Σάββατο 7 Σεπτέμβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ
Η "Χόχτιφ" δε θα βάλει ούτε δραχμή!

Αποκαλύπτεται ότι ο χαρακτηρισμός ως αποικιοκρατικής, της σύμβασης, ωχριά μπροστά στην πραγματικότητα. Ελάχιστοι Ελληνες θα δουλέψουν τελικά στο έργο, αφού οι ελληνικές τεχνικές εταιρίες αρνούνται να υποκύψουν στους εξοντωτικούς όρους των Γερμανών

Μέχρι τώρα ξέραμε ότι με βάση την αποικιοκρατικού τύπου σύμβαση που υπέγραψε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για τα Σπάτα, ο γερμανικός όμιλος "Χόχτιφ" θα συγχρηματοδοτούσε με κάποιο ποσό το έργο. Θα συμμετείχε, δηλαδή, με ίδια κεφάλαια συνολικού ύψους 50 δισ. δρχ., ποσό που αντιπροσωπεύει μόλις το 7,6% στα συνολικά κονδύλια που θα απαιτηθούν για την ολοκλήρωση του αεροδρομίου και που σε σημερινές τιμές ανέρχεται σε 658 δισ. δρχ. Αντί αυτής της εξευτελιστικής συμμετοχής, η "Χόχτιφ" απέκτησε το 45% των μετοχών της εταιρίας που θα έχει για 30 ολόκληρα χρόνια την εκμετάλλευση του αεροδρομίου!

Αν όμως πιστεύει κανείς ότι οι Γερμανοί θα δώσουν, έστω και αυτά τα χρήματα, είναι γελασμένος. Οπως αποκαλύπτει σήμερα ο "Ρ", η "Χόχτιφ" μόνο θα παίρνει, αφού θα καρπώνεται και τη διαφορά του προϋπολογισμού κάθε έργου που θα γίνεται, από την τιμή που η ίδια τα αναθέτει απευθείας στους υπεργολάβους! Για να καταλάβει κανείς αυτό το γεγονός, αρκεί να αναφέρουμε ότι τα χωματουργικά έργα, ο προϋπολογισμός των οποίων υπολογίζεται γύρω στα 60 δισ. δρχ., η "Χόχτιφ", σύμφωνα με πληροφορίες, σκοπεύει να τα αναθέσει στους Ελληνες υπεργολάβους μόνο με 20 δισ. δρχ. Μόνο δηλαδή από τα χωματουργικά έργα η "Χόχτιφ" θα κερδίσει 40 ολόκληρα δισ. δρχ., το 80% της υποτιθέμενης συμμετοχής της στο έργο! Φανταστείτε, λοιπόν, τι υπερκέρδη έχει να αποκομίσει και από τις άλλες εργασίες ανέξοδα, αφού αυτό της το επιτρέπει η αποικιοκρατική σύμβαση.

Με τη στάση μάλιστα αυτή των Γερμανών φέρονται τώρα έντονα δυσαρεστημένοι πολλοί Ελληνες εργολάβοι, ακόμη και αρκετοί από αυτούς που έπαιξαν καθοριστικό ρόλο - με πιέσεις προς τις κυβερνήσεις τόσο του ΠΑΣΟΚ, όσο και της ΝΔ - για να γίνει το έργο. Κι αυτό γιατί η "Χόχτιφ" έχει φροντίσει να απευθύνεται στους εργολάβους ζητώντας τους προσφορές με περιοριστικό πλαφόν, που είναι σημαντικά χαμηλότερο των κατωτάτων ορίων τιμών που ισχύουν αυτή τη στιγμή στην αγορά δημοσίων έργων της χώρας μας. Ολα αυτά ανάγκασαν αρκετές εταιρίες που είχαν προεπιλεγεί για διάφορα έργα στο αεροδρόμιο Σπάτων να αρνηθούν τελικά να συνεργαστούν, έστω και αν δεν έχουν άλλες δουλιές.

Πλήρης αφελληνισμός του έργου

Ακόμη, όμως και αυτοί οι - λίγοι - εργολάβοι που παίρνουν μέρος σήμερα σε διάφορες εργασίες (χωματουργικά, προσωρινά οδικά έργα), έχουν δεθεί χειροπόδαρα με λεόντειες συμβάσεις. Το χειρότερο είναι ότι με βάση την αρχική σύμβαση οι διαφορές μεταξύ υπεργολάβων και "Χόχτιφ" αναγκαστικά πρέπει να επιλύονται σε διεθνή διαιτησία στο Λονδίνο, γεγονός που απαιτεί τεράστια έξοδα για προσφυγές που φτάνουν στο ύψος των 2 δισ. δρχ. και άρα καθίστανται απαγορευτικές. Δε συμφέρει δηλαδή κανείς υπεργολάβος να προσφύγει στη διαιτησία, έστω κι αν είναι σίγουρος ότι θα κερδίσει την ένστασή του!

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, διαγράφεται ο κίνδυνος να δουλέψουν στο έργο ως υπεργολάβοι τεχνικές εταιρίες από διάφορες άλλες χώρες και ελάχιστες ελληνικές. Αλλωστε, μπορεί ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτης να υποστηρίζει ότι το 70% των εργασιών θα γίνει από Ελληνες, τίποτα όμως δεν υποχρεώνει τους Γερμανούς γι' αυτό - ούτε φυσικά η ίδια η σύμβαση, που είναι κομμένη και ραμμένη για να εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους.

Σαπουνόφουσκα, λοιπόν, αποδεικνύεται και αυτό που είπε ο πρωθυπουργός κατά τη χτεσινή φιέστα για 20.000 νέες θέσεις εργασίας...


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ