Τα ευρω-χαράτσια έχουν τις εξής παραλλαγές: Απευθείας πληρωμές από τους ασθενείς, μείωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, επιβάρυνση των ασθενών για υπηρεσίες πέρα από ένα βασικό μοντέλο παροχών |
Η έκθεση που συζητήθηκε στο ΕΚΟΦΙΝ - συντάχτηκε το Μάρτη του 2003 - ανάμεσα στα άλλα προειδοποιεί: Οσο κι αν η οργάνωση των συστημάτων Υγείας παραμένει υπόθεση των κρατών μελών, υπάρχουν συγκεκριμένες πολιτικές της Ευρωπαϊκή Ενωσης (ΕΕ) που υπερισχύουν των εθνικών πολιτικών. Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης αναμένεται να μορφοποιηθούν στο Συμβούλιο Απασχόλησης, Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας που θα γίνει και πάλι στις Βρυξέλλες στις 1-2 Ιούνη 2004.
Ανάμεσα στις προκλήσεις, όπως τις χαρακτηρίζει η έκθεση, είναι: Το κόστος των συστημάτων Υγείας αυξάνεται λόγω των νέων τεχνολογιών και των νέων θεραπειών. Οι απαιτήσεις για περίθαλψη αυξάνονται καθώς αυξάνεται το προσδόκιμο επιβίωσης και λόγω της αύξησης του εισοδήματος. Ετσι μετρούν την Υγεία και την αύξηση του προσδόκιμου επιβίωσης των εργαζομένων, με χρήμα (κόστος), λες και θα 'πρεπε να πεθαίνουν για να μην κοστίζουν στο κεφάλαιο.
Η ουδέτερη παράθεση στοιχείων από την έκθεση σημαίνει επιδοκιμασία στο χαράτσι των ασθενών που επιβάλλεται με διαφορετικούς τρόπους από χώρα σε χώρα: Για να μειώσουν το κόστος κάποια από τα κράτη μέλη, αναφέρει η έκθεση, έχουν καθιερώσει τις απευθείας πληρωμές για τους ασθενείς. Επίσης άλλες χώρες μειώνουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες Υγείας εφαρμόζοντας λίστες παρεχομένων ιατρικών πράξεων. Τέλος, ορισμένες χώρες έχουν εφαρμόσει ένα βασικό μοντέλο παροχής υπηρεσιών και οι ασθενείς επιβαρύνονται για τις επιπλέον υπηρεσίες.
Οι πληρωμές γίνονται άμεσα απ' τους ασθενείς είτε έμμεσα μέσω των ιδιωτικών ασφαλίσεων. Το κόστος, σύμφωνα με την έκθεση, που πληρώνουν για την Υγεία τα νοικοκυριά, είτε απευθείας είτε με συμπληρωματική ιδιωτική ασφάλιση, είναι κατά μέσο όρο 20 - 30% στα κράτη μέλη της ΕΕ.
Την πρωτοκαθεδρία στις ιδιωτικές δαπάνες Υγείας κατέχει η Ελλάδα. Σύμφωνα με μελέτες της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας και του Ινστιτούτου των Βιομηχάνων (ΙΟΒΕ) οι ιδιωτικές δαπάνες Υγείας αποτελούν το 44% του συνόλου των δαπανών Υγείας, όταν ο μέσος όρος των χωρών της ευρωζώνης είναι 26,3%.
Δε λείπει και η ευρω-υποκρισία από την έκθεση: Το γεγονός, σημειώνει, ότι τα συστήματα απαιτούν κάποια οικονομική συμμετοχή από τον ασθενή, δημιουργεί το ρίσκο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού να μην μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές υπηρεσίες Υγείας.
Και έπεται το «ενδιαφέρον»: Σε ορισμένα κράτη μέλη εφαρμόζονται πολιτικές για την εξασφάλιση της πρόσβασης και των φτωχών, αναφέρει η έκθεση.
Τη σύνοδο του ΕΚΟΦΙΝ ακολούθησε η Συνάντηση των υπουργών Υγείας και Οικονομικών του ΟΟΣΑ, στο Παρίσι στις 12 Μάη 2004.
Τα συμπεράσματα της συνάντησης προετοιμάζουν την Προκρούστεια κλίνη για τα συστήματα Υγείας. Ανάμεσα στις διαπιστώσεις είναι ότι οι δαπάνες για την Υγεία, στις χώρες του ΟΟΣΑ, αυξήθηκαν, τα τελευταία 30 χρόνια, από 5% σε 9% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος. Με ίδιο με την Ευρωπαϊκή Ενωση Πνεύμα ο ΟΟΣΑ διαπιστώνει ότι «η γήρανση του πληθυσμού αναμένεται επίσης να συμβάλει αρκετά στη μελλοντική αύξηση των δαπανών Υγείας».
Στη Συνάντηση του Παρισιού έγινε αναφορά σε μέτρα που πήραν κάποιες χώρες, όπως η Γερμανία, για να εξασφαλίσουν τη «βιωσιμότητα» των συστημάτων περίθαλψης.
Τα μέτρα της Γερμανίας στον τομέα της Υγείας περιλαμβάνονται στη διαβόητη «Ατζέντα 2010» του καγκελάριου Γκ. Σρέντερ. Ορισμένα από αυτά τα μέτρα είναι:
Η φιλοσοφία που διαπνέει τις προτάσεις του ΟΟΣΑ είναι η υπαγωγή της Υγείας στους κανόνες του «ανταγωνισμού» και της «αγοράς». Στην απόφαση αναφέρεται: «Οι κυβερνήσεις πρέπει να συνεχίσουν τις προσπάθειες για την εξασφάλιση της οικονομικής στήριξης των συστημάτων Υγείας. Η ιδιωτική ασφάλεια Υγείας μπορεί να παίξει ρόλο στην προσπάθεια αυτή και χρειάζεται ένας καλύτερος σχεδιασμός για να προσδιοριστεί η συμμετοχή της».