Τετάρτη 7 Απρίλη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τραγούδια θανάτου και Ανάστασης

"Χριστός Ανέ - Χριστός Ανέστη μάτια μου/ Χριστός Ανέστη μάτια μου κι έλα να φιληθούμε/, έτσ' είναι μάτια μου, έτσ' είναι κι έλα να φιληθούμε/ πάρε και κλη - πάρε και κλήμα τ' αμπελιού/ πάρε και κλήμα τ' αμπελιού κι έλ' να στεφανωθούμε/. Εβγα να με δεις που ήρθα/ τ' άστρι μ' έφερε τη νύχτα. Ομορφη που 'ναι η Λαμπρή απ' όλες τσι σκολάδες/, που βγάζουν την Ανάσταση μ' ολόχρυσες λαμπάδες/. Βιόλα μου και κατιφέ μου/ δε σ' αλησμονώ ποτέ μου... "Από το Μελί Ερυθραίας της Μικράς Ασίας προέρχεται το παραπάνω τραγούδι, που με δεκάδες άλλα "ανοιξιάτικα τραγούδια του θανάτου και της Ανάστασης" περιλαμβάνονται στο διπλό άλμπουμ "Τα Πασχαλιάτικα" της Δόμνας Σαμίου.Ο πρώτος ψηφιακός δίσκος περιλαμβάνει "Τα τελετουργικά",είκοσι εννέα μουσικά κομμάτια που αναφέρονται στις εκδηλώσεις και τα έθιμα της άνοιξης. Ξεκινώντας από την Καθαρή Δευτέρα καταγράφουν τη Σαρακοστή, τις τελετουργίες και τις κοριτσίστικες γιορτές "του Λαζάρου" και των "Βαϊων" μέχρι τα"μαγικά" τραγούδια της Λαμπρής και της Δεύτερης Μέρας του Πάσχα. Στα"Τελετουργικά" δεσπόζει το συγκλονιστικό "Μοιρολόι της Παναγίας" όπως έχει ηχογραφηθεί σε 8 διαφορετικές περιοχές (Κύπρο, Θράκη, Μαρμαράς Μ. Ασίας, Φούρνοι Ικαρίας, Ρεϊζντερέ Ερυθραίας Μ. Ασίας, Πόντος, Μπαϊντίρι Μ. Ασίας και Μυτιλήνη). Ενας "Ανθρωποκεντρικός αφηγηματικός θρήνος" τραγουδιέται από τις γυναίκες γύρω από τον "τάφο" του Χριστού και εκφράζει "τη συμπόνια, την ταύτισή τους με τη μητρική, ανθρώπινη πλευρά της Παναγίας".

Σε διαφορετικό κλίμα και μουσικό ύφος ο δεύτερος δίσκος με τίτλο "Χορευτικά" είναι μια πρόσκληση σε γλέντι και χορό. Περιλαμβάνει είκοσι δύο τραγούδια και σκοπούς, που "δοξάζουν τη ζωή και την άνοιξη" και δημιουργούν την κατάλληλη ατμόσφαιρα για μια μοναδική γιορτή, ένα λαμπρό πασχαλιάτικο πανηγύρι. Και σε αυτή τη δισκογραφική δουλιά της Δόμνας Σαμίου εκτός από τους επαγγελματίες μουσικούς συνεργάτες της τραγουδούν παιδιά, γυναίκες και άντρες, κάτοικοι των περιοχών που καταγράφηκαν τα έθιμα και τα τραγούδια. Ακόμη οι Θανάσης Μωραϊτης, Θεοπούλα Δοϊτσίδη, Λαμπριάνα Αγγούση και Αντώνης Κυρίτσης.

Το υλικό που περιλαμβάνεται στους δύο δίσκους, όπως έχει πει η Δόμνα Σαμίου,είναι αποτέλεσμα πολύχρονης έρευνάς της και καταγραφής από το '60 και μετά. Τα τραγούδια προέρχονται από το δικό της αρχείο (έχει συλλέξει 4.000 τραγούδια), καθώς και από το Λαογραφικό Αρχείο της Ακαδημίας Αθηνών,όπως είναι το τραγούδι του Ζαφείρη, που αναφέρεται σε ένα πολύ παλιό έθιμο, το οποίο συμβολίζει την ανάσταση της φύσης. "Τα Πασχαλιάτικα" είναι παραγωγή του "Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου".

  • "Κυμάτι Θαλάσσης. Από το Πάθος στην Ανάσταση", είναι ο τίτλος μιας ενδιαφέρουσας και τολμηρής μουσικής πρότασης, που καταθέτουν τέσσερα μέλη του κρητικού συγκροτήματος "Χαϊνηδες".Πρόκειται για μια επιλογή από τους πιο γνωστούς και μελωδικούς εκκλησιαστικούς ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας, που διασκεύασαν με λαϊκά μουσικά όργανα οι Δημήτρης Αποστολάκης, Γιώργος Σταυράκης, Αμίν Αλαγκαμπού και Γιώργος Αρχοντάκης,ενώ τα μουσικά μέρη αποδίδουν μερικοί από τους πιο γνωστούς δεξιοτέχνες μουσικούς. Τους ύμνους αποδίδει ο γνωστός Κωνσταντινουπολίτης πρωτοψάλτης του Μητροπολιτικού Ναού Αγ. Μηνά Ηρακλείου, Ιωάννης Δαμαρλάκης.Στο δίσκο συμμετέχει και η γνωστή ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου από τη Θεσσαλονίκη, Μαριώ.
  • Εκκλησιαστικούς βυζαντινούς ύμνους περιλαμβάνει το νέο άλμπουμ του Πέτρου Γαϊτάνου,που κυκλοφορεί με τίτλο "Πεντηκοστάριον" σε πολυτελή συσκευασία μαζί με τα παλιότερα άλμπουμ "Ωρα Ενάτη" (με ύμνους της Μ. Εβδομάδας) και "Θεία Πάθη" (ζωντανή ηχογράφηση από τη Μητρόπολη Αθηνών).

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ