Σάββατο 10 Αυγούστου 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Παλιές συνταγές σε μοντέρνο περιτύλιγμα

Τράπεζες ανταλλαγής χρόνου! Η είδηση έρχεται από την Ιταλία, σαν νεοτερισμός που ξαφνιάζει. Η σύλληψή του είναι πράγματι πρωτότυπη και έρχεται να απαντήσει σε υπαρκτές ανάγκες των ανθρώπων, με τη διαφορά ότι αυτή είναι μόνο η επιφάνεια.

Ας δούμε όμως πιο αναλυτικά τι είναι το νέο "μοντέρνο" τραπεζικό σύστημα, σύμφωνα με ρεπορτάζ της "Ελευθεροτυπίας" 27.7.96: "Είναι οι Τράπεζες χρόνου, μια έξυπνη ιδέα που λύνει ανέξοδα πολλά προβλήματα σε αυτούς που θα ανοίξουν λογαριασμό. Λογαριασμό όχι χρημάτων φυσικά, αλλά χρόνου.

Το σκεπτικό είναι απλό και βασίζεται στην ανταλλαγή του ελεύθερου χρόνου και των υπηρεσιών, που ο καθένας μπορεί να προσφέρει... Αυτά είναι τα μικρά θαύματα των Τραπεζών χρόνου, όπου χρέη και πιστώσεις υπολογίζονται βάσει των κατατιθεμένων ωρών. Κάθε μέλος που προσφέρει το χρόνο του, έχει και ένα μπλοκ επιταγών: Μια επιταγή κόβεται για κάθε υπηρεσία από άλλο μέλος και στο τέλος του τριμήνου, οι "αναλήψεις" πρέπει να είναι ανάλογες των "καταθέσεων" χρόνου".

Για ποιες κατηγορίες ανθρώπων οργανώνεται και σε ποιους απευθύνεται;

"Υπόσχεται να εξυπηρετήσει ακριβώς όσους... καταθέτες και επενδυτές αντιμετωπίζουν πρόβλημα έλλειψης χρόνου".

Εδώ πράγματι το πράγμα αρχίζει να παίρνει άλλη τροπή. Κάποιο "λάκκο έχει η φάβα". Γιατί το ίδιο το ρεπορτάζ αναφέρει: "Ολοι έχουν κάτι να προσφέρουν στις Τράπεζες χρόνου. Από το ευκολότερο, που είναι η επίβλεψη παιδιών, μέχρι τη συμπλήρωση φορολογικών δηλώσεων, παράδοση μαθημάτων, βοήθεια σε μετακομίσεις, σπιτικά γλυκά ή ό,τι άλλο έχει σχέση με τις μικρές καθημερινές ανάγκες. Σύνθημα είναι η αλληλοβοήθεια, σε μια κοινωνία που προσπαθεί να γίνει κατ' αυτόν τον τρόπο πιο ανθρώπινη, αλλά και η οικονομία σε ένα κόσμο που και οι μικρές καθημερινές ανάγκες γίνονται όλο και πιο ακριβές".

Ωστε λοιπόν, αυτό το "μοντέρνο" σύστημα εξυπηρέτησης λαϊκών κοινωνικών αναγκών οργανώνεται για προσφορά υπηρεσιών ανάμεσα σε ανθρώπους που το βιοτικό τους επίπεδο δεν τους επιτρέπει να τις εξασφαλίζουν στην αγορά, δημιουργώντας ταυτόχρονα σχέσεις αλληλεγγύης και αλληλοβοήθειας. Η εφευρετικότητα των επιτελείων που επεξεργάζονται και προωθούν πολιτική σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της "Λευκής" και "Πράσινης Βίβλου", γίνεται πονηρή μέχρι διαστροφής. Το κόλπο πράγματι είναι έξυπνο και αρκετά καμουφλαρισμένο για να γίνει εύπεπτο, ίσως και αποδεκτό σαν αναγκαίο κακό.

Παρουσιάζεται επίσης προπαγανδιστικά με το περιτύλιγμα των σύγχρονων ιδεών και πρακτικών μορφών εξυπηρέτησης, ώστε να είναι ελκυστικό. Αλλά το κυριότερο να διαμορφώνει λαϊκές συνειδήσεις αποδοχής μιας άγριας πολιτικής αφαίρεσης κρατικών κοινωνικών παροχών και της λογικής του εκσυγχρονισμού του "κοινωνικού κράτους πρόνοιας".

Η βασική λογική είναι η αλληλεγγύη των καταπιεσμένων μεταξύ τους ως μονόδρομος αντιμετώπισης των συνεπειών μιας ολοένα και πιο άγριας και άδικης κοινωνίας, όπως διαμορφώνεται σήμερα. Που τα πάντα γίνονται εμπόρευμα, λειτουργούν ανταποδοτικά και με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Σ' αυτό το βάθρο θέλουν να οικοδομήσουν τις σχέσεις μεταξύ των εργαζομένων, διαφορετικών τμημάτων τους και συνείδηση ανταγωνιστική μεταξύ τους, αφ' ενός για συγκάλυψη των αντιθέσεων ανάμεσα στις αντίπαλες τάξεις, αλλά και μοιράσματος της φτώχειας τους μεταξύ τους σαν ενίσχυση του ενστίκτου αυτοσυντήρησης. Αυτή την κοινωνική αλληλεγγύη προωθεί η "Λευκή" και η "Πράσινη Βίβλος". Το πρώτο πονηρό επιχείρημα είναι ότι μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτές οι ανάγκες χωρίς οικονομικό κόστος.

Ποιος δεν το θέλει αλήθεια, σε περίοδο που η ανεργία, η φτώχεια αυξάνουν με γοργούς ρυθμούς; Είναι όμως απάτη γιατί ο ελεύθερος χρόνος, αναγκαίος για την αναπαραγωγή της εργατικής δύναμης (ανάπαυση, ψυχαγωγία κλπ.) όχι μόνο χάνεται για τους εργαζόμενους, αλλά προσφέρεται σαν αντάλλαγμα για προσφορά άλλων αναγκαίων υπηρεσιών. Το δεύτερο επίσης πονηρό ζήτημα είναι η απαλλαγή από το κράτος της παροχής κοινωνικών υπηρεσιών, όπως βρεφονηπιακοί σταθμοί, περιποίηση υπερηλίκων, ανάγκες επιμόρφωσης κλπ. και η μετακύληση του κόστους τους ανάμεσα στους ίδιους τους εργαζόμενους, παρά το ότι έχουν φορολογηθεί γι' αυτό από το κράτος. Αυτό δεν παρουσιάζεται με τη μορφή της "ανέξοδης" προσφοράς αλληλοβοήθειας. Είναι κάτι ανάλογο με την οργάνωση τραπεζών τροφίμων, όπου οι μεγαλέμποροι προσφέρουν στους αναξιοπαθούντες του πληθυσμού ό,τι άχρηστο και απαξιωμένο εμπόρευμα έχουν, σαν κοινωνική ευεργεσία. Η φιλανθρωπία και ο φαρισαϊσμός των αστών σε σύγχρονη έκδοση του χειρίστου είδους.

Το τρίτο πονηρό επιχείρημα είναι ότι πρέπει να κάνουμε οικονομία, γιατί χρήματα δεν υπάρχουν για τέτοιες ανάγκες και παροχές. Για ποιον όμως; Μα για τους εργαζόμενου που πρέπει να μην "σπαταλούν" για να αντιμετωπιστεί η οικονομική κρίση. Που πρέπει να σταματήσουν να διεκδικούν βελτίωση βιοτικού επιπέδου και να εθιστούν στη λιτότητα, μέχρι που οι αντοχές της οικονομίας να το επιτρέψουν, δηλαδή ποτέ. Αυτό απαιτεί το κεφάλαιο, μόνο που το προωθεί με μέθοδο και τακτική τέτοια ώστε να γίνεται αποδεκτό, έστω και από συνήθεια. Αρκεί να συμβάλλει στην παρεμπόδιση ανάπτυξης αγώνων. Τέλος, "από την ιταλική εμπειρία έχει διαπιστωθεί ότι η διαχείριση των Τραπεζών χρόνου από ένα δημόσιο όργανο, όπως είναι οι δήμοι, παρέχει και μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας και εγγυήσεων στα μέλη. Διαφορετικά, όταν την Τράπεζα χρόνου διαχειρίζονται οργανώσεις, λειτουργεί καλά μόνο σε επίπεδο συνοικίας, από άτομα που λίγο - πολύ γνωρίζονται μεταξύ τους".

Επομενως, στην ΤΑ ανατίθεται ο ρόλος του περάσματος αυτής της πολιτικής στις λαϊκές μάζες, γιατί μέσω αυτού του θεσμού εκτιμιέται ότι πιο εύκολα και πιο ανώδυνα για το σύστημα θα υλοποιούνται τέτοιες κατευθύνσεις. Με παρόμοια επιχειρήματα προωθεί η κυβέρνηση κ. Σημίτη την ίδια πολιτική και στην Ελλάδα. Δεν αποκλείεται να δούμε σύντομα τις ίδιες "μοντέρνες" μεθόδους. Ηδη η ΤΑ χρησιμοποιείται για τομείς όπως βρεφονηπιακοί σταθμοί και έπεται η συνέχεια.

Σίγουρα τα επιτελεία του κατεστημένου επεξεργάζονται και άλλες μοντέρνες εκσυγχρονιστικές μεθόδους, για να εφαρμόζεται ανώδυνα για την εξουσία του όλο και πιο άγρια εκμεταλλευτική πολιτική. Ενα όμως είναι σίγουρο. Οι παροχές κοινωνικών υπηρεσιών από το κράτος προς τους εργαζόμενους, τείνουν να καταργηθούν προς όφελος του κεφαλαίου. Είναι μια μορφή έντασης της εκμετάλλευσης και το λαϊκό κίνημα πρέπει να επαγρυπνεί, να αντιστέκεται και να οργανώνεται για σκληρές συγκρούσεις.

Ανοίγονται μέτωπα πάλης που μπορούν να δημιουργούν προϋποθέσεις συσπείρωσης δυνάμεων με αντιμονοπωλιακή κατεύθυνση στην προοπτική συγκρότησης ενός λαϊκού μετώπου πάλης και ανατροπής της πολιτικής των πολυεθνικών στη χώρα μας.

Στέφανος ΛΟΥΚΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ