Σάββατο 9 Ιούλη 2016
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΑΛ. ΤΣΙΠΡΑ ΣΤΗΝ ΚΙΝΑ
Οι στρατηγικές στοχεύσεις του κεφαλαίου θέτουν την ατζέντα

Τι είπε και τι άκουσε ο πρωθυπουργός στις επαφές του με εκπροσώπους της κινεζικής κυβέρνησης και μονοπωλιακών ομίλων

Από τη συνάντηση της ελληνικής αντιπροσωπείας με εκπροσώπους του κινεζικού ομίλου ZTE
Από τη συνάντηση της ελληνικής αντιπροσωπείας με εκπροσώπους του κινεζικού ομίλου ZTE
«Η ενίσχυση της συνεργασίας Ελλάδας - Κίνας αποτελεί στρατηγική επιλογή για την κυβέρνηση». Η φράση αυτή έχει ακουστεί πολλές φορές απ' το στόμα του πρωθυπουργού, Αλ. Τσίπρα, την επανέλαβε κατά τη διάρκεια της επίσημης επίσκεψής του στην Κίνα, συνοδεία πολλών υπουργών, επιχειρηματιών, της περιφερειάρχη Αττικής, του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ.ά., παραλείποντας ωστόσο μια κρίσιμη λεπτομέρεια: Πως πρόκειται για στρατηγική επιλογή της ελληνικής αστικής τάξης, επιλογή που υπηρετεί η κυβέρνηση και διαχρονικά το πολιτικό προσωπικό της αστικής τάξης.

Αλλωστε, τη Στρατηγική Εταιρική Σχέση Ελλάδας - Κίνας είχε υπογράψει το 2006, κατά την επίσημη επίσκεψή του στο Πεκίνο, ο Κ. Καραμανλής. Μια αναδρομή στις σχετικές δηλώσεις τότε του Ελληνα πρωθυπουργού και του Κινέζου ομολόγου του αρκεί για να διαπιστώσει κανείς αξιοσημείωτες ομοιότητες. Πράγμα όχι τυχαίο. Τα προτάγματα της αστικής τάξης υπαγόρευσαν τις συμφωνίες και τότε και τώρα. Προτάγματα που οι διαχειριστές της εξουσίας υπηρετούν αξιοποιώντας ως «ατού» τη γεωστρατηγική θέση της χώρας, καθώς και το «ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον» που διαμορφώνει η πολιτική τους, με τον Αλ. Τσίπρα, βεβαίως, να έχει στο πεδίο αυτό να επιδείξει πλούσιο έργο.

Ποια είναι αυτά τα προτάγματα; Η μετατροπή της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο, στο θαλάσσιο εμπορικό δρόμο Ευρώπης - Ανατολικής Ασίας, μέσω της προώθησης και στήριξης υπηρεσιών logistics και συνδυασμένων μεταφορών. H περαιτέρω προώθηση της χώρας ως σημείου επενδυτικού ενδιαφέροντος, μέσω και των επιδιωκόμενων συμπράξεων ελληνικών επιχειρηματικών ομίλων με κινεζικούς. Η ενίσχυση επιχειρήσεων με εξαγωγικό προσανατολισμό να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους στην Κίνα. Η προσέλκυση τουριστικού ρεύματος από μια τεράστια αγορά κ.ά.

Οι επιδιώξεις αυτές της αστικής τάξης της χώρας έρχονται να «κουμπώσουν» με τη στρατηγική της Κίνας «One belt, one road» (σ.σ. «μια ζώνη, ένας δρόμος»), με την προσπάθεια διάνοιξης ενός σύγχρονου «δρόμου του Μεταξιού». Για την ευόδωση των σχετικών σχεδιασμών, λειτουργούν ήδη φορείς που συγκροτήθηκαν επί τούτου, με πλούσια δραστηριοποίηση, όπως βεβαιώνει μια αναζήτηση στο διαδίκτυο.

Ταυτόχρονα, όμως, τέτοιου είδους σχέδια προχωρούν και μέσα από συγκρούσεις, καθώς αντιτίθενται σε σχεδιασμούς αστικών τάξεων άλλων κρατών. Η ενδυνάμωση των κινεζικών μονοπωλιακών ομίλων ανησυχεί τους ανταγωνιστές τους ανά τη Γη. Ας μην περάσει στο «ντούκου» η είδηση πως η πρόσφατη επίσκεψη στην Ελλάδα του αντικαγκελάριου της Γερμανίας, Ζ. Γκάμπριελ, εντασσόταν ακριβώς στην προσπάθεια να προσφέρει στήριξη στις γερμανικές επιχειρήσεις και να ενισχύσει τη δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα, στοχεύοντας παράλληλα να περιορίσει τα περιθώρια άλλων χωρών, όπως η Κίνα, η Ρωσία ή η Νότια Κορέα, να εκμεταλλευτούν τις επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις.

«Επενδυτικές ευκαιρίες χαμηλού κινδύνου»...

Σε αντανάκλαση των παραπάνω, η κυβέρνηση πανηγυρίζει για τα αποτελέσματα της επίσκεψης στην Κίνα. «Πετύχαμε τρία στα τρία: Σημαντικές συμφωνίες με την Cosco, τον κινεζικό κολοσσό Αlibaba και την εταιρία προηγμένης τεχνολογίας ΖΤΕ», σχολιάζει κυβερνητικός παράγοντας.

Να θυμίσουμε ότι πέραν της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, ο πρωθυπουργός είχε συναντήσεις με τον πρόεδρο του «Wanda Group» και επισκέφτηκε το τεχνολογικό πάρκο της HUAWEI, όπου συναντήθηκε με τον διευθύνοντα σύμβουλο. Ακόμα, με τους προέδρους της εταιρείας ηλεκτρονικού λιανικού εμπορίου «Alibaba», της COSCO, της επενδυτικής εταιρείας «Fosun» και άλλους Κινέζους επιχειρηματίες, ενώ επισκέφτηκε και το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης της ΖΤΕ. Μάλιστα, ο επικεφαλής της τελευταίας απένειμε τα εύσημα στην κυβερνητική αντιλαϊκή πολιτική, λέγοντας ότι η εταιρεία δραστηριοποιείται 14 χρόνια στην Ελλάδα και πως τον τελευταίο χρόνο το οικονομικό περιβάλλον στη χώρα έχει βελτιωθεί σημαντικά, γεγονός που έχει βοηθήσει τις δραστηριότητες της εταιρείας.

Στο χαιρετισμό του στο Ελληνοκινεζικό Επιχειρηματικό Φόρουμ, ο Αλ. Τσίπρας τα «έδωσε όλα» για την προσέλκυση των επενδύσεων, που θα συμβάλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας. Διαβεβαίωσε ότι, παρά τις εξελίξεις στην ΕΕ «η στρατηγική "one belt, one road" στην Ευρώπη δεν κινδυνεύει. Αντιθέτως, πιστεύουμε ότι θα επιτύχει και εμείς - ως Ελλάδα - είμαστε εδώ, διατεθειμένοι και ικανοί, να συνεισφέρουμε προς τη στρατηγική αυτή κατεύθυνση».

Διαφήμισε τα «συγκριτικά πλεονεκτήματα» για τις επενδύσεις του κεφαλαίου, αλλά και την αντιλαϊκή πολιτική ως στοιχείο που εγγυάται ότι η χώρα μπορεί να καταστεί πύλη εισόδου των κινεζικών εμπορευμάτων στην ΕΕ, διαβεβαίωσε ότι η χώρα «γυρίζει σελίδα», «ανακτά την εμπιστοσύνη των επενδυτών, εφαρμόζει τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις... αξιοποιεί τη γεωπολιτική της θέση και τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στην αγροδιατροφή, στην υγεία και στα φάρμακα, στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, στην Ενέργεια, στο περιβάλλον και τη βιώσιμη ανάπτυξη, στις μεταφορές και την εφοδιαστική αλυσίδα, στα υλικά και τις κατασκευές, στο καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό, στον τουρισμό».

Ενημέρωσε επίσης ότι οι επενδυτικές προσπάθειες «υποστηρίζονται από έναν καινοτόμο αναπτυξιακό νόμο που ψηφίσαμε πρόσφατα», ο οποίος δίνει έμφαση σε «γενναίες φοροαπαλλαγές», ότι συνδέονται «τα κοινοτικά κονδύλια της ΕΕ με τις παραπάνω αναπτυξιακές κατευθύνσεις», ότι αυξάνεται το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, αίρονται τα γραφειοκρατικά εμπόδια, ενώ «οι τράπεζές μας είναι πλήρως ανακεφαλαιοποιημένες, συμμετέχουν στα προγράμματα φθηνής χρηματοδότησης της ΕΚΤ και προωθούν ξανά πολύτιμη ρευστότητα προς τις επιχειρήσεις».

Στη βάση όλων των παραπάνω, καυχήθηκε ότι «δημιουργούνται σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες χαμηλού κινδύνου»...

Σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια, logistics...

Ο Αλ. Τσίπρας σε συνεντεύξεις που παραχώρησε σε ΜΜΕ της Κίνας περιέγραψε τις προσδοκίες του ελληνικού και κινεζικού κεφαλαίου, λέγοντας: «Εμείς βρισκόμαστε σε φάση ανασυγκρότησης. Η Κίνα, μια παγκόσμια οικονομική δύναμη, βρίσκεται στην αρχή της υλοποίησης ενός μεγάλου οράματος. Του οράματος που αφορά το "one belt, one road", του δρόμου, δηλαδή, που θα συνδέει την Κίνα με την υπόλοιπη Ευρώπη. Και αυτός ο δρόμος περνά από την Ελλάδα, τόσο σε ό,τι αφορά τη θαλάσσια οδό όσο και σε ό,τι αφορά την οδική και σιδηροδρομική ζώνη».

Σε αυτό το πλαίσιο, υποστήριξε «με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά, να αναπτυχθεί μια πολυεπίπεδη συνεργασία αμοιβαία επωφελής», αναφέρθηκε στην ενίσχυση του σιδηροδρομικού δικτύου για τη γρήγορη μεταφορά των εμπορευμάτων της Κίνας στην Ευρώπη, καθώς και στο Θριάσιο, όπου «μπορεί να δημιουργηθεί ένα πολύ σημαντικό logistic center», θέτοντας ως δεδομένο το «ενδιαφέρον κινεζικών εταιρειών γι' αυτό», ώστε προϊόντα που έρχονται απ' την Κίνα να «συναρμολογούνται στο Θριάσιο και θα μεταφέρονται προς την Κεντρική Ευρώπη».

Πρόσθεσε ότι υπάρχει προοπτική κι άλλων «συνεργασιών», στις μεταφορές - κατονόμασε το αεροδρόμιο Καστελίου της Κρήτης - και τη ναυτιλία. Για τη διευκόλυνση της «δουλειάς», αποφασίστηκε να δημιουργηθεί μόνιμη ελληνοκινεζική επιτροπή παρακολούθησης των τομέων που προσφέρονται για επενδύσεις.

Ευθεία παρέμβαση για τις απεργίες...

Αποκαλυπτική ήταν η συνάντηση με τον πρόεδρο της COSCO, Χου Λιρόνγκ, που ανέπτυξε στον πρωθυπουργό τα επενδυτικά σχέδια του μονοπωλιακού ομίλου. Οπως είπε, «στην Ελλάδα έχουμε ήδη δημιουργήσει ομάδα διοίκησης και πιστεύουμε θα έχει στενές επαφές με το ΤΑΙΠΕΔ», ενώ πρόσθεσε με νόημα: «Ευελπιστούμε και από την ελληνική πλευρά να μας δημιουργεί ένα ευνοϊκό περιβάλλον και το καλύτερο είναι να μην έχουμε τόσες πολλές απεργίες».

Με δεδομένο ότι στην ίδια την COSCO οι απεργίες δεν είναι το ...πιο συνηθισμένο φαινόμενο, είναι προφανές ότι ο επικεφαλής της «συστήνει» την αυστηροποίηση του πλαισίου συνολικά της συνδικαλιστικής δράσης στην Ελλάδα, καθώς η δραστηριότητά της συνδέεται με μια σειρά άλλους κλάδους. Μάλιστα, η παρέμβαση αυτή γίνεται μπροστά στη δεύτερη «αξιολόγηση» του φθινοπώρου, η οποία εστιάζει στα Εργασιακά και καθιστά προφανές ότι τα μονοπώλια σπεύδουν να υποβάλουν την ατζέντα των διαπραγματεύσεων, «φρεσκάροντας» τις αντιλαϊκές αξιώσεις τους.

Ο πρωθυπουργός αντί άλλου σχολίου εξέφρασε τη χαρά του που η COSCO προτίθεται να συμμορφωθεί με τα όσα αντιλαϊκά προβλέπει η ελληνική νομοθεσία για τα εργασιακά δικαιώματα, έπειτα απ' τις ανατροπές των τελευταίων ετών και διαβεβαίωσε ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξει προσπάθεια να διευκολυνθεί το έργο της COSCO. «Θα υπάρξει προσπάθεια να διευκολυνθεί το έργο της COSCO για άμεσες επενδύσεις», δήλωσε.

Τα σχέδια της Cosco

Κατά τα άλλα, ο επικεφαλής της εταιρείας ανακοίνωσε πρόσθετες επενδύσεις, άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά, πέραν των 350 εκατομμυρίων που προβλέπει η συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΠ.

Οπως είπε χαρακτηριστικά πρώτη προτεραιότητα του κινεζικού κολοσσού είναι οι μεγάλες επενδύσεις στον τομέα της κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά. Στο πλαίσιο αυτό, είπε, θα γίνει αναβάθμιση και επέκταση του λιμανιού, ώστε να δέχεται και το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο του κόσμου με 4.000 επιβάτες. Στόχος είναι να αυξηθεί στα 3 εκατομμύρια ο αριθμός των τουριστών κρουαζιέρας στην Ελλάδα και η επένδυση αυτή έχει προϋπολογισμό 200 εκατομμύρια ευρώ.

Δεύτερη προτεραιότητα της εταιρείας είναι η αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στην πρώτη προβλήτα για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και με στόχο η αποθηκευτική ικανότητα να αυξηθεί στα 7 εκατομμύρια κοντέινερς και στο μέλλον σε 10 εκατομμύρια. Αυτό σημαίνει ότι ο Πειραιάς θα γίνει το μεγαλύτερο λιμάνι κοντέινερς στη Μεσόγειο.

Τρίτη προτεραιότητα είναι η κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής διασύνδεσης με την Ευρώπη ώστε να γίνει το λιμάνι του Πειραιά το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό λιμάνι της Μεσογείου.

Τέταρτη προτεραιότητα αποτελεί ο σταθμός οχημάτων, με τα σχέδια της COSCO να προβλέπουν επένδυση 50 έως 100 εκατομμυρίων ευρώ για διώροφο πάρκινγκ αυτοκινήτων. «Θα χωράει 20.000 αυτοκίνητα και θα είναι ο Πειραιάς ο μεγαλύτερος σταθμός οχημάτων της Μεσογείου», τόνισε ο επικεφαλής της εταιρείας.

Επίσης, η εταιρεία προσανατολίζεται να επενδύσει στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με μια μεγαλύτερη δεξαμενή με χωρητικότητα 300.000 τόνων θα έχει την δυνατότητα να εξυπηρετήσει το μεγαλύτερο πλοίο του κόσμου. Αυτή η επένδυση θα φτάνει 200 εκατομμύρια ευρώ. Ενώ υπάρχουν σκέψεις για επένδυση και στον τομέα του πορθμείου και πως η επένδυση θα αυξήσει το ελληνικό ΑΕΠ κατά 0,8%, ενισχύοντας τον κλάδο logistics (εφοδιαστική αλυσίδα) της Ελλάδας που μπορεί να φτάσει στα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2018.


Β. Ν.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org