Πέμπτη 9 Οχτώβρη 2025
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Αναβάθμιση

«Αναβαθμίζεται το χρηματιστήριο», πανηγυρίζουν κυβέρνηση και αστικά επιτελεία, αφού πλέον «αξιολογείται» ως μια «ανεπτυγμένη» αγορά, ύστερα από την υποβάθμιση σε «αναπτυσσόμενη» στα χρόνια της βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης. Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Προσδοκίες των ομίλων για περισσότερη ρευστότητα από την προσέλκυση «θεσμικών επενδυτών», δηλαδή για νέα κέρδη πάνω στα κέρδη. Είναι χαρακτηριστικό ότι ήδη καταγράφεται ρεκόρ 17ετίας στα κέρδη των εισηγμένων, με μια χούφτα μετόχους να μοιράζονται πάνω από 5,4 δισ. ευρώ σε μερίσματα. Εκτιμήσεις δείχνουν μάλιστα ότι τα καθαρά κέρδη των εισηγμένων θα ξεπεράσουν φέτος το ρεκόρ του 2024. Τέτοια «απογείωση» μετράνε οι επιχειρηματικοί όμιλοι και ο «ναός» τους, το χρηματιστήριο. Την ίδια στιγμή, οι βιομήχανοι κλαψουρίζουν για την «παραγωγικότητα της εργασίας» και η κυβέρνηση τους παρηγορεί με το νομοσχέδιο για την 13ωρη δουλειά - σκλαβιά και την «ευελιξία» δίχως όρια. Δεν «έτυχε» λοιπόν η αναβάθμιση, αντίθετα «πέτυχε»: Το ξεζούμισμα των εργαζομένων, η δουλειά ήλιο με ήλιο και οι μισθοί στον πάτο εξασφαλίζουν ζωή χαρισάμενη στους μετόχους και στα άλλα παράσιτα, που μετράνε δισεκατομμύρια στα ταμπλό του (αναβαθμισμένου) χρηματιστηρίου.

Κρεμάλα...

«Η Ευρώπη ή θα πρέπει να κινηθεί πολύ γρήγορα και να αυξήσει την παραγωγικότητά της με πολύ μεγάλη ταχύτητα, ή θα αναγκαστεί να προσαρμόσει το κοινωνικό της μοντέλο προς τα κάτω. Αυτή η προσαρμογή θα απαιτούσε επώδυνες αλλαγές, όπως ξέρουμε από τη δεκαετή ελληνική κρίση, και αποτελεί ερώτημα κατά πόσο είναι έτοιμοι οι λαοί της Ευρώπης να δεχτούν τις αλλαγές ή τις θυσίες που απαιτούνται». Αυτά έλεγε την Τρίτη ο πρόεδρος του ΣΕΒ στη Γενική Συνέλευση των μεγαλοεργοδοτών, και είναι να αγανακτεί κανείς με το θράσος τους. Πού είδαν το «κοινωνικό μοντέλο» της ΕΕ; Στα ξεχαρβαλωμένα συστήματα Υγείας και Πρόνοιας; Στις συντάξεις που βουλιάζουν ή στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που απογειώνονται; 'Η μήπως στα εκατομμύρια που ζουν σε κατάσταση ενεργειακής - και όχι μόνο - φτώχειας; Οπως και να 'χει, ο πρόεδρος του ΣΕΒ εκβιάζει τους εργαζόμενους να διαλέξουν την κρεμάλα ή την γκιλοτίνα. Γιατί εκεί οδηγεί το κάλπικο δίλημμα «μεταρρυθμίσεις ή περικοπές» που συνθλίβουν κι άλλο τις λαϊκές ανάγκες, ακόμα και τις πιο στοιχειώδεις.

... ή γκιλοτίνα;

Μεταρρυθμίσεις και περικοπές είναι όψεις της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής, που στοχεύει στη θωράκιση των κερδών του κεφαλαίου κάτω από όλες τις συνθήκες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η ελληνική κυβέρνηση: Με το ένα χέρι υπογράφει το νομοσχέδιο για το 13ωρο, στο όνομα του να ανέβουν η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και η παραγωγικότητα της δουλειάς, και με το άλλο ετοιμάζει το προσχέδιο του προϋπολογισμού, με νέες περικοπές - κόλαφο για τις λαϊκές ανάγκες. Οσο για τα παραμύθια του ΣΕΒ ότι η άνοδος της παραγωγικότητας δεν προϋποθέτει απαραίτητα μικρότερους μισθούς και περισσότερη δουλειά, τα καταρρίπτει η ίδια η πραγματικότητα της καπιταλιστικής αγοράς. Αύξηση της παραγωγικότητας χωρίς ένταση της εκμετάλλευσης δεν υπάρχει, και καμία μεταρρύθμιση δεν είναι «ανώδυνη» για τους εργαζόμενους και τα δικαιώματά τους. Γι' αυτό άλλωστε οι εργοδότες εκφράζουν την αγωνία τους για το αν οι λαοί θα συμβιβαστούν με τις νέες θυσίες που τους ετοιμάζουν. Η απάντηση πρέπει να είναι ξεκάθαρη από τα αποδυτήρια: Καμία θυσία για το κεφάλαιο και τα κέρδη του, καμία ανοχή στα ψευτοδιλήμματα που δένουν χειροπόδαρα τον λαό. Σύγκρουση με το σύστημα που γεννάει φτώχεια, εκμετάλλευση και πόλεμο, μέχρι την ανατροπή του!

Τρίπτυχο

Μιλώντας σε επενδυτές στη Νέα Υόρκη, ο διευθύνων σύμβουλος του γαλλικού ενεργειακού κολοσσού «TotalEnergies» ανέφερε πως η εταιρεία του θα επωφεληθεί από τις υψηλότερες τιμές LNG, ειδικά τώρα που η ΕΕ σχεδιάζει να απαγορεύσει τις εισαγωγές από τη Ρωσία. Η παγκόσμια ζήτηση LNG προβλέπεται να αυξηθεί κατά 6% - 7% ετησίως και να φτάσει τους 650 εκατ. τόνους (887 δισ. κυβικά μέτρα) το 2030. Η «TotalEnergies» είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αμερικανικού LNG, διανέμοντας περισσότερους από 10 εκατ. τόνους ετησίως σε όλο τον κόσμο. Τα χέρια τους τρίβουν και οι Ελληνες εφοπλιστές, που έχουν στα σκαριά 50 πλοία μεταφοράς LNG έως το 2028, ίσο με το 15% της παγκόσμιας χωρητικότητας. Την περίοδο 2021 - 2024 οι Ελληνες πλοιοκτήτες δαπάνησαν συνολικά 13,8 δισ. δολάρια για να αποκτήσουν επιπλέον 59 πλοία μεταφοράς LNG. Μετά το πρόσφατο ταξίδι του στις ΗΠΑ, ο υπουργός Ναυτιλίας ανακοίνωσε ότι θα παρουσιάσει «συγκεκριμένο σχέδιο» συνεργασίας για την αξιοποίηση του ελληνόκτητου στόλου στη μεταφορά του φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ. Οσο εντείνονται οι ιμπεριαλιστικοί ανταγωνισμοί και κλιμακώνεται η πολεμική προετοιμασία, τόσο επιβεβαιώνεται ότι «το πιο σημαντικό τρίπτυχο για τη ναυτιλία που οδηγεί στα κέρδη είναι "αναταραχή - αναταραχή - αναταραχή"», όπως διαπιστώνουν με κάθε ευκαιρία οι Ελληνες μεγαλοεφοπλιστές.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ