Τοποθετημένη στη Γλασκόβη, η ιστορία της νέας ταινίας του Κεν Λόουτς ασχολείται, για άλλη μια φορά, με τη ζωή της εργατικής τάξης, των ανέργων, όσων σ' αυτή τη ζωή δεν έχουν τίποτα άλλο εκτός από τον εαυτό τους. Κι αυτόν, αν τον έχουν. Σπαρμένη από τα μπλοκ των εργατικών πολυκατοικιών, συννεφιασμένη από τη βιομηχανική κάπνα, η Γλασκόβη είναι μια από τις πιο υποβαθμισμένες πόλεις της Σκοτίας με τον πληθυσμό της χτυπημένο από τη φτώχεια, την ανεργία κι όλες τις αρρώστιες, που, όταν πλήττουν τους φτωχούς, οι παρενέργειές τους πολλαπλασιάζονται, τα συμπτώματά τους γίνονται πολύ πιο έντονα και κάνουν την απόσταση που χωρίζει τον άνθρωπο από τα σκουπίδια πολύ μικρή. Ο ήρωας της ταινίας, ο Τζο, έχει μια προσωπική ιστορία δεμένη με τη μοίρα της πόλης όπου ζει. Προπονητής μιας ερασιτεχνικής ποδοσφαιρικής ομάδας, αποθεραπευμένος εδώ και λίγους μήνες αλκοολικός, άνεργος, με μια συσσωρευμένη βιαιότητα, καταφέρνει να επιβιώνει από το επίδομα της πρόνοιας κι από λιγοστά μεροκάματα, που πρέπει να παραμείνουν κρυφά, γιατί διαφορετικά το επίδομα θα κοπεί. Οπως ο Τζο προσπαθεί να απεξαρτηθεί από το αλκοόλ, όμοια προσπαθεί να απαλλαγεί από την εξάρτηση της ηρωίνης και ο φίλος του Λάιαμ με τη γυναίκα του Σαμπίν, που ζουν στην ίδια γειτονιά με το μικρό αγόρι τους. Την ίδια στιγμή, μπαίνει στη ζωή του Τζο η Σάρα, μια κοινωνική λειτουργός, υπεύθυνη για τα προγράμματα της απεξάρτησης, η οποία παρακολουθεί για τη δουλιά της τον Λάιαμ και την Σαμπίν. Ως εδώ μοιάζουν όλα σχετικά τακτοποιημένα, όμως, σε κάποιο σημείο, μια σειρά από ανατροπές θα εμφανιστούν, θέτοντας το ερώτημα, πόσο μπορεί κανείς να μείνει αμέτοχος σε ό,τι συμβαίνει δίπλα του, πόσο μπορεί να μείνει η ζωή του ανεπηρέαστη από κοινωνικές σχέσεις, που μοιάζει να μην τον αγγίζουν άμεσα, κι ακόμη πώς μπορεί η πράξη της αλληλεγγύης να φέρνει αποτέλεσμα, όταν το κοινωνικό πλαίσιο που την καθιστά αναγκαία παραμένει ισχυρό και κυρίαρχο. Η κρίση έρχεται, τη στιγμή που αποκαλύπτεται ότι η Σαμπίν έχει ξανακυλήσει στην ηρωίνη. Ο καβγάς της με τον Λάιαμ αποκαλύπτει, επίσης, το ύψος, στο οποίο έχουν φτάσει τα χρέη του ζευγαριού προς τον έμπορο που ελέγχει την περιοχή, τροφοδοτώντας την αγορά της ηρωίνης. Κι αφού ο Λάιαμ δεν έχει τα χρήματα για να ξεχρεώσει, πρέπει να αποδεχτεί την ποινή ενός σπασμένου ποδιού, για τον παραδειγματισμό άλλων κακοπληρωτών. Μοναδικός τρόπος να σωθεί ο Λάιαμ - και να ταπεινωθεί ο Τζο για την εριστική στάση του απέναντι στον έμπορο της περιοχής - είναι ο εκβιασμός του τελευταίου προς τον Τζο. Ο Τζο θα κάνει δυο ταξίδια, μεταφέροντας εμπόρευμα από μια πόλη σε μια άλλη, για να σώσει το πόδι του φίλου του. Ομως, αυτό θα επιφέρει μια ρήξη στη σχέση του με την Σάρα, που από τη θέση της σαν κοινωνικής λειτουργού έχει μια οπτική απέναντι στα πράγματα διαφορετική από την οπτική όσων τα βιώνουν μέσα στην ανάγκη των σχέσεων της καθημερινότητας. Διλήμματα, αντιθέσεις και συγκρούσεις, που συνθέτουν αυτή τη μικρή ιστορία βρίσκουν τη δραματική λύση τους σε ένα σκοτεινό, απαισιόδοξο φινάλε, που δε θα μπορούσε να είναι διαφορετικό, θέλοντας να βρίσκεται σε αναλογία με μια κοινωνική πραγματικότητα, με τους κανόνες που ισχύουν σε ένα σύστημα κοινωνικών σχέσεων εκμετάλλευσης, το οποίο παραμένει έξω από το πεδίο της δημοσιότητας, στο "σκοτάδι" που διέπει τη σφαίρα της παρανομίας. Κι ακόμη, σε αναλογία με τη μοίρα των ανθρώπων, που, χωρίς να είναι εγκληματίες, υποχρεώνονται να ζουν σ' αυτήν την παράνομη σφαίρα και να υφίστανται τους κανόνες της. Σκληρός, ρεαλιστικός, ο κινηματογράφος του Λόουτς, κινηματογράφος μυθοπλασίας, που μοιάζει να αγγίζει την πραγματικότητα με την αμεσότητα του ντοκιμαντέρ, αποφεύγει στην περίπτωση αυτής της ταινίας την κατάθεση της προσωπικής άποψης από την πλευρά του δημιουργού απέναντι στο θέμα του. Εδώ υπερισχύει μια περισσότερο φωτογραφική απεικόνιση, μια προβολή στην επιφάνεια της οθόνης όσων συμβαίνουν στους δρόμους και τις γειτονιές των πόλεων, απαραίτητη, έτσι κι αλλιώς, για όποιον ενδιαφέρεται να τοποθετήσει μπροστά του μια ολοκληρωμένη όψη της ζωής, προτού διατυπώσει τον κριτικό λόγο του.
(ΑΑΒΟΡΑ, ΣΙΝΕΠΟΛΙΣ, ΑΝΔΟΡΑ, ΑΒΑΝΑ, ΑΣΤΟΡ, ΦΙΛΙΠ)
Δυο διαφορετικοί κόσμοι και μια προσωπική, σύγχρονη εκδοχή ενός, ας πούμε, αισθηματικού γουέστερν συναντιόνται σ' αυτήν την ταινία, που σκηνοθετεί ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, κρατώντας ταυτόχρονα και τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η ιστορία αρχίζει σε κάποια εξοχή της Νέας Υόρκης με ένα θλιβερό ατύχημα. Την ώρα που η Γκρέις, ένα δεκαπεντάχρονο κορίτσι, ιππεύει το άλογό της, τον Πίλγκριμ, ένα φορτηγό χάνει τον έλεγχο στον παγωμένο δρόμο και συγκρούεται μαζί τους. Το κορίτσι και το άλογο τραυματίζονται σοβαρά. Κι ύστερα από το ατύχημα δύσκολα μπορούν να προσαρμοστούν ξανά στη ζωή. Ενώ οι ειδικοί συνιστούν την ευθανασία σαν λύση για το άλογο που υποφέρει, η μητέρα της Γκρέις, η Ανι (Κρίστιν Σκοτ Τόμας),επαγγελματικό στέλεχος σε ένα νεοϋορκέζικο περιοδικό μόδας, αποφασίζει να απευθυνθεί σε έναν "γητευτή", έναν θεραπευτή αλόγων. Η Ανι με την απρόθυμη, σιωπηλή κόρη της και τον Πίλγκριμ, θα κάνουν ένα μεγάλο ταξίδι με το αυτοκίνητο από τη Νέα Υόρκη ως την αμερικάνικη Δύση, στη Μοντάνα όπου βρίσκεται το ράντσο του Τομ Μπούκερ(Ρόμπερτ Ρέντφορντ), ο οποίος θα δεχτεί να αναλάβει τη θεραπεία του αλόγου όσο χρόνο απαιτήσει. Σε αυτό το διάστημα θα πλεχτεί ένας συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στον Τομ και στην Ανι, μέσα σε ένα τοπίο όπου κυριαρχούν οι διαφορετικές συνήθειες και παραδόσεις της αμερικανικής υπαίθρου. Λυτρωτικό το ίδιο διάστημα για τον ψυχισμό του κοριτσιού και για το άλογο, αφού σιγά σιγά καταφέρνουν να ξεπεράσουν κι οι δυο το σοκ του ατυχήματός τους, σε μια ταινία όπου κυριαρχούν ανθρώπινες, προσωπικές σχέσεις, χαμηλοί τόνοι και ένα κάποιο μελοδραματικό στοιχείο.
(ΑΓΚΟΡΑ, ΣΙΝΕΠΟΛΙΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, ΑΝΤΑΜΣ, ΑΣΤΡΟΝ, ΣΙΝΕΣΙΤΥ, ΣΙΝΕΡΑΜΑ, ΒΙΛΑΤΖ, ΙΝΤΕΑΛ, ΚΗΦΙΣΙΑ, ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ, ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ, ΟΣΚΑΡ, ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ, ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ, ΦΟΙΒΟΣ, ΧΑΪΛΑΪΦ)
Με λίγο από "Αρμαγεδδώνα" - ή ο "Αρμαγεδδών" με λίγο από "Ολέθρια σύγκρουση" - η ιστορία της ταινίας θέλει έναν μαθητή να ανακαλύπτει με το τηλεσκόπιό του έναν κομήτη, ο οποίος μοιάζει να κατευθύνεται προς τη Γη. Ετσι, κάπως στην τύχη, γίνεται γνωστή η ύπαρξη αυτού του αστεροειδούς και όταν η απειλή της επερχόμενης καταστροφικής σύγκρουσης επιβεβαιώνεται, οι αμερικανικές αρχές σημαίνουν συναγερμό και καταστρώνουν μια σειρά από ύποπτα σχέδια, που έρχονται στο φως με περιπετειώδη τρόπο, χάρη στην επιμονή μιας φιλόδοξης δημοσιογράφου. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ επιστρατεύει έναν τολμηρό στρατιωτικό για μια αποστολή στο κέντρο του κομήτη και τα στούντιο του Σπίλμπεργκ επιστρατεύουν το οπλοστάσιο των ειδικών εφέ, για να δημιουργήσουν την απαραίτητη στο φιλμ αληθοφάνεια. Σκηνοθεσία: Μίμι Λέντερ.
(ΑΤΤΙΚΟΝ, ΤΙΤΑΝΙΑ, ΑΝΕΣΙΣ, ΑΕΛΛΩ, ΚΗΦΙΣΙΑ, ΙΝΤΕΑΛ ΜΑΡΟΥΣΙ, ΒΙΛΑΤΖ, ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ, ΕΤΟΥΑΛ, ΚΟΡΟΝΕΤ, ΝΑΝΑ, ΣΙΝΕΠΟΛΙΣ, ΣΙΝΕΣΙΤΥ, ΖΕΑ)
Υστερα από τον αρχαιοελληνικό Ηρακλή, η Ντίσνεϊ συνεχίζει τις κινηματογραφικές μεταφορές και ενίοτε μεταμορφώσεις μύθων και θρύλων από τις παραδόσεις των λαών του κόσμου. Σ' αυτή την ταινία κινουμένων σχεδίων, μεταφέρεται στην οθόνη ένας θρύλος της αρχαίας Κίνας. Η Μουλάν είναι ένα κορίτσι που αποφασίζει να πάει η ίδια στο στρατό μεταμφιεσμένη σε άντρα, στη θέση του γέρου πατέρα της, όταν οι Ούνοι εισβάλουν στην Κίνα σαν κατακτητές. Πολεμικός ηρωισμός και ερωτικά συναισθήματα συνδυάζονται σ' αυτή την περιπέτεια, που περιπλέκεται ακόμη περισσότερο μέχρι να αποκαλυφθεί η πραγματική ταυτότητα της γενναίας Μουλάν. Σκηνοθεσία: Τζέρι Γκόλντσμιθ.
(ΓΑΛΑΞΙΑΣ)
Αγης ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗΣ