Βέβαια τότε, οι τρόποι διαβίωσης της νεολαίας δεν είχαν τα σημερινά γνωρίσματα. Εκείνο που δεν έχει αλλάξει καθόλου, είναι οι νουθεσίες απ' τους εκπροσώπους του κράτους, ότι τα κοινωνικά προβλήματα δε θα τα λύσουν τα παιδιά, καθώς και η εξώθηση της νεολαίας προς το ποδόσφαιρο, ή ακόμα χειρότερα, σήμερα, στα μοναχικά ηλεκτρονικά παιχνίδια κάθε είδους.
Τώρα το σύστημα δουλεύει πιο επιστημονικά. Τη νεολαία τη δηλητηριάζουν αναπαράγοντας τη βία, προσφέροντας απ' τα ΜΜΕ άφθονο αίμα και έγκλημα, ενώ οι κπρόσωποι του κράτους προσφέρουν και πάλι "ευκαιρίες" με ΠΡΟΤΟ, ΛΟΤΤΟ, ξυστό και κουλοχέρηδες...
Ο κίνδυνος των ναρκωτικών, που άρχισε να εμφανίζεται απ' τα πρώτα μεταπελευθερωτικά χρόνια, αποκρούστηκε απ' την ΕΠΟΝ με ειδική καμπάνια, μέσα απ' τις σελίδες της "Νέας Γενιάς", ενώ παράλληλα, έφτιαχνε πολιτιστικές Λέσχες σ' όλες τις πόλεις και τα χωριά, βιβλιοθήκες, αθλητικές ομάδες για να δώσει σωστή διέξοδο στις αναζητήσεις της νεολαίας.
Ιδιαίτερη σημασία έδωσε η ΕΠΟΝ στον αθλητισμό με την ίδρυση στην Αθήνα της Ενωσης Ελλήνων Αθλητών και της Αθλητικής ΕΠΟΝ. Στο Παναθηναϊκό Στάδιο οργανώνονται αγώνες στίβου, ενώ στο γήπεδο του Πανιώνιου στη Νέα Σμύρνη ποδοσφαιρικοί αγώνες.
Το θέατρο τόσο στο βουνό με τους ερασιτεχνικούς θιάσους των ΕΠΟΝιτών, όσο και στις πόλεις, μετά την αποχώρηση των κατακτητών, έπαιξε σπουδαίο ρόλο όχι μόνο στη σωστή ψυχαγωγία των νέων, αλλά και στην πνευματική τους ανάπτυξη. Παίχτηκαν έργα γραμμένα απ' τον Βασ. Ρώτα, τον Γερ. Σταύρου, τον Γιώργο Κοτζιούλα και με τη συμμετοχή του μουσικοσυνθέτη Αλ. Ξένου.
Στον πολιτιστικό τομέα η ΕΠΟΝ έχει να παρουσιάσει πλούσιο και δημιουργικό έργο, γι' αυτό ακριβώς στις γραμμές της βρέθηκαν άνθρωποι του πνεύματος, που αργότερα τίμησαν τα Ελληνικά Γράμματα και τις Τέχνες. Αναφέρουμε ενδεικτικά τον Τάσο Λειβαδίτη, τον Ν. Καρούζο, τον Τ. Πατρίκιο κι άλλους άξιους πεζογράφους και ποιητές, που ο περιορισμένος χώρος δε μας επιτρέπει την παράθεση των ονομάτων τους.
Σήμερα τα παιδιά τα διαπαιδαγωγεί το σύστημα προσφέροντάς τους βία με πολλούς τρόπους. Συγκεκριμένα, το 97% των αστυνομικών έργων, το 74% των έργων δράσης και το 86% των κινουμένων σχεδίων περιέχουν βία. Το μέσο παιδί των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, υπολογίζεται ότι παρακολουθεί τουλάχιστον 15.000 φόνους στην TV κατά τη διάρκεια των σχολικών του χρόνων. Δεν είναι τυχαίο, ότι μετά τον πόλεμο του Κόλπου, η πώληση πολεμικών παιχνιδιών αυξήθηκε κατά 100%.
Η ΕΠΟΝ πριν 52 χρόνια χάραξε το δρόμο. Τον ακολουθεί σήμερα το ζωντανότερο και το πιο προοδευτικό κομμάτι της ελληνικής νεολαίας, η ΚΝΕ, που αντιπαλεύει σε πολύ δύσκολες συνθήκες την πολιτιστική και ηθική κατάπτωση.