Τρίτη 16 Ιούνη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ
Ο αντικειμενικός στόχος του κόμματός μας είναι να σταθεροποιήσει την

Ο αντικειμενικός στόχος του κόμματός μας είναι να σταθεροποιήσει την ενότητα της Εθνικής Δημοκρατικής Συμμαχίας και να κλείσει όλες τις εξόδους διαφυγής, καθώς και να επαγρυπνεί σε κάθε προσπάθεια διαιρέσεων που βασίζονται σε εθνικές ή φυλετικές προκαταλήψεις στους κόλπους της Κίνησης για την Απελευθέρωση του Σουδανικού Λαού από τη μια μεριά και των βορείων πολιτικών δυνάμεων από την άλλη. Θα επιμείνουμε στην κυρίαρχη θέση μας όσον αφορά τον ένοπλο αγώνα και θα συνεχίσουμε να προσφέρουμε ό,τι είναι αναγκαίο για την επικρότηση, προστασία και επιτυχία της λαϊκής εξέγερσης.

Οσον αφορά τη θέση για συμφιλίωση και ειρηνική διευθέτηση της δοκιμασίας τους σουοανικού λαού, εμείς ως Κομμουνιστικό Κόμμα χαιρετίζουμε κάθε πρωτοβουλία που οδηγεί στην ειρηνική και δημοκρατική έξοδο του Σουδάν από την κρίση, αλλά είναι πολύ σημαντικό να διαφοροποιήσουμε τη στάση μας για συμφιλίωση με το φασιστικό καθεστώς, το οποίο σημαίνει συμβιβασμό με την τρομοκρατία, τον ολοκληρωτισμό, το οργανωμένο έγκλημα, τη διαφθορά και επίσης τη συγχώρεση, το πιο σοβαρό έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, το οποίο διαπράχθηκε σ' όλη την ιστορία του Σουδάν. Ειρηνική λύση σημαίνει ειρηνική διάλυση του Εθνικού Ισλαμικού Μετώπου καθεστώτος και εγκαθίδρυση της δημοκρατικής νομιμότητας χωρίς αιματοχυσία, ενώ εμμονή στην αρχή της υπευθυνότητας των δραστών, σημαίνει μια δίκαιη δίκη ενώπιον ενός ανεξάρτητου δικαστηρίου. Γι' αυτό συνεχίζουμε τους όρους αναφοράς μας προς μια ειρηνική πρωτοβουλία, εστιάζοντας στα ακόλουθα:

1. Τον τερματισμό του Εθνικού Ισλαμικού Μετώπου καθεστώτος και του πολιτικού του συστήματος.

2. Την εγκαθίδρυση της δημοκρατίας βασισμένη σε πολιτικό και μερικό πλουραλισμό και σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

3. Υποκίνηση της νόμιμης διαδικασίας ενάντια σ' όλους όσοι είχαν πάρει μέρος στη συνωμοσία και εκτέλεση του στρατιωτικού πραξικοπήματος στις 30 Ιούνη 1989 και όλους εκείνους οι οποίοι είχαν συμβάλει στην εγκαθίδρυση του δικτατορικού καθεστώτος ή είχαν διαπράξει έγκλημα ενάντια στην πατρίδα ή την ανθρωπότητα.

4. Δέσμευση στον Καταστατικό Χάρτη της Εθνικής Δημοκρατικής Συμμαχίας και της Διακήρυξη της Ασμάρα το 1995 και τα κυρίαρχα ζητήματα.

Υπάρχουν δύο αντιμαχόμενες τάσεις για τη σουδανική κρίση, που επιζητούν τη λύση τους: Η τάση των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων που γνωρίζουν τα διδάγματα των προηγούμενων εμπειριών και πρακτικών μετά την ανεξαρτησία και η τάση που δε νοιάζεται να επιστρέψει στις ίδιες πρακτικές που οδήγησαν στις συγκρούσεις μέσα στη χώρα μας. Στην πραγματικότητα, η απλή παραδοχή του σχεδίου της συμφιλίωσης με το Εθνικό Ισλαμικό Μέτωπο σημαίνει την απόλυτη έγκριση της σωτηρίας του σχεδίου του καθεστώτος του Εθνικού Ισλαμικού Μετώπου να κυβερνήσει το Σουδάν και επομένως τη διαιώνιση της ταραχώδους κρίσης στη χώρα μας και την περιφρόνηση όλων των ελπίδων και της φιλοδοξίας του λαού μας όπως αυτά εκφράζονται στη Διακήρυξη της Ασμάρα το 1995.

Εμείς, στο Κομμουνιστικό Κόμμα, πιστεύουμε ότι είναι ουσιαστικό να φράξουμε το δρόμο σ' εκείνες τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις, οι οποίες δε θέλουν να αφήσουν την επιλογή του Ισλαμικού κράτους και δε θέλουν να αποκλείσουν το Εθνικό Ισλαμικό Μέτωπο από την πολιτική λογική. Αυτοί θέλουν να τους χρησιμοποιήσουν στο μέλλον στον επικείμενο αγώνα ενάντια στις δημοκρατικές και προοδευτικές δυνάμεις και στους μελλοντικούς κοινωνικούς και πολιτικούς αγώνες. Είναι προς το συμφέρον της δημοκρατίας και της εθνικής ενότητας και κοινωνικής προόδου, ότι όλες οι εγγυήσεις για την υπεροχή της δημοκρατίας πρέπει να προσφερθούν και η εξάλειψη όλων των εμποδίων, τα οποία ο λαός μας αναγνώρισε στην ιστορική τους εξέλιξη.

Το χτίσιμο ενός δημοκρατικού Σουδάν στα πλαίσια της εθνικής ενότητας και κοινωνικής προόδου, απαιτεί την ύπαρξη εγγυήσεων για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, την υπεροχή της δημοκρατίας, τη νόμιμη διακυβέρνηση. Αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί εάν το Εθνικό Ισλαμικό Μέτωπο παραμένει ατιμώρητο για όλα τα εγκλήματα που διέπραξε μέσα από το καθεστώς του σε πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό, θρησκευτικό και κοινωνικό επίπεδο.

Μια από τις χαρακτηριστικές εξελίξεις στο Κόμμα μας τις τελευταίες δεκαετίες, ήταν η ανάπτυξη της πίστης στη δημοκρατία και τον πλουραλισμό, σαν το καλύτερο μέσο παρακίνησης και κινήτρου προς το λαό μας στο δρόμο προς την πρόοδο και το τέλος της χρόνιας κρίσης της εξουσίας στη χώρα μας που εμφανίστηκε από την εποχή της ανεξαρτησίας. Το Κόμμα μας συνέχισε να απαιτεί την κατάργηση των καταπιεστικών και ανελεύθερων νόμων, για τη συνταγματική θέσπιση της θεμελιακής ελευθερίας και των δημοκρατικών δικαιωμάτων από τότε που οι εργάτες αγωνίζονται για τα δικαιώματά τους να οργανώνονται σε συνδικάτα της επιλογής τους, ήδη από το 1947. Η πίστη μας στη σύγχρονη δημοκρατία είναι απλώς μια εξέλιξη του τι ήταν μέρος της πνευματικής μας κληρονομιάς. Είναι επομένως φυσικό ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα Σουδάν έχει υιοθετήσει μια δημοκρατική στάση φυλετικού, θρησκευτικού και πολιτιστικού πλουραλισμού στη χώρα μας, και απαιτεί ισότητα στην ιθαγένεια και απόλαυση πολιτικών, αστικών, οικονομικών, κοινωνικών και πολιτιστικών δικαιωμάτων. Στο τρίτο Συνέδριο το 1956, το κόμμα μας πρωτοστάτησε στην απαίτηση για την αυτονομία της περιοχής του Νότου και για ίσους μισθούς για ίση εργασία, προς όφελος των εργατών του Νοτίου Σουδάν, στις αρχές της δεκαετίας του '50.

Σήμερα αντιμετωπίζουμε μια παγκόσμια κατάσταση, η οποία χαρακτηρίζεται από την πολιτική της κυριαρχίας νέων άσχημων μορφών ιμπεριαλισμού, εκμετάλλευσης και αρνητικής κληρονομιάς του ψυχρού πολέμου. Αυτή η κατάσταση είναι συνέπεια της ανατροπής του σοβιετικού μοντέλου σοσιαλισμού, το οποίο φυσικά έχει επηρεάσει και το κόμμα μας όπως και άλλα. Είμαστε μικρό Κόμμα, σε μια από τις πιο καθυστερημένες χώρες του κόσμου. Η ικανότητά μας να αποκτούμε πληροφόρηση και να παρακολουθούμε τα περίπλοκα προβλήματα των προηγμένων κοινωνιών είναι πολύ περιορισμένη. Πλην όμως, δε θα θέλαμε να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος ακολουθώντας οποιαδήποτε πρότυπα. Υπό αυτό το πνεύμα, τη θεωρία και πράξη του Μαρξισμού - Λενινισμού δεν μπορεί να τη μεταχειριστούμε σαν κλειστό βιβλίο. Απαξ και εξηγήσαμε ένα φαινόμενο κατά ορισμένο τρόπο, προσκολλόμαστε σ' αυτό δογματικά και πολλά κόμματα, μεταξύ των οποίων και το δικό μας, ακολούθησαν μια απλή εξήγηση (ερμηνεία) του σοσιαλισμού, η οποία βασικά προέκυψε από τις μετά την Οχτωβριανή Επανάσταση του 1917 εμπειρίες, ότι χαρακτηριστικό του σοσιαλισμού είναι η δημόσια κατοχή των μέσων παραγωγής.

Αναμφιβόλως αυτή είναι μια σπουδαία άποψη. Με αυτήν την έννοια (περιεχόμενο) ο Μαρξισμός - Λενινισμός πρέπει να παραμείνει μια δημιουργική συνεχώς αναπτυσσόμενη επιστήμη θεωρίας και πράξης. Αφ' ετέρου, δεν είμαστε πραγματιστές με τη φιλοσοφική αλλά ούτε και με την πρακτική πολιτική σημασία. Απλώς αποφασίζουμε τι είναι καλό σήμερα και τι ήταν κακό (εσφαλμένο) τότε και επιλεκτικά διαλέγουμε από το πλατύ φάσμα (κορμό) των γνώσεων. Βασιζόμενοι σ' αυτά, πιστεύουμε ότι κάθε Κκμμα θα πρέπει πρώτα να διατυπώσει τα δικά του συμπεράσματα. Οσον αφορά εμάς, επί παραδείγματι, πρέπει να φθάσουμε στην άποψη (συμπέρασμα) ότι βασιζόμενοι στα μαθήματα (εμπειρίες) του σουδανικού πολιτικού κινήματος να είμαστε στρατευμένοι κατά τέτοιον ανεξάρτητο και πρωτότυπο τρόπο ώστε να το καταστήσουμε ικανό να αντέχει τις πολιτικές και ιδεολογικές καταιγίδες του σύγχρονου κόσμου.

Συνεπώς, το δικό μας κεντρικό καθήκον είναι να διαμορφώσουμε τη θεωρία της σουδανικής επανάστασης, συνδυάζοντας τη θεωρία για οικοδόμηση επαναστατικού κόμματος που θα πραγματοποιήσει μαζί με άλλες δυνάμεις και κόμματα αυτή την επανάσταση. Η διάπλαση αυτής της θεωρίας πρέπει να εκτιμάται ως μια διαδικασία που αρχίζει με την εξαγωγή συμπερασμάτων από εμπειρίες του παρελθόντος για την αντιμετώπιση νέων ζητημάτων και προβλημάτων. Γι' αυτό το σκοπό είναι απαραίτητο να καταχτήσει τη μαρξιστική διαλεκτική. Η θεωρία της σουδανικής επανάστασης, θα ήταν άνευ αξίας εάν θεμελιωνόταν ως μαρξιστική μόνο στις μαρξιστικές βάσεις, χωρίς να αποτελεί μια σουδανέζικη μορφή του μαρξισμού αποκτώντας την ανεξαρτησία της. Κατά την άποψή μας είναι λάθος να αποδίδουμε την κρίση του Μαρξισμού στην εφαρμογή της θεωρίας και όχι στην ίδια τη θεωρία. Πρέπει να γίνει παραδεκτό ότι τα συμπεράσματα των Μαρξ, Ενγκελς και Λένιν βγήκαν από τις συνθήκες που επικρατούσαν στην εποχή τους και στην πραγματικότητα έχουν μείνει πίσω από τις απαιτήσεις των καιρών μας. Για τους λόγους αυτούς η στρατηγική και οι τακτικές πρέπει να πηγάζουν από τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της πραγματικής κατάστασης (επί τόπου) και δε θα πρέπει να αντιγράφεται από άλλη χώρα, ούτε να συμμορφώνεται με την κατάσταση μιας άλλης χώρας.

Η μαρξιστική διαλεκτική είναι προσγειωμένη και επαναστατική αλλά φυσικά δεν εγγυάται την αποφυγή λαθών. Θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί σωστά για τη μελέτη των σουδανικών, των περιφερειακών και των διεθνών εξελίξεων και είναι δυνατόν να εξαχθούν συμπεράσματα που θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στο κοινό θεωρητικό οικοδόμημα. Ετσι βλέπουμε τη δική μας συνεισφορά στην εξεύρεση ενός τρόπου εξόδου από την κρίση του μαρξισμού. Από μέσα προς τα έξω, από το ειδικό στο γενικό. Η ΚΕ του Κομμουνιστικού Κόμματος διοργανώνει μια γενική εσωτερική συζήτηση για τα ζητήματα, με ιδιαίτερη έμφαση στο πώς θα ανακαινίσουμε το κόμμα μας, αναβαθμίζοντας την ιδεολογική του αντίληψη, το Πρόγραμμα, Κανονισμό, Οργάνωση, ακόμη δε και το όνομά του αν χρειαστεί, με κριτική εκτίμηση των ενεργειών του παρελθόντος και με μια κριτική επανεξέταση της κρίσης του Μαρξισμού και τις αποτυχίες του σοβιετικού προτύπου του σοσιαλισμού.

Φαίνεται ότι μπορεί να είναι χρήσιμη η ανταλλαγή απόψεων και εμπειριών για το πώς μπορεί να ασκήσουμε εποικοδομητική κριτική μεταξύ μας, χωρίς να σημαίνει ότι επεμβαίνουμε στα εσωτερικά του άλλου κόμματος. Για μια φορά ακόμη, εκ μέρους του Κομμουνιστικού Κόμματος Σουδάν, επιθυμώ να ευχαριστήσω το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας και όλους εσάς.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ