Πέμπτη 19 Απρίλη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΓΙΑΝΙΚΕ ΣΙΣΤΑΝΤ ΓΙΑΚΟΜΠΣΕΝ
Αναψέ με

Μια ακόμη ταινία από τη Νορβηγία, η τρίτη σε σύντομο χρονικό διάστημα. Με χαρακτηριστικά τη γλυκόπικρη αναίδεια, τους χαμηλούς τόνους και την αποστασιοποίηση από τα κυρίαρχα χολιγουντιανά στερεότυπα που πλημμυρίζουν αντίστοιχες θεματικά ταινίες, δείχνει να παίρνει μάλλον στα σοβαρά τα προβλήματα των εφήβων και τις διαδικασίες ενηλικίωσης, μέσα από την ακεραιότητα του χαρακτήρα της 16χρονης Αλμα τις επιθυμίες της οποίας ούτε αγνοεί ούτε και υποτιμά. Πρόκειται για την πρώτη, μεγάλου μήκους, ταινία της Γιάνικε Σίσταντ Γιάκομπσεν η οποία, όπως είναι απολύτως φυσικό, ορθώνεται σαν πρόκληση για ευθεία σύγκριση με μια προγενέστερη σουηδική, εκείνη του Λούκας Μόντισον με τίτλο «FUCKINGAMAL», που κινείται σε παραπλήσια μονοπάτια. Ωστόσο, παρά τον κοινό πυρήνα των δύο αυτών ταινιών, η Γιάκομπσεν συνθέτει μια πολύ λιγότερο βαριά αφήγηση.

Το σενάριο της σύντομης αυτής ταινίας δεν πραγματεύεται, σε τελική ανάλυση, κάποια σύνθετη ιστορία. Κινείται, όμως, με πειστικότητα, απλότητα και πανουργία στη σκοτεινή επιφάνεια σημαντικής θεματικής που άπτεται των εφηβικών ερωτικών απογοητεύσεων, της αίσθησης του αποκλεισμού και του εγκλωβισμού, αλλά και στιγματίζει νοοτροπίες και μοντέλα αναπαραγωγής τάξης και ιεραρχιών στις σχέσεις των δύο φύλων.

Η κωμωδία της Γιάκομπσεν δε γίνεται ποτέ ενοχλητική και ξετυλίγεται σε τόνους χαμηλούς, με αφηγηματικές στρατηγικές που ισορροπούν με τρόπο λεπτεπίλεπτο την απαισιοδοξία και το χιούμορ... Η σκηνοθετική γραμμή που επιμηκύνει κάπως παραπάνω τις σκηνές, προσδίδει στην ιστορία έναν ιδιαίτερο τόνο, ένα κράμα αμηχανίας και ανίας. Οι διάλογοι, η μουσική, η γλώσσα της εικόνας, οι διάσπαρτες ασπρόμαυρες φωτογραφίες, ο ρυθμός, το αισθησιακό και το σουρεαλιστικό στοιχείο λειτουργούν σαν συγκριτικό προτέρημα, σε σχέση με άλλες ταινίες του είδους.

Ηδη στην εισαγωγή συναντάμε την 16χρονη Αλμα να αυνανίζεται στο πάτωμα της κουζίνας δίπλα στο ακουστικό του τηλεφώνου απ' όπου βγαίνει μια βιαστική φωνή που πουλά, ακριβά, τηλεφωνικό σεξ. Η Αλμα διανύει την ηλικία που αισθήσεις κι ένστικτά ξυπνούν, σε όλους τους τόνους ξεκαθαρίζει ότι θέλει να βρει κάποιον να κάνει έρωτα, να ξεφορτωθεί την παρθενιά της. Ψάχνεται να βάλει τάξη στα συναισθήματά της. Εξάλλου, αυτό μοιάζει να 'ναι ό,τι πιο αξιόλογο μπορεί κανείς να κάνει στην απομακρυσμένη, στην καταθλιπτική «τρύπα» στην άκρη του κόσμου που κατοικεί με την μητέρα της, η οποία παρά λίγο να λιποθυμήσει στη θέα του υπέρογκου τηλεφωνικού λογαριασμού και μιας έφηβης κόρης σε μόνιμη υπερδιέγερση. Αν όχι η μοναδική, είναι από τις ελάχιστες φορές που βλέπουμε στο σινεμά «μια» και όχι «έναν» έφηβο να βρίσκεται απέναντι στις ορμόνες και την λίμπιντό του... Κι αυτό σε έναν θλιβερά μικρό τόπο όπου τίποτα, ποτέ δε συμβαίνει... όπου οι έφηβοι, η Αλμα και οι κολλητές της, όλες τους χαρακτήρες λοξοί και ενδιαφέροντες, πνίγουν την πλήξη τους στους ήχους της νεανικής μουσικής και το αλκοόλ και την ανία τους, καπνίζοντας στη στάση του λεωφορείου. Διέξοδος για την Αλμα ο συμμαθητής Αρτουρ, προσωποποίηση του αντικείμενου του πόθου της... Αλλά όταν η ιστορία μαζί του ξεστρατίζει κι εκείνη αντιμετωπίζει την περιφρόνηση του περίγυρου αποφασίζει να κάνει κάτι γι' αυτό. Απλά συμπαθητική!

Παίζουν: Χελένε Μπέργκσχολμ, Μάλιν Μπγιέρχοβντε, Μπεάτε Στέφρινγκ, Χενριέτε Στέενστρουπ, κ.ά.

Παραγωγή: Νορβηγία (2011).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ