Κυριακή 3 Αυγούστου 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΥΓΕΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ
Η ιδιωτικοποίηση αρχίζει από τις «Ταχυμεταφορές»

Μετά τον ΟΤΕ οι Γερμανοί εκδήλωσαν ενδιαφέρον να αποκτήσουν και τα ΕΛΤΑ, με πρώτο βήμα την κερδοφόρα θυγατρική στις ταχυμεταφορές

Τα ταχυδρομεία αποτελούν χρυσοφόρο τομέα για τους επιχειρηματικούς μονοπωλιακούς ομίλους. Τα έσοδα από τις ταχυδρομικές υπηρεσίες στην ΕΕ υπολογίζεται ότι θα αγγίξουν τα 100 δισ. ευρώ το 2008
Τα ταχυδρομεία αποτελούν χρυσοφόρο τομέα για τους επιχειρηματικούς μονοπωλιακούς ομίλους. Τα έσοδα από τις ταχυδρομικές υπηρεσίες στην ΕΕ υπολογίζεται ότι θα αγγίξουν τα 100 δισ. ευρώ το 2008
Η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παραδώσει και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) στη ληστρική εκμετάλλευση του ιδιωτικού κεφαλαίου. Το πρώτο βήμα αναμένεται να γίνει τον επόμενο μήνα, Σεπτέμβρη, με την ιδιωτικοποίηση της κερδοφόρας θυγατρικής εταιρείας των ΕΛΤΑ, της εταιρείας «ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές», που έχει εξαγγελθεί από την κυβέρνηση εδώ και αρκετούς μήνες.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται μέσα στον ερχόμενο μήνα να επιλεγεί ο ανάδοχος μεταξύ της γερμανικής «Deutsche Post» και μιας κοινοπραξίας με επικεφαλής τα βελγικά ταχυδρομεία «Le Poste de Poste». Η εταιρεία «ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές», με δίκτυο 800 σημείων, πέρυσι παρουσίασε κέρδη άνω των 870.000 ευρώ, ενώ σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις τα τρία τελευταία χρόνια η εταιρεία έχει καταφέρει να τριπλασιάσει το μερίδιο αγοράς της από 5% σε 15%, παρουσιάζοντας μέση ετήσια αύξηση κύκλου εργασιών 20%.

Οσον αφορά την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ, αυτή εξαγγέλθηκε πρόσφατα από τον γενικό γραμματέα Τηλεπικοινωνιών, Γ. Αναστασόπουλο, ο οποίος δήλωσε ότι «η κυβέρνηση επιθυμεί να ξεκινήσει τις διαδικασίες πώλησης ποσοστού των ΕΛΤΑ μέσα στο 2008, στο πλαίσιο προετοιμασίας του Οργανισμού ενόψει της πλήρους "απελευθέρωσης" της ταχυδρομικής αγοράς από το 2013». Σύμφωνα με τον Γ. Αναστασόπουλο, στόχος της κυβέρνησης είναι να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την ανεύρεση «στρατηγικού επενδυτή» για τα ΕΛΤΑ ή για την εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο και στη συνέχεια να αναζητηθεί «στρατηγικός επενδυτής».

Στη δίνη της «απελευθέρωσης»...

Οι καταστροφικές αποφάσεις για το μέλλον των δημόσιων ταχυδρομείων δεν είναι καινούριες. Εχουν ληφθεί ουσιαστικά εδώ και χρόνια στις Βρυξέλλες, με πρόταση οδηγίας της Κομισιόν, η οποία βασίστηκε στα αποτελέσματα των δημόσιων διαβουλεύσεων που ακολούθησαν την υποβολή της «Πράσινης Βίβλου» και την απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών της 7ης Φλεβάρη 1994. Βάσει των κατευθύνσεων αυτών, στην ενιαία εσωτερική ευρωπαϊκή αγορά θα κυριαρχούν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις και τα μονοπώλια, ενώ οι δημόσιοι ταχυδρομικοί φορείς - και φυσικά και τα ΕΛΤΑ - θα περιοριστούν στο ρόλο του «φτωχού συγγενή». Και αυτό γιατί παρέχεται η δυνατότητα στους ιδιώτες να δραστηριοποιηθούν στις πιο κερδοφόρες και με γρήγορους ρυθμούς αναπτυσσόμενες υπηρεσίες, κάνοντας χρήση του δημόσιου ταχυδρομείου με προνομιακούς όρους. Σημειώνεται ότι σήμερα η ταχυδρομική αγορά συμμετέχει με ποσοστό άνω του 1,3% στο κοινοτικό ΑΕΠ (Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν) και απασχολεί περίπου δύο εκατομμύρια εργαζόμενους από τους οποίους περίπου 1,4 εκατομμύρια απασχολούνται στους δημόσιους ταχυδρομικούς φορείς.

Βάσει των τελευταίων αποφάσεων, οι ταχυδρομικές υπηρεσίες - κατά τα πρότυπα των τομέων ενέργειας και τηλεπικοινωνιών - οδεύουν σε πορεία πλήρους «απελευθέρωσης» από το 2011. Το Συμβούλιο Υπουργών Τηλεπικοινωνιών της ΕΕ, αποφάσισε να μεταθέσει κατά δύο χρόνια την εφαρμογή της ισχύουσας ταχυδρομικής οδηγίας 97/67/ΕΚ, η οποία προσδιόριζε την 1η Γενάρη 2009 ως ημερομηνία της πλήρους απελευθέρωσης της αγοράς των ταχυδρομικών υπηρεσιών. Στα κράτη - μέλη με ιδιαίτερα γεωγραφικά χαρακτηριστικά, μεταξύ αυτών και η Ελλάδα, παρέχεται η δυνατότητα παράτασης επιπλέον δύο χρόνων.

Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών, Κ. Χατζηδάκης, τόνισε ότι η χώρα μας θα αξιοποιήσει την προαναφερόμενη παράταση που κατάφερε να εξασφαλίσει μετά από διαπραγματεύσεις και θα προχωρήσει σε πλήρες άνοιγμα της ταχυδρομικής αγοράς την 1η Γενάρη 2013. Φυσικά η κυβέρνηση της ΝΔ δεν... αντιστέκεται στην πολιτική των Βρυξελλών. Απλά ζητά λίγο χρόνο για να ρυθμίσει και τις τελευταίες εκκρεμότητες, που δεν πρόλαβε να τακτοποιήσει το ΠΑΣΟΚ.

Υπενθυμίζεται ότι οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ συνδιαμόρφωσαν το πλαίσιο για την ιδιωτικοποίηση και των ταχυδρομικών υπηρεσιών, καθώς από κοινού:

-- Νομιμοποίησαν τις ιδιωτικές ταχυδρομικές εταιρείες.

-- Διαχώρισαν τις κερδοφόρες δραστηριότητες των ΕΛΤΑ, δημιουργώντας ξεχωριστές θυγατρικές ανώνυμες εταιρείες, όπως η «ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές».

-- Μετοχοποίησαν το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο κατά 35%, με συμμετοχή κατά 10% και των ΕΛΤΑ στο μετοχικό κεφάλαιο του Ταμιευτηρίου.

Η προωθούμενη απελευθέρωση της «αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών» αποτελεί τμήμα των σαρωτικών αλλαγών για την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς, στο πλαίσιο της ΕΕ. Τα ταχυδρομεία αποτελούν χρυσοφόρο τομέα για τους επιχειρηματικούς μονοπωλιακούς ομίλους. Τα έσοδα από τις ταχυδρομικές υπηρεσίες στην ΕΕ υπολογίζεται ότι θα αγγίξουν τα 100 δισ. ευρώ το 2008.

Με την «πλήρη απελευθέρωση», όπως είναι αυταπόδεικτο, ανοίγει διάπλατα ο τομέας των ταχυδρομικών υπηρεσιών στο μεγάλο κεφάλαιο, στο πλαίσιο της Στρατηγικής της Λισαβόνας, με σκοπό τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας των μονοπωλίων.

Ειδικότερα, με την προωθούμενη πολιτική:

  • Απαγορεύεται από την 1η Γενάρη 2011 στα κράτη - μέλη να διατηρούν ή να χορηγούν αποκλειστικά δικαιώματα σε δημόσιους ταχυδρομικούς φορείς.
  • Εγκαταλείπεται η διασφάλιση της καθολικής υπηρεσίας, αφού τα πιο ασύμφορα για το κεφάλαιο τμήματά της (π.χ. υπηρεσίες σε δυσπρόσιτες περιοχές) θα ανατίθενται σε δημόσιους φορείς, ενώ οι κερδοφόροι τομείς θα παραδοθούν στο μεγάλο κεφάλαιο.
  • Απαγορεύεται ουσιαστικά η οικονομική ενίσχυση δημόσιων φορέων ταχυδρομικών υπηρεσιών από το κράτος, ακόμα και για τους ασύμφορους οικονομικά τομείς υπηρεσιών που παρέχονται για λόγους κοινωνικής ωφέλειας.
  • Απελευθερώνεται το καθεστώς χορήγησης αδειών.
  • Τα κράτη - μέλη υποχρεώνονται να παραχωρήσουν στο κεφάλαιο όλες τις δημόσιες ταχυδρομικές υποδομές (συστήματα ταχυδρομικών κωδικών, βάσεις δεδομένων διευθύνσεων, ταχυδρομικές θυρίδες, γραμματοκιβώτια, υπηρεσίες επαναπροώθησης και επιστροφής). Παραδίδεται δηλαδή στους ιδιώτες, λαϊκή περιουσία, ώστε το κεφάλαιο να μπορεί να κερδίζει, χωρίς να επενδύσει ούτε ένα ευρώ για τεχνικές και λειτουργικές υποδομές.
...και της ιδιωτικοποίησης

Ολα τα παραπάνω για την Ελλάδα, σημαίνουν ότι ανοίγει ο δρόμος για την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση τομέων δραστηριότητας των ΕΛΤΑ. Τα ΕΛΤΑ θα είναι αναγκασμένα να διατηρούν και να συντηρούν το βασικό δίκτυο ταχυδρομικών υπηρεσιών, το οποίο, όμως, θα μπορούν να χρησιμοποιούν και οι ιδιωτικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις κερδοφόρες υπηρεσίες, όπως ακριβώς γίνεται σήμερα με το δίκτυο του ΟΤΕ. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα ΕΛΤΑ θα λειτουργούν πλέον με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, με γνώμονα το κέρδος και όχι το κοινωνικό όφελος. Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες από δημόσιο αγαθό μετατρέπονται σε κοινό εμπόρευμα.

Αμεση συνέπεια αυτού, είναι χειροτέρευση της ποιότητας των υπηρεσιών, ιδίως στους τομείς που κρίνονται «ασύμφοροι» για την κερδοφορία του κεφαλαίου. Και φυσικά, ο μονοπωλιακός ανταγωνισμός όχι μόνο δε θα μειώσει τις τιμές, όπως υποκρίνονται οι θιασώτες της «ελεύθερης αγοράς», αλλά αντίθετα θα τις εκτινάξει στα ύψη, όπως γίνεται σήμερα, στην... απελευθερωμένη τηλεπικοινωνιακή αγορά.

Επώδυνες συνέπειες θα έχει η «απελευθέρωση» και για τους εργαζόμενους στα ΕΛΤΑ (άρση μονιμότητας, αλλαγή Κανονισμού Εργασίας, εντατικοποίηση της εργασίας, ελαστικές μορφές απασχόλησης) αλλά και γενικότερα για τους εργαζόμενους στις ιδιωτικές επιχειρήσεις ταχυδρομικών υπηρεσιών, όπου ήδη οι ελαστικές μορφές απασχόλησης, η πλήρης ανυπαρξία εργασιακών, κοινωνικών και ασφαλιστικών δικαιωμάτων αποτελούν τον κανόνα.

Σημειώνεται ότι κατά τη συζήτηση της πρότασης της Κομισιόν στην Επιτροπή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων του Ελληνικού Κοινοβουλίου, ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γ. Τούσσας, εξέφρασε την κατηγορηματική αντίθεση του Κόμματος στην προωθούμενη απελευθέρωση των ταχυδρομικών υπηρεσιών. Το ΚΚΕ σταθερά και αταλάντευτα προβάλλει τη θέση ότι τα ΕΛΤΑ, που αποτελούν περιουσία του ελληνικού λαού, πρέπει να παραμείνουν 100% στο Δημόσιο και να λειτουργούν για την εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και όχι για τα συμφέροντα του ιδιωτικού κεφαλαίου.


Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ

ΔΙΥΠΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΔΙΤ
Στα 4 δισ. ευρώ οι εγκεκριμένες συμβάσεις

Στα 4 δισ. ευρώ φτάνει για την ώρα η αξία των συμπράξεων ανάμεσα στο Δημόσιο και τα ιδιωτικά κεφάλαια. Πρόκειται για τις ΣΔΙΤ, που ήδη έχουν εγκριθεί από το αρμόδιο κυβερνητικό όργανο, τη Διυπουργική Επιτροπή, στην οποία μετέχουν τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και ΠΕΧΩΔΕ και, κατά περίπτωση, το υπουργείο που εποπτεύει το φορέα υλοποίησης του έργου. Μεγαλοεπιχειρηματίες από διάφορους κλάδους πιέζουν σε κάθε κατεύθυνση για την επιτάχυνση των διαγωνισμών και για την ένταξη και νέων έργων. Για όσα από τα εγκεκριμένα έργα έχουν προκηρυχτεί και οι διαγωνισμοί, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από περίπου 40 ισχυρές ντόπιες και ξένες επιχειρήσεις. Ανάμεσα σε αυτές, μεγάλες επιχειρήσεις από Γαλλία, Γερμανία, Καναδά. Σε πολλές περιπτώσεις ετοιμάζονται να πάρουν τη «δουλειά» κοινοπραξίες εταιρειών.

Τα ήδη εγκεκριμένα έργα, ταξινομημένα ανά υπουργείο, είναι τα παρακάτω:

Υπουργείο Υγείας

Τα συνολικά έργα που μέχρι σήμερα έχουν εγκριθεί από τη Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ φτάνουν στα 806 εκατ. ευρώ. Πάνω σε αυτό, όπως και σε άλλα έργα ΣΔΙΤ, μπαίνει και το κόστος για τη βαριά συντήρηση, που φτάνει σε 20%. Συνολικά, δηλαδή, το κόστος που θα πληρώνει το κράτος στη διάρκεια της κάθε σύμβασης προϋπολογίζεται σήμερα να φτάσει σε 1,04 δισ. ευρώ. ευρώ.

Πρόκειται για τα παρακάτω:

  • Υλοποίηση Κέντρου Αποκατάστασης και Αποθεραπείας Β. Ελλάδας 103 εκατ. ευρώ.
  • Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης 324 εκατ. ευρώ.
  • Νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης 330 εκατ. ευρώ.
  • Νέο Γενικό Νοσοκομείο Πρέβεζας 109 εκατ. ευρώ.
Υπουργείο Εσωτερικών

Το συνολικό κονδύλι (μαζί με τη βαριά συντήρηση) φτάνει σε 646,8 εκατ. ευρώ.

  • Κτίριο Διοικητηρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ημαθίας 24 εκατ. ευρώ.
  • Ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων (ΟΣΔΑ) Νομού Θεσσαλονίκης 242 εκατ. ευρώ.
  • Κτιριακό συγκρότημα Διοικητικού Πάρκου Αλεξανδρούπολης 22 εκατ. ευρώ.
  • Δίκτυα αποχέτευσης και Μονάδα Επεξεργασίας Λυμάτων στο Δήμο Ραφήνας 40 εκατ. ευρώ.
  • Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Απορριμμάτων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας 97 εκατ. ευρώ.
  • Ανακατασκευή του κτιριακού συγκροτήματος «Δόμπολη» για τη στέγαση των υπηρεσιών της Περιφέρειας Ηπείρου 16 εκατ. ευρώ.
  • Ανέγερση Διοικητηρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κορίνθου 21 εκατ. ευρώ.
  • Ανέγερση κτιρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων 19 εκατ. ευρώ.
  • Ανέγερση Διοικητηρίου για τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αχαΐας 30 εκατ. ευρώ.
  • Ανέγερση Διοικητηρίου για τη Νομαρχιακή Διοίκηση Φθιώτιδας 28 ευρώ.
Υπουργείο Παιδείας

Τα συνολικά έργα φτάνουν σε 538,5 εκατ. ευρώ και με την προσαύξηση του 20% σε 646,2 εκατ. ευρώ.

  • Φοιτητικές Εστίες Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης 74,5 εκατ. ευρώ.
  • Φοιτητικές Εστίες Πανεπιστημίου Πελοποννήσου 61 εκατ. ευρώ.
  • Υλοποίηση 23 νέων σχολικών μονάδων στις Περιφέρειες Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης, Δ. Μακεδονίας, Ηπείρου και Ιονίων Νήσων 63 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή και συντήρηση 31 νέων σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία 116 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή και συντήρηση νέων τμημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου 74 ευρώ.
  • Κατασκευή, αναπαλαίωση και συντήρηση 27 σχολικών υποδομών στην Περιφέρεια Αττικής 150 ευρώ.
Υπουργείο Αμυνας

Εχουν εντάξει και ένα πλήρως ανταποδοτικό (100%) έργο. Τις παρεχόμενες υπηρεσίες θα τις χρυσοπληρώνουν κάθε φορά οι χρήστες της υπηρεσίας (που μπορεί να είναι και πάλι το Δημόσιο). Πρόκειται για τις νέες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις του Κέντρου Λουτροθεραπείας Αναπήρων Πολέμου στα Μέθανα.

Και ακόμη:

  • Τεχνική διαχείριση της Στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων, προϋπολογισμού 46,5 εκατ. ευρώ.
  • Πρότυπο Κέντρο Εξομοιωτών Πτήσεως 65 εκατ. ευρώ.
  • Εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας σε 23 θέσεις αποθήκευσης πυρομαχικών 30 εκατ. ευρώ.
  • Οικήματα στέγασης βρεφονηπιακών σταθμών και πολυχώρων άθλησης σε μονάδες του Στρατού Ξηράς και της Πολεμικής Αεροπορίας 130 εκατ. ευρώ.

Συνολικά, εκτός του πλήρως «ανταποδοτικού έργου», το κονδύλι φτάνει σε 325,8 εκατ. ευρώ.

Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας
  • Εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφαλείας σε 12 λιμάνια για την κάλυψη των διεθνών και ευρωπαϊκών κανονισμών ασφαλείας 342 εκατ. ευρώ και μαζί με το επιπλέον κόστος (20%) για τη βαριά συντήρηση σε 410,4 εκατ. ευρώ.
Δημόσια Τάξη

Συνολικά, διαμορφώνεται σε 262,2 εκατ. ευρώ.

  • 14 νέες κτιριακές εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αστυνομίας 151 εκατ. ευρώ.
  • Τεχνική διαχείριση τεσσάρων κτιριακών εγκαταστάσεων της Ελληνικής Αστυνομίας 36 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή και συντήρηση 7 νέων πυροσβεστικών σταθμών 31,5 εκατ. ευρώ.
Υπουργείο Δικαιοσύνης
  • Κατασκευή και συντήρηση 2 νέων δικαστικών μεγάρων 100 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή και συντήρηση 3 νέων «καταστημάτων κράτησης» 198 ευρώ. Συνολικά, 298+20% σε 357,6 εκατ. ευρώ
Υπουργείο Πολιτισμού

Πρόκειται και για έργα επιχειρηματικής αξιοποίησης των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων με συνολικό κονδύλι στα 131,4 εκατ. ευρώ.

  • 5 κλειστά γυμναστήρια και 2 κολυμβητήρια 55,5 εκατ. ευρώ.
  • Διεθνές συνεδριακό κέντρο στο Κλειστό Γυμναστήριο Π. Φαλήρου (Ταε κβο ντο) 54 εκατ. ευρώ. Συνολικά 131,4 εκατ. ευρώ.
Υπουργείο Οικονομίας

Νέες κτιριακές εγκαταστάσεις για τη στέγαση του υπουργείου, τη στέγαση υπηρεσιών του Δήμου Χαλανδρίου και αθλητικών εγκαταστάσεων και Πάρκου Αναψυχής του Δήμου Χαλανδρίου (212 εκατ. ευρώ +20%) 254,4 εκατ. ευρώ.


Α. Σ.

ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ - ΙΔΙΩΤΩΝ
Ζωτικός χώρος για το μεγάλο κεφάλαιο

Στη διαχείριση του μεγάλου κεφαλαίου βασικές υποδομές και κλάδοι, όπως Υγεία, Παιδεία, κατασκευές, διαχείριση απορριμμάτων κ.ά.

Οι μεγαλοκατασκευαστές σε συνεργασία και με άλλα κεφάλαια θα βάλουν στη διαχείρισή τους και τα νοσοκομεία που θα κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ

Eurokinissi

Οι μεγαλοκατασκευαστές σε συνεργασία και με άλλα κεφάλαια θα βάλουν στη διαχείρισή τους και τα νοσοκομεία που θα κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ
Εκχώρηση ζωτικού χώρου και πακτωλό ζεστού κρατικού χρήματος υπόσχεται η κυβέρνηση σε όφελος και για λογαριασμό των ισχυρών επιχειρηματικών ομίλων. Στο πλαίσιο ενίσχυσης της «ανταγωνιστικότητας» και «επιχειρηματικότητας» επιστρατεύονται και Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με επίσημα διακηρυγμένο στόχο την ενίσχυση της οικονομικής δραστηριότητας σε νευραλγικούς όσο και συγκεντρωμένους κλάδους και βασικές υποδομές. Μεγάλοι ωφελημένοι θα είναι οι ισχυρές κατασκευαστικές επιχειρήσεις, οι τράπεζες που θα αναλάβουν ρόλο συμβούλου και χρηματοδότη και άλλοι εμπλεκόμενοι κεφαλαιοκράτες.

Οι συμπράξεις - συμφύσεις ανάμεσα στο κράτος και στα μονοπώλια είναι πολιτική επιλογή και της ΕΕ. Ερχεται να υπηρετήσει τη Στρατηγική της Λισαβόνας ενισχύοντας την πολλά υποσχόμενη αγορά των συμπράξεων μέσα στη χώρα. Παραπέρα έρχεται να ενισχύσει την επιχειρηματική διείσδυση στην ευρύτερη ζωτική περιοχή είτε από μεμονωμένες ισχυρές επιχειρήσεις είτε από κοινοπραξίες μεγαλοεπιχειρηματιών. Ολοι αυτοί ήδη ακονίζουν μαχαίρια διαγκωνιζόμενοι για τα κομμάτια της νέας επιχειρηματικής πίτας. Η συγκεκριμένη κρατικομονοπωλιακή ρύθμιση από την κυβέρνηση της ΝΔ έρχεται να επεκτείνει την πρακτική των συμβάσεων παραχώρησης (Αττική Οδός, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Ρίο-Αντίρριο, κ.ά.) που υλοποίησαν οι προκάτοχοί της του ΠΑΣΟΚ.

Η διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ έχει ήδη εγκρίνει την ένταξη 34 μεγάλων έργων, προϋπολογισμού - με σημερινούς όρους - ύψους πάνω από 4 δισ. ευρώ. Και έπεται συνέχεια.

Για αρκετά από αυτά τα έργα έχουν ήδη προκηρυχτεί διαγωνισμοί. Σειρά παίρνουν και τα επόμενα ενώ αναμένονται και νέες εγκρίσεις από την κυβέρνηση. Ούτε λίγο - ούτε πολύ, οι «συμπράξεις» κράτους - ιδιωτών στηρίζονται στη «λογική» που θέλει το δημόσιο να μη διαθέτει τους αναγκαίους πόρους για την εκτέλεση των έργων. Ετσι τα εκχωρούν στους κεφαλαιοκράτες, τους οποίους το κράτος αναλαμβάνει να τους πληρώνει σε συμφωνημένα διαστήματα και για όσο καιρό διαρκεί η κάθε σύμβαση. Σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις η διάρκεια των συμβάσεων ξεπερνά τα 25 χρόνια. Μέσα σε αυτά οι μεγαλοεπιχειρηματίες θα βγάλουν και από τη μύγα ξίγκι εισπράττοντας και από το κράτος αλλά και από τους «χρήστες» των υπηρεσιών, δηλαδή από τα λαϊκά στρώματα.

  • Από τις ήδη εγκεκριμένες ΣΔΙΤ προκύπτει ότι τα μεγαλύτερα ποσά προορίζονται για τον κατασκευαστικό κλάδο, που βάζει στο χέρι βασικές υποδομές, όπως την κατασκευή σχολείων, ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, μεγάλων νοσοκομειακών μονάδων, κτιρίων νομαρχιών, αστυνομικών κτιρίων, κλπ.
  • Οι μεγαλοκατασκευαστές σε συνεργασία και με άλλα κεφάλαια θα βάλουν στη διαχείρισή τους και τα νοσοκομεία που θα κατασκευαστούν με ΣΔΙΤ. Το αντικείμενο των συμπράξεων στα νοσοκομεία αφορά: «Στη μελέτη, τη χρηματοδότηση, την κατασκευή, τη συντήρηση, την τεχνική διαχείριση (καθαριότητα, ιματισμός, διαχείριση απορριμμάτων και νοσοκομειακών αποβλήτων, σίτιση), ασφάλιση και φύλαξη του κτιρίου, καθώς και την παροχή του απαραίτητου ιατρικού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένης της αντικατάστασης και συντήρησής του»!
  • Ξεχωρίζουμε ακόμη την παράδοση, σε περιοχές της χώρας, των υποδομών αποχέτευσης και διαχείρισης λυμάτων, κλάδος που ενδιαφέρει και υπόσχεται πάρα πολλά για τους μεγαλοεπιχειρηματίες. Τα εν λόγω επιχειρηματικά κεφάλαια, όπως περιγράφεται στα τεύχη προκήρυξης των έργων, θα έχουν και την εμπορική εκμετάλλευση στα ανακυκλώσιμα υλικά, το βιοαέριο, κ.ά., όπως προβλέπεται στο «ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων» της Δ. Μακεδονίας. Σε αυτό το πλαίσιο οι ιδιώτες που θα βάλουν στο χέρι την υλοποίηση υποδομών, όπως της αποχέτευσης -διαχείρισης λυμάτων, θα χαρατσώνουν και με «ανταποδοτικά τέλη» τους δημότες για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, ενώ παράλληλα θα καρπώνονται και ζεστό κρατικό χρήμα από τον προϋπολογισμό, όπως στο Δήμο της Ραφήνας.
  • Στο σφυρί με τη μέθοδο των συμπράξεων κράτους - ιδιωτικών κεφαλαίων βγαίνουν ακόμη λιμενικές υποδομές, η υλοποίηση έργων ασφάλειας από το υπουργείο Αμυνας, κ.ά.

Είναι απόλυτα φανερό ότι η εξυπηρέτηση των λαϊκών συμφερόντων στη βάση των σύγχρονων αναγκών προϋποθέτει ρότα πολιτικής σε ρήξη με τις στρατηγικές επιλογές της «Λισαβόνας» και ανατροπή τους.


Ανδρέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ