«Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει». Αυτό ισχύει για την κυβέρνηση, που διαθέτει και σε επίσημη προεκλογική περίοδο τη μερίδα του λέοντος στην προβολή των δύο μεγάλων κομμάτων. Παράλληλα, από τη μία πλευρά ισχυρίζεται ότι διαθέτει δωρεάν χρόνο στα κόμματα και από την άλλη «ενισχύει», και με το παραπάνω, οικονομικά τους τηλεοπτικούς σταθμούς. Λίγα 24ωρα πριν τη διάλυση της Βουλής και την αποχώρηση του υπουργού Τύπου από τη θέση του, ο Χρήστος Πρωτόπαππας ανακοίνωσε ένα πλούσιο «δώρο» της κυβέρνησης προς τους μεγαλοϊδιοκτήτες. Από τη φετινή χρονιά, ως γνωστόν, το τέλος που δίνουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί για τη χρήση του δημοσίου αγαθού των συχνοτήτων από 2% του ετήσιου τζίρου τους γίνεται 1%.
Ο Ροδόλφος Μορώνης, μέλος του ΕΣΡ, σχετικά με τον «δωρεάν» διαφημιστικό χρόνο που δίνει στα κόμματα η κυβέρνηση, δήλωσε στο «Ρ»: «Οι προβλέψεις για το διαφημιστικό χρόνο είναι αντισυνταγματικές γιατί ουσιαστικά δε δίνεται δωρεάν χρόνος, όπως επιτάσσει ο νόμος. Και αυτό γιατί ο υπουργός Τύπου έσπευσε ν' ανακοινώσει ότι έναντι του δωρεάν διαφημιστικού χρόνου θα μειώσει το τέλος που καταβάλλουν οι τηλεοπτικοί σταθμοί στο δημόσιο για τη χρήση των συχνοτήτων από 2% σε 1%».
Η κυβέρνηση, στο μεταξύ, χτες, για μία ακόμη φορά, έγραψε στα παλαιότερα των υποδημάτων της το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, αφού η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το χρόνο προβολής των κομμάτων δεν περιλαμβάνει τις παρατηρήσεις που έκανε το ΕΣΡ, το οποίο, σύμφωνα με το νόμο, διατυπώνει τη γνώμη του. Αυτό άλλωστε ήταν αναμενόμενο από τη στιγμή που η γνώμη του ΕΣΡ δεν είναι δεσμευτική, αλλά, όπως φαίνεται, τυπική, αφού οι συναρμόδιοι υπουργοί Κ. Σκανδαλίδης και Χρ. Πρωτόπαππας δεν υιοθέτησαν δύο σημαντικά στοιχεία τα οποία έθεσε το ΕΣΡ.
Εκτός της απόφασης των συναρμοδίων υπουργών έμεινε η άποψη του ΕΣΡ η οποία αφορά στον έλεγχο της τήρησης της πολιτικής πολυφωνίας και κατά τη διάρκεια της επίσημης προεκλογικής περιόδου και όχι εκ των υστέρων. Το ΕΣΡ υποστηρίζει ότι η τήρηση της αρχής της αναλογικής ισότητας από τους ραδιοτηλεοπτικούς σταθμούς δεν μπορεί να εξετάζεται στο σύνολο των προγραμμάτων που μεταδόθηκαν κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου γιατί θα υποχρέωνε το ΕΣΡ εκ των υστέρων, και επομένως άνευ αποτελέσματος, ν' ασκήσει τον έλεγχο για τις συνταγματικές τους υποχρεώσεις. Η «γνώμη» αυτή του ΕΣΡ δεν έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση. Επίσης, η κυβέρνηση δεν έλαβε υπόψη και τη «γνώμη» του ΕΣΡ ότι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου δε θα πρέπει να προβάλλονται μόνον τα κόμματα που συμμετέχουν στη Βουλή, αλλά και κόμματα που εκπροσωπούνται στην Ευρωβουλή, καθώς και κόμματα που μετέχουν στις εκλογές με την προϋπόθεση ότι αυτά καλύπτουν με πλήρεις συνδυασμούς τουλάχιστον το ήμισυ της επικράτειας.
Θέμα όμως έχει προκύψει με διάταξη του ΠΔ 351 του υπουργείου Εσωτερικών, για την οποία ας σημειωθεί το ΕΣΡ δεν είχε ενημερωθεί. Η διάταξη αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου στο ΕΣΡ «συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου και εκπρόσωποι των κομμάτων ή συνασπισμού κομμάτων, τα οποία έχουν πλήρεις συνδυασμούς υποψηφίων στα 3/4 των εκλογικών περιφερειών της χώρας». Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρόεδρος του ΕΣΡ, Ιωάννης Λασκαρίδης, επικοινώνησε χτες με τον Κ. Σκανδαλίδη και του έθεσε ζήτημα συνταγματικότητας αυτής της διάταξης. Ο Κ. Σκανδαλίδης, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ισχυρίστηκε ότι η διάταξη αυτή μπήκε «εκ παραδρομής» και ότι θα την «πάρει πίσω».
Ανοιχτό εξάλλου παραμένει το μείζον θέμα της πολιτικής πολυφωνίας και των παραβιάσεων που έγιναν το μήνα Γενάρη, για τον οποίο το ΕΣΡ διαθέτει και στοιχεία. Πάντως, στη συνεδρίαση της ερχόμενης Τρίτης εκπρόσωποι τηλεοπτικών σταθμών θα κληθούν για ενδεχόμενες παραβιάσεις, οι οποίες όμως δεν αφορούν στην ισότιμη παρουσίαση των απόψεων όλων των κομμάτων. Το ερώτημα είναι εάν και το ίδιο το ΕΣΡ, που θέτει ζήτημα ελέγχου κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, θα προχωρήσει στον έλεγχο πριν από τις εκλογές ή θα παραπέμψει το θέμα για τις ...επόμενες εκλογές!