Εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια διοχετεύονται σε ναυπηγεία του εξωτερικού για ναυπηγήσεις πλοίων, από Ελληνες εφοπλιστές, ενώ μηδενικό είναι το μερίδιο της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας
Αυξάνονται και πληθαίνουν, και μάλιστα αλματωδώς, τα αστρονομικά υπερκέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών, από τους οποίους ορισμένοι βρίσκονται και το 1998 στη λίστα των 200 πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου! Απόδειξη του αμύθητου πλούτου, που έχουν συσσωρεύσει στα χέρια τους οι Ελληνες εφοπλιστές, αποτελούν και οι αθρόες παραγγελίες τους για την κατασκευή νέων πλοίων, οι οποίες ωστόσο διοχετεύονται στο εξωτερικό.
Είναι ενδεικτικό, ότι από τον Απρίλη μέχρι και τον Ιούλη του 1999 βρίσκονται στα σκαριά ή έχουν κλειστεί συμφωνίες για την κατασκευή 29 πλοίων, το κόστος των οποίων ανέρχεται στο 1.546.000.000 δολάρια! Επίσης, η οικονομική εφημερίδα "ΕΞΠΡΕΣ" την Κυριακή 8 Αυγούστου 1999 κάνει λόγο για παραγγελίες 145 πλοίων από το Γενάρη μέχρι τον Ιούλη 1999, "το κόστος των οποίων - όπως αναγράφεται - υπερβαίνει τα 4,4 δισ. δολάρια"! Το 1998 οι κλεισμένες παραγγελίες Ελλήνων εφοπλιστών σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία έφτασαν τα 15,5 δισεκατομμύρια δολάρια!
Από αυτά τα αστρονομικά ποσά του 1998 τα ελληνικά ναυπηγεία είχαν μερίδιο... 0%!Ενώ από τις παραγγελίες του 1999 τα ελληνικά ναυπηγεία θα πάρουν ένα... ψίχουλο, καθώς το Σεπτέμβρη αναμένεται να ξεκινήσουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά την κατασκευή ενός επιβατηγού πλοίου που ανήκει στον εφοπλιστή Γεράσιμο Στρίντζη.
Είναι πολύ συγκεκριμένοι και λίγο ως πολύ γνωστοί οι λόγοι που το μερίδιο των ελληνικών ναυπηγείων από αυτή την έντονη ναυπηγική δραστηριότητα είναι μηδενικό:
- Η Ευρωπαϊκή Ενωση,ενισχύοντας τα ναυπηγεία των ισχυρών και για την ακρίβεια των πολυεθνικών, που έχουν έδρα στη Γερμανία,στο Βέλγιο,στη Νορβηγία και αλλού, έχει εκπονήσει σχέδιο απαξίωσης, με σκοπό τον αφανισμό της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
- Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ,πιστή στις δεσμεύσεις απέναντι στο Διευθυντήριο των Βρυξελλών, υλοποιεί κατά γράμμα το σχέδιο, πριμοδοτώντας ταυτόχρονα και τους ντόπιους αετονύχηδες ιδιώτες, τύπου Ταβουλάρη,παραδίδοντάς τους τις ναυπηγικές βιομηχανίες ουσιαστικά για να τις κλείσουν. Να σημειωθεί μάλιστα ότι ο Ταβουλάρης ήδη έχει στα χέρια του το 50% της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Στο σχέδιο συμμετέχουν βέβαια ενεργά και οι εφοπλιστές, αφού έχουν όφελος, και ξένες τράπεζες. Συγκεκριμένα οι ξένες τράπεζες που συνεργάζονται με ναυπηγεία άλλων χωρών προτείνουν στους Ελληνες εφοπλιστές να χρηματοδοτήσουν τις παραγγελίες τους, παρέχοντας μια σειρά διευκολύνσεις. Το συνηθέστερο συμβόλαιο είναι να χρηματοδοτήσει η τράπεζα το 80 με 100% του κόστους της κατασκευής του πλοίου και η περίοδος αποπληρωμής να είναι από 12 χρόνια και πάνω.Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τη χρηματοδότηση των 6 ναυπηγούμενων επιβατηγών πλοίων του εφοπλιστή Περικλή Παναγόπουλου,τα οποία κατασκευάζονται στα ναυπηγεία του Κιέλου της Γερμανίας,έχει αναλάβει η γερμανική τράπεζα Kreditanstalt fur Wiedekaufbau (KfW). Τα πλοία αυτά θα στοιχίσουν 650 εκατομμύρια δολάρια και πρόκειται για τη μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της ελληνικής ναυτιλίας.
Είναι σκόπιμο να αναφερθούν ορισμένες χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Συγκεκριμένα: