Παρασκευή 19 Σεπτέμβρη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ ΥΓΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
Προστάτης των υπερκερδών η κυβέρνηση

Το υπουργείο Ανάπτυξης ...καταγράφει την πορεία των τιμών και οι εταιρείες γεμίζουν τα ταμεία τους με τις «ευλογίες» της

Κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση επιμένουν στον αποπροσανατολισμό των εργαζομένων για τις πρωτοφανείς τιμές των υγρών καυσίμων, που πλήττουν τα λαϊκά νοικοκυριά. Ετσι, ενώ σε ένα μήνα θα αρχίσει και η διανομή του πετρελαίου θέρμανσης, με τιμές πολύ μεγαλύτερες από πέρσι, η μεν πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, δηλώνει «άγνοια» για την κερδοσκοπία από τις μεγάλες, κυρίως, εταιρείες εμπορίας και διύλισης πετρελαιοειδών, η δε ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, ζητά - δημαγωγικά - πλαφόν στις τιμές βενζίνης και ντίζελ.

Το ζήτημα των καυσίμων συζητήθηκε χτες στη συνάντηση που είχε ο υπουργός Ανάπτυξης Χ. Φώλιας με τον Κ. Καραμανλή και οι δηλώσεις του υπουργού μετά το τέλος της, έκαναν σαφές ότι για την κυβέρνηση αποτελεί απαραβίαστη αρχή η προστασία των υπερκερδών των διυλιστηρίων και των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών. Το υπουργείο Ανάπτυξης, σε μια προσπάθεια να μετριάσει τη λαϊκή δυσαρέσκεια από το ύψος των τιμών και το γεγονός ότι παραμένουν σημαντικά υψηλές παρότι μειώθηκαν αισθητά οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου τις τελευταίες βδομάδες, επιδίδεται σε ανέξοδες και αναποτελεσματικές κινήσεις πολιτικού εντυπωσιασμού.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Χ. Φώλιας δήλωσε χτες ότι μια μεγάλη ομάδα ελεγκτών του υπουργείου ελέγχει τις τιμές αγοράς και πώλησης των πρατηρίων βενζίνης «για να καταγραφεί η ενδεχόμενη στρέβλωση στην αγορά». Η επιμονή του να «αθωώσει» τις εταιρείες διύλισης και εμπορίας, αρνούμενος να παραδεχτεί ακόμη και τον ήπιο χαρακτηρισμό της «στρέβλωσης» εκφράστηκε και στην απάντησή του για την κερδοσκοπία: «Δεν αποκλείεται να υπάρχει και αυτή θέλουμε να εντοπίσουμε», είπε. Ωστόσο, η αποφασιστική του στήριξη στις εταιρείες και στο σημερινό επίπεδο τιμών προκύπτει από την εκτίμησή του ότι «ο χρόνος που χρειάζεται από την πετρελαιοπηγή μέχρι το βενζινάδικο, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είναι λίγος και είμαι βέβαιος ότι σύντομα θα έχουμε αποκλιμάκωση και στις τιμές των βενζινάδικων».

Λες και ήταν ...συνεννοημένοι, τα ΕΛΠΕ προχώρησαν χτες σε μια μείωση της τιμής πώλησης προς τα πρατήρια κατά 15% ανά μετρικό τόνο βενζίνης, κάτι που αναμένεται να φανεί και στις πανελλαδικές μετρήσεις που θα πραγματοποιήσει σήμερα το υπουργείο Ανάπτυξης, αλλά πολύ περισσότερο την επόμενη Παρασκευή. Η μείωση από τα ΕΛΠΕ αποτελεί ουσιαστικά τη σιωπηλή απάντησή τους στο ξεμπρόστιασμα, - ο «Ρ» είχε επισημάνει εγκαίρως το γεγονός - που προήλθε από την αποκάλυψη της πρακτικής του διυλιστηρίου να μειώνει τις τιμές του σε ένα πολύ μικρότερο ποσοστό σε σχέση με αυτό της μείωσης των διεθνών τιμών του πετρελαίου.

Τα διυλιστήρια, και ιδιαίτερα τα ΕΛΠΕ, εμφάνισαν ως αποκλειστικούς υπεύθυνους για την ακρίβεια στα καύσιμα και οι εταιρείες εμπορίας. Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι τους τελευταίους δύο μήνες, από 11.7.2008 έως και 12.9.2008: Η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ μειώθηκε κατά 32,6% (από 143,51 δολάρια στα 96,66 δολάρια το βαρέλι), Την ίδια περίοδο, η τιμή Διυλιστηρίου (ΕΛΠΕ) και οι δασμοί της αμόλυβδης βενζίνης μειώθηκαν μόλις κατά... 4,2% (από 92,86 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο στα 88,96 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο). Παράλληλα, η λιανική τιμή των πρατηρίων αυτούς τους δύο μήνες μειώθηκε κατά 6,1% από 127,10 λεπτά ανά λίτρο στα 119,30 λεπτά ανά λίτρο.

Παρ' όλα αυτά, ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε ότι η κυβέρνηση χαράζει στρατηγική με... «σύνεση και νηφαλιότητα», προανήγγειλε ότι σε ένα μήνα θα έχει καταλήξει στο σχετικό πόρισμά της η Επιτροπή Ανταγωνισμού και ότι σύντομα θα αναλάβει ο διεθνής μελετητικός οίκος να καταγράψει την... πορεία διαμόρφωσης των τιμών.

Από την πλευρά του, το ΠΑΣΟΚ, αξιοποιώντας δημαγωγικά την ευκαιρία, πρότεινε χτες, διά στόματος του πολιτικού του εκπροσώπου για θέματα του υπουργείου Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοΐδη, την επιβολή έκτακτου πλαφόν στις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ κίνησης, ώστε να μειωθούν κατά 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο! Τόσο φαίνεται να «κοστολογεί» την ψήφο το ΠΑΣΟΚ. Ωστόσο, και οι κυβερνήσεις του αποτέλεσαν στυλοβάτη και δημιουργό της σημερινής κατάστασης που βασίζεται στις εντολές της Κομισιόν, ενώ οι προτάσεις - «πυροτεχνήματα» περί της μείωσης 10 λεπτών αφήνουν στο απυρόβλητο την υφιστάμενη λειτουργία της αγοράς.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ