Αρχισε χτες ο "κοινωνικός διάλογος" για τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος, με έντονη την παρουσία εκπροσώπων μεγαλοεπιχειρηματιών (ΣΕΒ κλπ), ενώ απουσίασαν η ΓΣΕΕ και άλλοι μαζικοί φορείς, καταγγέλλοντας τον ψευτοδιάλογο
Με τη συμμετοχή εκπροσώπων των εργοδοτικών οργανώσεων και της ελεγχόμενης από την κυβέρνηση συνδικαλιστικής ηγεσίας της ΑΔΕΔΥ, που εκπροσώπησε ο πρόεδρός της και στέλεχος του ΠΑΣΟΚ Γ. Κουτσούκος, άρχισε χτες στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους ο λεγόμενος "κοινωνικός διάλογος" για τη μεταρρύθμιση του φορολογικού συστήματος.
Τις εργασίες του "κοινωνικού διαλόγου", κήρυξε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Παπαντωνίου που, διευκρίνισε πως οι "μεταρρυθμίσεις" του φορολογικού συστήματος, θα καλύπτουν την περίοδο 2000 - 2004, ενώ από το πλαίσιο των κυβερνητικών προτάσεων που προανήγγειλε ήταν φανερό πως οι μεγάλοι κερδισμένοι από τη "μεταρρύθμιση" θα είναι οι μεγαλοεπιχειρηματίες. Η μη συμμετοχή της ΓΣΕΕ, του Οικονομικού Επιμελητηρίου (ΟΕ), της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λογιστών (ΠΟΛ), των συνταξιουχικών οργανώσεων, καθώς και άλλων φορέων, ασφαλώς χάλασε την κυβερνητική φιέστα, που με τόση επιμέλεια είχε στηθεί. Χαρακτηριστικό της μικρής προσέλευσης και συμμετοχής, αποτελεί και το στοιχείο, ότι για να γεμίσει η μισοάδεια αίθουσα, επιστρατεύτηκαν δεκάδες υπάλληλοι του υπουργείου Οικονομικών.
Η προεκλογική σκοπιμότητα του εγχειρήματος είναι εμφανής από το γεγονός, ότι το σχετικό πόρισμα θα δοθεί στη δημοσιότητα στις 4 Ιούνη, λίγες ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές.... Στην εισαγωγική του ομιλία ο επί των Οικονομικών υπουργός της κυβέρνησης Σημίτη, επιχείρησε να κρατήσει λεπτές ισορροπίες μεταξύ αρκετών επιπέδων. "Στόχος μας είναι η ενίσχυση των χαμηλών εισοδηματικών και ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων", ανέφερε συγκεκριμένα, ενώ - με το βλέμμα στραμμένο στο εκλογικό "ακροατήριο" των μικρομεσαίων στρωμάτων - δήλωσε προκλητικά πως "αυτή τη στιγμή που μιλάμε δεν ισχύουν τα αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης"! Υποσχέθηκε επίσης ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε αύξηση του αφορολόγητου ποσού, καθώς και σε φορολογικές εκπτώσεις για τις οικογένειες με παιδιά. Αυτές είναι και οι "ελαφρύνσεις" στις οποίες προσανατολίζεται η κυβέρνηση, οι οποίες, όπως δηλώνουν παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, φτάνουν δε φτάνουν για να αγοράσει κάποιος ένα ζευγάρι παπούτσια...
Σε σχετική ερώτηση ο Γ. Παπαντωνίου, ανέφερε ότι "σε μεσοπρόθεσμη βάση οι "φοροελαφρύνσεις" θα έχουν οριακές επιπτώσεις στα έσοδα" γεγονός που σημαίνει ότι οι όποιες παρεμβάσεις γίνουν θα είναι μικρής εμβέλειας. Ο ίδιος εξάλλου φρόντισε να θέσει τα όρια των πλαισίων της φορολογικής "μεταρρύθμισης", υπενθυμίζοντας ότι "οι παραγωγικές τάξεις θα πρέπει να είναι φειδωλές στις προτάσεις τους, γιατί όποιες αλλαγές προταθούν θα πρέπει να κινούνται μέσα στα όρια αντοχής της οικονομίας και να παίρνουν υπόψη τις ανάγκες του προγράμματος σύγκλισης". Και ο νοών νοείτω...
Αντίθετα, στο θέμα της φορολογίας των επιχειρήσεων ο Γ. Παπαντωνίου έδωσε απτές διαβεβαιώσεις στους παρευρισκόμενους φορείς των εργοδοτικών οργανώσεων, ότι αυτή θα μειωθεί "στα πλαίσια της φορολογικής εναρμόνισης των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης". Οταν μάλιστα ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ επισήμανε ότι δεν άκουσε τον υπουργό να αναφέρει πως η μείωση της φορολογίας κερδών των επιχειρήσεων αποτελεί βασικό στοιχείο ανταγωνιστικότητας, ο Γ. Παπαντωνίου παρενέβη δηλώνοντας: "δεν το ανέφερα, γιατί αυτό είναι αυτονόητο..."!
Στο "διάλογο για τη φορολογική μεταρρύθμιση" η κυβέρνηση άφησε απ' έξω το τεράστιο θέμα της φορολόγησης των χρηματοοικονομικών πράξεων (μετοχές, ομόλογα),όπου σε καθημερινή βάση τζιράρονται τεράστια ποσά και ουσιαστικά οι πράξεις αυτές παραμένουν αφορολόγητες. Σε σχετική ερώτηση ο Γ. Παπαντωνίου απάντησε ότι τις άφησε εκτός "διαλόγου", επειδή "τα τελευταία 2-3 χρόνια η κυβέρνηση έχει βάλει πολλούς νέους φόρους στις δραστηριότητες αυτές...".
Στο εν λόγω κείμενο αναφέρονται ως κύριοι στόχοι της προωθούμενης φορολογικής μεταρρύθμισης οι εξής:
Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση έχει ήδη αποφασίσει ότι η μείωση της φορολόγησης των επιχειρήσεων θα είναι "ένα το κρατούμενο" της έκβασης του "κοινωνικού διαλόγου", κάτι που άλλωστε επισήμανε και ο ίδιος ο Γ. Παπαντωνίου, επικαλούμενος τις ανάγκες εναρμόνισης του ελληνικού φορολογικού συστήματος με τα ευρωπαϊκά δεδομένα στο συγκεκριμένο τομέα. Δεδομένου αυτού, καθώς και της πολιτικής περιορισμού των δημοσίων ελλειμμάτων μέσω της αύξησης των εσόδων του προϋπολογισμού, που θα συνεχίσει να εφαρμόζει η κυβέρνηση, οι δηλώσεις περί ενίσχυσης των χαμηλών εισοδημάτων αποτελούν ξεκάθαρα ένα "πυροτέχνημα", που θα αξιοποιήσει στο επόμενο διάστημα η κυβέρνηση, για την εξυπηρέτηση προεκλογικών σκοπιμοτήτων. Το εύρος των φοροελαφρύνσεων για τις ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες θα εξαρτηθεί από τα δημοσιονομικά περιθώρια (ούτως ή άλλως στενά), που θα κρίνει η κυβέρνηση ότι διαθέτει την επόμενη περίοδο. Αυτό προκύπτει άλλωστε και από την ασάφεια που διέπει τη θεματολογία πάνω στην οποία θα εκτυλιχτεί ο "κοινωνικός διάλογος", τουλάχιστον σε ό,τι αφορά στο αφορολόγητο όριο, στη φορολογική κλίμακα και γενικότερα στη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Η 1η ενότητα αφορά στο σύνολο των φορολογούμενων και περιλαμβάνει τα εξής θέματα:
Η 2η ενότητα αφορά στη φορολόγηση των επιχειρήσεων και των επιτηδευματιών και συγκεκριμένα:
Η 3η ενότητα αφορά στις παρεμβάσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών στις ΔΟΥ και την εξυπηρέτηση του πολίτη και περιλαμβάνει τα εξής θέματα:
Τέλος η 4η ενότητα αφορά στην υποτιθέμενη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και την πάταξη της φοροδιαφυγής και περιλαμβάνει τα εξής θέματα: