Τρίτη 10 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

"Εχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 11 του Ν. 2525/97 (ΦΕΚ 188Α) και της παραγράφου 4 του άρθρου 3 του Νόμου 1771/1988 "Τροποποίηση και συμπλήρωση του συστήματος εισαγωγής σπουδαστών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και άλλες διατάξεις".

2. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του ΠΔ 197/93 (ΦΕΚ 71Α).

3. Τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 17 του ΠΔ 246/98 (ΦΕΚ 183Α).

4. Τις διατάξεις του άρθρου 29Α του Ν. 1558/1985 και του άρθρου 27 του Ν. 2081/1992 (ΦΕΚ 154Α), όπως αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 1 παρ. 2 του Ν. 2469/1997 (ΦΕΚ 38Α) και το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του κρατικού προϋπολογισμού για το τρέχον και τα επόμενα οικονομικά έτη.

5. Την αριθμ. 14/15-10-98 πράξη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

6. Τα ισχύοντα αναλυτικά προγράμματα των παλαιών τύπων λυκείου, καθώς και το πρόγραμμα σπουδών του ενιαίου λυκείου αποφασίζουμε:

Ορίζουμε την εξεταστέα ύλη των μαθημάτων των Β και Γ τάξεων του Ενιαίου Λυκείου ως εξής:

Β ΤΑΞΗ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ

Από το βιβλίο "Εκφραση - Εκθεση" των Χ. Τσολάκη κ.ά. έκδοση ΟΕΔΒ, 1998:

Ι. Διαβάζω / κατανοώ και γράφω

1. Ο μαθητής απαντά γραπτά σε ερωτήσεις που αφορούν ένα κείμενο.

α) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής το περιεχόμενο ενός κειμένου:

  • να διακρίνει το σχόλιο από το γεγονός σε μία είδηση, σε ένα βιογραφικό σημείωμα κτλ.
  • να διακρίνει τα διάφορα βιογραφικά είδη.
  • να εντοπίζει την οπτική γωνία του πομπού σε μία είδηση, σε ένα άρθρο / σχόλιο πάνω στην επικαιρότητα, στα βιογραφικά είδη, σε μία κριτική κτλ.
  • να διακρίνει τα κύρια σημεία και τη λογική διάρθρωση ενός κειμένου π. χ. τα συστατικά στοιχεία μιας είδησης, μιας παρουσίασης - κριτικής κτλ.
  • να εντοπίζει και να κατανοεί τα επιχειρήματα του πομπού π.χ. σε ένα άρθρο, σε μια κριτική κτλ.
  • να διακρίνει το καίριο και το ουσιώδες από ένα κείμενο
  • να επισημαίνει τη διαδικασία που ακολουθείται για τις σημειώσεις, το διάγραμμα και την περίληψη.

β) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής την οργάνωση ενός κειμένου.

  • να εντοπίζει τα βασικά μέρη (πρόλογο, κύριο μέρος, επίλογο) και τις νοηματικές ενότητες του κειμένου
  • να διακρίνει την οργάνωση συγκεκριμένων ειδών λόγου τα οποία διδάσκεται π.χ. την οργάνωση μιας είδησης, τη δομή ενός βιογραφικού σημειώματος, μιας κριτικής κτλ.
  • να επισημαίνει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οργανώνεται ο λόγος, π.χ., με αιτιολόγηση, με σύγκριση και αντίθεση, με ορισμό, με διαίρεση, με παράδειγμα κτλ.
  • να σχολιάζει τη συνοχή του κειμένου (διαρθρωτικές λέξεις κτλ.)
  • να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους, να δίνει πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες, να διευθετεί τη συνοχή του κειμένου.

γ) επιδιώκεται να διερευνά ο μαθητής τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, στίξη, μορφοσυντακτικά φαινόμενα, γλωσσικές ποικιλίες, λειτουργίες της γλώσσας, ύφος κτλ).

  • να εντοπίζει και να αιτιολογεί την επιλογή του πομπού

- στην ενεργητική ή παθητική φωνή

- στο ρηματικό πρόσωπο / χρόνο / έγκλιση

- στον μακροπερίοδο ή όχι λόγο

- στην παράταξη ή στην υπόταξη

- στα ρηματικά ή ονοματικά σύνολα

- στην αναφορική ή στην ποιητική λειτουργία της γλώσσας

- στα σημεία της στίξης

- σε λόγιες ή λαϊκές λέξεις, σε ειδικό λεξιλόγιο, όρους κτλ.

  • να διευθετεί τη στίξη, να διορθώνει την ορθογραφία του κειμένου
  • να ερμηνεύει λέξεις του κειμένου με συνώνυμα, να βρίσκει αντώνυμα, να σχηματίζει φράσεις με ορισμένες λέξεις του κειμένου κτλ.
  • να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους και να διευθετεί τη συνοχή του
  • να χαρακτηρίζει το ύφος του κειμένου λαμβάνοντας υπόψη την επικοινωνιακή περίσταση (δέκτη, σκοπό, είδος λόγου κτλ.).

2. Ο μαθητής προχωρεί σε διάφορες γραπτές εργασίες με αφόρμηση το συγκεκριμένο κείμενο.

Επιδιώκεται ο μαθητής:

  • να πυκνώνει ένα κείμενο, να κάνει την περίληψη του κειμένου, να δίνει έναν τίτλο στο κείμενο ή πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες του κειμένου
  • να οργανώνει το διάγραμμα του κειμένου
  • να αναπτύσσει μια φράση, μια παράγραφο, ένα επιχείρημα του κειμένου
  • να μετασχηματίζει ένα κείμενο π.χ. από ένα είδος λόγου σε ένα άλλο.

ΙΙ. Γράφω

Ο μαθητής ασκείται στην παραγωγή διαφόρων ειδών γραπτού λόγου όπως διδάσκονται στα βιβλία "Εκφραση - Εκθεση" της Α και Β Λυκείου.

Ασκείται επίσης στη σύνταξη κειμένου με σκέψεις, θέσεις, απόψεις του σε θέμα σχετικό με τα θέματα που περιέχονται στα παραπάνω βιβλία, ενταγμένο κατά προτίμηση σε επικοινωνιακό πλαίσιο.

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Α. Γενικής Παιδείας:

Σοφοκλέους Αντιγόνη (βιβλίο των Δ. Δρακόπουλου κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ 1998)

1. Από το πρωτότυπο οι στίχοι: 1 - 99, 280 - 331, 441 - 581, 635 - 780.2. Από μετάφραση οι στίχοι: 100 - 161, 162 - 279, 332 - 383, 384 - 440, 781 - 800, 801 - 943, 944 - 987, και περιληπτικά οι στίχοι 1048 - 1114 και 1328 - 1353.

Β. Θεωρητικής Κατεύθυνσης

α. Πλάτωνος Πρωταγόρας

Από το πρωτότυπο τα κεφ., ΙΑ έως και ΙΕ και δίδονται περιληπτικά το θέμα, η περίσταση και το τέλος του λόγου του Πρωταγόρα και του όλου διαλόγου.

β. Θουκυδίδη Ιστορία

1. Από το πρωτότυπο:

Βιβλίο Α, κεφ. 1.

Βιβλίο Γ., κεφ. 70 έως 74 και το κεφάλαιο 81. Τα ενδιάμεσα δίδονται περιληπτικά

2. Από μετάφραση:

Βιβλίο Α, κεφ. 20 - 22

Βιβλίο Γ, κεφ. 82 - 83

Ι. Σημείωση: Η γραμματολογική ενημέρωση των μαθητών ελέγχεται με βάση τις εισαγωγές, τα ερμηνευτικά σχόλια και τα στοιχεία για τη γενική θεώρηση των διδασκόμενων έργων.

ΙΙ. Σημείωση: Ως εξεταστέα ύλη στη Γραμματική και στο Συντακτικό καθορίζεται:

Α. Για τα Αρχαία Ελληνικά (μάθημα Γενικής Παιδείας):

1. Η ύλη που περιλαμβάνεται στα βιβλία των Α, Β, Γ τάξεων του Γυμνασίου "Η ελληνική Γλώσσα - Κείμενα Αρχαία, Βυζαντινά και Λόγια".

2. Η ύλη που περιλαμβάνεται στο βιβλίο της Α Ενιαίου Λυκείου "Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας", εκτός των ενοτήτων 15 έως και 21.

Β. Για τα Αρχαία Ελληνικά (μάθημα Θεωρητικής Κατεύθυνσης) όλη η διδακτέα ύλη που περιλαμβάνεται στα ανωτέρω βιβλία του Γυμνασίου και Α Λυκείου.

ΛΑΤΙΝΙΚΑ

Από το βιβλίο "Λατινικά" της Β τάξης Ενιαίου Λυκείου, των Πασχάλη - Σαββαντίδη, έκδοση ΟΕΔΒ 1998:

Από την εισαγωγή οι ενότητες:

1. Λατινική γλώσσα και Λογοτεχνία (Η λατινική γλώσσα. Η γένεση της ρωμαϊκής λογοτεχνίας. Εποχές της ρωμαϊκής λογοτεχνίας. Γενικά χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας) σελ. 9 - 12.

2. Η εξέλιξη της ρωμαϊκής λογοτεχνίας (Κλασική εποχή), σελ. 14 - 15.

Κείμενο: Οι διδακτικές ενότητες: Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, IV, VI, VII, IX, X, XII, XIV, XV, XVII, XVIII, XIX, XX. Δεν περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη τα κείμενα των ενοτήτων V, VIII, XI, XIII και XVI, περιλαμβάνονται όμως η Γραμματική και το Συντακτικό που αντιστοιχούν σ' αυτές.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΗΜΙΚΗΣ

Από το βιβλίο "Στοιχεία Αστρονομίας και Διαστημικής", Γεωργίου Ι. Μπάνου, έκδοση ΟΕΔΒ 1998:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1: Εισαγωγή.

Παράγραφος 1.3: Αστρονομικές παρατηρήσεις και όργανα εκτός από την υποπαράγραφο 1.3.2.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2: Η Γη ως παρατηρητήριο.

Παράγραφος 2.1: Η ουράνια σφαίρα.

Παράγραφος 2.2: Κίνηση της Γης.

Παράγραφος 2.3: Γήινες και αστρικές εκτεταμένες.

Παράγραφος 2.4: Ετήσια κίνηση του Ηλίου - Εκλειπτική

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3: Το ηλιακό σύστημα.

Παράγραφος 3.1: Γενικά.

Παράγραφος 3.2: Το σύστημα Γη - Σελήνη

Παράγραφος 3.3: Οι πλανήτες και οι δορυφόροι τους

Παράγραφος 3.4: Αστεροειδείς

Παράγραφος 3.5: Κομήτες

Παράγραφος 3.6: Μετέωρα και μετεωρίτες

Παράγραφος 3.7: Μεσοπλανητική ύλη.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4: Ο Ηλιος.

Παράγραφος 4.1: Γενικά.

Παράγραφος 4.2: Δομή του ήλιου

Παράγραφος 4.3: Εσωτερικό του ήλιου

Παράγραφος 4.4: Η ατμόσφαιρα του ήλιου

Παράγραφος 4.5: Περιστροφή και μαγνητικό πεδίο του ήλιου

Παράγραφος 4.6: Ηλιακή δραστηριότητα

Παράγραφος 4.7: Ηλιο - Γήινα φαινόμενα.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5: Αστέρες.

Παράγραφος 5.3: Αποστάσεις των αστέρων.

Παράγραφος 5.4: Κινήσεις των αστέρων.

Παράγραφος 5.5: Φυσικά χαρακτηριστικά των αστέρων.

Παράγραφος 5.6: Μεταβλητοί και ιδιότυποι αστέρες

Παράγραφος 5.7: Συστήματα αστέρων

Παράγραφος 5.8: Γένεση, εξέλιξη και θάνατος των αστέρων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6: Ο Γαλαξίας

Παράγραφος 6.1: Σχήμα και διαστάσεις

Παράγραφος 6.2: Περιεχόμενο

Παράγραφος 6.3: Δομή και περιστροφή

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΑΛΓΕΒΡΑ

Από το βιβλίο Αλγεβρα Β τάξης Ενιαίου Λυκείου (των Σ. Ανδρεαδάκη κ. ά., έκδοση ΟΕΔΒ 1998).

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο: Τριγωνομετρία

Παρ. 1.1. Οι τριγωνομετρικές συναρτήσεις.

Παρ. 1.2. Βασικές τριγωνομετρικές εξισώσεις.

Παρ. 1.3. Τριγωνομετρικοί αριθμοί αθροίσματος γωνιών χωρίς την απόδειξη του τύπου του συν (α-β).

Παρ. 1.4. Τριγωνομετρικοί αριθμοί της γωνίας 2α.

Παρ. 1.5. Μετασχηματισμοί τριγωνομετρικών παραστάσεων.

Παρ. 1.7. Επίλυση τριγώνου, χωρίς την απόδειξη του νόμου των συνημιτόνων.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο: Πολυώνυμα - Πολυωνυμικές εξισώσεις

Παρ. 2.1. Πολυώνυμα

Παρ. 2.2. Διαίρεση πολυωνύμων

Παρ. 2.3. Πολυωνυμικές εξισώσεις, χωρίς τον προσδιορισμό ρίζας με προσέγγιση.

Παρ. 2.4. Εξισώσεις που ανάγονται σε πολυωνιμικές.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο: Πρόοδοι

Παρ. 3.1. Ακολουθίες

Παρ. 3.2. Αριθμητική πρόοδος

Παρ. 3.3. Γεωμετρική πρόοδος

Παρ. 3.5. Αθροισμα απείρων όρων γεωμετρικής προόδου.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο: Εκθετική και Λογαριθμική Συνάρτηση

Παρ. 4.1. Εκθετική συνάρτηση, χωρίς τη "συνάρτηση 1;;;;;;;;;;;;;;;;;;; 1"

Παρ. 4.2. Λογάριθμοι.

Παρ. 4.3. Λογαριθμική συνάρτηση, χωρίς την έννοια "Αντίστροφη συνάρτηση".

2 ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ

Από το βιβλίο "Θεωρητική Γεωμετρία" της Β τάξης Ενιαίου Λυκείου των Αλιμπινίση κ. ά., έκδοση ΟΕΔΒ 1998:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο: Μετρικές Σχέσεις

Παρ. 1.1. Γενίκευση του Πυθαγορείου Θεωρήματος

Παρ. 1.2. Θεωρήματα διαμέσων τριγώνου

Παρ. 1.3. Θεωρήματα διχοτόμων τριγώνου, χωρίς τα "συζυγή αρμονικά"

Παρ. 1.4. Τέμνουσες κύκλου

Παρ. 1.5. Τέμνουσα και εφαπτομένη κύκλου, χωρίς τη "Δύναμη σημείου ως προς κύκλο"

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο: Εμβαδά Πολυγώνων

Παρ. 2.1. Πολυγωνικές επιφάνειες

Παρ. 2.2. Η έννοια του εμβαδού

Παρ. 2.3. Εμβαδά βασικών πολυγώνων

Παρ. 2.4. Αλλοι τύποι για το εμβαδό τριγώνου, χωρίς την απόδειξη του τύπου του Ηρωνα

Παρ. 2.5. Σύγκριση εμβαδών

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο: Κανονικά Πολύγωνα

Παρ. 3.1. Εννοια Κανονικού Πολυγώνου

Παρ. 3.2. Ιδιότητες και στοιχεία των κανονικών πολυγώνων, χωρίς τις αποδείξεις των θεωρημάτων

Παρ. 3.3. Εγγραφή κανονικών πολυγώνων σε κύκλο

Παρ. 3.4. Μήκος Κύκλου, χωρίς την απόδειξη

Παρ. 3.5. Μήκος τόξου

Παρ. 3.6. Εμβαδό κυκλικού δίσκου, χωρίς την απόδειξη

Παρ. 3.7. Εμβαδό κυκλικού τομέα και κυκλικού τμήματος

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ

1. Θετικής Κατεύθυνσης

Από το βιβλίο Μαθηματικά Θετικής Κατεύθυνσης Β τάξης Ενιαίου Λυκείου των Αδαμόπουλου Λεων., κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ 1998:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο: Διανύσματα

Παρ. 1.1. Η έννοια του διανύσματος.

Παρ. 1.2. Πρόσθεση και αφαίρεση διανυσμάτων, χωρίς την απόδειξη των ιδιοτήτων της πρόσθεσης διανυσμάτων (σελ. 17).

Παρ. 1.3. Πολλαπλασιασμός αριθμού με διάνυσμα, χωρίς την απόδειξη των ιδιοτήτων Πολλαπλασιασμού αριθμού με διάνυσμα (σελ. 22 - 23)

Παρ. 1.4. Συντεταγμένες στο επίπεδο, χωρίς την απόδειξη της συνθήκης παραλληλίας διανυσμάτων (σελ. 36 - 37)

Παρ. 1.5. Εσωτερικό γινόμενο διανυσμάτων

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο: Η Ευθεία στο επίπεδο

Παρ. 2.1. Εξίσωση Ευθείας

Παρ. 2.2. Γενική μορφή εξίσωσης ευθείας

Παρ. 2.3. Εμβαδόν τριγώνου, χωρίς τις αποδείξεις των τύπων:

α) "της Απόστασης σημείου από ευθεία" και

β) "του υπολογισμού Εμβαδού τριγώνου".

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο: Κωνικές Τομές

Παρ. 3.1. Ο Κύκλος

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο: Θεωρία Αριθμών

Παρ. 4.1. Η μαθηματική επαγωγή

Παρ. 4.2. Ευκλείδεια διαίρεση, χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος 1

Παρ. 4.3. Διαιρετότητα

Παρ. 4.4. Μέγιστος κοινός διαιρέτης - Ελάχιστο κοινό πολλαπλάσιο, χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος 5.

Παρ. 4.5. Πρώτοι αριθμοί, χωρίς την απόδειξη του πορίσματος 4 (σελ. 163) και την απόδειξη του θεωρήματος 9 (Σελ. 166)

Παρ. 4.6. Η γραμμική Διοφανική εξίσωση, χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος 10 (σελ. 172).

2. Τεχνολογικής Κατεύθυνσης

Από το βιβλίο "Μαθηματικά Τεχνολογικής Κατεύθυνσης" της Β τάξης Ενιαίου Λυκείου των Δαλιεράκη Ελισ. κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ 1998:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1ο: Ποσοστά

Παρ. 1.1. Η έννοια του ποσοστού

Παρ. 1.2. Δείκτης εξέλιξης

Παρ. 1.3. Διαδοχικές εξελίξεις

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2ο: Προσεγγιστικοί υπολογισμοί

Παρ. 2.1. Η έννοια της προσέγγισης

Παρ. 2.2. Απόλυτο σφάλμα

Παρ. 2.3. Σχετικό σφάλμα

Παρ. 2.4. Προσέγγιση αθροίσματος και διαφοράς

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο: Διανύσματα

Παρ. 3.1. Διανύσματα - Βασικές έννοιες

Παρ. 3.2. Πρόσθεση - Αφαίρεση διανυσμάτων

Παρ. 3.3. Πολλαπλασιασμός αριθμού με διάνυσμα - Ανάλυση διανύσματος σε συνιστώσες

Παρ. 3.4. Συντεταγμένες στο επίπεδο

Παρ. 3.5. Βαρύκεντρο

Παρ. 3.6. Εσωτερικό γινόμενο διανυσμάτων, χωρίς την απόδειξη της επιμεριστικής ιδιότητας (σελ. 111).

Παρ. 3.7. Διανυσματική εξίσωση ευθείας

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο: Κωνικές τομές

Παρ. 4.1. Κύκλος


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ