Πέμπτη 12 Γενάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΩΝ
ΒΙΜ ΒΕΝΤΕΡΣ
Μην ξαναγυρίσεις

Σαμ Σέπαρντ - Γκάμπριελ Μαν
Σαμ Σέπαρντ - Γκάμπριελ Μαν

Δεν είναι, κατ' ανάγκη, κακό για ένα δημιουργό να επιμένει σε ένα θέμα, σε μια αναζήτηση. Να «παραλλάσσει» την ανησυχία του. Φτάνει, βέβαια, κάθε φορά να προχωράει ένα ακόμα βήμα προς την ολοκλήρωση της σκέψης του!

Φοβάμαι ότι ο Βιμ Βέντερς, στις ταινίες του που «γυρίζει» στην Αμερική, σε αντίθεση με αυτές που γυρίζει στην Ευρώπη, δεν εξελίσσεται και δεν εξελίσσει και τη σκέψη του. (Ποιος θα ξεχάσει την «Αγωνία του Τερματοφύλακα στο Χτύπημα του Πέναλτι» ή «Τα Φτερά του Ερωτα»;). Ο Βιμ Βέντερς της Αμερικής δείχνει να έχει εγκλωβιστεί από το μαγνητισμό του αμερικανικού ονείρου, από το μαγνητισμό της αμερικανικής επαρχίας. Επαναλαμβάνει και επαναλαμβάνεται!

20 χρόνια μετά το «Παρίσι Τέξας», ο Γερμανός σκηνοθέτης, που τον αγκάλιασε η Αμερική και αυτός ανταπέδωσε με ευχαρίστηση, επαναλαμβάνει, κατά κάποιο τρόπο, και με κάθε ευκαιρία, την πρώτη απόπειρα. Και αυτή τη φορά, όπως και τότε, βοήθησε στο σενάριο (παίζει και τον κύριο ρόλο) ο Σαμ Σέπαρντ. Θέμα της νέας τους ταινίας είναι - τι άλλο; - η αμερικανική επαρχία! Οι άνθρωποι! Ο χώρος και ο χρόνος! Και, κυρίως, η αμερικανική οικογένεια. Αυτός ο πόλος - θεσμός της Αμερικής.

Ο Βιμ Βέντερς, όπως θα έκανε ο κάθε ενσωματωμένος, υποκύπτει στο αμερικανικό δόγμα πατρίς, θρησκεία, οικογένεια! Φτιάχνει μια ταινία, ύμνο στις οικογενειακές σχέσεις. Γυρίζει ένα οικογενειακό και κοινωνικό μελό, για να μας πει πολύ φωναχτά: «Ζήτω η οικογένεια»! Ακριτα και χωρίς κοινωνιολογικο-πολιτική δικαιολόγηση. Λες και η οικογένεια είναι μια «θεία» εντολή και όχι μια κοινωνική ιστορική αναγκαιότητα. Η οποία έχει ημερομηνία εμφάνισης και ημερομηνία λήξης!

Τέλος πάντων! Ενας άντρας κυνηγός αφήνει πίσω του ένα παιδί, καρπό μιας εφήμερης σχέσης, και μια προδομένη γυναίκα, που υπέκυψε στη γοητεία του. (Σε κάθε πέρασμά του αυτός ο άντρας αφήνει πίσω του παιδιά και γυναίκες προδομένες)! Αφήνει, ακόμα, τη μάνα του, που ποτέ δεν έπαψε να τον αγαπά και να τον περιμένει. Στο μεταξύ αυτός γυρίζει ταινίες γουέστερν! Είναι, δηλαδή, ο εκφραστής της αγροτικής (επαρχιακής) ζωής στον κινηματογράφο. Γίνεται διάσημος, αλλά δεν είναι ευτυχισμένος! Δεν έκανε ποτέ οικογένεια. Είναι ένα ρεμάλι!

Μια μέρα, λοιπόν, αυτό το ρεμάλι, υπακούοντας στο ένστικτό του, θέλοντας να βρει τον εαυτό του, το πραγματικό νόημα της ζωής, παρατάει το γύρισμα και επιστρέφει στις ρίζες του! Στη μάνα του και, στη συνέχεια, στη γυναίκα που παράτησε και το παιδί τους, που δεν ήξερε ούτε καν την ύπαρξή του. Πιάνεται από πάνω τους σαν το ναυαγό! (Αυτός τους έχει περισσότερο ανάγκη)! Τελικά, βρήκε το νόημα της ζωής! Μια γυναίκα, ένα παιδί! (Και ένα δεύτερο παιδί από μια άλλη γυναίκα, που στο μεταξύ έχει πεθάνει)! Αυτή τη φορά ο καουμπόης δεν πρόκειται να επαναλάβει το λάθος του. Θα μείνει κοντά στους δικούς του. Ωριμος, πια, θα «στήσει» την οικογένεια, που δεν έστησε όταν ήταν ανώριμος!

Αν τη συγκεκριμένη ταινία τη γύριζε ένας μέτριος σκηνοθέτης, θα τον έριχναν στον Καιάδα. Ο Βέντερς, όμως, στολίζει αυτό το οικογενειακό μελό με θαυμάσιες εικόνες. Πολλές φορές μάλιστα οι εικόνες του ξεπερνάνε και αυτόν τον ίδιον. Ξεφεύγουν από το μελό και γίνονται σχόλιο, για μια Αμερική που πολύ λίγα γνωρίζουμε. Για την Αμερική της επαρχίας. Οπου μοιάζει με μια απέραντη Πρέβεζα του Καρυωτάκη!

Παίζουν: Σαμ Σέπαρντ, Τζέσικα Λανγκ, Τιμ Ροθ, Εύα Μαρί Σεντ, Σάρα Πόλεϊ, Γκάμπριελ Μαν.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ