Σύμφωνα με τις αντιλήψεις του Γ. Παπανδρέου, μέρος των οποίων εφάρμοσε ο Γ. Σουφλιάς, το "κοινωνικά άδικο" του συστήματος της δωρεάν παιδείας δε συνίσταται στο ότι έχουμε μία κουτσουρεμένη δωρεάν παιδεία, που χρειάζεται αναβάθμιση, αλλά στο ότι αυτή υπάρχει.
Ετσι, με ιδιαίτερη ένταση τα τελευταία χρόνια έχουν βαλθεί να ξεθεμελιώσουν οτιδήποτε θυμίζει δημόσια παιδεία ή δημόσια υγεία ή γενικά κοινωνικές παροχές. Θέλουν, ειδικότερα στην παιδεία, μία ισοπέδωση προς τα κάτω, με την αντικατάσταση των όποιων κοινωνικών παροχών με παροχές ελεημοσύνης. Για το σκοπό αυτό ολοένα και περικόπτουν τα κονδύλια για την παιδεία, ενώ δεν κρύβουν την απόφασή τους να αναθεωρήσουν το άρθρο 16 του Συντάγματος, που καθιερώνει το δημόσιο χαρακτήρα των πανεπιστημίων.
***
Ετσι εξηγείται και το 6,7% του φετινού προϋπολογισμού, που είναι το χαμηλότερο ποσοστό της τελευταίας τριακονταετίας και οδηγεί νομοτελειακά στη χειροτέρευση της παρεχόμενης δωρεάν εκπαίδευσης. Μιας εκπαίδευσης που με τα ψίχουλα τα οποία δίνονται θα περιορίζει τις παροχές σε "βοηθήματα για απόκληρους", επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο το πενιχρό εισόδημα των εργαζομένων, που ήδη πληρώνουν αρκετά για την εκπαίδευση των παιδιών τους, και θα εκχωρεί ακόμα μεγαλύτερα κομμάτια στους ιδιώτες.
***
Η αποτελεσματική αντίσταση στην επίθεση που δέχεται συνολικά η εκπαίδευση, αλλά ειδικότερα η τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν μπορεί να υπάρξει με αποσπασματικές πρωτοβουλίες και μεμονωμένες ενέργειες, όσο και αν αυτές έχουν την αξία τους και τη δυναμική τους.
Οι αγώνες των φοιτητών και των σπουδαστών, που σηματοδότησαν το ξεκίνημα της ακαδημαϊκής χρονιάς, είναι ανάγκη να συνεχιστούν και να συντονιστούν με τους σημερινούς αγώνες των εργαζομένων και των άλλων φορέων των ΑΕΙ και των ΤΕΙ. Η συντονισμένη πάλη όλων των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, που θα συναντιέται με ένα λαϊκό μέτωπο παιδείας, μπορεί να αντιστρέψει τη σημερινή κατάσταση και να επιβάλει λύσεις προς όφελος της δημόσιας δωρεάν παιδείας.
Οι φοιτητές και οι σπουδαστές έχουν την ευκαιρία, στις επερχόμενες φοιτητικές και σπουδαστικές εκλογές, να καταδικάσουν αυτούς που με τη στάση τους "βάζουν πλάτες" στην υλοποίηση των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων. Καταδικάζοντάς τους με την ψήφο τους και δυναμώνοντας εκείνες τις δυνάμεις που αντιπαλεύουν τη σημερινή κατάσταση. Ετσι, μόνο η ενίσχυση των ΠΚΣ θα αποτελέσει την αφετηρία της ανασύνταξης του φοιτητικού κινήματος.
Γιάννης ΦΩΤΟΥΛΑΣ
Οι επιταγές του Μάαστριχτ και του προγράμματος "σύγκλισης" επιβάλλουν ακόμα μεγαλύτερους φόρους από τους εργαζόμενους, αλλά όλο και λιγότερες ή, για την ακρίβεια, πενιχρές δαπάνες για την παιδεία