Καταργεί ειδικότητες και οργανικές συνθέσεις για λογαριασμό των εφοπλιστών και των επιχειρηματιών στον τουρισμό
Στο εξής, όποιος μπορεί να πιστοποιήσει ότι διαθέτει «ναυτική ικανότητα και εμπειρία», θα μπορεί να κάνει τον καπετάνιο σε ένα πλοίο αναψυχής! |
Το νομοσχέδιο καταργεί κάθε έννοια συγκροτημένου εργασιακού δικαιώματος για τους ναυτεργάτες. Επιτρέπει πλοία αυτής της κατηγορίας, με δυνατότητα να μεταφέρουν ως και 99 επιβάτες, να είναι εν πλω χωρίς καν οργανική σύνθεση, δηλαδή ναυτεργάτες με συγκεκριμένη ειδικότητα. Χρέη πλοιάρχου μπορεί να εκτελεί ο καθένας που διαθέτει πιστοποιητικά ναυτικής ικανότητας, τα οποία οι ναυτιλιακοί πράκτορες πουλάνε με το κιλό!
Στο ίδιο νομοθέτημα, το υπουργείο συμπεριέλαβε άρθρο που προβλέπει τη δρομολόγηση «πλοίου ασφαλείας», σε περίοδο απεργίας των ναυτεργατών, με πρόσχημα «την προστασία του δημόσιου συμφέροντος». Επί της οποίας, νομοθετείται η δημιουργία απεργοσπαστικού μηχανισμού, που υπηρετεί την αξίωση των εφοπλιστών να ξεμπερδεύουν με το δικαίωμα των ναυτεργατών στην απεργία.
Σύμφωνα με δελτίο Τύπου του υπουργείου, ο Μ. Βαρβιτσιώτης ισχυρίζεται ότι «με αυτό το νομοσχέδιο επιτυγχάνεται η συνολική αναμόρφωση του πλαισίου δραστηριοποίησης των τουριστικών πλοίων, η κατάργηση των αναχρονιστικών και γραφειοκρατικών ρυθμίσεων, ενώ εισάγονται απλές και σύγχρονες ρυθμίσεις που αποσκοπούν στη δημιουργία φιλεπιχειρηματικού περιβάλλοντος».
Οι «σύγχρονες ρυθμίσεις» που επικαλείται είναι, μεταξύ άλλων, το άρθρο 1 του νομοσχεδίου για τα επαγγελματικά πλοία αναψυχής, με το οποίο χρίζεται «κυβερνήτης» «επιβάτης που διαθέτει ναυτική ικανότητα και εμπειρία» και προσλαμβάνεται για τη διακυβέρνηση του πλοίου, καταργώντας πλοίαρχο και πλήρωμα! Το ίδιο άρθρο (παρ. ιβ) καταργεί τις συμβάσεις ναυτολόγησης, πλοίαρχο, κυβερνήτη, πλήρωμα, και τους κατατάσσει στους «επιβαίνοντες».
Σύμφωνα επίσης με το άρθρο 10 («Γενικές διατάξεις», παρ.2.α.), οι κυβερνήτες ιδιωτικών πλοίων αναψυχής υπό σημαία ελληνική, ή άλλου κράτους - μέλους της ΕΕ, απαλλάσσονται ακόμα και από τη στοιχειώδη υποχρέωση να λαμβάνουν άδεια απόπλου από τη Λιμενική Αρχή ή να δηλώνουν αντίστοιχα κατάπλου, προκειμένου να υπάρχει ένας υποτυπώδης έλεγχος. Και βέβαια, όπως προβλέπεται στο άρθρο 13, οι εφοπλιστές των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και το δασμό των καυσίμων.
Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι καταργούνται ο Οίκος Ναύτη και το Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) και δημιουργείται ενιαίος φορέας (ΟΝΝΕ).