Ευρεία σύσκεψη υπό την προεδρία του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Μ. Χρυσοχοΐδη, με τη συμμετοχή στελεχών του υπουργείου και των προέδρων της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ πραγματοποιήθηκε χτες, με αντικείμενο τα έργα του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνας - Πάτρας. Στο επίκεντρο της σύσκεψης βρέθηκε η ολοκλήρωση του άξονα Κιάτου - Πάτρας, ο οποίος αφού χρυσοπληρώθηκε από τον ελληνικό λαό, έμεινε επί χρόνια ημιτελής. Σήμερα, ωστόσο, στο πλαίσιο της επιδίωξης των εγχώριων μονοπωλίων για ανάδειξη της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο, η ολοκλήρωσή του ιεραρχείται ως στοιχείο της ανάπτυξης των λεγόμενων «συνδυασμένων μεταφορών».
Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου για τη σύσκεψη, αποφασίστηκαν η άμεση δημοπράτηση του έργου Ψαθόπυργος - Μποζαΐτικα, το προχώρημα της μελέτης για τον τρόπο διέλευσης από την πόλη της Πάτρας και η επιτάχυνση της ολοκλήρωσης των έργων του τμήματος Κιάτο - Ροδοδάφνη.
Το υπουργείο αναφέρει ακόμα ότι δόθηκαν εντολές, ώστε «το κόστος των έργων και κυρίως των προς δημοπράτηση, να είναι απολύτως τεκμηριωμένο και με την μέγιστη δυνατή οικονομία, χωρίς βεβαίως να θίγεται η πληρότητα, η ποιότητα και η ταχύτητα ολοκλήρωσης», ενώ προσθέτει πως «το όραμα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Πάτρας με την Αθήνα και η ολοκλήρωση του σύγχρονου σιδηροδρομικού άξονα ΠΑΘΕΠ (Πάτρα - Αθήνα - Θεσ/νίκη - Ειδομένη - Προμαχώνα), με διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή υψηλών ταχυτήτων και με τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας, γίνεται πια ορατό και η ολοκλήρωσή του έχει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα».
Στην πραγματικότητα, βέβαια, η μέχρι τώρα πείρα από την εφαρμογή της «απελευθέρωσης» στις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα - με την ουσιαστική κατάργηση του περιφερειακού δικτύου (μήκους περίπου 900 χιλιομέτρων), την ιδιωτικοποίηση τομέων του σιδηροδρομικού έργου και τη λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια των τομέων που παραμένουν στο Δημόσιο, με την «απογείωση» των τιμών στα εισιτήρια στο κομμάτι του δικτύου που αναβαθμίζεται - επιβεβαιώνει ότι κριτήριο των πολιτικών που εφαρμόζονται στους σιδηρόδρομους είναι τα κέρδη των μονοπωλίων και όχι οι λαϊκές ανάγκες για ασφαλή, τακτική και φτηνή μετακίνηση και μεταφορά προϊόντων.
Ειδικά σε ό,τι αφορά μάλιστα τη σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας - Πάτρας είναι ολοφάνερος ο ανορθολογισμός του καπιταλιστικού συστήματος, βάσει της λογικής του ανταγωνισμού και της κερδοφορίας των μονοπωλίων, καθώς δύο μεγάλα έργα που εξυπηρετούν τον ίδιο γεωγραφικό άξονα, η Ολυμπία Οδός και ο σιδηρόδρομος Κιάτο - Πάτρα προχωρούν χωρίς την ύπαρξη ενιαίας μελέτης και ενιαίας κατασκευής, γεγονός που εκτός των άλλων αυξάνει το κόστος κατασκευής που φορτώνεται στις πλάτες των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων.