Σάββατο 8 Οχτώβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 31
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αναζητώντας ένα νέο πρόσωπο

Με την πρόθεση να πετάξει από πάνω του το «ρούχο» της αβάσταχτης ελαφρότητας και να φορέσει αυτό της στήριξης του καλού ελληνικού τραγουδιού, έκανε το πρώτο του βήμα, μετά από επτάχρονη σιωπή, το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης.

Ο θεσμός, που για χρόνια ήταν αποκομμένος από το ποιοτικό ελληνικό τραγούδι, καταλήγοντας στη φθορά και την ανυποληψία, φιλοδοξεί τώρα να «προβάλλει και να στηρίξει το ελληνικό τραγούδι, να διευκολύνει νέα ρεύματα και τάσεις να βρουν διέξοδο, σε μια εποχή που το "εύκολο" έχει επικρατήσει». Στήριγμά του σε αυτή την κατεύθυνση είναι δεκάδες καταξιωμένοι καλλιτέχνες, έχοντας διαπιστώσει την ανάγκη ν' αλλάξει η σημερινή κατάσταση στο χώρο του ελληνικού τραγουδιού. Μένει να φανεί ποια τύχη θα έχει το εγχείρημα. Η πρώτη πράξη αναβίωσης του Φεστιβάλ γράφτηκε προχτές, με το διαγωνισμό δώδεκα τραγουδιών νέων (πρωτοεμφανιζόμενοι οι περισσότεροι) δημιουργών και ερμηνευτών, σε μια φαντασμαγορική βραδιά, στο γήπεδο μπάσκετ του ΠΑΟΚ.

Το πρώτο βραβείο έλαβε το λαϊκό τραγούδι «Ξένο Ρούχο» των Δημήτρη Λίβανου (συνθέτης) και Χρήστου Σταυρακούδη (στιχουργός), που ερμήνευσε η Σταυρούλα Αρβανιτοπούλου. Ενα ζεϊμπέκικο γραμμένο από έναν σολίστ του μπουζουκιού - συνεργάτη της Μαριώς - και ερμηνευμένο από μια εκφραστική λαϊκή φωνή. Το δεύτερο βραβείο πήρε το επίσης ζεϊμπέκικο «Κομμάτια για σένα» του Δημήτρη Λασκαρίδη, που ερμήνευσε ο Σώζος Λυμπερόπουλος. Το τρίτο βραβείο δόθηκε στο πολυσυζητημένο για το στίχο του «Χωρίς εσένα» της Ευσταθίας (σύνθεση, στίχος, ερμηνεία). Τα τρία βραβεία συνοδεύτηκαν από χρηματικό έπαθλο 20.000, 10.000 και 5.000 ευρώ, αντίστοιχα.

Η βραδιά ξεκίνησε με το «Μπαξέ Τσιφλίκι» του Τσιτσάνη, από τα Χάλκινα της Γουμένισσας, για ν' ακολουθήσει το διαγωνιστικό μέρος - ανάμεσα στα τραγούδια υπήρχαν τραγουδιστικές «γέφυρες» του Ζακ Στεφάνου - και το αφιέρωμα στα τραγούδια του Φεστιβάλ από το 1959 - 1997, όπου συμμετείχαν οι Δήμητρα Γαλάνη, Γιάννης Βογιατζής, Γιοβάννα, Γιώργης Χριστοδούλου και Ηρώ.

Παρότι υπήρξαν ενδιαφέρουσες στιγμές, κυρίως στην ερμηνεία και τη σύνθεση, τα περισσότερα από τα διαγωνιζόμενα τραγούδια διακρίνονται από εσωστρέφεια και απαισιοδοξία. «Εικόνα σου είμαι κοινωνία και σου μοιάζω» θα πουν πολλοί... Ομως η κοινωνία δεν κινείται μόνο μέσα στους στενάχωρους «τοίχους» ενός «δωματίου». Ο κόσμος έχει πολλές αιτίες για να γεννήσει τραγούδια. Και ασφαλώς ο πήχης των απαιτήσεων του κοινού από ένα Φεστιβάλ που παρουσιάζεται ως αντίποδας του ευτελούς, διαμορφωμένου από τις επιταγές της δισκογραφίας σκηνικού, ανεβαίνει.

Είναι πολύ νωρίς να πούμε ότι το Φεστιβάλ Τραγουδιού άνοιξε μια φωτεινή χαραμάδα στο ομιχλώδες τοπίο του πολύπαθου ελληνικού τραγουδιού. Ούτε ξέρουμε αν τελικά καταφέρει να γίνει πόλος συσπείρωσης της «άλλης όχθης». Θα δείξει... Αν και πολλοί έχουν επιφυλάξεις για το πώς μπορεί να προχωρήσει ένας «ποιοτικός» θεσμός - ακόμα κι αν δεχτούμε την αγνότητα των προθέσεων των διοργανωτών ΕΡΤ και ΔΕΘ - σε συνθήκες πλήρους εμπορευματοποίησης του τραγουδιού και δυναστείας των δισκογραφικών εταιριών. Αλλωστε η ΕΡΤ πρωτοστάτησε στη γνωστής... ποιότητας Γιουροβίζιον και οι εταιρίες βρίσκουν τρόπους να βάλουν το χέρι τους...

Αύριο, στον ίδιο χώρο, πραγματοποιείται η δεύτερη και τελευταία βραδιά του Φεστιβάλ. Θα έχει το χρώμα σημαντικών δημιουργών, με τραγούδια τους γραμμένα ειδικά για το Φεστιβάλ, ενώ θα παρουσιαστεί αφιέρωμα στον Σταύρο Κουγιουμτζή.


Ρ. ΣΟΥΛΗ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ