Τετάρτη 17 Μάρτη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ
"Η σύγκρουση είναι μονόδρομος"

Δύο συνδικαλιστές σπουδαστές, μέλη του Πανελλαδικού Συντονιστικού Αγώνα Συλλόγων Σπουδαστών ΤΕΙ, μιλούν στο "Ρ" για το Συντονιστικό, τα προβλήματα των ΤΕΙ και τους αγώνες που έρχονται

Την Πέμπτη 18 Μάρτη, οι σπουδαστές συναντούν τους μαθητές και φοιτητές στους δρόμους του αγώνα. Το κάλεσμα απευθύνει στους σπουδαστικούς συλλόγους της χώρας το Πανελλαδικό Συντονιστικό Αγώνα Συλλόγων Σπουδαστών ΤΕΙ, που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία των σπουδαστών που είδαν την ανυπαρξία της ΕΣΕΕ να στέκεται εμπόδιο στην ανάπτυξη των αγώνων για τα προβλήματα των ΤΕΙ. Η Εύα Πολύζου,πρόεδρος του ΔΣ του Συλλόγου της ΣΕΥΠ και ο Νίκος Φύττας,μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Πολιτικών Δομικών Εργων της ΣΤΕΦ Πειραιά, μέλη και οι δύο του Συντονιστικού, μιλούν σήμερα στο "Ρ" για το πώς δημιουργήθηκε το Συντονιστικό, για τους στόχους πάλης που θέτει, για την πορεία του σπουδαστικού κινήματος, αλλά και για το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο.

- Τι οδήγησε στη συγκρότηση του Συντονιστικού;

Εύα Πολύζου: Κυρίως το γεγονός ότι τα προβλήματα στα ΤΕΙ εντείνονταν και ουσιαστική απάντηση από το σπουδαστικό κίνημα δεν υπήρχε, τουλάχιστον αντίστοιχη με την απάντηση που έδωσε το μαθητικό κίνημα. Το Συντονιστικό δεν είναι μια ομάδα σπουδαστών αυθαίρετη, που ήρθε από το πουθενά, με στόχο να "καπελώσει" τους σπουδαστές. Το συντονιστικό βγήκε από τις γενικές συνελεύσεις των συλλόγων και τις αγωνιστικές αποφάσεις που πήραν. Το Συντονιστικό το αποτελούν οι εκπρόσωποι των συλλόγων που συντονίζουν τη δράση τους όχι αυθαίρετα, αλλά στη βάση των αποφάσεων που ψήφισαν οι σπουδαστές. Δηλαδή, ο σπουδαστής είναι εκείνος που μιλάει - εκφράζει τη δική του θέληση. Η ανάγκη για αγωνιστικό συντονισμό των συλλόγων υπάρχει περισσότερο από ποτέ, γιατί η ΕΣΕΕ που, υποτίθεται, ότι θα έπρεπε να παίζει το ρόλο του συντονιστή των αγωνιστικών κινητοποιήσεων, ουσιαστικά έχει να εκλεγεί από το 1995.

"Θέλουμε ΕΣΕΕ μαχητική, πρωτοπόρα"

- Το Συντονιστικό δηλαδή θέλει να υποκαταστήσει την ΕΣΕΕ;

Εύα Πολύζου: Σε καμία περίπτωση. Εμείς θέλουμε να λειτουργήσει η ΕΣΕΕ και γι' αυτό πιέσαμε να γίνει Πανσπουδαστικό Συνέδριο και να υπάρχει ακριβώς αυτός ο πανελλαδικός συντονισμός, να αποκτήσει η ΕΣΕΕ το χαρακτήρα που πρέπει να έχει μέσα στο σπουδαστικό κίνημα. Ομως κάτι τέτοιο δεν το θέλουν οι άλλες παρατάξεις που όχι μόνο διέλυσαν τα Πανσπουδαστικά Συνέδρια, αλλά σαν να μην τρέχει τίποτα, χρησιμοποιούν τον τίτλο της ΕΣΕΕ, για να προωθηθεί η κυβερνητική πολιτική, τάχα με τη συμφωνία των σπουδαστών. Η ΕΣΕΕ θα έπρεπε να εκφράζει τις αγωνιστικές απόψεις των σπουδαστών ενάντια στην κυβερνητική πολιτική που συνέχεια δημιουργεί χειρότερες καταστάσεις. Να απεγκλωβίσει το σπουδαστικό κίνημα από την αδράνεια στην οποία έχει πέσει.

Νίκος Φύττας: Θέλουμε μια ΕΣΕΕ μαχητική, πρωτοπόρα στους αγώνες και να μπορεί να αντεπεξέλθει στο ρόλο της, ο οποίος καθαρά οδηγεί τους σπουδαστές σε αγώνες ενάντια στους πραγματικούς αντιπάλους, που είναι η κυβερνητική πολιτική, ειδικότερα ο νόμος Αρσένη. Για να πετύχουμε όμως κάτι τέτοιο πρέπει πιο αποτελεσματικά να πιέζουμε και να οργανώνουμε την πάλη μας. Αυτό είναι το Συντονιστικό. Σήμερα, οι συσχετισμοί στο σπουδαστικό κίνημα είναι άσχημοι. Παλεύουμε για να αλλάξουν, αλλά δε θα περιμένουμε αυτή την αλλαγή με σταυρωμένα τα χέρια.

- Βλέπετε αγωνιστικές διαθέσεις ανάμεσα στους σπουδαστές;

Εύα: Οι αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων και η εμπειρία τουλάχιστον από τις σχολές που εμείς εκπροσωπούμε, αυτό ακριβώς δείχνουν. Το πλαίσιο του Συντονιστικού στηρίχτηκε από τη γενική συνέλευση της ΣΕΥΠ και δείχνει την αγωνιστική διάθεση του κόσμου.

Νίκος: Βιώνουμε τις ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή, σε αίθουσες, σε καθηγητές. Υπάρχουν πολλές λίστες αναμονής σε εργαστήρια. Ο κόσμος καταλαβαίνει ότι γι' αυτά τα ζητήματα δε φταίει μόνο ο πρόεδρος του ΤΕΙ. Εκφράζει μια τεράστια αγανάκτηση - αυτό φάνηκε από τις συνελεύσεις - και βλέπει ότι η ρίζα αυτού του κακού βρίσκεται καθαρά στην κυβερνητική πολιτική.

Υποβαθμίζονται οι σπουδές

- Η "μεταρρύθμιση" εισάγεται στα ΤΕΙ και με τα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ), αλλά και τα νέα τμήματα. Πώς τα αντιμετωπίζετε;

Εύα: Την περίοδο των μαθητικών κινητοποιήσεων έντεχνα επιχειρήθηκε να περαστεί το μήνυμα ότι η "μεταρρύθμιση" αφορά μόνο τους μαθητές. Ομως δεν είναι έτσι. Πλήττει την εκπαίδευση συνολικά. Τα ΠΣΕ δεν

είναι τίποτα άλλο, παρά προγράμματα που σε οδηγούν σε μια φτωχή κατάρτιση, σου προσφέρουν γνώσεις αποσπασματικές και όχι την παιδεία, όπως

τη θέλουμε εμείς μέσα από την οποία να βγαίνεις ολοκληρωμένος, με κρίση

και δυνατότητα επιλογής.

Νίκος: Εχουμε εμπειρία από λειτουργία ΠΣΕ στο ΤΕΙ Πειραιά. Λειτουργεί ένα τμήμα Βιομηχανικής Πληροφορικής που υπάγεται στο τμήμα Αυτοματισμού. Σ' αυτό διδάσκουν καθηγητές από το ΤΕΙ, λειτουργούν μέσα στο ΤΕΙ και απασχολούν τα εργαστήρια, την ίδια στιγμή που τα εργαστήρια των "συμβατικών" σπουδών δε γίνονται. Είναι όμως η όλη λογική των ΠΣΕ που επιπλέον έχουν δίδακτρα. Τα ΠΣΕ εντάσσονται στον προϋπολογισμό των ΤΕΙ, την ίδια στιγμή που οι δαπάνες μειώνονται και δεν έχουμε να καλύψουμε τις τρέχουσες ανάγκες. Φυσικά, πρέπει να πούμε ότι δεν έχουμε τίποτα να χωρίσουμε με τους σπουδαστές των ΠΣΕ. Κι αυτοί έχουν πέσει θύματα της όλης κατάστασης.

Εύα: Σε ό,τι αφορά τα νέα τμήματα, οι ειδικότητες είναι της πλάκας. Ας πούμε ότι τελειώνεις το λεγόμενο Τμήμα Μεταποίησης Υφασμάτων ή Επίπλου. Είναι αυτό που λέμε, και βέβαια δείχνει, πού θέλουν να ρίξουν την εκπαίδευση. Τι πτυχίο παίρνεις; Μεταποιητή υφασμάτων;

Νίκος: Είχαν κάνει προτάσεις οι καθηγητές για δημιουργία νέων τμημάτων τον Οκτώβρη, υπήρχε και πρόταση για Land manager - το είπαν στα αγγλικά, μεσίτης το λέω εγώ απλά. Βέβαια, αυτά καταφέραμε και τα σταματήσαμε μέχρι στιγμής. Με μαζικές παραστάσεις στη συνέλευση του ΤΕΙ πείστηκαν οι καθηγητές να μη γίνουν νέα τμήματα στο ΤΕΙ Πειραιά τη στιγμή που δεν μπορούν να καλυφτούν τα υπάρχοντα. Τα νέα τμήματα μπορώ να πω ότι θα είναι και χειρότερα και από τα ΠΣΕ.

Εύα: Τα ΤΕΙ πάνε να γίνουν ΙΕΚ και μάλιστα τα χειρότερα ΙΕΚ...

Στόχοι πάλης

- Σαν αντίβαρο σε αυτού του είδους τη μόρφωση εσείς προτείνετε την ενιαία ανώτατη εκπαίδευση. Τι σημαίνει αυτό;

Εύα: Η πρόταση του Συντονιστικού είναι για ενιαία ανώτατη εκπαίδευση, που θα διαμορφώνει επιστήμονες με κοινωνική συνείδηση και όχι καταρτίσιμους. Σύνδεση των σπουδών μας με την κοινωνία, με ουσιαστικό αντίκρισμα και μια παιδεία, η οποία θα κάνει ανθρώπους ικανούς να κρίνουν τι συμβαίνει γύρω τους και να τους δίνει την ικανότητα επιλογής. Αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει ανεξάρτητα από τις επιλογές γενικότερα στην κοινωνία, την οικονομία. Σήμερα, πολλοί σου λένε ότι δεν υπάρχουν θέσεις στην υγεία. Αυτό όμως γίνεται γιατί ακολουθείται η συγκεκριμένη πολιτική στον τομέα της υγείας. Εμένα αύριο το μέλλον μου είναι δυσοίωνο από τη στιγμή που κλείνουν τα νοσοκομεία, οδηγούνται στην ιδιωτικοποίηση.

- Ποιοι είναι οι στόχοι πάλης που θέτει το Συντονιστικό;

Εύα: Βασικός στόχος πάλης είναι η κατάργηση των νόμων Αρσένη. Είναι κοινό αίτημα των μαθητών, φοιτητών, σπουδαστών, αλλά και καθηγητών που έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους. Υπάρχει και το ζήτημα με τα ΕΠΕΑΕΚ, που ουσιαστικά είναι ο κύριος αιμοδότης αυτών των τμημάτων, που τα χρηματοδοτεί και βάζει ουσιαστικά τον ιδιώτη μέσα στο ΤΕΙ και του λέει τι να κάνει.

Νίκος: Μας ενδιαφέρει και το πτυχίο που θα πάρουμε, τι αντίκρισμα θα έχει στην αγορά, αλλά και στην αγορά που θα βγούμε τι δουλιά θα κάνουμε. Ζητάμε να συνδεθεί το πτυχίο με την αγορά εργασίας και όχι με τον τρόπο που πάνε να το κάνουμε με τα γραφεία διασύνδεσης, που θα έρχεται ο ιδιώτης, θα σου διαμορφώνει κάποια πρότυπα και θα πρέπει να τα ακολουθήσεις. Τα ΕΠΕΑΕΚ συνολικά έχουν στόχο την εισβολή του ιδιώτη μέσα στις σχολές, και στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Γι' αυτό και έχουν δημιουργήσει αυτά τα γραφεία διασύνδεσης που μας βρίσκουν δουλιά για πρακτική και για τη συνέχεια, πράγμα που δε συμβαίνει καθόλου.

Εύα: Και να μην ξεχνάμε το αίτημα για σίτιση και στέγαση σε όλους τους σπουδαστές.

Ερχονται αγώνες

- Από τη μέχρι τώρα δράση του Συντονιστικού τι συμπεράσματα έχετε βγάλει;

Εύα: Σαν πρώτη κατάκτηση μετράμε την πολύ μεγάλη κινητοποίηση που έγινε το Δεκέμβρη μετά από πολύ καιρό αδράνειας του σπουδαστικού κινήματος και αυτό ήταν ο μεγαλύτερος δείκτης αποτελεσματικότητας του Συντονιστικού. Κατάφερε να συσπειρώσει έναν κόσμο γύρω από τα προβλήματα, να συνειδητοποιήσει ένας μεγαλύτερος αριθμός σπουδαστών τι υπάρχει και τι θα αντιμετωπίσει στο μέλλον.

Νίκος: Βασική του δουλιά να δείξει στους σπουδαστές ότι για τα προβλήματα δεν πρέπει απλά να αγανακτούμε, αλλά να κάνουμε και κάτι και μάλιστα άμεσα και μαζικά. Πιστεύω ότι αυτό το έχει καταφέρει σε έναν αρκετά ικανοποιητικό βαθμό. Η άνοδος του κύρους του Συντονιστικού φαίνεται από έναν πόλεμο από τις παρατάξεις της πλειοψηφίας στην "ΕΣΕΕ", που όπου σταθούν και όπου βρεθούν κατηγορούν το Συντονιστικό. Φαίνεται ότι αυτές οι παρατάξεις δε θέλουν με τίποτα να γίνονται αγώνες. Θέλουν τον κόσμο να κάθεται μέσα στη σχολή του, να αγανακτεί για τα προβλήματα, δεν τους ενδιαφέρει καν πώς θα λυθούν τα χρόνια προβλήματα και των ΤΕΙ και των ΑΕΙ. - Ερχονται δηλαδή αγώνες στα ΤΕΙ;

Νίκος: Οι σπουδαστές έχουν καταλάβει ότι η κατάσταση δεν πάει άλλο. Θέλουν να αντιδράσουν και το Συντονιστικό έρχεται να παίξει το ρόλο του, να συντονίσει την αντίδραση αυτή των σπουδαστών, ώστε να βγει ακριβώς σ' αυτή την κατεύθυνση που ευθύνεται για τα προβλήματα, την κυβερνητική πολιτική και πιο γενικά την πολιτική που προωθείται από την ΕΕ μέσω των προγραμμάτων που μας στέλνει.

Εύα: Ο σπουδαστής καταλαβαίνει πού οδηγούν οι αλλαγές, αλλά είναι και πράγματα που δε χρειάζεται καν να του τα πεις, τα βιώνει καθημερινά και δεν τα ανέχεται άλλο. Αλλιώς δε θα συμμετείχε σε κινητοποιήσεις όπως συμμετέχει ούτε θα έπαιρνε τέτοιες αποφάσεις.

Την Πέμπτη στο συλλαλητήριο

- Την Πέμπτη συμμετέχετε στο συλλαλητήριο μαζί με τους μαθητές και φοιτητές. Ποιο θα λέγατε ότι είναι το μήνυμα του πανεκπαιδευτικού συλλαλητηρίου;

Εύα: Οτι η εκπαιδευτική κοινότητα δε θα κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια. Μπροστά σε όλα αυτά τα δυσάρεστα που ετοιμάζουν δεν είμαστε διατεθειμένοι άλλο να ανεχτούμε την εξαπάτηση και να συμβιβαστούμε με την υπάρχουσα κατάσταση. Εμείς λέμε ότι αυτή η πολιτική μπορεί να ανατραπεί μόνο με αγώνες συνολικά. Λέμε όλοι μαζί, γιατί είναι ένας νόμος που μας αφορά όλους, όπως και τα αιτήματα είναι κοινά για όλους. Θα βάλουμε φραγμό σε όλα αυτά που μας ετοιμάζουν.

Νίκος: Λένε ότι μονόδρομος είναι η ΟΝΕ. Εμείς λέμε ότι η σύγκρουση είναι μονόδρομος...

Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ