Πέμπτη 3 Απρίλη 2008
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Συντηρούνται και οξύνονται τα προβλήματα

Με δηλώσεις περί «κοινωνικής ενσωμάτωσης» των ατόμων με ειδικές ανάγκες και διασφάλιση «ίσων ευκαιριών για μόρφωση και δουλειά» ο υπουργός Παιδείας παρουσίασε χτες τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για την ειδική αγωγή, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το κοινωνικό πρόσωπο της κυβέρνησης. Ωστόσο, το νομοσχέδιο δεν εισάγει τις απαραίτητες τομές που θα δώσουν ουσιαστική διέξοδο στο ζήτημα της ειδικής αγωγής, το οποίο είναι ταξικό και οικονομικό, όπως η εκπαίδευση και η κοινωνία συνολικά. Ετσι, ουσιαστικά συντηρείται η σημερινή κατάσταση με τις ιδιωτικές μονάδες ειδικής αγωγής για όσους διαθέτουν τα οικονομικά μέσα, τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων βρίσκονται εκτός των λιγοστών μονάδων ειδικής αγωγής, ενώ τα δημόσια κέντρα ειδικής αγωγής ιδιωτικοποιούνται και εκποιούνται.

Με το νομοσχέδιο εισάγεται η υποχρεωτικότητα της ειδικής αγωγής και η «συνεκπαίδευση» στο γενικό σχολείο για όλους τους μαθητές με «οριακές εκπαιδευτικές ανάγκες». Παρά την προσπάθεια του υπουργείου να πείσει ότι «οι υποδομές που υπάρχουν στη χώρα έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν το συνολικό νούμερο, δηλαδή και τα άτομα που μέχρι σήμερα δεν πήγαιναν σχολείο», οι σοβαρές ελλείψεις σε υποδομές και προσωπικό στην ειδική αγωγή, με τα ειδικά σχολεία σχεδόν ανύπαρκτα, οδηγούν ήδη τους γονείς στα διάφορα ιδιωτικά κέντρα, ενώ το υπουργείο Παιδείας δεν έχει προχωρήσει σε καταγραφή των αναγκών που υπάρχουν για ειδική αγωγή. Σύμφωνα, πάντως, με τον υπουργό, η υποχρεωτικότητα θα κινητοποιήσει τους γονείς, στους οποίους ουσιαστικά επιχειρείται να μεταφερθεί μέρος της ευθύνης.

Με το νομοσχέδιο, τα σημερινά ΚΔΑΥ (Κέντρα Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών), τα οποία στην ουσία αποτελούν το μοχλό για τη διοχέτευση των παιδιών στα γενικά σχολεία, μετονομάζονται σε ΚΕΔΔΥ (Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών). Παράλληλα, θα υπάρχει ειδική διαγνωστική επιτροπή αξιολόγησης στα ειδικά σχολεία που θα αξιολογεί την πρόοδο των μαθητών.

Ανάμεσα σε άλλα, το υπουργείο ανακοίνωσε μία σειρά ρυθμίσεις για σύσταση των κλάδων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής, ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και προσωπικού ημερήσιας φροντίδας, για σύνταξη ανεξάρτητων πινάκων εκπαιδευτικών με αναπηρίες πλέον του 67%, σύσταση φορέα πιστοποίησης νοηματικής γλώσσας και γραφής Μπράιγ, δημιουργούνται προγράμματα διά βίου μάθησης για ΑμΕΑ κλπ. Ο υπουργός δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα κοινοτικά κονδύλια τα οποία θα διατεθούν, αλλά και την πολιτική της ΕΕ, η οποία όμως μόνο υποκριτικά κάνει λόγο για καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού. Μίλησε, επίσης, για κατασκευή 56 σχολικών μονάδων ειδικής αγωγής και για προγράμματα υποστηρικτικής τεχνολογίας.

Μέχρι τις 12 Απρίλη, το σχέδιο νόμου, το οποίο θα έχει τον τίτλο «Ειδική Αγωγή & Εκπαίδευση για τη διασφάλιση ίσων ευκαιριών στα άτομα με αναπηρία & ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες», θα τίθεται σε δημόσια διαβούλευση και στη συνέχεια θα προωθηθεί στη Βουλή.

Αμεση απάντηση

Την αντίθεσή της στο προωθούμενο νομοσχέδιο εκφράζει η Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Αναπήρων που χτες συνεδρίασε έκτακτα για το θέμα και αποφάσισε μία σειρά πρωτοβουλίες με συσκέψεις, περιοδείες κλπ. Την ερχόμενη Τρίτη 8 Απρίλη, διοργανώνει σύσκεψη για ενημέρωση και οργάνωση της αντίδρασης στο νομοσχέδιο, ενώ ήδη αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας τη Δευτέρα 14 Απρίλη στις 12.30 το μεσημέρι και τη μέρα συζήτησής του στη Βουλή. Παράλληλα, η ΣΕΑΑΝ σημειώνει ότι τα αιτήματα που αφορούν την ειδική αγωγή θα αποτελέσουν κομμάτι των διεκδικήσεων στις κινητοποιήσεις του ΠΑΜΕ και καλεί σε συμμετοχή των ΑμΕΑ στο συλλαλητήριο στις 16 Απρίλη.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ