Ο Ρομάν Πολάνσκι,με την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του "Μαχαίρι στο νερό",που γύρισε στην Πολωνία το 1962, εντυπωσίασε για την τόλμη της δραματουργικής του αφήγησης, που ρίχνει άπλετο φως στην απύθμενη άβυσσο της ανθρώπινης ψυχολογίας. Η κινηματογραφική του μηχανή λειτουργεί σαν γραφίδα, που σκιαγραφεί το κοινωνικό και ψυχολογικό προφίλ της εποχής που διαπραγματεύεται, επιτυγχάνοντας χωρίς φλυαρία την ψυχολογική ταύτιση του θεατή με το έργο.
Ο χρόνος στην ταινία του Πολάνσκι τεμαχίζεται σε δευτερόλεπτα, αποκτά κοινωνικό προσανατολισμό και μετατρέπεται σε διαρκή αναζητητή της πνευματικής, αιώνιας αλήθειας. Η εξωτερική όψη του κόσμου, μέσα από το φακό του σκηνοθέτη, συνθλίβεται και καταργείται. Στην ουσία προβάλλεται ως παράγωγο κατασκεύασμα της εσωτερικής κατάστασης των χαρακτήρων του. Η πληγωμένη προσωπικότητα και το νοσηρό "εγώ" των τριών προσώπων του κρύβεται κάτω από την πλαστικά εντυπωσιακή εξωτερική πραγματικότητα. Ο Πολάνσκι ξεκινά την οικοδόμηση του κινηματογραφικού του χώρου από την "οροφή", για να φτάσει στο τέλος με αριστοτεχνική μαεστρία στα "θεμέλια" της συλλογιστικής του. Ο θεατής, μέσα απ' αυτή την ανάποδη περιπλάνηση, γίνεται συνεργός, συνδημιουργός της σκηνοθεσίας. Μετέχει, ψηλαφιστά, στην κατανόηση της τελικής στόχευσης του δημιουργού και από παθητικός δέκτης γίνεται ενεργητικός πρωταγωνιστής. Η μαυρόασπρη φωτογραφία του Γιέρζι Λίπμαν - αναγκαστική άποψη του τότε κινηματογράφου - αποκτά καθοδηγητική θέση που κινεί τα νήματα του σεναρίου και προετοιμάζει τις μελλοντικές οχυρωματικές θέσεις των τριών πρωταγωνιστών του. Η ταινία του Πολάνσκι αγγίζει τα όρια ενός αριστουργήματος.
Γεράσιμος ΒΑΚΡΟΣ