Στις φοιτητικές εκλογές δικαίωμα ψήφου έχουν όλοι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες, ανεξαρτήτως έτους ή ηλικίας ή τρόπου εισαγωγής (πανελλαδικές εξετάσεις ή κατατακτήριες) που φοιτούν στα Τμήματα των ελληνικών πανεπιστημίων και παραμένουν εγγεγραμμένοι στους καταλόγους των ιδρυμάτων. Για τη συμμετοχή τους είναι υποχρεωτική η επίδειξη της ταυτότητάς τους.
Την ευθύνη των εκλογών έχει η εφορευτική επιτροπή σε κάθε Σύλλογο. Οι φοιτητές ψηφίζουν με αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο. Οι κάλπες στους περισσότερους συλλόγους ανοίγουν στις 7 το πρωί και κλείνουν στις 7 το απόγευμα, εκτός από περιπτώσεις όπου η εφορευτική επιτροπή αποφασίζει διαφορετικά. Τα αποτελέσματα εκδίδονται από τις εφορευτικές επιτροπές των συλλόγων.
Ο κατάλογος τέτοιων «παραβατικών» φαινομένων που αναπτύσσονται διαχρονικά στο έδαφος της υποταγής του πανεπιστημίου στους κανόνες και τις επιδιώξεις της αγοράς - θα μπορούσε να συνεχίζει για πολλές γραμμές ακόμα - δεν είναι κεραυνός εν αιθρία.
Σπάνια βέβαια βλέπουν το φως της δημοσιότητας, πόσο μάλλον της πολιτικής προσοχής των κυβερνώντων, αφού - πέρα από το ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι κι οι ίδιοι διαπλεκόμενοι - αποδεικνύουν ότι φαινόμενα αδιαφανών διαδικασιών, σκανδάλων, κυκλωμάτων, διαφθοράς φουντώνουν στο έδαφος της πραγματικής ανομίας στα πανεπιστήμια, της διαπλοκής της έρευνας με τις εταιρείες, της «αυτονομίας» των πανεπιστημίων να κάνουν μπίζνες, του ανταγωνισμού για τη διαχείριση κονδυλίων.
Για να περιφρουρήσουν αυτήν ακριβώς την ανομία επιδιώκουν να επιβάλουν συνθήκες... εταιρικού «άβατου» και σιγή νεκροταφείου στα πανεπιστήμια:
Ολοι αυτοί φαντάζονται τα πανεπιστήμια σαν αποστειρωμένες εγκαταστάσεις εταιρειών όπου κυκλοφορούν όλοι με ταυτότητες τις οποίες σκανάρουν για να περάσουν από τη μια αίθουσα στην άλλη εκτελώντας εντολές των ανωτέρων χωρίς αντίλογο, γιατί αλλιώς θα απολυθούν... ή θα διαγραφούν. Καμία σχέση δηλαδή με αυτό που είναι ένα πανεπιστήμιο: Χώρος ανοιχτός στις νέες ιδέες, στον διάλογο, στη ζύμωση και τη διαπάλη. Χώρος ανοιχτός στη μάθηση, χωρίς ταξικούς περιορισμούς, που στηρίζει την έρευνα χωρίς «αποδείξεις σκοπιμότητας», δηλαδή κερδοφορίας, για να κάνει ένας ερευνητής τη δουλειά του.
Η κυβέρνηση δεν μπορεί να ξεχάσει ότι έφαγε πόρτα η πανεπιστημιακή αστυνομία από τους φοιτητές, ότι ακυρώνονται στην πράξη μια σειρά από αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις που ψηφίζονται με ευρείες πλειοψηφίες στο Κοινοβούλιο, όπως οι διαγραφές με τα διάφορα ν+2, η απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας κ.ά. Οτι οι μεγαλειώδεις φοιτητικές κινητοποιήσεις πέρσι ενάντια στα ιδιωτικά πανεπιστήμια αποκάλυψαν τις πραγματικές στοχεύσεις της κυβέρνησης, ανέτρεψαν τους συσχετισμούς στην κοινωνία, απομόνωσαν την κυβέρνηση κι ανάγκασαν και τα υπόλοιπα κόμματα να καταψηφίσουν - μέχρι να γίνει αναθεώρηση του άρθρου 16... Οτι δυο χρόνια τώρα δεκάδες χιλιάδες φοιτητές σε όλη τη χώρα καταγγέλλουν το έγκλημα στα Τέμπη και απαιτούν δικαίωση, στηρίζοντας έμπρακτα την τιτάνια προσπάθεια των συγγενών και εμποδίζοντας την κυβέρνηση να συγκαλύψει το έγκλημα. Οτι δεκάδες χιλιάδες φοιτητές διαδηλώνουν για το δικαίωμα του παλαιστινιακού λαού να έχει πατρίδα. Οτι οι Φοιτητικοί Σύλλογοι δυναμώνουν και μαζικοποιούνται παρά τις επίμονες προσπάθειες των ΔΑΠ - ΠΑΣΠ και λοιπών να τους διαλύσουν, ότι η ΔΑΠ, η παράταξη της κυβέρνησης στα πανεπιστήμια, βλέπει την πλάτη της «Πανσπουδαστικής ΚΣ» εδώ και τρία χρόνια και πάει για 4ο σερί.
Αυτά ενοχλούν την κυβέρνηση και όχι οι τραμπούκικες επιθέσεις που στήνονται - όλως τυχαίως - κάθε φορά που είναι στριμωγμένη.
Τα τελευταία επεισόδια του σίριαλ αξιοποιήθηκαν για την εκ νέου εξαγγελία παλιών αλλά και νέων μέτρων έντασης της καταστολής του κινήματος στα πανεπιστήμια. Η χρονική συγκυρία μόνο τυχαία δεν είναι και δεν σχετίζεται μόνο με την ανάγκη να στηριχθεί όπως - όπως η ΔΑΠ στις φοιτητικές εκλογές, ή να στηθεί το αφήγημα για άλλη μια ήττα της. Οι συνθήκες πολεμικής οικονομίας και προετοιμασίας ως συνήθως «πάνε πακέτο» με την ένταση της καταστολής. Τα πανεπιστήμια εμπλέκονται όλο και πιο ενεργά στους πολεμικούς, ΝΑΤΟικούς σχεδιασμούς μέσω ερευνητικών προγραμμάτων, συνεργασιών με πολεμικές βιομηχανίες (βλ. Lockheed Martin - ΕΚΠΑ, δίκτυο DefencEduNEt του Συνδέσμου Ελλήνων Κατασκευαστών Πολεμικού Υλικού με ΑΕΙ και Ερευνητικά Κέντρα κ.ά.) με στόχο την ενίσχυση της κερδοφορίας των ευρωενωσιακών μονοπωλίων που συμμετέχουν στις διεθνείς αγορές όπλων και τη στήριξη των επενδύσεων σε οπλικά συστήματα ωσάν να ήταν ένα οποιοδήποτε εμπόρευμα. Αυτά θέλει η κυβέρνηση της ΝΔ και τα συστημικά κόμματα να περιφρουρήσουν από τις οργανωμένες και δίκαιες αντιδράσεις του φοιτητικού κινήματος, των ερευνητών και των λοιπών εργαζομένων στα πανεπιστήμια. Εχει μεγάλη σημασία για την αστική τάξη και το κράτος της να εξασφαλίσει ότι δεν ακούγεται άλλη φωνή εκτός από τη δική της στα πανεπιστήμια. Γι' αυτό επιταχύνουν και αυστηροποιούν διαδικασίες ποινικοποίησης των αγώνων, παραβλέποντας ακόμα και βασικές αρχές του νομικού πολιτισμού, όπως το τεκμήριο αθωότητας.
Η κυβέρνηση έχει μιλήσει πολύ... Σήμερα μιλάνε οι φοιτήτριες και οι φοιτητές, που με μαζική συμμετοχή και ψήφο στην «Πανσπουδαστική ΚΣ» θα φροντίσουν να ακουστούν τα πραγματικά προβλήματα των πανεπιστημίων, ότι δεν θα επιτρέψουν να γίνουν τα πανεπιστήμιά μας «άβατα» για τους φοιτητές, για να δίνεται «άσυλο» στις μπίζνες και στην πολεμική έρευνα.
Με συνεχή ανανέωση θα δημοσιεύονται τα αποτελέσματα ανά φοιτητικό σύλλογο, ανά Ιδρυμα και τα πανελλαδικά συγκεντρωτικά, με βάση τα πρακτικά των εφορευτικών επιτροπών.
Υπενθυμίζεται ότι στις φοιτητικές εκλογές του Μάη 2024 η «Πανσπουδαστική ΚΣ» έλαβε 17.170 ψήφους και ποσοστό 32,85% σε σύνολο 53.617 ψηφισάντων. Η ΔΑΠ - ΝΔΦΚ πήρε 13.186 ψήφους και 25,23%, η ΠΑΣΠ 5.486 ψήφους και 10,5% και η ΕΑΑΚ 3.933 ψήφους και 7,53%. Η «Attack» πήρε 2.447 ψήφους και 4,68%, ενώ το «Δίκτυο» (η παράταξη της Νέας Αριστεράς) πήρε 533 ψήφους και ποσοστό 1,03%.
Η «Πανσπουδαστική ΚΣ» αναδείχθηκε πρώτη δύναμη σε 117 Φοιτητικούς Συλλόγους της χώρας, με αυτοδυναμία σε 76 από αυτούς, καταγράφοντας παράλληλα πρωτιά στα συγκεντρωτικά αποτελέσματα 15 Πανεπιστημίων: ΕΜΠ, ΕΚΠΑ, ΑΣΚΤ, ΟΠΑ, Πάντειο, Παν. Πειραιά, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, ΠΑΔΑ, ΔΙΠΑΕ, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ΔΠΘ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο.
Καταγγελία της «Πανσπουδαστικής ΚΣ»
«Η παράταξη της ΝΔ λίγες ώρες πριν ξεκινήσουν οι φοιτητικές εκλογές επιδιώκει να τις υπονομεύσει, στήνοντας σκηνικό νοθείας, καθώς βλέπει ότι δεκάδες χιλιάδες φοιτητές θα τη στείλουν ξανά "αδιάβαστη", στη δεύτερη θέση, τιμωρώντας την εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης!», τονίζει η «Πανσπουδαστική ΚΣ» και καταγγέλλει τα εξής:
«Σε δεκάδες φοιτητικούς συλλόγους στελέχη της ΟΝΝΕΔ αποκλείουν την κατάθεση ψηφοδελτίου της "Πανσπουδαστικής". Ενδεικτικά: Στο Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών του ΕΚΠΑ, στη ΣΔΟ ΔΙΠΑΕ Σερρών, στην Κοινωνική Θεολογία του ΕΚΠΑ, στη Θεολογία του ΕΚΠΑ.
Σε δεκάδες φοιτητικούς συλλόγους η ΔΑΠ - ΝΔΦΚ επιβάλλει εφορευτικές επιτροπές που αποτελούνται αποκλειστικά ή κατά πλειοψηφία από στελέχη της ΔΑΠ, ώστε να αποφασίζει μόνη της για την εκλογική διαδικασία! Ενδεικτικά: Στο Πολιτικών Επιστημών Πανεπιστημίου Κρήτης, στο Οικονομικό του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, στο Οικονομικό της Κοζάνης, στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, στους Πολιτικούς Μηχανικούς ΑΠΘ, στην Ιατρική ΑΠΘ και στην Οδοντιατρική ΑΠΘ.
Στα Γιάννενα, στελέχη της ΔΑΠ προσκαλούν μαθητές Λυκείων της πόλης να ψηφίσουν στις φοιτητικές εκλογές στους Συλλόγους Οικονομικού και Μηχανικών Η/Υ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Στο ΠΑΜΑΚ η ΔΑΠ προτείνει οι φοιτητές να ψηφίζουν χωρίς ταυτότητα και να εγκρίνονται από εφορευτικές, όπου κατά πλειοψηφία θα αποφασίζει μόνο η ΔΑΠ!
Στελέχη της ΔΑΠ εκβιάζουν φοιτητές για να ενταχθούν στα ψηφοδέλτιά τους. Ενδεικτικά, στην Πάτρα εκβίασαν φοιτήτρια λέγοντας ότι "ο πατέρας σου θα χάσει τη δουλειά του", ενώ στα Γιάννενα ότι "το όνομά σου θα είναι στο ψηφοδέλτιο της ΔΑΠ - ΝΔΦΚ, θες - δεν θες".
Με τις πλάτες της διοίκησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας η ΔΑΠ παίρνει στην κατοχή της εκλογικούς καταλόγους με ονόματα φοιτητών και αριθμούς μητρώου, χωρίς ενημέρωση στους υπόλοιπους εκλεγμένους στα ΔΣ των Συλλόγων, και μάλιστα πολλές μέρες πριν τη διεξαγωγή των εκλογών, όπως στο Οικονομικό στην Κοζάνη».
«Οση νοθεία κι αν επιστρατεύσει η ΔΑΠ, δεν θα γλιτώσει την τιμωρία. Με τη μαζική συμμετοχή στις φοιτητικές εκλογές, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μπορούμε να στείλουμε στον "κουβά" την κυβέρνηση της ΝΔ, τη ΔΑΠ - ΝΔΦΚ και τα παπαγαλάκια τους, αναδεικνύοντας την "Πανσπουδαστική ΚΣ" πρώτη δύναμη για ακόμα μια χρονιά», ξεκαθαρίζει η «Πανσπουδαστική».
Με «Πανσπουδαστική ΚΣ» πρώτη δύναμη για τέταρτη χρονιά καταδικάζουμε την εγκληματική πολιτική, διεκδικούμε τις σπουδές και τη ζωή που μας αξίζει!
Eurokinissi |
Οι φετινές φοιτητικές εκλογές είναι ξεχωριστές. Είναι ένας μεγάλος αγωνιστικός σταθμός, συνέχεια των ηχηρών διαδηλώσεων που συντάραξαν την κοινωνία από την αρχή της χρονιάς. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες, σε μια συγκυρία κρίσιμων εξελίξεων στην υπόθεση του εγκλήματος στα Τέμπη, μπορούν να δώσουν ώθηση στα όσα κατάφεραν ήδη με τους αγώνες δίπλα στους εργαζόμενους, δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων, όταν φώναξαν «κέρδη βαμμένα στων φοιτητών το αίμα», παλεύοντας ενάντια στα νέα «Τέμπη» που καραδοκούν. Εχουν σήμερα τη δυνατότητα να στείλουν μήνυμα καταδίκης της πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ, την παράταξή της, τη ΔΑΠ - ΝΔΦΚ, των ιδιωτικών πανεπιστημίων, των διαγραφών, της υποβάθμισης των σπουδών και των πτυχίων. Να δυναμώσουν τους φοιτητικούς συλλόγους, που αποδείχθηκαν η δύναμή τους.
Η ενίσχυση της «Πανσπουδαστικής» εκφράζει τον πανελλαδικό συντονισμένο αγώνα όλων όσοι απαιτούν ένα καλό, σύγχρονο, αποκλειστικά δημόσιο και πραγματικά δωρεάν πανεπιστήμιο, πτυχία με αξία! Οσων απαιτούν να μη συγκαλυφθεί το έγκλημα στα Τέμπη. Οσων υψώνουν τη φωνή τους ενάντια στη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού. Οσων στο δίλημμα «τα κέρδη τους ή οι ζωές μας» παίρνουν αγωνιστική, αποφασιστική θέση για τις ανάγκες και τη ζωή τους!
Ολα όσα κέρδισαν οι φοιτητές τα τελευταία χρόνια - το πάγωμα των διαγραφών, η ακύρωση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, η διεύρυνση της σίτισης και της στέγασης, η δωρεάν παροχή συγγραμμάτων - είναι αποτέλεσμα συλλογικής διεκδίκησης και αγώνα. Δεν χαρίστηκαν, κερδήθηκαν. Μπροστά στην επίθεση που ετοιμάζει η κυβέρνηση για την «επόμενη μέρα» των εκλογών, επιβεβαιώνεται ότι χρειάζεται ένα δυνατό φοιτητικό κίνημα, για να θέσει μπροστά ακόμα πιο αποφασιστικά τις ανάγκες του.
Αυτό που πραγματικά μετράει σήμερα είναι η συλλογική δράση. Η συμμετοχή. Η επιλογή που δείχνει ότι οι φοιτητές δεν θα μείνουν σιωπηλοί μπροστά στην εγκληματική κυβερνητική πολιτική. Η επιλογή που δείχνει ότι δεν σκύβουν το κεφάλι, δεν ταυτίζονται με τη σήψη και την αδιαφορία. Δίνουν με τη ψήφο τους φωνή στα όνειρα και στις ανάγκες τους, ενισχύουν τη μόνη δύναμη που μπορεί να δώσει δύναμη στη δύναμή τους, να πολλαπλασιάσει τη φωνή τους.
Για τέταρτη χρονιά κάνουμε την επιλογή που φοβούνται: «Πανσπουδαστική» πρώτη δύναμη! Τώρα μιλάμε εμείς!
«Δεν φοβούνται την αποχή μας, τρέμουν τη συμμετοχή μας», είναι το μήνυμα που στέλνει η «Πανσπουδαστική ΚΣ», καλώντας κάθε φοιτητή και φοιτήτρια να αξιοποιήσουν αυτήν την ευκαιρία για να ακουστεί δυνατά η φωνή τους, ενισχύοντας εκείνη τη δύναμη που κάνει τη διαφορά.
Να μη δώσουν την ευκαιρία στην κυβέρνηση να ερμηνεύσει την αποχή σαν αποδοχή της πολιτικής της. Να πάρουν θέση για τα πραγματικά, τα ουσιαστικά, τα μεγάλα ζητήματα που κρίνονται, να συνδιαμορφώσουν καλύτερους όρους για την απόκρουση της επίθεσης που ξεδιπλώνεται στα δικαιώματά τους, για επέκταση των δικαιωμάτων, με κριτήριο το πραγματικά σύγχρονο.
Οι εκλογές γίνονται σε μια περίοδο που - καθόλου τυχαία - η κυβέρνηση επέλεξε να αξιοποιήσει καταδικαστέες τραμπούκικες ενέργειες που δεν έχουν καμία σχέση με τους φοιτητές και τους συλλόγους τους, φτιάχνοντας μια μονοθεματική ατζέντα και προσπαθώντας να την επιβάλει. Στο επίκεντρο, τα νέα μέτρα καταστολής. Προσπαθεί, αξιοποιώντας τη στάση των λίγων, να υπονομεύσει για τους πολλούς, τους χιλιάδες φοιτητές που χωρίς κουκούλες διεκδικούν συλλογικά, το δικαίωμα να έχουν φωνή και να κινητοποιούνται για λύσεις στα μεγάλα ζητήματα που υπονομεύουν τις σπουδές και την προοπτική τους. Να παίρνει το φοιτητικό κίνημα θέση για όλες τις εξελίξεις.
Ομως τα μεγάλα ζητήματα είναι εδώ και εντείνονται, και θα είναι και την επόμενη μέρα. Με το βλέμμα σε αυτή βρίσκεται ο καθένας μπροστά στην κάλπη και με κριτήριο την πείρα του. Για να απαντήσει στην «κανονικότητα» της υποχρηματοδότησης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, να μιλήσει για την αναγκαία αναβάθμιση των σπουδών, την αξία του πτυχίου που χτυπιέται πολύμορφα, το κόστος σπουδών, την πολιτική που γεννά «Τέμπη» παντού, την εμπλοκή της χώρας στον πόλεμο...
Να εκφραστεί στην κάλπη το σύνθημα «Λεφτά για την Παιδεία - όχι για του ΝΑΤΟ τα σφαγεία», όταν η συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση, που την τελευταία 15ετία έχει μειωθεί κατά 60%, και η επιλεκτική χρηματοδότηση έχουν αφήσει το στίγμα τους στις υποδομές της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Γιατί την ώρα που οι πανεπιστημιακές υποδομές καταρρέουν, οι φοιτητές όπως και όλος ο λαός καλούνται να εγκαταλείψουν τις ανάγκες τους, με τη χρηματοδότηση να κατευθύνεται στην πολεμική οικονομία και, όπως έχει αποτυπώσει η «Πανσπουδαστική ΚΣ», 2 ημέρες πλεύσης της ελληνικής φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα μετρούσαν όσο κρατική χρηματοδότηση 1 χρόνου για τον εξοπλισμό των εστιών.
Παράλληλα, και ενώ τα προβλήματα των υποδομών σε σχολές και εστίες έχουν φτάσει να απειλούν την ασφάλεια των φοιτητών και των φοιτητριών, η χρηματοδότηση κατευθύνεται σε προγράμματα που προάγουν αυτό που βρίσκεται στον πυρήνα της στρατηγικής της ΕΕ για την Ανώτατη Εκπαίδευση, την πρόσδεσή της δηλαδή στην «αγορά». Εκατομμύρια δίνονται για τα ξενόγλωσσα προγράμματα (με δίδακτρα), για νεοφυείς επιχειρήσεις, για συμπράξεις πανεπιστημίων με επιχειρήσεις, σε εργολάβους. Η όποια αύξηση των δαπανών από τον προϋπολογισμό δεν καλύπτει καν την άνοδο του πληθωρισμού στις τρέχουσες ανάγκες, ενώ πολύ πίσω από τις ανάγκες βρίσκονται οι προσλήψεις μόνιμου διδακτικού προσωπικού.
Κάθε φοιτητής και φοιτήτρια θέλει να ολοκληρώσει τις σπουδές του και να ασκήσει το επάγγελμά του, ωστόσο νέα εμπόδια υψώνονται διαρκώς. Σε αυτό το πλαίσιο, ανάμεσα στα πολλά που κρίνονται αυτό το διάστημα είναι το ζήτημα της απόσπασης της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο των λεγόμενων καθηγητικών σχολών και της απόδοσής της ξεχωριστά από ένα πρόγραμμα σπουδών διάρκειας τουλάχιστον δύο εξαμήνων, που μπορεί να το ιδρύει κάθε ΑΕΙ. Τον σχετικό νόμο του 2022 άφησε στα χαρτιά η πάλη των φοιτητών με προμετωπίδα το δίκαιο αίτημα: Ολη η απαραίτητη γνώση για την εξάσκηση του επαγγέλματος να δίνεται στο πτυχίο - Το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος, μέσα από αναβαθμισμένες σπουδές.
Προϊόν των αγώνων ήταν η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων Τμημάτων που για χρόνια βρίσκονταν «στον αέρα», με τις κυβερνήσεις να εναλλάσσονται. Μέσα από συνελεύσεις, συντονισμό, κινητοποιήσεις, διάφορες παρεμβάσεις ανάδειξης του ζητήματος, κινήθηκαν οι αναγκαίες διαδικασίες και επιβεβαιώθηκε για μια ακόμα φορά πως τα δικαιώματα δεν χαρίζονται αλλά κατακτιούνται. Στον ίδιο δρόμο, με δυνατούς συλλόγους, για αναβάθμιση των σπουδών, για την πραγματική αξία του πτυχίου, σε ένα τοπίο που διαμορφώνει η πολιτική της εμπορευματοποίησης της Εκπαίδευσης και με τη λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων προ των πυλών.
Με την ψήφο τους οι φοιτητές να δηλώσουν ότι δεν θα επιτρέψουν να διαγραφούν οι κόποι και τα όνειρά τους, ότι δεν θα τιμωρηθεί με διαγραφή κανένας συμφοιτητής και συμφοιτήτριά τους εξαιτίας των εμποδίων που βάζει αυτή η πολιτική.
Δεν ξεγελά τους φοιτητές η προπαγάνδα για «λιμνάζοντες φοιτητές». Την πραγματικότητα την ξέρουν καλά οι εργαζόμενοι φοιτητές και φοιτήτριες, που αναγκάζονται να δουλεύουν για να πληρώσουν τα καθημερινά έξοδα, τα ενοίκια, να στηρίξουν την οικογένειά τους, αντιμέτωποι καθημερινά με το δίλημμα «δουλειά ή μάθημα». Που αντί για στήριξη, ώστε να ολοκληρώσουν απρόσκοπτα τις σπουδές τους, είναι αντιμέτωποι με τον κίνδυνο της διαγραφής τους, και στους χώρους δουλειάς είναι αντιμέτωποι με τη ζούγκλα που έχει διαμορφώσει η ίδια πολιτική που υποβαθμίζει τις σπουδές τους. Με την ψήφο τους μπορούν να δώσουν απάντηση σε αυτήν την πολιτική και όσους την υπηρετούν, να δυναμώσουν την πάλη μέσα από τους συλλόγους, όπου οι δυνάμεις της «Πανσπουδαστικής» θέτουν σταθερά τις διεκδικήσεις για τα εργασιακά δικαιώματα. Για συγκεκριμένα μέτρα στήριξης, για το δυνάμωμα της έμπρακτης αλληλεγγύης, δίπλα σε όποιον και όποια βρίσκεται απέναντι στην εργοδοτική αυθαιρεσία.
...χωρίς καμία μέριμνα για τα εργασιακά δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών
Καταγγελίες από ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς - κυρίως σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία - για μια νέα «τρέλα» που υιοθετείται σε ιδιωτικά σχολεία, με διοργάνωση ...sleepovers μέσα στον χώρο των σχολείων, φέρνει στο φως η Ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών (ΟΙΕΛΕ). Βραδιές τέτοιες φαίνεται ότι οργανώνονται ως «πάρτι» σε μέρες γιορτών, στο πλαίσιο των summer camps που λειτουργούν σε ιδιωτικά σχολεία και σε άλλες περιπτώσεις, χωρίς όμως ειδικά μέτρα σχεδιασμού και ασφάλειας που απαιτούνται και, πολύ περισσότερο, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα εργασιακά δικαιώματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
Η ΟΙΕΛΕ αναφέρεται στους κινδύνους που προκύπτουν από μια τέτοια διαδικασία και το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικοί «εκβιάζονται να συμμετέχουν στις νεοπλουτίστικες αυτές δράσεις με την απειλή της απόλυσης (...) δεν αμείβονται για την υπερωριακή και μάλιστα νυχτερινή τους απασχόληση (...) υποχρεώνονται να περνούν - απειλούμενοι - μια νύχτα μακριά από την οικογένεια και τα παιδιά τους», ενώ «δεν είναι εκπαιδευμένοι για να αντιμετωπίσουν τις ειδικές συνθήκες που μπορεί να προκύψουν τη νύχτα για τα παιδιά και δεν έχουν επιμορφωθεί για να εφαρμόσουν τους όρους ασφάλειας μιας επιχείρησης σε νυχτερινή λειτουργία, που είναι πολύ πιο απαιτητική από τη λειτουργία ημέρας».
Κοινώς, επισημαίνει η ΟΙΕΛΕ, οι εκπαιδευτικοί «υποχρεώνονται σε μια τέτοια δραστηριότητα, η οποία πραγματοποιείται τελείως έξω από το διδακτικό τους ωράριο και παραβιάζει την προσωπική και οικογενειακή τους ζωή», ενώ «νομικό πλαίσιο για τέτοιες δραστηριότητες δεν υπάρχει, επομένως μια τέτοια δράση είναι και παράνομη και επικίνδυνη».
Και τα παραπάνω συμβαίνουν σε έναν κλάδο όπου, όπως αποκάλυψε και πρόσφατη έρευνα του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, το 60% των εργαζομένων δεν αμείβονται για την υπερεργασία τους, το 35% περίπου δηλώνουν ότι υποχρεώνονται να εργαστούν πάνω από 10 ώρες την ημέρα τουλάχιστον δύο φορές τον μήνα, το 32% αναγκάζεται σε εργασία το Σαββατοκύριακο και το 54% υποχρεώνεται να εργαστεί στον ελεύθερο χρόνο του για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της δουλειάς του...
Τις εκδηλώσεις άνοιξε με χαιρετισμό εκ μέρους της Επιτροπής ο Φώτης Τσούνης, ο οποίος αναφέρθηκε στην ανάγκη οργάνωσης και συντονισμού του αγώνα των μαθητών, που οδήγησε και στη συγκρότηση της Συντονιστικής από τα σχολεία.
Στάθηκε στην ανάγκη να δυναμώσει ακόμα περισσότερο ο αγώνας των μαθητών, μέσα και έξω από τα σχολεία, απέναντι στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν και για την Παιδεία που απαιτείται σήμερα.
Αναφέρθηκε επιπλέον στις μεγαλειώδεις κινητοποιήσεις για να μην ξεχαστεί τίποτα από το έγκλημα στα Τέμπη, να πληρώσουν οι πραγματικοί υπαίτιοι γι' αυτό.
Στη συνέχεια διαβάστηκε το ποίημα του Τάσου Λειβαδίτη «Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος», από μαθήτριες του 6ου Γυμνασίου, του 2ου ΕΠΑΛ και του 3ου Λυκείου. Οι εκδηλώσεις κορυφώθηκαν με συναυλία από το μαθητικό συγκρότημα «Προμνησία», που ξεσήκωσε τους παρευρισκόμενους.
Στον χώρο του Φεστιβάλ λειτούργησε έκθεση φωτογραφίας από τις πρόσφατες μαθητικές κινητοποιήσεις στο Αγρίνιο.
Σε εκδήλωση της ΚΟΒ Εκπαιδευτικών Χανίων του ΚΚΕ μίλησε ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ
Στα Χανιά |
Στην εκδήλωση μίλησε ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ του ΚΚΕ, ο οποίος δέχθηκε πλήθος ερωτημάτων από τους δεκάδες εκπαιδευτικούς και γονείς που γέμισαν τα γραφεία της ΤΕ Χανίων του ΚΚΕ, ενώ στη συνέχεια αναπτύχθηκαν πλούσιος προβληματισμός και συζήτηση, όπου εκφράστηκε η αγωνία όλων των παρευρισκόμενων για το σημερινό σχολείο και την ανάγκη κάλυψης των μορφωτικών αναγκών της νέας γενιάς. Παράλληλα, αναδείχθηκε η επιστημονική πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων που έχουν ανάγκη τα παιδιά μας και η αναγκαιότητα συγκρότησης ενός πλατιού διεκδικητικού μορφωτικού ρεύματος σήμερα, που θα θέτει ως σκοπό την πραγματική ανανέωση του σχολείου και των προγραμμάτων σπουδών, που θα αντιστέκεται στην επέλαση της ημιμάθειας και μιας ζωής δίχως δικαιώματα για τη νεολαία. Θα παλεύει τελικά για ένα σχολείο που θα μορφώνει όλα τα παιδιά.
Στο Ηράκλειο |
Να ανοίξουμε τη συζήτηση πάνω στο περιεχόμενο της μόρφωσης που παίρνουν τα παιδιά μας, για την πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και δυνατότητες της εποχής μας.
Να ανοίξουμε τη συζήτηση επίσης για τις αιτίες του φαινομένου της έντασης της βίας μέσα στα σχολεία. Αλλά και να σκεφτούμε και για τους όρους που μπορούν να δώσουν απάντηση σε αυτά τα σοβαρότατα προβλήματα.
Με απλά λόγια, το ΚΚΕ επιδιώκει να συζητήσει με ευρύτερες μάζες εκπαιδευτικών, συνολικά με τη σχολική κοινότητα, πάνω σε μια καθημερινότητα η οποία θέτει συνεχώς ερωτήματα και διλήμματα».
Στη συνέχεια, αξιοποιώντας πληθώρα παραδειγμάτων μέσα από τα ίδια τα σχολικά βιβλία, από τις κατευθύνσεις διδασκαλίας της Γλώσσας, της Οικονομίας, της Πληροφορικής, της Ιστορίας κ.ά., επεσήμανε πως το εκπαιδευτικό σύστημα ούτε μπορεί ούτε θέλει να απαντήσει στα μεγάλα ερωτήματα της σχολικής κοινότητας, καθώς «η αστική Εκπαίδευση βρίσκεται εκεί που βρίσκεται και ο κόσμος που τη στηρίζει. Ο αστικός κόσμος. Είναι μια εποχή συνεχόμενων κρισιακών φαινομένων και στην Εκπαίδευση».
Εκτενή αναφορά ο ομιλητής έκανε και στα ζητήματα της ενδοσχολικής βίας και νεανικής παραβατικότητας, που όπως τόνισε:
«Προφανώς και δεν κλείνουμε τα μάτια σε νέα φαινόμενα που προκύπτουν. Υπάρχει ένταση της επιθετικότητας; Φυσικά και υπάρχει.
Προβληματίζουν αρκετά γονείς αλλά και εκπαιδευτικούς τα ζητήματα bullying, νεανικής παραβατικότητας κ.τ.λ. Τα φαινόμενα αυτά μπορεί και να φουσκώνονται από ορισμένα ΜΜΕ για να παίξουν το χαρτί της καταστολής, να συνδέσουν φαινόμενα με καταλήψεις, ενταγμένα όλα αυτά και στην κατεύθυνση καταπολέμησης του εξτρεμισμού και του ριζοσπαστισμού της νεολαίας που είναι και πρόγραμμα της ΕΕ και υλοποιείται σε σχολεία. Σε κάθε περίπτωση, τα φαινόμενα αυτά επιβεβαιώνονται και από εκπαιδευτικούς και από γονείς. Εχουν βάση.
Χωρίς να κλείνουμε εδώ το θέμα, φαίνεται να είναι συνδυασμός τριών παραγόντων: 1) η πανδημία, η καραντίνα και ο εγκλεισμός έχουν δημιουργήσει ένα εσωστρεφές ψυχικό επιθετικό δυναμικό, αδυναμία και δυσκολία επικοινωνίας, η οποία επιτάθηκε από την ενασχόληση με τα smartphones, τα ΜΚΔ 2) υπάρχουν εντάσεις, άγχη και αγωνίες μέσα στα λαϊκά σπίτια, που δημιουργούν όρους επιθετικότητας στα παιδιά είτε ως μίμηση είτε ως διέξοδο, 3) το ίδιο το περιεχόμενο της αστικής ιδεολογικής παρέμβασης και στα πλαίσια του διαδικτύου ευνοεί την αναπαραγωγή της σαπίλας, της βίας, της εμπορευματοποίησης του ανθρώπου, του γυναικείου σώματος κ.τ.λ.».
Ακολούθως ο Κ. Ιωαννίδης ανέφερε:
«Οπως είναι φανερό, η υποδομή για τη διαμόρφωση των στάσεων ενός παιδιού καθορίζεται από την οικογένεια, γιατί μέσα σε αυτήν αναπτύσσεται ο παιδικός ψυχισμός τα πρώτα χρόνια. Γι' αυτό και είναι απαραίτητο με ευθύνη του κράτους να μην ενισχύεται η απόλυτη εξάρτηση των παιδιών από τους γονείς, όποιοι κι αν είναι αυτοί.
Στο σημείο αυτό πρέπει να προφυλαχτούμε όμως από μια παρεξήγηση. Η αντιπαράθεση στην πραγματικότητα δεν είναι από τη μία μεριά κοινωνία και κράτος, από την άλλη οικογένεια. Ο κρίσιμος ρόλος της οικογένειας υφίσταται πάντα στο έδαφος ενός συγκεκριμένου κοινωνικο-οικονομικού πλαισίου. Δεν δρα ανεξάρτητα, αλλά πολλαπλασιαστικά στην εμπέδωση των κυρίαρχων αξιών και ιδεών, υποτάσσεται στο ιδεολογικό και πολιτικό περιεχόμενο της τάξης που έχει την εξουσία».
Καταλήγοντας ο Κυριάκος Ιωαννίδης τόνισε πως όλα αυτά απαντιούνται πατώντας «στην πρόταση του ΚΚΕ για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας. Μια επεξεργασία που δεν αφορά απλά μια πρόταση για το μέλλον. Μπολιάζει τους σημερινούς αγώνες με κριτήριο, επιστημονικό, παιδαγωγικό και ταξικό, για τις συνεχόμενες αλλαγές στην Εκπαίδευση. (...)
Το πραγματικά νέο σχολείο θα είναι το σχολείο της κοινωνίας που θα έχει απαλλαγεί από τον βραχνά της εκμετάλλευσης.
Είναι το σχολείο της δημιουργίας και της συλλογικότητας κόντρα στο σχολείο της απόγνωσης.
Το ΚΚΕ έχει καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση για το πώς πρέπει να είναι το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας. Σε κάθε επίπεδο, από την πρώτη σχολική ηλικία μέχρι τα 18. Και όχι μόνο από την άποψη της δομής αλλά και του περιεχομένου. Και κυρίως; Για όλους. Και η πρώτη διαπαιδαγωγητική πράξη του σχολείου απορρέει από το γεγονός ότι το σχολείο αυτό, όπως κάθε σχολείο σε όλες τις κοινωνίες, δεν είναι αποκομμένο από την πολιτική, δεν στέκεται στον αέρα. Το σχολείο αυτό γράφει στις σημαίες του "ένας για όλους και όλοι για έναν", γιατί αυτή ακριβώς είναι η σημαία της νέας κοινωνίας».
Θα μιλήσει ο Θοδωρής Κωτσαντής, Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ | Θα κάνει παρέμβαση η Μάγδα Φύσσα
Αναλυτικά το πρόγραμμα μέχρι στιγμής (καθώς συνεχίζονται οι δηλώσεις συμμετοχής μαθητών) έχει διαμορφωθεί ως εξής:
19.00: Μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στο έγκλημα στα Τέμπη. Συμμετέχουν μαθητές από σχολεία της Νέας Ιωνίας.
19.30: Αντιφασιστικό μαθητικό πρότζεκτ «Τον φασισμό βαθιά κατάλαβέ τον, δεν θα πεθάνει μόνος, τσάκισέ τον!». Θα παρέμβει η Μ. Φύσσα.
20.30: Ομιλία από τον Θ. Κωτσαντή, Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ.
21.00: Συναυλία: «Ζωγράφος», Tiny Jackal, Lef Kay.
21.45: Συναυλία με το συγκρότημα «Υπεραστικοί».
Στον χώρο θα λειτουργούν έκθεση βιβλίου, δραστηριότητες του «κόκκινου Αερόστατου», εκθέσεις, τουρνουά σκακιού και πινγκ πονγκ κ.λπ.
Παράλληλα, τα Μαθητικά Φεστιβάλ της ΚΝΕ που απλώνονται αυτό το διάστημα σε όλη τη χώρα, μεταφέροντας το σύνθημα «Να αλλάξουμε τον κόσμο δεν είναι τρέλα, ούτε ουτοπία... Είναι δικαιοσύνη!», θα κάνουν στάση αυτό το Σαββατοκύριακο και σε άλλες γειτονιές και δήμους της Αττικής. Συγκεκριμένα:
Στην Ελευσίνα, στις 19.00, στην πλατεία Ηρώων.
Στην Καισαριανή, στις 19.00, στο Σκοπευτήριο (είσοδος Μουσείου, Πλάκες).
Στην Καλλιθέα, στις 19.00, στο Ποτάμι, Πάρκο Ιλισού (Σιβιτανίδου και Σαλαμίνος).
Στην Κυψέλη, στις 19.00, στο θεατράκι της Φωκίωνος Νέγρη.
Στο Λαύριο, στις 19.30, στο Αγαλμα Μεταλλωρύχων.
Στο Μαρούσι, στις 19.00, στον σταθμό του ΗΣΑΠ (πλ. Ευτέρπης).
Στα Πετράλωνα, στις 19.00, στην πλατεία Μερκούρη.
Στην Πεύκη, στις 19.00, στην πλατεία Σοφούλη.
Στη Ραφήνα, στις 19.00, στο Οχυρό.
Στο Αιγάλεω, στις 19.00, στην πλατεία Λέλας Καραγιάννη.
Στη Γλυφάδα, στις 19.00, στον Δρόμο των ποιητών (Γρ. Λαμπράκη και Λεωφ. Δημάρχου Αγγ. Μεταξά).
Στο Πόρτο Ράφτη, στις 19.00, στο Πάρκινγκ Αγ. Σπυρίδωνα.
Οι ΤΟ Δήμου Θεσσαλονίκης του ΚΚΕ και της ΚΝΕ διοργανώνουν το 1ο Αντιφασιστικό Τουρνουά Ποδοσφαίρου 5x5 και Μπάσκετ 3on3 στις 16, 17 και 18 Μαΐου στο Αθλητικό Κέντρο «Γαλαξίας» (Καρακάση 19) και καλούν όλους τους νέους και τις νέες να συμμετάσχουν μαζικά σε αυτή την πρωτοβουλία, που έχει σκοπό να τιμήσει τα 80 χρόνια από τη Μεγάλη Αντιφασιστική Νίκη των Λαών.
Το τουρνουά θα ολοκληρωθεί με τις βραβεύσεις των νικητών, την απονομή δώρων και αναμνηστικών, το απόγευμα της Κυριακής.
Την ίδια μέρα, στις 7 μ.μ., θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με τίτλο «Τα γήπεδα που νίκησαν τον φασισμό», με ομιλητή τον Αριστείδη Θάνο, μέλος του Γραφείου Περιοχής Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ.
Στην πεζοπορία προς τη Σκίπιζα |
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν με την πανέμορφη αν και πολύ τραυματισμένη φύση, να μάθουν για τη σημασία του βουνού για τη ζωή στο Λεκανοπέδιο, να δουν τη χλωρίδα και την πανίδα της, αλλά και να γνωριστούν με την Ιστορία της Πάρνηθας και την περίοδο του αγώνα του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ (1941 - 1944) κατά των Γερμανών κατακτητών και των ντόπιων συνεργατών τους, όπως και την περίοδο του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας (1946 - 1949), στη σκληρή ταξική σύγκρουση με το αστικό κράτος. Τότε το βουνό χρησιμοποιήθηκε με το δίκτυο μονοπατιών για τη σύνδεση της πόλης της Αθήνας προς τη Ρούμελη και τη Βόρεια Ελλάδα, ενώ ο έλεγχός του είχε στρατηγική σημασία, γιατί επόπτευε οδικούς άξονες και τη σιδηροδρομική γραμμή. Εμαθαν ακόμα για τις μάχες που δόθηκαν στην περιοχή, είδαν μνημεία για εκτελεσμένους από τους Γερμανούς, έμαθαν για τον θρυλικό διοικητή του 2ου Τάγματος του 34ου Συντάγματος του ΕΛΑΣ και έπειτα και στον ΔΣΕ, Κρόνο (Κώστα Αντωνόπουλο), που έπεσε μαχόμενος το 1948 σε μάχη στη Βοιωτία. Βαδίζοντας στα μονοπάτια που περπάτησαν οι αντάρτες του ΕΛΑΣ και του ΔΣΕ, τα παιδιά άγγιξαν μια σελίδα της Ιστορίας που έχει γράψει με τους αγώνες και το αίμα του ο λαός μας.
Η γνωριμία με την Πάρνηθα φτάνει στο τέλος, με την προσδοκία για το επόμενο συναπάντημα |
Το Σανατόριο την περίοδο της Κατοχής είχε γίνει νοσοκομείο των Γερμανών, ενώ στην περιοχή γύρω από αυτό καταγράφεται μια μάχη από αντάρτες του ΕΛΑΣ. Στη συνέχεια, τη δεκαετία του 1960, το κτίριο έρχεται στην κατοχή του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, γίνεται ξενοδοχείο τους θερινούς μήνες και τον χειμώνα σχολή τουριστικών επαγγελμάτων. Εκλεισε το 1980 και αφέθηκε να ρημάξει, όπως μετά την πυρκαγιά το 2007 και το προπονητήριο του ΣΕΓΑΣ, στην πίσω πλευρά του.
Το παιχνίδι στο λιβάδι της Μόλας ήταν μια ξεχωριστή εμπειρία για τα παιδιά |
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να κάνουν μια κυκλική διαδρομή συνοδευόμενα και από συντρόφους έμπειρους ορειβάτες, φτάνοντας από το μονοπάτι έξω από το Μπάφι στη Σκίπιζα, που παίρνει το όνομά της από την ομώνυμη πηγή. Εκεί θαύμασαν την πανοραμική θέα (περίπου 250 μοίρες) από το πυροφυλάκιο που «βλέπει» από Αίγινα, Σαλαμίνα, Πέραμα, τα Δερβενοχώρια και τον Κιθαιρώνα έως τον Ωρωπό και την Εύβοια. Στη συνέχεια πήραν την κατηφορική διαδρομή προς τη Μόλα, γεύτηκαν το γάργαρο νερό της πηγής και πήγαν στο μεγάλο λιβάδι της περιοχής, όπου «στρατοπέδευσαν».
Στην πρώτη στάση, στο Σανατόριο |
Λίγο πριν την επιστροφή ο δασολόγος Αντώνης Ραλλάτος, από το Τμήμα Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ, εξήγησε με απλά λόγια στα παιδιά τη σημασία του δάσους της Πάρνηθας, του μόνου στην Αττική που έχει έλατο, ως τόπου αναψυχής και ως παραγωγού οξυγόνου, στη διατήρηση της ισορροπίας στο περιβάλλον, στον υδροφόρο ορίζοντα, για την αποφυγή πλημμυρών. Επίσης αναφέρθηκε στην παντελή έλλειψη φροντίδας των δασών από το κράτος, που καταστρέφονται από τις πυρκαγιές και τα ιδιωτικά συμφέροντα με την οικοπεδοποίηση, αλλά και στην ανάγκη οι νέες γενιές να μην αντιμετωπίζουν παθητικά την κατάσταση, να παλέψουν συλλογικά και οργανωμένα για την προστασία τους.
Ετσι, ομόφωνα το επόμενο ραντεβού των παιδιών δόθηκε για την παιδική κατασκήνωση στο πλαίσιο της κατασκήνωσης της ΚΝΕ το καλοκαίρι, που θα είναι μία ακόμα ευκαιρία να μάθουν, να ψυχαγωγηθούν και να χαρούν μαζί με τα μεγαλύτερα παιδιά - πρωτοπόρους στους αγώνες της νεολαίας.