Πέμπτη 19 Γενάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 30
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΣΑΜ ΜΕΝΤΕΣ
Σύρριζα

Σε στέρφες καλλιτεχνικά περιόδους, ακόμα και ένα μικρό φως στην άκρη του τούνελ είναι - μπορεί να είναι - ένα ελπιδοφόρο μήνυμα! Και όταν αυτό το ελπιδοφόρο μήνυμα προέρχεται από την αμερικάνικη κινηματογραφική βιομηχανία, που όλοι γνωρίζουμε τις διασυνδέσεις της, τότε το ηθικό μας ανεβαίνει ακόμα περισσότερο. Γιατί, δεν είναι εύκολο πράγμα σε μια Αμερική, όπου θεοί και δαίμονες είναι με τον πόλεμο και εργάζονται γι' αυτόν, να βγαίνει μια αμερικάνικη ταινία και να τον καταγγέλλει. Και όχι να καταγγέλλει απλώς τον πόλεμο, αλλά να προχωράει βαθύτερα και να καταγγέλλει και το εργοστάσιο του πολέμου. Τον επίσημο μηχανισμό, δηλαδή, την κρατική μέθοδο, που μετατρέπει την αμερικάνικη νεολαία σε φαντάρους - εκτελεστές και τη στέλνει, έτοιμη για το χειρότερο, στα διάφορα πετρελαιοπαραγωγά πολεμικά μέτωπα!

«Σύρριζα», ως γνωστόν, σημαίνει «ξύρισμα» της κεφαλής, «γουλί» με άλλα λόγια. «Jarhead», (σύρριζα) στα αμερικάνικα, δε σημαίνει τίποτα! Αυτό το ...τίποτα διάλεξαν για παρατσούκλι τους οι Aμερικάνοι πεζοναύτες. Μόνο που αυτοί το αντέστρεψαν. Γι' αυτούς το τίποτα σημαίνει τα πάντα!

Για να φτάσει, όμως, κάποιος ομαλός άνθρωπος να πιστέψει το τίποτα για το άπαν, πρέπει να φοιτήσει στη σχολή πεζοναυτών της Αμερικής! Εκεί μπαίνεις άνθρωπος και βγαίνεις μηχανή! Στην αρχή σε δοκιμάζουν με χυδαίες βρισιές και χυδαία καψώνια. Μετά σου μαθαίνουν την ιεραρχία. Την τυφλή υποταγή στις εντολές. Στη συνέχεια, σε περνάνε στις σωματικές ασκήσεις και στα όπλα. Οταν περάσεις τα «τεστ», αγριεμένος, πια, έτοιμος να σκοτώσεις, σε στέλνουν στο μέτωπο.

Στο μέτωπο αρχίζουν τα μεταπτυχιακά! Το ανώτερο στάδιο προσαρμογής! Σε κρατάνε κοντά στη φωτιά χωρίς, όμως, να σου επιτρέπουν να πυροβολήσεις. Θέλουν να σε εξαγριώσουν ακόμα περισσότερο. Να σου ανεβάσουν την αδρεναλίνη στο υψηλότερο όριο. Στο όριο που φτάνει το άγριο ζώο! Ακούς γύρω σου το «πανηγύρι» και εσύ στέκεσαι με το όπλο παραπόδα. Μόλις, πια, χάσεις (από το φόβο; από την πλύση εγκεφάλου; από την εκπαίδευση που πήρες;) κάθε ίχνος υπομονής, σε αμολάνε, όπως τα δεμένα σκυλιά! Αρπάζεις το όπλο και γίνεσαι...

Αυτό, ακριβώς, είναι η αμερικάνικη ταινία του Αγγλου, πορτογαλικής καταγωγής, Σαμ Μέντες. Η επίσημη αμερικάνικη κρατική επιστημονική κατασκευή δολοφόνων. Η επίσημη κρατική δημιουργία ανθρώπινων πολεμικών ρομπότ. Ρομπότ που άκριτα θα σηκώσουν το όπλο και άκριτα θα σκοτώσουν. Ρομπότ που δεν πρέπει να σκέφτονται. Που δεν πρέπει να μπαίνει στο μυαλό τους το εύλογο ερώτημα: «Tι θέλω εγώ εδώ πέρα; Ποιον σκοτώνω; Γιατί τον σκοτώνω»;

Η ταινία στηρίζεται στο βιβλίο του πρώην πεζοναύτη Αντονι Σουόφορντ και περιγράφει αληθινά γεγονότα. Ο συγγραφέας είχε λάβει μέρος σαν πεζοναύτης στον πρώτο πόλεμο της Αμερικής με το Ιράκ. Μόλις επέστρεψε στην πατρίδα του, μπήκε στο Πανεπιστήμιο της Αϊόβα, και αποφοίτησε με μάστερ στη θεωρία Καλών Τεχνών! (Γι' αυτό σας λέω, υπάρχει ελπίδα! Ο άνθρωπος, τελικά, δε θα μεταβληθεί σε ζώο).

Ο Σαμ Μέντες, δυστυχώς, δεν κατόρθωσε αυτό το καταπληκτικό θέμα να το κάνει και καταπληκτικό κινηματογράφο. Παρότι η ταινία παρακολουθείται με αμείωτο ενδιαφέρον, δεν μπορεί να ισχυριστεί κανείς, πως έχουμε να κάνουμε με μια μεγάλη ταινία. Ομως, σας βεβαιώνω, χωρίς κανέναν ενδοιασμό, η ταινία είναι αδιαφιλονίκητα η ταινία της βδομάδας. Οχι μόνον γιατί είναι ιδιαίτερα επίκαιρη, αλλά και γιατί είναι απόλυτα αληθινή!

Παίζουν: Τζέικ Τζίλενχαλ, Τζέιμι Φοξ, Πίτερ Σάρσγκαρντ, Κρις Κούπερ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ