- Ποια είναι τα αποτελέσματα από τις εκπτώσεις για τον εμπορικό κόσμο; Πώς κινήθηκε η αγορά και ποιοι παράγοντες επηρέασαν το συγκεκριμένο αποτέλεσμα;
Η αγορά ακολούθησε αυτόν το ρυθμό που είχαμε προβλέψει, δηλαδή τον υποτονικό ρυθμό. Και αυτό, γιατί οι προϋποθέσεις ήταν συγκεκριμένες και γνωστές για το ποια θα ήταν τα αποτελέσματα των εκπτώσεων. Οι οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών είναι δεδομένες, με τις μεγάλες οικογενειακές επιβαρύνσεις από τις ΔΕΚΟ, τους ισχνούς οικογενειακούς προϋπολογισμούς και τη μη ικανοποίηση των δίκαιων αιτημάτων των εργαζομένων, των συνταξιούχων. Ολοι αυτοί είναι παράγοντες της μείωσης του τζίρου των καταστημάτων. Η αγορά κινήθηκε σε υποτονικούς ρυθμούς και ο τζίρος σημείωσε πτώση 10%-30% συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Εξάλλου, ένας άλλος παράγοντας της πτώσης του τζίρου είναι ότι τα μεγάλα καταστήματα προαναγγέλλουν και πραγματοποιούν πιο μπροστά εκπτώσεις και έτσι καρπώνονται το μέρος εκείνο των λαϊκών εισοδημάτων που προορίζονται για αγορές στις εκπτώσεις. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι ο νόμος προβλέπει ότι η έναρξη και η λήξη των εκπτώσεων αποφασίζεται από τους κατά τόπους εμπορικούς συλλόγους. Η τακτική αυτή, δε, ακολουθείται από τα καταστήματα αυτά με την ανοχή της πολιτείας και του αρμόδιου υπουργείου.
- Είναι κοινό μυστικό ότι κάθε χρόνο οι εκπτώσεις συνεχίζονται ανεπίσημα από πολλά εμπορικά καταστήματα και μετά την επίσημη λήξη τους. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Δυστυχώς, η μορφή των εκπτώσεων - έτσι όπως έχει επικρατήσει σήμερα - έχει υποστεί αλλοιώσεις και τα μεγάλα, τα "επώνυμα" καταστήματα προσπαθούν να τη διευρύνουν αυτή την αλλοίωση, με αντικειμενικό σκοπό την κατάργηση των εκπτώσεων. Κι αυτό, εφόσον εξασφαλίζουν τη συνεχή προβολή των εμπορευμάτων τους σε όλη τη διάρκεια του έτους με διάφορες προσφορές, παρά και ενάντια σε οποιεσδήποτε νομικές δεσμεύσεις. Εμείς ως συνδικαλιστικά όργανα εμμένουμε στην άποψη ότι οι εκπτώσεις πρέπει να έχουν συγκεκριμένη χρονική διάρκεια και να πραγματοποιούνται σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, Φλεβάρη και Αύγουστο και δυστυχώς έχει επεκταθεί στο Γενάρη και τον Ιούλη. Πάντοτε το συνδικαλιστικό κίνημα ήταν υπέρ των συγκεκριμένων ορίων και εμμένουμε σε αυτά.
- Πώς μπορεί να διασφαλιστεί ο θεσμός των εκπτώσεων; Πώς στέκεται απέναντι σ' αυτόν η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης;
Για να διασφαλιστεί ο θεσμός των εκπτώσεων, βασική προϋπόθεση είναι να ισχύσουν οι νόμοι του κράτους που υπάρχουν και η πολιτεία να έχει τον πρώτο λόγο στην εφαρμογή αυτών των νόμων. Η πολιτεία έχει υποχρέωση στην περιφρούρηση των νόμων και τα συνδικαλιστικά όργανα του εμπορίου θα είναι αρωγοί σε μια τέτοια προσπάθεια. Οι συνεχείς προσφορές των διαφόρων εμπορευμάτων εκφυλίζουν το θεσμό των εκπτώσεων και καιρός είναι να αποκτήσει τη βαρύτητα που του ανήκει. Είναι σκόπιμες οι συνεχείς προσφορές, με κύριο στόχο το μηδενισμό των μικρών επιχειρήσεων. Η έννοια του θεσμού των εκπτώσεων, όπως έχει διαμορφωθεί, δεν είναι προς το συμφέρον της πλειονότητας των εμπόρων. Απαιτείται η διασφάλισή του και η προστασία του θεσμού και του εμπορίου από τις προσφορές που πραγματοποιούν όλο το χρόνο τα μεγάλα καταστήματα.
Μ. Ζ.