Σε... φροντιστήριο του καλού δήμου - επιχειρηματία εξελίχθηκε η χτεσινή ημερίδα που διοργάνωσαν το Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών (ΙΟΚ), η ΚΕΔΚΕ και το ΤΕΕ, με θέμα «Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα». Μάλιστα, τόσο ο υφυπουργός Εσωτερικών Αθ. Νάκος, όσο και οι εκπρόσωποι του υπουργείου Οικονομίας και της ΚΕΔΚΕ υποσχέθηκαν την έκδοση Οδηγιών και τη διενέργεια σεμιναρίων ή και τη σύσταση ειδικών υπηρεσιών, ώστε οι δημοτικοί άρχοντες να τις εμπεδώσουν...
Ολοι οι ομιλητές εκδήλωσαν την προσήλωσή τους στο μοντέλο αυτό εκτέλεσης των έργων, ενώ η κριτική τους περιορίστηκε στο θεσμικό πλαίσιο που διέπει τις ΣΔΙΤ, ζητώντας τη βελτίωσή του σε κάποια σημεία. Για παράδειγμα ο πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ, ο οποίος εξέφρασε, παρ' όλα αυτά, την άποψη ότι το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων κινδυνεύει να απορροφηθεί από τις ΣΔΙΤ και γι' αυτό ζήτησε να έχουν πρόσβαση σ' αυτού του είδους τις συμπράξεις μόνο όσοι ΟΤΑ έχουν καλές επιδόσεις και στα υπόλοιπα έργα! Επίσης ζήτησε να χρηματοδοτούνται από τα κονδύλια για τις ΣΔΙΤ μόνο ανταποδοτικά έργα και όχι δημόσιες υπηρεσίες που δεν έχουν έσοδα, όπως σχολεία, νοσοκομεία κ.λπ.
Τόσο, όμως ο γενικός διευθυντής του ΙΟΚ Γ. Γιάνναρος, όσο και ο γραμματέας ΣΔΙΤ του υπουργείου Οικονομίας Λ. Κορρές, επέμειναν ότι τέτοιου είδους συμπράξεις μπορούν να εφαρμοστούν σχεδόν παντού: Από τους τομείς διαχείρισης των απορριμμάτων και την ύδρευση - αποχέτευση, τους χώρους στάθμευσης και τις αναπλάσεις πλατειών, έως τις θαλάσσιες υποδομές (π.χ. μαρίνες) και τις τουριστικές εκμεταλλεύσεις, τη στέγαση Δημόσιων Υπηρεσιών, την Ενέργεια, την Παιδεία, την Υγεία και την πολιτιστική κληρονομιά...
Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι τα έργα υποδομής που θα προωθηθούν μέσω των ΣΔΙΤ - που σε πολλές περιπτώσεις θα είναι και τα μοναδικά που θα χρηματοδοτούνται και από τα διάφορα «πακέτα» της ΕΕ, καθώς ισχύουν οι κανόνες της στρατηγικής της Λισαβόνας περί ανταγωνιστικότητας - θα είναι αυτά που συμφέρουν το κεφάλαιο από πλευράς κερδοφορίας. Αυτό άλλωστε δείχνουν και τα πρώτα στοιχεία από τα έργα που εγκρίνονται για τους ΟΤΑ μέσω του προγράμματος «Θησέας»: Από τα 87 έργα που εγκρίθηκαν μέχρι τώρα, τα 40 αφορούν αξιοποίηση ακινήτων των ΟΤΑ για τουριστικές χρήσεις (μετατρέπουν δηλαδή τους δήμους σε... ξενοδόχους) και τα 20 για υπόγεια γκαράζ.