Παρασκευή 12 Ιούνη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ
«Κίνητρα» κάθε είδους στους ομίλους για να «κινηθούν» τα συσσωρευμένα κεφάλαια

Από την πρόσφατη κυβερνητική φιέστα για την ηλεκτροκίνηση

INTIME NEWS

Από την πρόσφατη κυβερνητική φιέστα για την ηλεκτροκίνηση
«Κίνητρα» κάθε είδους για τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ηλεκτροκίνησης - αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες ανάπτυξης συστημάτων φόρτισης και συσσωρευτών κ.ά. - συνθέτουν το «εθνικό σχέδιο» που παρουσίασαν πριν από λίγες μέρες ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης και τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών, με στόχο να ανοίξει «νέες λεωφόρους» κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους και για να βρουν διέξοδο τα συσσωρευμένα κεφάλαια που προκαλούν την κρίση.

Με πρόσχημα τη «μείωση των ρύπων» και με... ευαγγέλιο την «πράσινη ατζέντα» της ΕΕ, η κυβέρνηση θέτει πολύ σφιχτά χρονοδιαγράμματα για την αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους, επιδιώκοντας μέχρι το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα που θα τίθεται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικό.

Ειδικές οικονομικές ζώνες με «πράσινο» καμουφλάζ

Το πακέτο υποστήριξης των αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός από τα κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτου που θα αναφέρουμε στη συνέχεια, περιλαμβάνει κι επιπλέον κίνητρα για τη δημιουργία και λειτουργία παραγωγικών μονάδων σε Δ. Μακεδονία και Αρκαδία, στους νομούς δηλαδή που ήδη έχουν αρχίσει να βιώνουν τις αρνητικές συνέπειες από το σχέδιο απολιγνιτοποίησης. Οι παροχές που θα δοθούν στους ομίλους για να εγκατασταθούν στις παραπάνω περιοχές περιλαμβάνουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% και για 5 συνεχόμενες κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων που επιπλέον οι δαπάνες γι' αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους, προσαυξημένες κατά 15%.

Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν σε όλο τον υπόλοιπο κυβερνητικό σχεδιασμό για τη λεγόμενη «δίκαιη μετάβαση», που στο όνομα της υποτιθέμενης αποκατάστασης των αρνητικών συνεπειών που προκαλεί το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στις συγκεκριμένες περιοχές, έρχεται να δώσει και νέα προνόμια στους ομίλους για να «τρέξουν» πιο γρήγορα το σχεδιασμό αυτό με τις βαριές συνέπειες που έχει στα δικαιώματα των εργαζομένων, στην ενεργειακή φτώχεια που θα γιγαντωθεί, στην ενεργειακή εξάρτηση της χώρας και τους μεγάλους κινδύνους από την παραπέρα όξυνση των ανταγωνισμών.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνει το κυβερνητικό σχέδιο που θέλει να μετατρέψει τη Δ. Μακεδονία και την Αρκαδία σε «ειδικές οικονομικές ζώνες» όπου θα εγκατασταθούν γιγαντιαία πάρκα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας - στην Κοζάνη ήδη κατασκευάζεται το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο των Βαλκανίων και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης από τα ΕΛΠΕ και τη γερμανική RWE - κι ενδεχομένως παραγωγικές μονάδες μπαταριών, φορτιστών και άλλων συναφών εξαρτημάτων που θα λειτουργούν υπό ευνοϊκό καθεστώς από την άποψη του φορολογικού, μισθολογικού, ασφαλιστικού και κάθε άλλους είδους «κόστους», προνόμια που θα πληρώνει ο λαός της περιοχής και συνολικά στο πολλαπλάσιο με μαζική ανεργία, ξήλωμα δικαιωμάτων, περιβαλλοντικούς και άλλους κινδύνους.

Επιδοτήσεις - «μποναμάδες» για τα μονοπώλια

Πάντως, για αρχή και στα σίγουρα, η κυβέρνηση έχει «κλειδώσει» ένα συνολικό κονδύλι 100 εκατ. ευρώ για τους επόμενους 18 μήνες, ποσό που θα καλύψει το 25% του κόστους για 14.000 περίπου νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν στους ελληνικούς δρόμους. Η συνολική επιδότηση για κάθε όχημα μαζί με τις φοροαπαλλαγές και την απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας θα φτάσει σχεδόν τις 10.000 ευρώ. Επιπλέον φορολογικές εκπτώσεις προβλέπονται για τις εταιρείες που θα επιλέξουν να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με ηλεκτρικά το 50% για την ηπειρωτική Ελλάδα και το 70% για τα νησιά, στο κόστος αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου.

Αξίζει να τονιστεί ότι σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος Κ. Χατζηδάκη, το ποσό των 100 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2020-2021 είναι μόνο η αρχή, αφού, όπως είπε χαρακτηριστικά, «θα ακολουθήσουν αντίστοιχα τέτοια ''πακέτα'' και τα επόμενα χρόνια».

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος, στόχος είναι το σχετικό νομοσχέδιο να έχει ψηφιστεί το αργότερο μέχρι τον Ιούλη, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει το πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση με τα μέτρα των ενισχύσεων. Η επιδότηση ανά αυτοκίνητο θα φτάσει τις 5.500 ευρώ και επιπλέον 1.000 ευρώ για απόσυρση του παλιού οχήματος με συμβατικά καύσιμα. Για την εγκατάσταση οικιακής μονάδας φόρτισης θα υπάρξει έξτρα επιδότηση 500 ευρώ, ενώ επιδοτήσεις υπάρχουν και για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου και δίκυκλου με επιδότηση έως 800 ευρώ για την αντικατάσταση των σημερινών οχημάτων που διαθέτουν οι εταιρείες κούριερ. Και αν για τις εταιρείες η αντικατάσταση γίνεται σε πρώτη φάση σε εθελοντική βάση, δεν ισχύει το ίδιο για τα ταξί, τα οποία θα πρέπει να αντικατασταθούν υποχρεωτικά μέσα στο επόμενο διάστημα, δίχως ωστόσο να έχει ανακοινωθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Το βέβαιο είναι ότι μέσα στον πρώτο χρόνο θα αντικατασταθούν 1.000 οχήματα ταξί με την επιδότηση να φτάνει τις 10.500 ευρώ, όταν το κόστος για την αγορά ενός τέτοιου οχήματος είναι περίπου 30.000 ευρώ σήμερα. Πρόκειται φυσικά για ποσό που ένας αυτοαπασχολούμενος ταξιτζής αδυνατεί να καλύψει από την τσέπη του.

Η κυβέρνηση βιάζεται να ξεκινήσει και την υλοποίηση του σχεδίου για τις υποδομές φόρτισης. Σε πρόσφατη ημερίδα της Ελληνικής Εταιρείας για την Ενεργειακή Οικονομία (HAEE), η γγ του ΥΠΕΝ Αλ. Σδούκου ανέφερε ότι αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα ξεκινήσει η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, οι οποίες θα μπορούν να εγκατασταθούν και στις πολυκατοικίες. Μάλιστα, θα υπάρχει και νομοθετική παρέμβαση ώστε να μη χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης μιας πολυκατοικίας για την εγκατάσταση φορτιστή, ενώ θα αποτελεί υποχρέωση σε κάθε νέο κτίριο να γίνει εγκατάσταση φορτιστών.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος, Κ. Χατζηδάκης, στις αρχές του έτους είχε επισκεφθεί την Ολλανδία, όπου συναντήθηκε με τους υπουργούς Οικονομικών και Κλιματικής Αλλαγής - Περιβάλλοντος της χώρας, αλλά και με εταιρείες («Allego», «Alfen» και «Leaseplan») που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη υποδομών φόρτισης. Δήλωσαν, μάλιστα, όπως τόνιζε η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, «έτοιμοι να συνδράμουν την Ελλάδα στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης». Οπως φαίνεται λοιπόν, οι πρώτοι βασικοί «παίκτες» που ετοιμάζονται να επωφεληθούν από τα «γενναία» κυβερνητικά κίνητρα έχουν ήδη «κλείσει».

«Στάζουν μέλι» οι όμιλοι και λαμβάνουν θέσεις

Αξίζει να καταγραφεί η τοποθέτηση στην παραπάνω ημερίδα του Διευθυντή Πωλήσεων και Marketing της «Skoda», Αν. Χαλμπέ, που χαρακτήρισε την κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία «το καλύτερο νομοσχέδιο και άρτιο», λέγοντας επίσης ότι τα χρονοδιαγράμματα που θέτει είναι εφικτά.

Την ίδια στιγμή, τα «Ελληνικά Πετρέλαια» (ΕΛΠΕ) ετοιμάζουν νέα επιχειρησιακή μονάδα για την ηλεκτροκίνηση, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αν. Σιάμισιης μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες επενδύσεις στις ΑΠΕ.

Επίσης, η ΔΕΗ σπεύδει να επωφεληθεί από τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην αγορά. Τις προηγούμενες μέρες υπέγραψε συμφωνίες με μεγάλες επιχειρήσεις στη χώρα («ΑΒ Βασιλόπουλος», «Beat» και «Fraport Greece») που προβλέπουν την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης και ευρύτερα στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, στα σούπερ μάρκετ του «Βασιλόπουλου», τις «πιάτσες» ταξί και στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η «Fraport». Πρόκειται ουσιαστικά για τις πρώτες συμφωνίες που υπογράφει η ΔΕΗ, στο πλαίσιο του συνολικότερου σχεδιασμού της για την ανάπτυξη πανελλαδικά 1.000 σταθμών φόρτισης μέσα στα επόμενα 3 χρόνια και 10.000 μεσοπρόθεσμα.

Συνολικά, σε ένα ακόμη πεδίο όπου οι επιχειρηματικοί όμιλοι βλέπουν ως νέο «πράσινο» Ελντοράντο, η κυβέρνηση «πατάει γκάζι» ακολουθώντας της ευρωενωσίτικες κατευθύνσεις. Μόνο που ο «λογαριασμός» τον οποίο θα κληθούν να πληρώσουν τα εργαζόμενα λαϊκά στρώματα και εδώ, θα σταλεί με πολλούς τρόπους στους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα και θα 'ναι βαρύς.


Φ. Κ.

Διαβάστε σήμερα στην ενότητα «Διεθνή και Οικονομία»:
  • ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ: «Κίνητρα» κάθε είδους στους ομίλους για να «κινηθούν» τα συσσωρευμένα κεφάλαια
  • ΙΣΠΑΝΙΑ - ΙΤΑΛΙΑ: Φορτώνουν την κρίση στους εργαζόμενους
ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ ΠΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ INDUSTRIALL
Υπηρέτες των μονοπωλίων και εχθροί των εργατών

Σε καταγγελία της η Παγκόσμια Συνδικαλιστική Ομοσπονδία για την οργάνωση - μηχανισμό των πολυεθνικών, INDUSTRIALL, αναφέρει:

«Τις τελευταίες μέρες, οι εργάτες έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με τις ανακοινώσεις μεγάλων πολυεθνικών ομίλων για απολύσεις, μειώσεις μισθών, επίθεση στα δικαιώματα των εργαζομένων.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πολυεθνική RENAULT, που ενώ επιδοτείται με δισεκατομμύρια από τη γαλλική κυβέρνηση, ταυτόχρονα έχει ανακοινώσει χιλιάδες απολύσεις. Απέναντι σε αυτήν την επίθεση οι εργαζόμενοι της Γαλλίας πραγματοποίησαν τεράστιες κινητοποιήσεις απαιτώντας Καμία Απόλυση.

Σε αυτήν τη συγκυρία ο μηχανισμός των πολυεθνικών στα συνδικάτα που ονομάζεται INDUSTRIALL εμφανίστηκε με κείμενο την 4η Ιούνη (http://www.industriall-union.org/global-agreement-with-renault-must-entail-negotiation-of-restructuring) με τίτλο "Η παγκόσμια Σύμβαση με τη RENAULT πρέπει να συμπεριλαμβάνει διαπραγμάτευση της αναδιάρθρωσης". Με αυτό το κείμενο, την ώρα που χιλιάδες εργαζόμενοι κατεβαίνουν σε κινητοποιήσεις για να προστατεύσουν τις δουλειές τους, η INDUSTRIALL διαφημίζει τις "καλές σχέσεις" που έχει με την πολυεθνική, σημειώνοντας:

"Το παγκόσμιο εργασιακό συμβούλιο της RENAULT δραστηριοποιείται για περισσότερο από μια δεκαετία και τώρα έχει την ευκαιρία να μεταφέρει τον διακρατικό κοινωνικό διάλογο στο επόμενο επίπεδο.

Αυτό απαιτεί μια τριπλή προσέγγιση: Τακτικές διαβουλεύσεις με τη διευθύνουσα επιτροπή του παγκόσμιου εργασιακού συμβουλίου, διαφάνεια και εποικοδομητικό διάλογο και διαπραγματεύσεις σε εθνικό επίπεδο σε όλες τις χώρες που επηρεάζονται από την αναδιάρθρωση με πλήρη συμμετοχή των αντίστοιχων συνδικάτων.

Αυτό είναι ένα ακόμη καταστροφικό πλήγμα για τη βιομηχανία, αλλά εάν τηρηθούν οι δεσμεύσεις της συμφωνίας (μεταξύ RENAULT και INDUSTRIALL), ο αρνητικός αντίκτυπος μπορεί να μειωθεί και μπορούμε να διασφαλίσουμε ότι η αναδιάρθρωση θα πραγματοποιηθεί με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο".

Δηλαδή προκλητικά οι εργατοπατέρες της INDUSTRIALL λένε ότι αν η RENAULT τους αξιοποιήσει για κοινωνικό διάλογο, θα γίνουν οι απολύσεις με λιγότερες αντιδράσεις.

Σε ολόκληρο το κείμενό τους δεν λένε ούτε για δείγμα, ούτε για τα προσχήματα ότι εναντιώνονται στις απολύσεις της πολυεθνικής. Παρά μόνο "η αναδιάρθρωση (=οι απολύσεις) να γίνει με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο".

Είναι επικίνδυνοι και εχθροί των εργαζομένων.

Πληρώνονται από τις πολυεθνικές για να διαφθείρουν και να αχρηστεύουν συνδικάτα.

Οι μεγάλες κινητοποιήσεις των εργατών σε Γαλλία και Ισπανία είναι μια πρώτη απάντηση.

Καμία απόλυση - Να πληρώσουν η εργοδοσία και το κράτος.

Να δυναμώσει η αλληλεγγύη με τους εργαζόμενους στη RENAULT - NISSAN».

ΙΣΠΑΝΙΑ - ΙΤΑΛΙΑ
Φορτώνουν την κρίση στους εργαζόμενους

Δισεκατομμύρια στους ομίλους, ψίχουλα στο λαό

Σε όλη την Ευρώπη η οικονομική κρίση φορτώνεται για ακόμη μια φορά στους εργαζόμενους, ενώ οι επιχειρηματικοί όμιλοι επιδοτούνται από τις κυβερνήσεις με πολλά δισεκατομμύρια ευρώ, χρήματα των λαών.

Στην Ισπανία, η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση Σοσιαλιστικού Κόμματος (PSOE) - «Unidas Podemos» επιδιώκει, όπως λέει, να ασκήσει πίεση στην ΕΕ για την ολοκλήρωση του «νέου σχεδίου Μάρσαλ», που πρόκειται να κινητοποιήσει έως και 140 δισ. ευρώ επιχορηγήσεων και δανείων για τους ισπανικούς ομίλους, σε ένα σχέδιο καπιταλιστικής ανάκαμψης άνευ προηγουμένου.

Ετσι, θα διατηρηθεί το σύστημα των ERTE (πρόγραμμα που καλύπτει το 70% των μισθών για επιχειρήσεις «που επλήγησαν λόγω κορονοϊού») και, όπως δήλωσε η υπουργός Εργασίας, Γιολάντα Ντίαθ (ΚΚ Ισπανίας), υπάρχει πιθανότητα να παραταθεί μετά τις 30 Ιούνη (που θεωρητικά λήγει) έως και το τέλος του χρόνου σε κλάδους όπου είναι περισσότερο αναγκαίο. Πρόκειται για τεράστια έμμεση επιδότηση των επιχειρηματικών ομίλων για να αντεπεξέλθουν στο εργασιακό «κόστος».

Αυτή τη στιγμή 3 εκατ. εργαζόμενοι βρίσκονται υπό αυτό το καθεστώς, οι μισοί προερχόμενοι από τον κλάδο του Τουρισμού. Η Ντίαθ περιέγραψε το πρόγραμμα ERTE ως «κοινωνικό αμορτισέρ», που «έχει σώσει τις θέσεις εργασίας άνω των 3 εκατ. εργαζομένων στην Ισπανία», ενώ «οι εταιρείες αναλαμβάνουν τη δέσμευση να διατηρήσουν την απασχόληση για έξι μήνες», προσθέτοντας ότι «400.000 εργαζόμενοι στην Ισπανία έχουν ήδη επιστρέψει στη δουλειά τους».

Από κινητοποίηση στην Καταλονία
Από κινητοποίηση στην Καταλονία
Επιπλέον, η ισπανική κυβέρνηση προανήγγειλε αναθεώρηση του Εργατικού Δικαίου. Προς το παρόν επεξεργάζεται νέους νόμους για τη μονιμοποίηση της τηλεργασίας και την «προστασία» των εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες, στο πλαίσιο της προσαρμογής της εργασίας (και της εκμετάλλευσης) στις νέες τεχνολογίες.

Κυριολεκτικά ελάχιστο...

Και ενώ η φτώχεια έχει εκτοξευτεί στην Ισπανία, όπου στα αστικά κέντρα σχηματίζονται τεράστιες ουρές πείνας, η κυβέρνηση προχώρησε στη θέσπιση ενός «Ελάχιστου Κοινωνικού Εισοδήματος», που εξασφαλίζει στην κυριολεξία ένα πιάτο φαΐ. Πρόκειται για μία από τις «δεσμεύσεις» της κυβερνητικής συμφωνίας PSOE - «Podemos», στο πρότυπο αντίστοιχων μέτρων ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος που εφαρμόζονται σε πολλές χώρες της ΕΕ και συνολικά της Ευρώπης, για τη διαχείριση της ακραίας φτώχειας.

Το επίδομα δικαιούνται όσοι είναι μεταξύ 23 και 65 ετών, συντηρούν νοικοκυριό και «κινδυνεύουν από φτώχεια», που σημαίνει ότι ζουν με λιγότερο από το 60% του μέσου εισοδήματος της χώρας, δηλαδή με λιγότερα από 8.871 ευρώ ετησίως (περίπου 739 ευρώ το μήνα). Τυπικά απευθύνεται σε άτομα, αλλά στην πραγματικότητα σε νοικοκυριά, δηλαδή δεν μπορούν να το λάβουν δύο μέλη της ίδιας οικογένειας. Μια οικογένεια ορίζεται ως ευάλωτη όταν το μηνιαίο εισόδημά της είναι τουλάχιστον 10 ευρώ μικρότερο από το «όριο της φτώχειας».

Και ενώ «το 26,1% του πληθυσμού στην Ισπανία κινδυνεύει από φτώχεια», το πρόγραμμα στοχεύει στην απομάκρυνση περίπου 1,6 εκατ. ανθρώπων (850.000 οικογένειες) από την ακραία φτώχεια, δηλαδή μόλις «το 12,4% του πληθυσμού», σύμφωνα με την υπουργό Οικονομικών Μαρία Χεσούς Μοντέρο.

Πρόκειται φυσικά για ψίχουλα, καθώς θα κυμαίνεται μεταξύ 462 και 1.015 ευρώ, ανάλογα με τα οικογενειακά κριτήρια, που είναι αυστηρά. Η κυβέρνηση θα καταβάλλει αυτό το μηνιαίο επίδομα ολόκληρο ή θα συμπληρώνει το ήδη υπάρχον εισόδημα όσων κερδίζουν λιγότερα από αυτό το κατώτατο ποσό. Μέρος ή το σύνολο των 462 ευρώ θα δοθεί σε ένα άτομο που ζει μόνο του. Ενα άτομο με ένα παιδί θα δικαιούνται έως 600 ευρώ, με δύο παιδιά έως 838 ευρώ και με τρία παιδιά και πάνω έως 1.015 ευρώ. Επιπλέον 100 ευρώ θα δικαιούνται οι μονογονεϊκές οικογένειες.

Τα ποσά αυτά στην Ισπανία εξασφαλίζουν μόνο ότι κάποιος δεν θα πεθάνει από την πείνα, ενώ δεν καλύπτουν σε καμία περίπτωση έξοδα για ενοίκιο, ενέργεια, Υγεία κ.ά. Παρ' όλα αυτά, ο αντιπρόεδρος της ισπανικής κυβέρνησης και επικεφαλής των «Podemos», Πάμπλο Ιγκλέσιας, δεν δίστασε να κάνει λόγο για «μια ιστορική μέρα για τη δημοκρατία μας»...

Το πρόγραμμα θα κοστίζει στην κυβέρνηση περίπου 3 δισ. ευρώ ετησίως, ποσό αμελητέο μπροστά στα δεκάδες δισ. που θα κατευθυνθούν στους επιχειρηματικούς ομίλους της Ισπανίας. Μόνο από το «Ταμείο Ανάκαμψης» της ΕΕ η Ισπανία θα λάβει 77 δισ. σε επιχορηγήσεις και 63 δισ. σε δάνεια.

Θα απολυθούν σχεδόν 40.000 υγειονομικοί

Στην Ισπανία, μια χώρα που μετρά πάνω από 27.000 επίσημα καταγεγραμμένους νεκρούς από την πανδημία (με συντηρητικούς υπολογισμούς) και εξαιτίας της κατάρρευσης των νοσοκομείων, της ιδιωτικοποίησης και των περικοπών στο σύστημα Υγείας και Πρόνοιας (ηλικιωμένοι, ΑμεΑ κ.λπ.), της έλλειψης προσωπικού κ.ο.κ., οι 39.609 εργαζόμενοι στον τομέα της Υγείας που προσλήφθηκαν από 13 Αυτόνομες Κοινότητες για να αντιμετωπίσουν την πανδημία θα χάσουν τις δουλειές τους πριν από το τέλος του έτους.

Οι υγειονομικοί έχουν οργανώσει κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας σε νοσοκομεία και Κέντρα Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης, διεκδικώντας προσλήψεις, βελτίωση των συνθηκών εργασίας και μέτρα ατομικής προστασίας. Να σημειωθεί ότι το 30% των κρουσμάτων κορονοϊού στη χώρα ήταν υγειονομικοί, ενώ δεκάδες εργαζόμενοι σε νοσοκομεία έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Στο νοσοκομείο «Ντελ Μαρ» στην Καταλονία, νοσηλευτές και άλλοι εργαζόμενοι που διαδήλωσαν εξέφρασαν την αλληλεγγύη τους στους εργαζόμενους της «Nissan», οι οποίοι αγωνίζονται ενάντια στο σχεδιαζόμενο κλείσιμο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας και την απόλυση περίπου 3.000 εργαζομένων.

Κινητοποιήσεις στην Ιταλία

Στην Ιταλία, ένα από τα πιο τρανταχτά παραδείγματα «διάσωσης» μονοπωλιακού ομίλου είναι η «Fiat Chrysler». Εκτός από τα 6,3 δισ. δολάρια που έδωσε πρόσφατα η ιταλική κυβέρνηση, η κυβέρνηση των ΗΠΑ σχεδιάζει να δώσει άλλα 9 δισ. στον όμιλο, που μετά τη συγχώνευση με την «Peugeot» θα γίνει η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως.

Ταυτόχρονα οι πάνω από 9.000 εργαζόμενοι και 4.500 «συνεργάτες», στο Τορίνο και αλλού, δεν δουλεύουν από το Φλεβάρη, με αιτιολογία την «ανάγκη προσαρμογής των ροών παραγωγής στην προσωρινή κατάσταση της αγοράς και την επακόλουθη περικοπή των δραστηριοτήτων».

Αλλωστε, όπως παραδέχεται ο όμιλος, «η εφοδιαστική αλυσίδα της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν ήδη σε κρίση πριν από την έκτακτη ανάγκη του Covid-19 (...) Η επιτάχυνση καθορίζεται ακριβώς από την πανδημία. Επομένως, είναι ακόμη πιο αναγκαίο και επείγον να αντιμετωπίσουμε αυτήν την κρίση για να ξαναρχίσουμε έναν στρατηγικό τομέα για τη χώρα μας. Χρειαζόμαστε ισχυρές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις, ξεκινώντας από την FCA, για τη μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια, για νέα μοντέλα αυτοκινήτων, ηλεκτρικά συστήματα που θα εκχωρηθούν στις εγκαταστάσεις μας, για να προετοιμάσουμε μια διαδρομή για την κατασκευή ενός μεγάλου εργοστασίου μπαταριών».

Στο Μιλάνο έγιναν κινητοποιήσεις εργαζομένων στο εμπόριο και στα ξενοδοχεία. Οι εργαζόμενοι της αλυσίδας ρούχων «Zara» έκαναν διαμαρτυρία για τη συνεχιζόμενη αναστολή της εργασίας τους. «Υπάρχουν περισσότεροι από 200 εργαζόμενοι για τη μεταφορά και την εκφόρτωση εμπορευμάτων που έχουν μείνει στο σπίτι. Η εταιρεία λέει ότι δεν υπάρχει δουλειά, αλλά στην πραγματικότητα τα καθήκοντά μας έχουν ανατεθεί στους υπαλλήλους του καταστήματος. Η εταιρεία εκμεταλλεύτηκε την επιδημία για να θέσει αυτούς τους εργαζόμενους στο ταμείο απολύσεων μέχρι τον Οκτώβρη και μετά θα είναι άνεργοι», λένε οι εργαζόμενοι.

Οι ξενοδοχοϋπάλληλοι στο Μιλάνο προχώρησαν σε κινητοποίηση ενημερώνοντας για την άσχημη κατάσταση στον κλάδο. Από το 80% του μισθού, που τους έταξαν, τώρα θα πάρουν το 50%, και από το Μάρτη δεν έχουν δει «δεκάρα». Αναφέρουν δε ότι δεν πληρώνουν το νοίκι και τους λογαριασμούς, για να ταΐσουν τα παιδιά τους.


Ε. Μ.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org