Τετάρτη 7 Ιούνη 2017
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΑΙΔΕΙΑ
Σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Σε δημόσια διαβούλευση, η οποία θα διαρκέσει έως την Τετάρτη 14 Ιούνη, δόθηκε το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας για την Ανώτατη Εκπαίδευση, το οποίο στην ουσία επαναλαμβάνει και επεκτείνει τον νόμο - πλαίσιο που είχε ψηφιστεί επί υπουργίας Α. Διαμαντοπούλου και συμπληρώθηκε με τον νόμο του Κ. Αρβανιτόπουλου.

Το νομοσχέδιο σε μεγάλο βαθμό αντιγράφει πιστά τον ισχύοντα νόμο - πλαίσιο αναφορικά με τις γενικές αρχές της Ανώτατης Εκπαίδευσης, τη λειτουργία των ΑΕΙ κ.ά. Σε αυτό το πλαίσιο, με βάση τις διατάξεις του νομοσχεδίου διατηρείται ο αναχρονιστικός διαχωρισμός επιστήμης - εφαρμογής, ενώ παραμένει διακριτός ο χαρακτήρας των ΤΕΙ, αφού αναφέρεται: «α) Τα Πανεπιστήμια δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην ποιοτική και ολοκληρωμένη εκπαίδευση, σύμφωνα με τις τάσεις της σύγχρονης επιστήμης, της τεχνολογίας και των τεχνών, καθώς και της διεθνούς επιστημονικής πρακτικής. β) Τα ΤΕΙ δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην ποιοτική εκπαίδευση, στις εφαρμογές των σύγχρονων επιστημών, της τεχνολογίας και των τεχνών. Στο πλαίσιο αυτό συνδυάζουν την ανάπτυξη του κατάλληλου θεωρητικού υποβάθρου με την υψηλού επιπέδου εργαστηριακή και πρακτική άσκηση».

Αναφορικά με το άσυλο και τις ακαδημαϊκές ελευθερίες, θεσμοθετεί πάνω - κάτω ό,τι ισχύει και σήμερα, σημειώνοντας ότι «επέμβαση δημόσιας δύναμης σε χώρους των ΑΕΙ λαμβάνει χώρα σε περιπτώσεις πλημμελημάτων και κακουργημάτων αυτεπαγγέλτως και σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση μετά από απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου». Οπως στον ισχύοντα νόμο - πλαίσιο, έτσι στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας περιγράφονται αναλυτικά (με όλες τις αντιδραστικές διατάξεις τους) ο Οργανισμός και ο Εσωτερικός Κανονισμός κάθε ιδρύματος.

Στο άρθρο 1 προβλέπεται ακόμα ότι «με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να οργανώνονται στα ΑΕΙ διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), τα οποία θα παρέχουν σχετικά διπλώματα επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων». Να σημειωθεί εδώ ότι τα διετή αυτά προγράμματα κατάρτισης τα είχε εξαγγείλει ο πρωθυπουργός όταν ανακοίνωσε το τριετές σχέδιο της κυβέρνησης για την Παιδεία. Τότε επίσης είχε μιλήσει και για συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά σε ένα ενιαίο ίδρυμα με την ονομασία Πανεπιστήμιο Δυτικής Αθήνας, όμως στο παρόν νομοσχέδιο δεν γίνεται καμία αναφορά σε αυτή την υπόθεση.

Πάντως είναι ξεκάθαρα στις προθέσεις και της παρούσας κυβέρνησης η γενίκευση των προγραμμάτων κατάρτισης μέσα στα ΑΕΙ. Ο νόμος - πλαίσιο που ισχύει προέβλεπε για το σκοπό αυτό τη δημιουργία σχολών «διά βίου μάθησης», κάτι όμως που δεν είχε προχωρήσει με αποφασιστικότητα, γι' αυτό και το νομοσχέδιο επαναφέρει το ίδιο ζήτημα, σημειώνοντας: «Με απόφαση του υπουργού Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευμάτων είναι δυνατό να ιδρύεται σε κάθε ΑΕΙ Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ), μετά από απόφαση της Συγκλήτου», το οποίο θα συγκεντρώσει όλα τα προγράμματα κατάρτισης που λειτουργούν μέχρι τώρα στα ιδρύματα, τα οποία, να θυμίσουμε, έχουν στην πλειοψηφία τους τσουχτερά δίδακτρα.

Σχετικά με τα δίδακτρα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, προβλέπεται ότι: «Απαλλάσσονται των τελών φοίτησης στα ΠΜΣ οι φοιτητές, των οποίων το ατομικό, εφόσον διαθέτουν ίδιο εισόδημα, και το οικογενειακό διαθέσιμο ισοδύναμο εισόδημα δεν υπερβαίνουν αυτοτελώς το 70% του εθνικού διάμεσου διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος, σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα κάθε φορά δημοσιευμένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής». Για τους φοιτητές που δεν δικαιούνται την παραπάνω απαλλαγή, προβλέπεται ότι το Ιδρυμα μπορεί να απαλλάξει «μερικώς ή ολικώς από τα τέλη φοίτησης, αν αυτοί παρέχουν υπηρεσίες αποκλειστικά ακαδημαϊκού περιεχομένου, που δεν υπερβαίνουν τις έξι (6) ώρες την εβδομάδα», κοινώς αν δουλέψουν στο ίδρυμα.

Ακόμα, προβλέπεται ότι οι πενταετείς σχολές και Τμήματα οδηγούν στην «απονομή ενιαίου και αδιάσπαστου τίτλου σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master) στην ειδικότητα του Τμήματος».

Οπως είχε εξαγγελθεί, επίσης, «σε κάθε διοικητική Περιφέρεια της χώρας συστήνεται Ακαδημαϊκό Συμβούλιο Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας (ΑΣΑΕΕ)» με στόχο «τη χάραξη προτάσεων στρατηγικής για την ανάπτυξη των ΑΕΙ και των Ερευνητικών Κέντρων - Ινστιτούτων» και τη συνεργασία των ιδρυμάτων και των κέντρων «με κοινωνικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς φορείς της οικείας Περιφέρειας». Τα ΑΣΑΕΕ θα στελεχώνονται με 16 καθηγητές ΑΕΙ, έναν εκπρόσωπο του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνας και Καινοτομίας και από έναν εκπρόσωπο των υπουργείων Οικονομικών και Παιδείας.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ