Τετάρτη 29 Αυγούστου 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Αλλο «κόμβος» και άλλο... «κόμπος»

Ο αγωγός δεν εγγυάται σε καμία περίπτωση τη βελτίωση της ζωής των λαών των τριών χωρών

Η πορεία σύστασης της διεθνούς εταιρείας που θα αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη ήταν το αντικείμενο της συνάντησης που είχε ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας με τον αντιπρόεδρο της ρωσικής εταιρείας «Transneft», Σ. Γιεβλάχοφ. Το όραμα μετατροπής της Ελλάδας σε «ενεργειακό κόμβο», που μοιράζεται η κυβέρνηση της ΝΔ με το ΠΑΣΟΚ, εξαρτάται σε ένα μεγάλο βαθμό από την κατασκευή του αγωγού πετρελαίου, αλλά η συγκρότηση της διεθνούς εταιρείας έχει καθυστερήσει σημαντικά και νέα, ανταγωνιστικά, σχέδια εξυφαίνονται με γρήγορους ρυθμούς. Σε μια λιτή ανακοίνωση του υπουργείου Ανάπτυξης, αναφέρεται ότι η συνάντηση διεξήχθη σε «εποικοδομητικό κλίμα» και ότι συμφωνήθηκε «η επιτάχυνση των διαδικασιών για τη σύσταση της Διεθνούς Εταιρείας και την έναρξη κατασκευής του έργου». Το γεγονός είναι ότι οι εξελίξεις καθορίζονται από τις πολυεθνικές που θα δρέψουν και τα οφέλη, ενώ πέντε μήνες μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας για τον αγωγό, η υπόθεση «σέρνεται» με τις κυβερνήσεις να μην μπορούν να παρέμβουν.

Η κυβέρνηση, με αυξανόμενη ένταση όσο πλησιάζει η ώρα της κάλπης, προβάλλει την ενεργειακή πολιτική της σε σχέση με τους αγωγούς, ως εγγύηση ανάπτυξης και ευημερίας. Ωστόσο, το μόνο «όνειρο» που αναμένεται να γίνει πραγματικότητα είναι αυτό των ενεργειακών κολοσσών, που εκτιμούν ότι με τον συγκεκριμένο αγωγό θα αυξήσουν τα κέρδη τους. Ο αγωγός δεν εγγυάται σε καμία περίπτωση τη βελτίωση της ζωής των λαών των τριών χωρών (Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρωσίας), που προωθούν την κατασκευή του. Αντίθετα, όπως επισήμανε το ΚΚΕ,τον περασμένο Μάρτη, «η συγκεκριμένη ενεργειακή υποδομή θα υπηρετήσει την κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου σε βάρος των λαϊκών αναγκών».

Οι τελευταίες εξελίξεις, τόσο με την καθυστέρηση σύστασης της διεθνούς εταιρείας, όσο και με την απαίτηση του Καζαχστάν να συμμετάσχει στο έργο με ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, αλλά και με την επίσπευση από την πλευρά της Τουρκίας της κατασκευής του ανταγωνιστικού αγωγού πετρελαίου από την Σαμσούντα στο Τσεϊχάν, επιβεβαιώνουν επίσης και μια ακόμη επισήμανση του ΚΚΕ για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη: «Η όξυνση των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, καθώς και οι σχέσεις άλλοτε ανταγωνισμού και άλλοτε συνεργασίας μεταξύ της ελληνικής και της τουρκικής αστικής τάξης, τον καθιστούν παράγοντα που δημιουργεί νέους κινδύνους για την ειρήνη και τη σταθερότητα των συνόρων στην περιοχή». Σύμφωνα με πληροφορίες το Καζαχστάν επιθυμεί να αποσπάσει ακόμη και το σύνολο της ελληνικής και βουλγαρικής συμμετοχής! Σημαντικός εταίρος του είναι η αμερικανική «Chevron», η οποία διαχρονικά ήταν από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του έργου, σε αντίθεση με άλλες αμερικανικές εταιρείες που δεν έχουν ανάλογες «βάσεις» στην περιοχή.

Η «Transneft» είναι μία από τις 3 ρωσικές εταιρείες που θα κατέχουν το 51% της διεθνούς εταιρείας που προβλέπεται να συσταθεί (μαζί με την «Gazpromneft» και την «Rosneft»), αλλά και η εταιρεία που θα αναλάβει στη συνέχεια τη διοίκηση του αγωγού, σύμφωνα με τη διακρατική συμφωνία.


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ