει να βασιλεύει η παραπαιδεία και, τελικά, η τσέπη των γονιών να καθορίζει τη μόρφωση των παιδιών.

Δραστική μείωση των εκπαιδευτικών στα σχολεία

Μια από τις καθοριστικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης αρχικά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και κατόπιν στη Δευτεροβάθμια ήταν η δραστική μείωση των εκπαιδευτικών. Θυμίζουμε ότι το 2015 ήταν μια χρονιά με τεράστιες ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία, με χιλιάδες κενά εκπαιδευτικών που καλύφθηκαν πολλούς μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Αυτή η εικόνα επαναλήφθηκε το 2016, όμως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, έχοντας εντοπίσει το πρόβλημα, βρήκε τρόπο να... κρύψει τα κενά κάτω από το χαλί! Από την άνοιξη του 2016, με υπουργικές αποφάσεις και άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις, η κυβέρνηση μείωσε ώρες και μαθήματα από το ωρολόγιο πρόγραμμα της πλειοψηφίας των σχολείων των αστικών κέντρων, με αποτέλεσμα να χρειάζεται πολύ λιγότερους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων στα δημοτικά σχολεία. Ο τότε υπουργός Παιδείας, Ν. Φίλης, είχε επιχειρήσει να «ντύσει» με παιδαγωγικό περιεχόμενο αυτές τις ρυθμίσεις, λέγοντας ότι φτιάχνει ένα ενιαίου τύπου Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο. Ομως, ενιαίο δεν είναι το σχολείο που τα μαθήματα καθορίζονται από όποιες ώρες περισσεύουν. Ενιαίο και σύγχρονο δεν είναι το σχολείο όπου οι δάσκαλοι για να συμπληρώσουν ωράριο μετατρέπονται και ολίγον σε γυμναστές, σε εικαστικούς, σε μουσικούς κ.λπ. Γιατί τέτοιους αναχρονισμούς είδαμε και συνεχίζουμε να βλέπουμε και σήμερα στα δημοτικά σχολεία. Από την άλλη, ούτε τα κενά εξαλείφθηκαν στην αρχή της σχολικής χρονιάς, ενώ χιλιάδες αναπληρωτές εκπαιδευτικοί απολύθηκαν (δεν επαναπροσλήφθηκαν στα σχολεία).

Η υπόθεση του διορισμού μόνιμων εκπαιδευτικών στα σχολεία είναι επίσης αξιομνημόνευτη, ως ένα ακόμα χαρακτηριστικό δείγμα κοροϊδίας από την πλευρά της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Από τα τέλη του 2015, ο υπουργός Παιδείας υποσχόταν διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών (γινόταν ακόμα και πλειοδοσία σε αριθμούς, με 18.000 ή 20.000 διορισμούς), συμπληρώνοντας ότι αυτοί θα γίνουν από το 2016, με ορίζοντα 4ετίας, προσθέτοντας βέβαια πάντα ότι θα συναρτώνται από την πορεία του προϋπολογισμού και των δημοσιονομικών. Στη συνέχεια, το έτος των διορισμών μετατέθηκε στο 2017 και μετά στο 2018, με επίκληση του χρόνου που χρειάζεται για να διοργανωθεί ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ και άλλες αντίστοιχα φαιδρές δικαιολογίες που διοχετεύονταν.

Τελικά, το Μάρτη του 2017, στην εισηγητική έκθεση τροπολογίας που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας σχετικά με την πρόσληψη αναπληρωτών, ομολόγησε ότι μέχρι το 2019 «οι ισχύοντες δημοσιονομικοί περιορισμοί καθιστούν αδύνατο (...) τον διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Αν και από πλευράς υπουργείου Παιδείας έχουν «μαζέψει» τις πολλές υποσχέσεις για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, η κοροϊδία δεν έχει σταματήσει. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι όταν τον περασμένο Μάη ο πρωθυπουργός παρουσίασε το τριετές πλάνο της κυβέρνησης για την Παιδεία, αναγνώρισε ότι οι ανάγκες ανέρχονται σε 20.000 εκπαιδευτικούς και δήλωσε ότι μέχρι το τέλος του 2017 θα ανακοινωνόταν το πώς μέσα στην τριετία θα καλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος τους. Βέβαια, έχουμε μπει στο 2018 και καμιά σχετική ανακοίνωση δεν έχει γίνει...

Συνέπειες στο μορφωτικό επίπεδο των μαθητών

Στη λογική της εξοικονόμησης εκπαιδευτικών, αλλά όχι μόνο, κινούνται και άλλες σποραδικές ρυθμίσεις που πέρασε το υπουργείο Παιδείας τα τελευταία τρία χρόνια. Σε αυτό το πνεύμα διπλασιάστηκε ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός για τη δημιουργία τμήματος στα νηπιαγωγεία, ενώ αντίστοιχα αυξήθηκαν και αυστηροποιήθηκαν τα όρια για τη δημιουργία τμημάτων ειδικοτήτων και τομέων στα ΕΠΑΛ. Αυτό οδήγησε σε συγχωνεύσεις, αλλά και στο κόψιμο εκατοντάδων τμημάτων των ΕΠΑΛ τα τελευταία δύο χρόνια.

Οπως φαίνεται γενικότερα, οι συγχωνεύσεις τείνουν να παγιωθούν για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι άρθρο που ορίζει τα κριτήρια των συγχωνεύσεων, μπήκε στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα της τρίτης «αξιολόγησης», που ψηφίστηκε την περασμένη Δευτέρα, δείχνοντας ότι όπως και τα προηγούμενα χρόνια, τα σχολεία που συγχωνεύονται ή κλείνουν, είναι πολύ περισσότερα από αυτά που ανοίγουν.

Ακόμα, άλλη μια αναχρονιστική τακτική που φαίνεται να παγιώνεται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, είναι αυτή για τις διπλές και τριπλές αναθέσεις. Δηλαδή, η οδηγία προκειμένου να βγει το πρόγραμμα στα σχολεία εκ των ενόντων χωρίς το διορισμό όλων των απαραίτητων ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, να διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί μαθήματα εν πολλοίς άσχετα με την ειδικότητά τους (π.χ. ο θεολόγος ή ο καθηγητής Αγγλικών να διδάσκει Ιστορία, ο καθηγητής Πληροφορικής να διδάσκει Γεωμετρία, με βάση το τι θυμάται ο ίδιος από τα γυμνασιακά του χρόνια κ.ο.κ.).

Είναι εντελώς φανερό ότι όλα τα παραπάνω δεν έχουν ως συνέπεια μόνο τη μείωση των εκπαιδευτικών, τις απολύσεις και τη διόγκωση της ανεργίας τους, αλλά έχουν και σοβαρές συνέπειες στο μορφωτικό επίπεδο των μαθητών.

Αυτό συμβαίνει και με τις αλλαγές που έφερε η κυβέρνηση στα Γυμνάσια. Γιατί παράλληλα με τη μείωση του ωρολόγιου προγράμματος στα Δημοτικά, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε και σε μείωση ωρών και εξεταζόμενων μαθημάτων στα Γυμνάσια.

Να σημειωθεί ότι η μείωση της ύλης δεν είναι κάτι νέο, ούτε άσχετο από το περιεχόμενο της σχολικής γνώσης. Εχει ήδη ξεκινήσει από τα περιβόητα βιβλία και προγράμματα της περιόδου 2006 - 2007 που είναι ακόμα σε ισχύ, υπακούοντας στην ίδια λογική της «διαθεματικότητας» (της λογικής από μέρος σε μέρος και όχι από το μέρος στο όλο και πάλι πίσω στο συγκεκριμένο), όπως από το 2006 αποκλειστικά το ΚΚΕ ανέδειξε ως σοβαρό επιστημονικό, μεθοδολογικό πρόβλημα και όχι κυρίως ως ζήτημα προχειρότητας. Στη βάση αυτή, μειώθηκε η ύλη μαθημάτων που σχετίζονται με τις φυσικές επιστήμες και τα μαθηματικά. Για παράδειγμα, η Γεωμετρία σχεδόν εξοβελίστηκε, ενώ είναι γνωστό ότι εξασκεί τη φαντασία, την αναλυτική και συνθετική σκέψη, ενώ υποβαθμίστηκαν επιστήμες όπως η Χημεία, η Φυσική, που όταν διδάσκονται σωστά (υλιστικά, ορθολογικά), «διαπαιδαγωγούν» στο να σκέφτεται κάποιος με βάση το αίτιο και το αποτέλεσμα, την ύπαρξη αντικειμενικών νόμων κίνησης της ύλης. Στα γλωσσικά μαθήματα, το δημιουργικό στοιχείο περιορίζεται, η μέθοδος εκμάθησης αντιγράφει τη μέθοδο εκμάθησης της αγγλικής, χωρίς κανόνες - απαραίτητο σημείο αναφοράς για την αφομοίωση του γλωσσικού πλούτου - ενώ συνοδεύεται κατά βάση από κείμενα απλοϊκά, χρηστικά, ρηχά, γιατί υποτίθεται «αυτά ενδιαφέρουν τους μαθητές».

Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση θέλει να δημιουργήσει στη λαϊκή οικογένεια μειωμένες μορφωτικές απαιτήσεις για τα παιδιά της, να οδηγήσει στη λογική «άντε να τελειώσουμε το Γυμνάσιο και μετά βλέπουμε». Ομως, το μετά έχει να κάνει με τις περιβόητες αλλαγές στο Λύκειο και εκεί «θα τρώει η μύγα σίδερο και το κουνούπι ατσάλι».

«Νέο» Λύκειο: Να δεις τι σου 'χω για μετά...

Στα τέλη Αυγούστου, το υπουργείο Παιδείας παρουσίασε τις γενικές γραμμές του σχεδίου του για το νέο Λύκειο και την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Πρόκειται για ρυθμίσεις που φτιάχνουν ένα Λύκειο πολύ πιο σκληρό, ανταγωνιστικό, σε τελική ανάλυση ακόμα πιο ταξικό. Το χαρακτηριστικό αυτού του νέου Λυκείου είναι ότι θα είναι απόλυτα προσανατολισμένο στην πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση και στο όνομα του ότι σήμερα η Β' και Γ' Λυκείου έχουν ακυρωθεί στο βωμό των εξετάσεων, νομιμοποιείται ακριβώς αυτό, δηλαδή μειώνονται τα μαθήματα και κρατούνται μόνο αυτά που θα μετράνε για την πρόσβαση. Ετσι, το Λύκειο χάνει εντελώς τον όποιο μορφωτικό ρόλο του είχε απομείνει.

Συγκεκριμένα, το σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει:

  • Τα μαθήματα στη Β' και τη Γ' Λυκείου μειώνονται στο μισό περίπου απ' ό,τι είναι σήμερα και αφορούν για κάθε μαθητή την ομάδα σχολών των ΑΕΙ στην οποία τον ενδιαφέρει να εισαχθεί.
  • Στη Γ' Λυκείου εισάγονται νέες γραπτές εξετάσεις πανελλαδικού τύπου την περίοδο του Γενάρη. Επίσης, εισάγεται μία γραπτή εργασία για κάθε μάθημα, που επίσης θα αποτελεί δοκιμασία πανελλαδικού τύπου και θα διορθώνεται από βαθμολογητές εκτός του σχολείου του μαθητή (όπως και τα γραπτά των εξετάσεων).
  • Διατηρούνται κανονικά και οι πανελλαδικού τύπου εξετάσεις και στο τέλος της Γ' Λυκείου.

Ολα τα παραπάνω θα μετρούν για το βαθμό του απολυτηρίου, ο οποίος θα μετρά επίσης για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Από το σχέδιο του υπουργείο είναι φανερό ότι θα γενικευτεί ένας ατελείωτος εξεταστικός μαραθώνιος και η όποια γενική μόρφωση θα σταματάει στην Α' Λυκείου. Ακόμη και η μείωση των μαθημάτων δεν έχει στόχο την ελάφρυνση των μαθητών, αλλά την ακόμη μεγαλύτερη προσαρμογή σε ένα υποβαθμισμένο σχολείο - φροντιστήριο. Και για άλλη μια φορά, όπως και στα Γυμνάσια και στα Δημοτικά, η μείωση μαθημάτων θα σημάνει και εξοικονόμηση πόρων και λιγότερους εκπαιδευτικούς.

Παράλληλα, η «φροντιστηριοποίηση» του Λυκείου καθόλου δεν σημαίνει ότι θα χτυπηθεί η παραπαιδεία, αφού όσο πιο σκληρό και ανταγωνιστικό γίνεται το Λύκειο, τόσο τρίβουν τα χέρια τους οι έμποροι της εκπαίδευσης και δεν είναι τυχαίο ότι τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης τις χαιρέτισαν οι φροντιστηριάρχες.

Αυτό το σχέδιο της κυβέρνησης για το νέο Λύκειο δεν βρίσκεται μόνο στα χαρτιά, αλλά υλοποιείται ήδη βήμα το βήμα. Ετσι, δημιουργώντας ένα μεταβατικό στάδιο προς την υλοποίησή του, το υπουργείο Παιδείας μείωσε από φέτος τα εξεταζόμενα μαθήματα στις ενδοσχολικές εξετάσεις της Γ' Λυκείου, ενώ από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) διέρρευσε μια πρόταση για το ωρολόγιο πρόγραμμα της Β' τάξης στο νέο Λύκειο. Σύμφωνα με αυτήν την πρόταση, το ωρολόγιο πρόγραμμα περιλαμβάνει επτά υποχρεωτικά μαθήματα που θα καταλαμβάνουν τις 22 από τις συνολικά 34 ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος της Β' Λυκείου και οι υπόλοιπες 12 ώρες θα κατανέμονται σε τρία τετράωρα μαθήματα (βαφτίζονται «μαθήματα εμβάθυνσης»), τα οποία θα επιλέγει ο μαθητής από μία ομάδα 10 μαθημάτων. Και το σχέδιο αυτό επιβεβαιώνει ότι στο νέο Λύκειο που ετοιμάζει η κυβέρνηση, η γενική μόρφωση θα σταματάει στην Α' Λυκείου. Ουσιαστικά, στη Β' Λυκείου οι μαθητές θα κάνουν ένα πασάλειμμα σε μαθήματα Γενικής Παιδείας, προκειμένου να επικεντρώνονται και να εμβαθύνουν (εξ ου και «μαθήματα εμβάθυνσης») στα μαθήματα επιλογής, τα οποία θα είναι και αυτά που θα επιλέγουν στη Γ' Λυκείου για να διδαχθούν και να εξεταστούν στις τρεις πανελλαδικού τύπου δοκιμασίες που προβλέπονται.

Ενδεικτικές και άλλες πλευρές της εκπαιδευτικής πολιτικής

Ενδεικτική είναι και η πολιτική της κυβέρνησης σε μια σειρά άλλες συγκεκριμένες πλευρές της Εκπαίδευσης, όπως για παράδειγμα στην Ειδική Αγωγή. Με νομοθετικές ρυθμίσεις καταργήθηκε το δεύτερο Τμήμα Ενταξης που υπήρχε στα συγχωνευμένα σχολεία των 300 και πλέον παιδιών και επιπλέον χτύπημα δόθηκε στην Παράλληλη Στήριξη, αφού πλέον δεν υπάρχει ένας εκπαιδευτικός Παράλληλης Στήριξης για κάθε παιδί που τον έχει ανάγκη, αλλά ένας εκπαιδευτικός για έως και πέντε παιδιά, σε δυο, τρία ή και περισσότερα σχολεία. Στην πράξη, η κυβέρνηση άνοιξε την πόρτα για να νομιμοποιήσει και να γενικεύσει τους ιδιώτες που πληρώνονται από τους γονείς, για να κάνουν την Παράλληλη Στήριξη των παιδιών τους μέσα στο σχολείο. Και, ακόμα, η κυβέρνηση προκειμένου να καλύψει τα τεράστια κενά στα ειδικά σχολεία, τα ΚΕΔΔΥ, τα Τμήματα Ενταξης κ.ο.κ., νομοθέτησε ότι μπορούν να προσλαμβάνονται σε αυτά και εκπαιδευτικοί χωρίς πιστοποιημένη ειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, προσδοκώντας να αξιοποιήσει για την εξειδικευμένη βοήθεια που χρειάζονται τα παιδιά με ειδικές ανάγκες εκπαιδευτικούς που εξοικονομούνται από τις τεράστιες περικοπές σε προσωπικό, που γίνονται με τις ρυθμίσεις που περιγράψαμε παραπάνω σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Γενικότερα, αν και στα λόγια περίσσεψαν οι κυβερνητικές υποσχέσεις ότι τάχα θα ρίξουν βάρος στην Ειδική Αγωγή ιδρύοντας νέες μονάδες και φροντίζοντας να μειωθούν οι ελλείψεις, τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, οι οικογένειές τους και οι εκπαιδευτικοί τους γνωρίζουν πολύ καλά ότι η κατάσταση στα ειδικά σχολεία παραμένει εκρηκτική.

Αλλη μια επιμέρους ενδεικτική πλευρά για την κυβερνητική πολιτική στην Παιδεία θα μπορούσε να είναι αυτή της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων. Η κυβέρνηση καθυστέρησε πάνω από ένα χρόνο να εκπονήσει ένα στοιχειώδες σχέδιο για αυτό το θέμα, παρόλο που γνώριζε από την πρώτη στιγμή ότι με τις συμφωνίες που συνυπέγραψε θα παραμείνουν εγκλωβισμένοι στη χώρα μας δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες και ανάμεσά τους χιλιάδες παιδιά σε ηλικίες τέτοιες που θα έπρεπε να βρίσκονται στο σχολείο. Ετσι, με μεγάλη καθυστέρηση ξεκίνησαν και πέρσι και φέτος τα προγράμματα σε απογευματινές δομές των σχολείων, ενώ για τα παιδιά που εντάσσονται στα πρωινά προγράμματα των σχολείων, η κατάσταση είναι ακόμα πιο τραγική, καθώς για τρεις μήνες πήγαιναν στις τάξεις και παρακολουθούσαν χωρίς να καταλαβαίνουν τίποτα, χωρίς να γνωρίζουν τη γλώσσα, αφού δεν υπήρχαν τάξεις υποδοχής. Χαρακτηριστικό είναι επίσης και το παράδειγμα των διαπολιτισμικών σχολείων, που επίσης έχουν δεχτεί προσφυγόπουλα, τα οποία δεν έχουν καν βιβλία για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας!

ΜΑΘΗΤΕΣ
Κάλεσμα σε πανελλαδική συνάντηση στις 28 Γενάρη

Το κάλεσμα της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας για πανελλαδική συνάντηση Συντονιστικών Επιτροπών στις 28 Γενάρη φτάνει καθημερινά στα σχολεία, όπου 15μελή, 5μελή μαθητικά συμβούλια και συνελεύσεις σχολείων συζητούν και παίρνουν αποφάσεις συμμετοχής. Το κάλεσμα απευθύνεται προς τις Συντονιστικές Επιτροπές Μαθητών Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Πάτρας, Πρέβεζας, Ιωαννίνων, Ηρακλείου Κρήτης, Χανίων, Λαμίας, Τρικάλων, Καλαμάτας, Γρεβενών, Γιαννιτσών, Αμαλιάδας, Ληξουρίου, άλλες Συντονιστικές Επιτροπές που υπάρχουν σε πόλεις, γειτονιές και χωριά αλλά και τα 15μελή και 5μελή μαθητικά συμβούλια από σχολεία όλης της Ελλάδας.

Στο δρόμο για την πανελλαδική συνάντηση, αναπτύσσονται παράλληλα πολύμορφες πρωτοβουλίες σε διάφορες περιοχές. Ενδεικτικά, η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Θεσσαλονίκης καλεί όλα τα μαθητικά συμβούλια σε συνάντηση την Κυριακή 21 Γενάρη για να ανταλλάξουν απόψεις, να συζητήσουν, να οργανώσουν τη συνέχεια του αγώνα τους, να αποφασίσουν τη μαζική συμμετοχή τους στην πανελλαδική συνάντηση μαθητών στην Αθήνα. Καλεί επίσης στις 26 Γενάρη σε συναυλία μαθητικών συγκροτημάτων. Η Συντονιστική Επιτροπή Μαθητών Ηρακλείου Κρήτης οργανώνει μία σειρά δράσεις, μεταξύ των οποίων τουρνουά ποδοσφαίρου στο γήπεδο των Δειλινών στις 20 Γενάρη με σύνθημα «Βάλε γκολ στο σχολείο - εξεταστικό κέντρο! Θέλουμε σχολείο να μορφώνει, όχι να εξοντώνει!», αλλά και παράσταση διαμαρτυρίας στην Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και για τα προβλήματα των σχολείων τους.

«Μεγαλώνοντας στο "πίσω μπαλκόνι" της Δυτικής Αττικής»

Ανοιχτή επιστολή μαθητών και μαθητριών του 3ου Γυμνασίου Ανω Λιοσίων

Τις ανάγκες τους, τις συνθήκες μέσα στις οποίες μορφώνονται, τις αγωνίες τους, αποτυπώνουν μαθητές και μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου Ανω Λιοσίων σε ανοιχτή επιστολή προς την κυβέρνηση, τονίζοντας τα εξής:

«Κύριοι της κυβέρνησης,

Παίρνουμε το θάρρος να σας απευθυνθούμε, να σας μιλήσουμε δημόσια. Ξέρουμε, δε θα μας ακούσετε. Γιατί εσείς στέκεστε πολύ ψηλά και εμείς είμαστε παιδιά που μεγαλώνουμε στο "πίσω μπαλκόνι" της Δυτικής Αττικής, όπως πρόσφατα μας αποκάλεσε ο πρωθυπουργός.

Εδώ στο "πίσω μπαλκόνι", οι μεγάλοι σηκώνονται νωρίς το πρωί και πάνε να βγάλουν ένα μεροκάματο, άλλοι είναι χρόνια άνεργοι και προσπαθούν να ζήσουν τις οικογένειές τους, προσπαθούν ακόμα να χαμογελάνε μπροστά στα παιδιά τους, μπροστά σ' εμάς.

Εμείς τα παιδιά τρέχουμε από το πρωί μέχρι το βράδυ για να κάνουμε τα δικά μας όνειρα πραγματικότητα.

Για να κάνουμε πραγματικότητα το όνειρο των γονιών μας, που είναι να μας δουν να ζούμε καλύτερα απ' ό,τι έζησαν αυτοί.

Σε αυτόν τον αγώνα, είμαστε όλοι εμείς οι κάτοικοι του "πίσω μπαλκονιού". Βλέπετε, γεννηθήκαμε όλοι στο "πίσω μπαλκόνι" από εκεί που δεν βγαίνει ο ήλιος.

Γιατί στην πρώτη βροχή, όλοι μαζί φοβόμαστε για το μέλος της οικογένειάς μας που είναι στο δρόμο και που συχνά μετατρέπεται σε ποτάμι.

Γιατί στον πρώτο σεισμό, όλοι μαζί φοβόμαστε μη μας πλακώσει το σχολείο.

Γιατί εδώ, στο "πίσω μπαλκόνι", εμείς τα παιδιά, δεν έχουμε το δικαίωμα ούτε στην άθληση, ούτε στον πολιτισμό.

Τα ΓΙΑΤΙ είναι πολλά. Δεν σας τα γράφουμε όλα. Πού χρόνος για να ακούσετε παιδιά από το "πίσω μπαλκόνι";

Πρόσφατα η γιαγιά μιας συμμαθήτριάς μας, της είπε ότι θέλετε να καταργήσετε το δικαίωμα στην ΑΠΕΡΓΙΑ. Εμείς οι άνθρωποι του "πίσω μπαλκονιού" να μην έχουμε το δικαίωμα καν, να διεκδικήσουμε, να φωνάξουμε, να απαιτήσουμε αυτά που μας ανήκουν.

Βλέπετε, γιαγιάδες πολλών συμμαθητών μας χύσανε το αίμα τους γι' αυτό το δικαίωμα.

Πρόσφατα, με τους πυροβολισμούς που έπεσαν έξω από το σχολείο μας, εσείς και διάφοροι άλλοι, μας λέτε ότι για την κατάσταση που ζούμε εδώ, στο "πίσω μπαλκόνι" φταίνε διάφορες κοινωνικές ομάδες που ζουν στην περιοχή μας και συνήθως αναφέρεστε στους Ρομά.

Ισως επειδή θα σας βόλευε να τρωγόμαστε μεταξύ μας.

Ομως ακούστε να δείτε:

Μπορεί να σας φανεί περίεργο αλλά για εμάς εδώ στο "πίσω μπαλκόνι" δεν είναι γενικά Ρομά, όπως προφανώς είναι για εσάς. Για εμάς είναι ο Κώστας, είναι ο Παύλος, είναι τα άλλα παιδιά που καθόμαστε μαζί στο ίδιο θρανίο, που μας ενώνει το ίδιο προαύλιο, που έχουμε τις ίδιες αγωνίες, που θέλουμε να ζήσουμε καλύτερα.

Δυστυχώς το ΕΜΠΟΔΙΟ είστε ΕΣΕΙΣ!

Ομως να ξέρετε ότι τα μπαλκόνια όλου του κόσμου, τα έχτισαν με τα χέρια τους οι άνθρωποι των "πίσω μπαλκονιών" και σε αυτούς ανήκουν όλα.

Και θα τα πάρουν, όσα εμπόδια κι αν βάλετε.

Δεν θα σας σώσουν ούτε τα ψεύτικα δάκρυά σας για τα προβλήματα της περιοχής μας. Γιατί αν πραγματικά σας ένοιαζε, θα είχατε ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματα του 15μελούς μας, αλλά και άλλων φορέων και σωματείων της περιοχής μας που σας τα έχουν καταθέσει εδώ και πολύ καιρό.

Μαθητές και μαθήτριες του 3ου Γυμνασίου Ανω Λιοσίων».

ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΦΟΡΕΙΣ ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΩΝ
Με κινητοποίηση διεκδίκησαν άμεσα μέτρα

Από τη χτεσινή κινητοποίηση
Από τη χτεσινή κινητοποίηση
Εξω από το υπουργείο Παιδείας διαδήλωσαν χτες το μεσημέρι μαθητές του 3ου Γυμνασίου Ανω Λιοσίων μαζί με εκπροσώπους γονιών και άλλων φορέων και σωματείων της περιοχής, διεκδικώντας άμεσα και συγκεκριμένα μέτρα απέναντι στην άθλια κατάσταση που διαμορφώνεται στο σχολείο και συνολικά στην περιοχή, με ευθύνη της σημερινής αλλά και των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Η κινητοποίηση ήρθε ως κλιμάκωση των διεκδικήσεών τους, με αφορμή το περιστατικό με πυροβολισμούς που σημειώθηκε έξω από το σχολείο τους τις προηγούμενες μέρες, το οποίο άλλωστε αποτέλεσε το έναυσμα για μαθητές του 3ου Γυμνασίου να εκδώσουν ανοιχτή επιστολή προς την κυβέρνηση, την οποία και δημοσιεύουμε, με θέμα το πώς είναι να μεγαλώνεις στο «πίσω μπαλκόνι» της Δυτικής Αττικής...

«Εργάτη κάνε υπόθεση δική σου, το μέλλον και τη μόρφωση που θα έχει το παιδί σου», «Φτώχεια, ανεργία, όπλα, ναρκωτικά, το σάπιο σύστημά σας γεννά όλα αυτά», ήταν από τα συνθήματα στα οποία ένωσαν τη φωνή τους χτες έξω από το υπουργείο μαθητές, ανάμεσά τους και μαθητές Ρομά, εκφράζοντας την αγανάκτηση για την πολιτική που υπονομεύει το μορφωτικό δικαίωμα, το παρόν και το μέλλον τους. Στα αιτήματα των μαθητών περιλαμβάνονται η πρόσληψη προσωπικού για 24ωρη φύλαξη στα σχολεία, συγκοινωνία για τη μεταφορά των μαθητών με δωρεάν μετακίνηση και αναβάθμιση του συγκοινωνιακού δικτύου, ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών για τη μόρφωση των παιδιών, αθλητικές και πολιτιστικές υποδομές δημόσιες και δωρεάν για όλους τους μαθητές, αντιπλημμυρικά έργα και αντισεισμικός έλεγχος στα σχολεία, επαρκή εξοπλισμό στα σχολεία, να μην περάσει το σχέδιο της κυβέρνησης για το νέο εξαντλητικό λύκειο.

Αντιπροσωπεία συναντήθηκε με τον υφυπουργό Παιδείας Δημ. Μπαξεβανάκη και, όπως σημείωναν μετά τη συνάντηση, το υπουργείο δεν ανέλαβε την ευθύνη να υλοποιήσει κανένα από τα συγκεκριμένα αιτήματα, τα οποία μάλιστα είχαν κατατεθεί με μορφή υπομνήματος από τις 12 Οκτώβρη, κατά τη διάρκεια της κινητοποίησης που είχε διοργανωθεί και τότε από σωματεία και φορείς. Είτε πρόκειται για τα ζητήματα της σχολικής στέγης, της εγκληματικότητας, της φύλαξης των σχολείων και της μεταφοράς των μαθητών, είτε συνολικότερα ζητήματα της Παιδείας, οι απαντήσεις που έλαβαν ήταν η μετατόπιση της ευθύνης σε άλλα υπουργεία, στην περιφέρεια κ.λπ., ενώ - όπως τόνιζαν μέλη της αντιπροσωπείας - στο «διά ταύτα» για μια ακόμα φορά άκουσαν πως η χώρα βρίσκεται σε κρίση, δεν υπάρχουν χρήματα κ.ο.κ. Οπως υπογραμμίστηκε, οι κάτοικοι της περιοχής «έχουν χορτάσει από συμπάθεια», ότι θα βρεθούν και πάλι και στο υπουργείο Παιδείας και όπου αλλού χρειαστεί προκειμένου να απαιτήσουν συγκεκριμένες λύσεις και θα απαιτήσουν διεκδικητικά άμεση σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς, όπως σημειώθηκε, και οι δήμοι και η Περιφέρεια έχουν ευθύνη για το ότι η περιοχή κατάντησε γκετοποιημένη.

Τη χτεσινή κινητοποίηση στήριξαν συνδικάτα και φορείς της περιοχής, όπως ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών «Ο Σωκράτης», ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων (παράρτημα Μενιδίου - Φυλής), το Συνδικάτο Επισιτισμού - Τουρισμού (παράρτημα Δυτικής Αθήνας), το Συνδικάτο Οικοδόμων (παράρτημα Μενιδίου - Φυλής), οι Σύλλογοι Γυναικών Μενιδίου, Ανω Λιοσίων, Ζεφυρίου (μέλη της ΟΓΕ), η Ενωση ΕΒΕ Ανω Λιοσίων - Ζεφυρίου, το Σωματείο Συνταξιούχων ΙΚΑ Αχαρνών και το Σωματείο Συνταξιούχων Ανω Λιοσίων - Ζεφυρίου - Καματερού.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org