Κυριακή 20 Ιούλη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΣ - ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΝΕΑ ΖΩΗ
Εγκλημα διαρκείας σε βάρος εργαζομένων και κατοίκων

Οδοιπορικό του «Ρ» στην περιοχή. Εργοστάσια και σπίτια συνυπάρχουν. Απόλυτη αναρχία στη δόμηση. Δρόμοι που καταλήγουν σε εργοστάσια

Σ' αυτό το σημείο, κάτω από την «ALCO», έφτασε η πυρκαγιά
Σ' αυτό το σημείο, κάτω από την «ALCO», έφτασε η πυρκαγιά
Σπίτια δίπλα στα εργοστάσια. Χαμόσπιτα, χωρίς πρόσβαση. Δρόμοι, που καταλήγουν στο πουθενά ή σε πύλες εργοστασίων και αποθηκών. Δρόμοι, που δεν ενώνονται. Ανυπαρξία οδικού ή οποιουδήποτε δικτύου. Αδυναμία πρόσβασης στο εσωτερικό του οικισμού. Σε μικρή απόσταση, η «παλιά» χωματερή - που, όμως, λειτουργεί κανονικά. Η έντονη μυρωδιά του καμένου συνοδεύει τον επισκέπτη σε κάθε βήμα.

Αυτή ήταν η εικόνα που αντίκρισε ο «Ρ», όταν επισκέφτηκε τον οικισμό Νέα Ζωή στον Ασπρόπυργο, δύο μόλις 24ωρα, από τότε που εκδηλώθηκε η μεγάλη πυρκαγιά της περασμένης Τετάρτης, που έκαψε έξι αποθήκες εταιρειών, περιορισμένο αριθμό πρόχειρων καταλυμάτων, αύλειους χώρους και 20 στρέμματα με ξερά χόρτα. Μαζί μας και ο Γρηγόρης Πανταζής, επικεφαλής της δημοτικής παράταξης «Προοδευτική Συνεργασία Ασπροπύργου». Οπως προκύπτει απ' το οδοιπορικό του «Ρ», η πυρκαγιά ήταν η λογική συνέχεια μιας απόλυτα άναρχης ανάπτυξης, με μοναδικό κερδισμένο το μεγάλο κεφάλαιο.

Με τον Γρ. Πανταζή, συναντιόμαστε στη διασταύρωση της Λεωφόρου ΝΑΤΟ με τον κεντρικό δρόμο του οικισμού Νέα Ζωή, τον οποίο και ανεβαίνουμε. Δεξιά και αριστερά μας, βλέπουμε το ίδιο τοπίο: Σπίτια και πρόχειρα καταλύματα μπλεγμένα μ' εργοστάσια και αποθηκευτικούς χώρους. Μαζί με αυτά σκουπίδια και μπάζα «στολίζουν» τα πλαϊνά των δρόμων. «Στην κυριολεξία, η αναλογία είναι ένα σπίτι, ένα εργοστάσιο κι ένας αποθηκευτικός χώρος, στο ίδιο τετράγωνο», μας λέει ο Γρ. Πανταζής.

Αυτή είναι η κατάσταση, που επικρατεί στην περιοχή
Αυτή είναι η κατάσταση, που επικρατεί στην περιοχή
Εκτός απ' αυτόν το δρόμο, που είναι ασφαλτοστρωμένος - ακόμη κι αυτός θυμίζει δεκαετία 1950 - όλοι οι άλλοι είναι χωμάτινοι, με μέγιστο πλάτος ούτε 3 μέτρα και μόλις που χωρά ένα αμάξι. «Ολοι οι δρόμοι, όπως βλέπεις, είναι οι τρίμετροι παλιοί αγροτικοί», συμπληρώνει ο επικεφαλής της παράταξης. Εκεί - ανάμεσα σ' αυτό το συρφετό κτιρίων - βλέπουμε κι ένα σχολείο, το 7ο Δωδεκαθέσιο Δημοτικό. «Υπολειτουργεί», μας λέει με μια κουβέντα. Το ίδιο το κτίριο παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης.

Στο βάθος, βλέπουμε την «παλιά» χωματερή, η οποία, όμως, λειτουργεί και δέχεται τόνους απορριμμάτων. «Απ' αυτό το δρόμο - που στην ουσία είναι και ο μοναδικός μαζί με άλλον ένα στη Νέα Ζωή - περνάνε σκουπιδιάρικα, φορτηγά κοντέινερ, που προμηθεύουν τις αποθήκες, και αμάξια. Το τι επικρατεί, δεν περιγράφεται», συνεχίζει ο Γρ. Πανταζής.

Δρόμοι που καταλήγουν στο πουθενά

Προχωρώντας στο εσωτερικό του οικισμού της Νέας Ζωής, διαπιστώσαμε το εξής εκπληκτικό. Η συντριπτική πλειοψηφία των δρόμων δεν καταλήγουν πουθενά. `Η, ακόμη χειρότερα, καταλήγουν σε αδιέξοδο μπροστά σε εισόδους εργοστασίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην προσπάθειά μας να ακολουθήσουμε την πορεία της πρόσφατης φωτιάς, καταλήξαμε στην πύλη ενός εργοστασίου!

Χωμάτινος δρόμος, που καταλήγει σε πύλη εργοστασίου
Χωμάτινος δρόμος, που καταλήγει σε πύλη εργοστασίου
Η Πυροσβεστική Υπηρεσία βρίσκεται πολύ κοντά στο χώρο που έπιασε η φωτιά. Ωστόσο, η πρόσβαση είναι πολύ δύσκολη, σχεδόν ανέφικτη. «Αν η περιοχή ήταν δομημένη, δε θα υπήρχε πρόβλημα με την πυρόσβεση», μας λέει ο Γρ. Πανταζής. Η πλήρης ανυπαρξία οδικού δικτύου είναι φανερή σε κάθε στενό. Οι δύο κεντρικοί δρόμοι του οικισμού - παράλληλοι μεταξύ τους - δεν ενώνονται!

Φτάνουμε στο σημείο που ξεκίνησε η φωτιά. Εκεί συναντούμε τον κυρ - Δημήτρη. Το σπίτι του είναι ακριβώς δίπλα στα καμένα. «Είναι δεύτερη χρονιά που πιάνει φωτιά. Αν υπήρχε πολεοδομικό σχέδιο, δε θα έπαιρνε τέτοια έκταση», μας λέει. Είναι αδύνατο να παρακολουθήσουμε την πορεία της φωτιάς. Το μόνο που καταφέρνουμε να εντοπίσουμε είναι το σημείο που κατασβέστηκε.

Ανεβαίνοντας προς την Αττική Οδό, βλέπουμε τους λόφους γύρω από τον οικισμό ακόμη να καπνίζουν από την πρόσφατη πυρκαγιά. Σημαντικό είναι και το πρόβλημα με την καύση καλωδίων και άλλων υλικών από τους Αθιγγάνους.

Εκτός σχεδίου

Η περιοχή γύρω από τον Ασπρόπυργο είναι σπαρμένη εργοστάσια και αποθηκευτικούς χώρους. Στο μεσοδιάστημα παρεμβάλλονται οικισμοί. Η απόλυτη αναρχία βασιλεύει στην περιοχή. «Ολες αυτές οι βιομηχανίες και οι αποθήκες είναι εγκαταστημένες στον κάμπο του Ασπρόπυργου, οικοδομημένες άναρχα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο μεγαλύτερο βιομηχανικό κομμάτι της Αττικής, δεν υπάρχουν δρόμοι πρόσβασης», σημειώνει ο Γρ. Πανταζής.

Σε πιθανή πυρκαγιά - όπως αυτή που πρόσφατα εκδηλώθηκε - η περιοχή είναι μια ενεργή μπαρουταποθήκη. Σκουπίδια, εργοστάσια και αποθηκευτικοί χώροι, μαζί με σπίτια, όλα αυτά ατάκτως εριμμένα, ολοκληρώνουν μια εικόνα απόλυτης παρανομίας, που επισφραγίζεται απ' το γεγονός ότι όλη η περιοχή βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλης.

Στην περιοχή του Ασπρόπυργου από το 1986 μέχρι το 1994, όταν δήμαρχος ήταν κομμουνιστής - ο Κ. Παπαπολυχρονίου - είχε προωθηθεί η ένταξη στο σχέδιο πόλης πέντε οικισμών (Παραλία, Νεόχτιστα, Κοριτσά, Φούσα και Ρουπάκι). Προχώρησαν της Φούσας και της Παραλίας. «Εδώ και 12 χρόνια από τότε, δεν έχει γίνει, στην ουσία, τίποτα, πέρα από ένα μικρό κομμάτι στα Νεόχτιστα», μας λέει ο Γρ. Πανταζής.

Υπεύθυνες οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ

Ρωτάμε τον Γρ. Πανταζή, πότε άρχισε όλη η υπερδραστηριότητα αυτή στην περιοχή. «Από το '96 και μετά, με την κατάργηση του νόμου που απαγόρευε την επέκταση βιομηχανικών μονάδων στην Αττική, άρχισε η όξυνση στο Θριάσιο, γενικά», σημειώνει.

Συνολικά, στο Θριάσιο Πεδίο είναι εγκαταστημένα:

  • Δύο ναυπηγεία (Σκαραμαγκά και Ελευσίνας).
  • Δύο διυλιστήρια (ΕΛΠΕ - ΠΕΤΡΟΛΑ).
  • Δύο τσιμεντάδικα (ΧΑΛΥΨ και ΤΙΤΑΝ).
  • Δύο χαλυβουργίες (ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΚΗ και ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑ).
  • Δύο χαρτοβιομηχανίες.
  • 3.500 μικρές και μεγάλες βιοτεχνίες.

Ολη αυτή η κατάσταση έχει δημιουργηθεί «χάρη» στην πολιτική των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Είναι χαρακτηριστικό, μάλιστα, ότι συνεχίζουν να ευνοούν με κάθε τρόπο τις μεγάλες βιομηχανίες και επιχειρήσεις. Ετσι, με συνεχείς αποφάσεις, εγκρίνουν τα νέα σχέδια των βιομηχάνων για παραπέρα επέκταση των επιχειρήσεών τους.

Αναλυτικά:

  • «ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΚΗ»: Η επιχείρηση έχει ήδη λάβει άδεια για νέες εγκαταστάσεις, που θα παράγουν ηλεκτρική ενέργεια 850 Μεγαβάτ που θα την εξάγουν. Λειτουργία με τεράστιες επιπτώσεις στο περιβάλλον, που θα προστεθούν στα πολλά στρέμματα προσχώσεων που έχει κάνει η επιχείρηση στην παραλία.
  • ΠΕΤΡΟΛΑ - ΕΛΠΕ: Πριν από λίγα χρόνια ο λαός της περιοχής κατάφερε να ακυρώσει τα σχέδια επέκτασης των διυλιστηρίων της «ΠΕΤΡΟΛΑ» του Λάτση στην Ελευσίνα. Σήμερα, επανέρχονται νέα σχέδια επέκτασης των διυλιστηρίων, που είναι μέλος πλέον των «Ελληνικών Πετρελαίων». Ο όμιλος σχεδιάζει μια νέα επένδυση με δημιουργία εγκαταστάσεων επτά νέων μονάδων για την παραγωγή νέων προϊόντων και κυρίως ντίζελ. Η νέα προσπάθεια γιγάντωσης των διυλιστηρίων αφορά 160 στρέμματα πάνω στην παραλία, φέρνοντας ταυτόχρονα τα διυλιστήρια ακόμα πιο κοντά στην «ΠΥΡΚΑΛ» και τα πυρομαχικά, αλλά και στην οικιστική ζώνη. Την ίδια στιγμή που ήδη - όπως καταγγέλλεται - οι εγκαταστάσεις ρυπαίνουν, λόγω διαρροής, τη θαλάσσια περιοχή.
  • «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΑ»: Στην κατασκευή λιμανιού με επιχωματώσεις θέλει να προχωρήσει η επιχείρηση στον Ασπρόπυργο για να τη διευκολύνει στη μεταφορά των υπολειμμάτων του σιδήρου που επεξεργάζεται.

Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ