Τετάρτη 28 Φλεβάρη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Δυναμώνει ο αγώνας απέναντι στο αντιδραστικό νομοσχέδιο

Με πανελλαδικό συλλαλητήριο τη μέρα ψηφοφορίας του νομοσχεδίου για την πλήρη εμπορευματοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης κλιμακώνεται ο αγώνας των φοιτητικών συλλόγων τις επόμενες μέρες. Σήμερα, δίνουν μαζικά το «παρών» στις μεγάλες απεργιακές συγκεντρώσεις απέναντι στην πολιτική που βάζει τα κέρδη πάνω από τις ζωές.

Η συνέχιση του αγώνα που εξελίσσεται εδώ και οκτώ βδομάδες συζητείται σε νέες Γενικές Συνελεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη και στις οποίες, όπως το προηγούμενο διάστημα, καταδικάζεται και απορρίπτεται το αντιδραστικό νομοσχέδιο, αναδεικνύεται η συνολική πολιτική που το υπαγορεύει, που είναι υπεύθυνη για τα ζητήματα με τα οποία βρίσκονται σήμερα αντιμέτωποι οι φοιτητές. Καθώς κατά τη συζήτηση στη Βουλή ξεδιπλώνεται η στάση των κομμάτων απέναντι στις εξελίξεις και γενικότερα στο ζήτημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, τον δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα της, την αποστολή της, οι φοιτητικοί σύλλογοι έχουν διατυπώσει χωρίς αστερίσκους την απαίτηση για αποκλειστικά δημόσια δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση, για πτυχία με αξία και δουλειά με δικαιώματα. Και αυτό συνεχίζουν να διεκδικούν μαζί με τους εργαζόμενους, όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, δυναμώνοντας μέσα από αυτή τη συμπόρευση τον αγώνα.

«Η πλειοψηφία μίλησε! Το νομοσχέδιο που τέθηκε στη διαβούλευση έχει ήδη απορριφθεί. Απαιτούμε να αποσυρθεί! Η κυβέρνηση είναι απομονωμένη και έχει ήδη ηττηθεί!», σημειώνεται στο δελτίο Τύπου του συντονισμού φοιτητικών συλλόγων της Αθήνας. Αποτυπώνονται παράλληλα οι διαχρονικές ευθύνες και η συναίνεση όλων των κομμάτων που άνοιξαν τον δρόμο για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, αλλά και όσα πέτυχε τα τελευταία χρόνια μέσα από μεγαλειώδεις αγώνες ενάντια στην πανεπιστημιακή αστυνομία, τον νόμο Κεραμέως - Χρυσοχοΐδη, τους νόμους - πλαίσια, αλλά και η πείρα από το 2006-2007 απέναντι στα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Οι φοιτητές έχοντας ήδη πάρει θέση μέσα από τις Γενικές Συνελεύσεις καταδικάζοντας τη σφαγή του λαού της Παλαιστίνης, δηλώνουν την αντίθεσή τους στην ελληνική συμμετοχή και την αλληλεγγύη στους στρατευμένους που δηλώνουν την αντίθεσή τους.

Σύμφωνα με τις αποφάσεις του συντονισμού τους, οι φοιτητικοί σύλλογοι της Αθήνας προχωρούν σε νέο συλλαλητήριο αύριο Πέμπτη και το επόμενο διάστημα σε πολύμορφες δράσεις, με εξορμήσεις σε σχολεία και γειτονιές. Επίσης διοργανώνουν συντονισμό φορέων της πανεπιστημιακής κοινότητας.

Στο μεταξύ, σειρά συντονισμένων δράσεων αποφασίστηκαν μέσα από τη μαζική σύσκεψη συντονισμού των συλλόγων εργαζομένων (ΔΠ, ΕΤΕΠ, ΕΔΙΠ), υποψηφίων διδακτόρων και μεταπτυχιακών φοιτητών, φοιτητικών συλλόγων και διδασκόντων του ΕΜΠ. «Δεν ανεχόμαστε να παίζουν με τις ζωές και τις σπουδές μας! Το Πολυτεχνείο φέρει τη σφραγίδα των αγώνων του λαού μας. Εργαζόμενοι και φοιτητές μαζί μπορούμε να νικήσουμε!», σημειώνουν, προχωρώντας σε συμμετοχή στη σημερινή απεργία και το αυριανό συλλαλητήριο, σε συμβολικό αποκλεισμό της Πολυτεχνειούπολης την Παρασκευή, συμμετοχή στο πανελλαδικό φοιτητικό συλλαλητήριο και την απεργία την ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου.

Υπενθυμίζεται πως η Εκτελεστική Γραμματεία της Ομοσπονδίας Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού των ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ) με ομόφωνη απόφαση καλεί σε κινητοποίηση τον κλάδο τις μέρες συζήτησης και ψήφισης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής (προκήρυξη απεργίας για τις 7 και 8 Μάρτη με αποφάσεις των συλλόγων) και οργάνωση, σε συντονισμό και με άλλους φορείς, πανελλαδικού συλλαλητηρίου στην Αθήνα με συγκέντρωση στο Σύνταγμα την ημέρα ψήφισής του.

Νέα έρευνα για το βαρύ κόστος της Εκπαίδευσης για τους εργαζόμενους

Η οικονομική αφαίμαξη των λαϊκών οικογενειών για το κατά τ' άλλα δημόσιο και δωρεάν σύστημα Εκπαίδευσης είναι γνωστή εδώ και δεκαετίες και δεν σταματά να αποδεικνύεται από μύριες έρευνες. Μια νέα τέτοια έρευνα που διενεργήθηκε από το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ σε συνεργασία με την «Alco», είδε τώρα τη δημοσιότητα και αναδεικνύοντας το βαρύ κόστος της Εκπαίδευσης για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα, δείχνει ότι ένας στους τρεις εργαζόμενους καταβάλλει τουλάχιστον έναν κατώτατο μισθό για την Εκπαίδευση των παιδιών του.

Καθώς ο μεγαλύτερος όγκος αυτών των χρημάτων που καταβάλλουν οι οικογένειες αφορά τα φροντιστήρια και ειδικά για το Λύκειο αφορά το 100% των εργαζομένων του δείγματος, έχει σημασία και ο χρόνος δημοσίευσης της έρευνας. Κι αυτό γιατί ήδη έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την πρόθεση της κυβέρνησης να θεσμοθετήσει το Εθνικό Απολυτήριο. Αυτό σημαίνει ότι θα μετρούν συνολικά οι βαθμοί - όλων των μαθημάτων - και από τις τρεις τάξεις του Λυκείου, για την πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, κάτι που στην πράξη είναι βέβαιο ότι θα σημάνει πολλαπλασιασμό των φροντιστηρίων στο Λύκειο. Γιατί σήμερα μπορεί οι γονείς κατά κύριο λόγο να πληρώνουν φροντιστήρια για τα μαθήματα των πανελλαδικών εξετάσεων, με θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου όμως θα πληρώνουν για όλα τα μαθήματα και πιθανότατα πολύ πριν φτάσουν στο Λύκειο.

Αξίζει λοιπόν να δούμε τα ευρήματα της έρευνας, υπό το πρίσμα ότι αυτά θα χειροτερέψουν κατά πολύ μετά τα νέα νομοθετήματα που φέρνει η κυβέρνηση (προσθέτοντας σε αυτά και το νομοσχέδιο που συζητιέται τώρα για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα εκτινάξει το κόστος και για την Ανώτατη Εκπαίδευση).

Ενας κατώτατος μισθός φεύγει από τις λαϊκές οικογένειες για την Εκπαίδευση

Να λοιπόν τι καταγράφει η έρευνα:

  • «Το 74% του δείγματος δηλώνει ότι τους τελευταίους 12 μήνες έχει καταβάλει δαπάνες για "φροντιστήρια". Πιο συγκεκριμένα, το 36% αφορούσε φροντιστήρια ενίσχυσης της σχολικής επίδοσης, ενώ ένα ακόμη 38% χρειάστηκε να πληρώσει ιδιωτικές υπηρεσίες διδασκαλίας ξένων γλωσσών για τα παιδιά του, παρά το γεγονός ότι η διδασκαλία ξένων γλωσσών συμπεριλαμβάνεται στα αναλυτικά προγράμματα της δωρεάν Υποχρεωτικής και Μέσης Εκπαίδευσης. Είναι σαφές ότι οι εκπαιδευτικές δαπάνες που καταβάλλουν οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα με παιδιά φέρουν το ίχνος του εξετασιοκεντρικού τρόπου λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος και συνδέονται άμεσα με την ανάγκη βελτίωσης της σχολικής επίδοσης ή την κάλυψη δομικών του ανεπαρκειών».

Εδώ να προσθέσουμε ότι οι ανεπάρκειες του συστήματος που καλούνται να καλύπτουν οι γονείς πληρώνοντας, διαφοροποιούνται ανάλογα με τις ηλικίες. Ετσι, για τα παιδιά του Δημοτικού ένα μεγάλο μέρος των δαπανών κατευθύνονται σε αθλητικές και μουσικές δραστηριότητες, ποσό που μειώνεται για τα παιδιά του Γυμνασίου και σχεδόν εξαφανίζεται για τα παιδιά του Λυκείου όπου κυριαρχούν οι δαπάνες για φροντιστήρια.

  • «Επισημαίνεται ότι από το ποσοστό του δείγματος των εργαζομένων των οποίων τα παιδιά φοιτούν στο Λύκειο, δεν υπάρχει ούτε ένας που να μη καταβάλλει δίδακτρα για "φροντιστήρια" και "φροντιστήρια ξένων γλωσσών". Ενώ ήδη από το Γυμνάσιο τα αντίστοιχα ποσοστά ανέρχονται στο 80% για "φροντιστήρια" και 80% για "φροντιστήρια ξένων γλωσσών".
  • Ενας στους δύο εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα (49%) καταβάλλει τουλάχιστον 500 ευρώ σε εκπαιδευτικές δαπάνες για τα παιδιά του σε μηνιαία βάση, ενώ το 30% ξοδεύει τουλάχιστον 750 ευρώ, δηλαδή σχεδόν τουλάχιστον έναν μηνιαίο κατώτατο μισθό.
  • Οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα με παιδιά εκτιμούν ότι οι ιδιωτικές δαπάνες για την Εκπαίδευσή τους είναι ανελαστικές και δύσκολα μπορούν να μειωθούν. Ετσι, εμφανίζεται μόνο ένα 9% να δηλώνει ότι τις μείωσε σημαντικά, ένα 48% λίγο και ένα 43% καθόλου.
Παραγωγή και αναπαραγωγή των ταξικών ανισοτήτων
  • Οπως είναι αναμενόμενο, οι μειώσεις είναι ευθέως ανάλογες του ύψους του οικογενειακού εισοδήματος. Στα οικογενειακά εισοδήματα μέχρι 1.000 ευρώ τον μήνα, μόνο το 14% δηλώνει ότι δεν προχώρησε σε καμιά μείωση των εκπαιδευτικών δαπανών, ενώ το 86% δηλώνει ότι προχώρησε σε μειώσεις δαπανών. Πρόκειται για την πληθυσμιακή ομάδα που βρίσκουμε τους εργαζόμενους που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό, ή απασχολούνται με ευέλικτες μορφές εργασίας, ή ακόμη για οικογένειες που βασίζονται σε έναν και μοναδικό μισθό προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες του νοικοκυριού. Στον αντίποδα, το 100% των μηνιαίων οικογενειακών εισοδημάτων άνω των 2.500 ευρώ, δηλώνει ότι δεν έχει προχωρήσει σε απολύτως καμιά περικοπή. Από την κατανομή των απαντήσεων σε συσχέτιση με το εισόδημα, είναι εμφανείς οι ενδείξεις σημαντικής εκπαιδευτικής και κοινωνικής ανισότητας μεταξύ χαμηλών και υψηλών μηνιαίων αποδοχών».

Εδώ πρέπει απλά να επισημάνουμε το αυτονόητο: Στις οικογένειες που αντιμετωπίζουν ζητήματα επιβίωσης, αυτή προέχει, οπότε είναι αναγκαστικές οι μειώσεις των δαπανών τους για την Εκπαίδευση. Αυτό όμως φέρνει τα παιδιά αυτών των οικογενειών σε δυσκολότερη και μειονεκτικότερη θέση στην Εκπαίδευσή τους. Να λοιπόν πώς η ταξικότητα στην κοινωνία μεταφράζεται σε ταξικούς φραγμούς και στην Εκπαίδευση.

  • «Το 91% των συμμετεχόντων στο δείγμα δηλώνει ότι τα τελευταία τρία χρόνια το κόστος των εκπαιδευτικών δαπανών αυξάνεται συνεχώς. Παράλληλα, ένα 20% των απαντήσεων του δείγματος δηλώνει ότι λαμβάνει υποστήριξη από συγγενείς του ευρύτερου οικογενειακού περιβάλλοντος, προκειμένου να καλύψει τα κόστη των οικογενειακών ιδιωτικών εκπαιδευτικών δαπανών».

Συμπερασματικά η έρευνα σημειώνει μεταξύ άλλων: «Οι δαπάνες υποστήριξης της σχολικής επίδοσης σε φροντιστήρια, δομές εκμάθησης ξένων γλωσσών ή η υποστήριξη της διαβίωσης των φοιτητών εκτός της οικογενειακής εστίας, αξιολογούνται από τους ίδιους τους εργαζόμενους ως μη επιδεχόμενες εύκολα οποιαδήποτε μείωση». Υπενθυμίζει τέλος ότι: «Σύμφωνα και με τα δεδομένα της Eurostat, τα τελευταία 20 χρόνια η Ελλάδα όταν δεν καταλαμβάνει την υψηλότερη θέση, βρίσκεται διαχρονικά ανάμεσα στις πρώτες θέσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ-27 σε ποσοστά συμμετοχής των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δαπανών στη συνολική καταναλωτική δαπάνη των νοικοκυριών».

ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΚΤΕΝΑ
Ακόμα και τώρα δεν είναι αργά να αποσύρετε αυτό το νομοσχέδιο που θα διαλύσει τα πανεπιστήμιά μας!

«Το ότι σήμερα συζητάμε στην Επιτροπή αυτό το νομοσχέδιο δείχνει πόσο μακριά είστε από την πραγματικότητα», είπε στην αρχή της ομιλίας της η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά, και συνέχισε:

«Δεν ακούτε τους φοιτητές που επί 2 μήνες φωνάζουν με κάθε τρόπο ότι αυτό που κάνετε είναι άδικο. Δεν θέλετε να ακούσετε τους μαθητές, τους γονείς, τους επιστήμονες, την ακαδημαϊκή κοινότητα. Σας λένε ότι αυτό που κάνετε είναι αντισυνταγματικό. Καταργείτε την ισότιμη πρόσβαση σε δημόσια δωρεάν Εκπαίδευση, διαλύετε τα πανεπιστήμια, στρέφετε την πανεπιστημιακή εκπαίδευση ενάντια στην κοινωνία.

Είστε ιδεοληπτικοί και βαθιά στοχοπροσηλωμένοι στην εξυπηρέτηση των συμφερόντων μιας μειοψηφίας.

Είναι ιδεοληψία να επιμένετε ότι η συνύπαρξη με τα ιδιωτικά θα ευνοήσει τα δημόσια πανεπιστήμια, όταν ο λαός μας ζει κάθε μέρα τα αποτελέσματα της συνύπαρξης δημόσιου κι ιδιωτικού τομέα στα δημόσια σχολεία και στα νοσοκομεία.

Εχετε δογματική εμμονή με τον επί 30 χρόνια στόχο της αναθεώρησης του άρθρου 16 κι επειδή δεν το έχετε καταφέρει ακόμα, σκαρφίζεστε κουτοπονηριές που τις βαφτίζετε τελολογικές ερμηνείες.

Το νομοσχέδιο αυτό είναι βαθιά αντιδραστικό και ως τέτοιο θα πάει να συναντήσει το νόμο για την πανεπιστημιακή αστυνομία.

Ηδη έχετε υποχρεωθεί σε αναδιπλώσεις κι αναδιατυπώσεις. Για να αμβλύνετε τις αντιδράσεις. Ούτε δυνάμεις που είναι ξεκάθαρα υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων, όπως το ΠΑΣΟΚ, δεν θέλουν να έχουν σχέση με αυτό που φέρνετε. Εχετε μείνει μόνοι. Μόνοι εσείς απέναντι στην κοινωνία.

Το ΚΚΕ έχει δώσει και δίνει όλες του τις δυνάμεις στον αγώνα ενάντια στην παραπέρα εμπορευματοποίηση της Εκπαίδευσης. Αρα και σ' αυτό το νομοσχέδιο.

Εκφράζουμε αυτό το 50% που στις δημοσκοπήσεις είναι ενάντια στο νομοσχέδιο, χωρίς αστερίσκους και προϋποθέσεις. Οταν όλοι οι υπόλοιποι μαζί εκφράζετε το υπόλοιπο. Γιατί κι όσοι σήμερα λέτε θα καταψηφίσετε, δεν είστε επί της αρχής ενάντια στα ιδιωτικά, δεν αρνείστε τα δίδακτρα στα δημόσια ούτε την αναθεώρηση του άρθρου 16 που τα απαγορεύει. Λέτε, πρώτα η αναθεώρηση, ή δεν μας αρέσουν τα κριτήρια κ.λπ.

Μόνο το ΚΚΕ λέει καθαρά ΟΧΙ στην αναθεώρηση του άρθρου 16, ΟΧΙ στα ιδιωτικά, όποια νομική μορφή κι αν ενδυθούν, ΟΧΙ στα δίδακτρα σε οποιοδήποτε Πρόγραμμα Σπουδών, οποιονδήποτε κύκλο, ΟΧΙ στις πολλές και διάφορες μορφές επιχειρηματικής δράσης μέσα στα δημόσια πανεπιστήμια - χρόνια τώρα».

Αναφέρθηκε στη συνέχεια στις συνέπειες που θα έχει αυτό το νομοσχέδιο που καταργεί τον ενιαίο τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια, ισοπεδώνει την αξία των πτυχίων πλημμυρίζοντας την αγορά με κάθε λογής πτυχία στο ίδιο αντικείμενο, φέρνει δίδακτρα στα προπτυχιακά των δημόσιων πανεπιστημίων. «Το πνεύμα του άρθρου 16 του Συντάγματος είναι η ΔΩΡΕΑΝ παροχή Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και ισότιμη πρόσβαση - ανεξάρτητα από κύκλους που προέκυψαν από την εφαρμογή της Μπολόνια», είπε, προσθέτοντας ότι «η τελολογική ερμηνεία του Συντάγματος δεν είναι ουδέτερη ταξικά. Με κριτήριο τις ανάγκες της κοινωνίας, η τελολογική ερμηνεία οδηγεί σε ΕΠΕΚΤΑΣΗ του δικαιώματος στη δωρεάν Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», ενώ με κριτήριο τις ανάγκες των επιχειρήσεων οδηγεί σε ιδιωτικοποίηση.

Αίσθηση έκανε το παράδειγμα που έφερε για την ακαδημαϊκή ελευθερία, με τα πρόσφατα γεγονότα σε Harvard, UPenn, MIT, όπου όταν φοιτητικές οργανώσεις τόλμησαν να διαμαρτυρηθούν για τη σφαγή στην Παλαιστίνη από το κράτος του Ισραήλ, κατηγορήθηκαν για αντισημιτισμό από τους χορηγούς και τα funds που χρηματοδοτούν τα πανεπιστήμια και οι πρυτάνεις τους εξαναγκάστηκαν σε παραίτηση ή σε δήλωση μετανοίας: «Αυτή είναι η ελευθερία σας! Ως εκεί που επιτρέπουν τα συμφέροντα του επενδυτή!».

«Πετάτε ένα "μη κερδοσκοπικά" και νομίζετε ότι ξεγελάτε τον λαό. Λες και μπορεί να υφίσταται επιχείρηση χωρίς κέρδη (...) Το αν τα κέρδη της επιχείρησης μπαίνουν απευθείας στις τσέπες του επιχειρηματία και των μετόχων ή αν "επενδύονται" σε άλλες επιχειρήσεις των ιδίων, λίγο ενδιαφέρει τα υποζύγια - προσωπικό που εργάζονται σε αυτή ή τους πελάτες που πληρώνουν για τις υπηρεσίες της», είπε χαρακτηριστικά, αποκαλύπτοντας την κοροϊδία περί «μη κερδοσκοπικών», στην οποία επιμένει και το ΠΑΣΟΚ.

Επισήμανε ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα δίνουν πτυχία με εξασφαλισμένα επαγγελματικά δικαιώματα, ενώ δεν λέει κουβέντα η κυβέρνηση για τα εκκρεμή επαγγελματικά δικαιώματα των Σχολών Μηχανικών, πρώην ΤΕΙ κ.λπ.

Και μεταξύ άλλων κατέληξε: «Εμείς δεν υπερασπιζόμαστε το σημερινό πανεπιστήμιο. Ναι, έχει παθογένειες. Τη διάσπαση πτυχίου - επαγγέλματος, την ανύπαρκτη φοιτητική μέριμνα με όρους και απαιτήσεις 21ου αιώνα, τις προβληματικές, απαρχαιωμένες υποδομές, τα πτυχία πολλών ταχυτήτων, τους ταξικούς φραγμούς. Καμιά από αυτές δεν διορθώνει το νομοσχέδιό σας. Αντίθετα».

Και κάλεσε: «Ακόμα και τώρα δεν είναι αργά να αποσύρετε αυτό το νομοσχέδιο που θα διαλύσει τα πανεπιστήμιά μας. Γιατί τα πανεπιστήμια είναι δικά μας. Εχουν φτιαχτεί από τον πλούτο που εμείς παράγουμε και τα θέλουμε για τις μορφωτικές ανάγκες των παιδιών μας και τις ανάγκες της κοινωνίας», είπε, τονίζοντας ότι «τις επόμενες μέρες, θα φανεί πού είναι η πραγματική διαχωριστική γραμμή μεταξύ συντήρησης και προόδου».

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΡΥΣΗ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Με έντονες αντιδράσεις η έναρξη της συζήτησης στη Βουλή

Ξεκίνησε χτες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η συζήτηση του απαράδεκτου νομοσχεδίου που «θεσμοθετεί την αδικία» και εμπορευματοποιεί περαιτέρω την Ανώτατη Εκπαίδευση

Με εντονότατες αντιδράσεις και επί της διαδικασίας για την ξεκάθαρη αντισυνταγματικότητά του ξεκίνησε χτες στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου - Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων». Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα συνεχιστεί στην Επιτροπή την Πέμπτη, την Παρασκευή και τη Δευτέρα, ενώ θα μπει στην Ολομέλεια την Τετάρτη 6 Μάρτη και είναι ανοιχτό αν η συζήτηση εκεί θα διαρκέσει δυο ή τρεις μέρες.

Το θέμα της αντισυνταγματικότητας μπήκε από την αρχή από όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Αφροδίτη Κτενά, κάλεσε τον υπουργό να το αποσύρει και για λόγους αντισυνταγματικότητας και γιατί είναι βαθιά αντιδραστικό, αλλά από το προεδρείο έκλεισε αυτή η συζήτηση, με την επίκληση ότι τα θέματα της αντισυνταγματικότητας κρίνονται στην Ολομέλεια και κατόπιν της ψήφισης κρίνεται από το ΣτΕ.

Εντονες αντιδράσεις και συζήτηση έγινε επίσης για τους φορείς που θα κληθούν στην επόμενη συνεδρίαση της Πέμπτης στο πλαίσιο της ακρόασης φορέων, με την κυβέρνηση να επιλέγει όλους τους φορείς των εργοδοτών και να αρνείται τους συλλόγους φοιτητών, την ΟΛΜΕ, τους εργαζόμενους στα ΑΕΙ κ.λπ. Τελικά, ύστερα από διαμαρτυρίες αποδέχτηκε τις Ομοσπονδίες των διοικητικών υπαλλήλων και του ΕΕΔΙΠ, ενώ κάτω από πολύ μεγάλη πίεση αναγκάστηκε να αποδεχτεί τον Σύλλογο Φοιτητών Ιατρικής Αθήνας.

Μια ενιαία φιλοσοφία για αύξηση εκπαιδευτικών ελευθεριών προσπάθησε να εμφανίσει για το νομοσχέδιο ο υπουργός Παιδείας, Κ. Πιερρακάκης, ο οποίος επανέλαβε ότι από τα 205 άρθρα του τα 176 αφορούν το δημόσιο σύστημα Εκπαίδευσης και ενσωματώνουν προτάσεις φορέων της Εκπαίδευσης, όπως της Συνόδου των Πρυτάνεων. Αναφορικά με τα δημόσια πανεπιστήμια μίλησε για τη χρηματοδότησή τους παραδεχόμενος ότι «αυτή πρέπει να αυξηθεί περαιτέρω για πάρα πολλούς λόγους». Επιδιώκοντας διακαώς να αποσπάσει συναινέσεις από άλλα κόμματα, ισχυρίστηκε ότι σε αυτά τα άρθρα που αφορούν τα δημόσια πανεπιστήμια πρέπει όλοι να συμφωνήσουν, γιατί δήθεν προέκυψαν από προτάσεις φορέων.

Αναφορικά τώρα με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και σε μια προσπάθεια να πιέσει ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, μίλησε για φεστιβάλ υποκρισίας όσων δεν βλέπουν ότι υπάρχει ήδη ιδιωτική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με τα κολέγια στα οποία η χώρα αναγκάστηκε από το ευρωπαϊκό δίκαιο να αναγνωρίσει επαγγελματικά δικαιώματα. Επανέλαβε ότι τα κριτήρια που φέρνει για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι τα αυστηρότερα στην Ευρώπη και είπε ότι «το κράτος πρέπει να ασκήσει κυριαρχία» σε αυτόν τον τομέα, που δεν την έχει ασκήσει και πρέπει να το κάνει με τρόπο συμβατό με το Σύνταγμα. Αναφορικά δε με αυτό κατέθεσε τέσσερις γνωμοδοτήσεις συνταγματολόγων, λέγοντας ότι θα καταθέσει κι άλλες και προσθέτοντας ότι τελικά θα κρίνουν τα δικαστήρια.

Με κοινό τόπο την υπεράσπιση του πανεπιστημίου που έχει οικοδομηθεί με νόμους και πολιτικές που οι ίδιοι υλοποίησαν, αφήνοντας στο απυρόβλητο ή και υπερασπιζόμενοι τη στρατηγική και την πρακτική της ΕΕ η οποία έχει σφραγίσει τις εξελίξεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση και οδήγησε στο νομοσχέδιο, τοποθετήθηκαν στην Επιτροπή οι εισηγητές ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ.

Με έμφαση στην αντισυνταγματικότητα του νομοσχεδίου, ο Δ. Καλαματιανός εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ ζήτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου, μη θίγοντας την ουσία του επιχειρηματικού πανεπιστημίου και με επικλήσεις στα όσα ισχύουν στην Ανώτατη Εκπαίδευση στην ΕΕ. Από την πλευρά του ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Στ. Παραστατίδης επικαλέστηκε ότι δεν έχει προηγηθεί διάλογος και επανέλαβε τη θέση του ΠΑΣΟΚ για αναθεώρηση του άρθρου 16. Ζητήματα αντισυνταγματικότητας του νομοσχεδίου τέθηκαν και από τα άλλα κόμματα.

Αναφορικά με το ενδιαφέρον που έχει προκαλέσει η συζήτηση στην Επιτροπή του επίμαχου νομοσχεδίου, πρέπει να σημειωθεί ότι παρακολούθησαν αυτή την πρώτη συζήτηση και πήραν τον λόγο πολλοί βουλευτές μη μέλη της Επιτροπής.



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ