Τετάρτη 28 Γενάρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΜΠΟΡΙΟ
«Πεσμένη» η αγορά λόγω λιτότητας

Η λιτότητα χτύπησε εργαζόμενους και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις

Η δεινή θέση των εργαζομένων από την κυβερνητική πολιτική λιτότητας αποτυπώθηκε και στον τζίρο των εμπορικών επιχειρήσεων την περίοδο των γιορτών, καθώς οι μισές περίπου από αυτές είδαν τις πωλήσεις τους να κινούνται σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με το 2002, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε ανάμεσα στα μέλη της η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ). Η διαφορά από τυχόν αύξηση του δείκτη όγκου λιανικών πωλήσεων αιτιολογείται από την ΕΣΕΕ στη βάση του διαφορετικού δείγματος που χρησιμοποιείται από τη Στατιστική Υπηρεσία.

Η έρευνα ήταν πανελλαδική και σε όλα τα μεγέθη των εμπορικών επιχειρήσεων και σε πολλές μικρές. Οι πωλήσεις για το 48,53% του συνόλου ήταν χαμηλότερες σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2002, ενώ κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα για το 28,92%. Μόνον το 22,55% των επιχειρήσεων δήλωσαν ότι αυξήθηκαν οι πωλήσεις τους.

Η μεγαλύτερη κίνηση στα μαγαζιά εντοπίστηκε τη βδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα (67,65%) οπότε καταβλήθηκε και το δώρο Χριστουγέννων. Ενδεικτικό στοιχείο για την οικονομική ένδεια των καταναλωτών είναι ότι οι αγορές τους έγιναν σε ποσοστό 37,35% με πιστωτικές κάρτες. Τα στελέχη των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα θεωρούν ότι η χρήση πιστωτικών καρτών θα ήταν πιο εκτεταμένη εάν δεν είχαν εξαντληθεί σε πολλές περιπτώσεις τα πιστωτικά όρια των κατόχων τους. Η αγορά με μετρητά καταλαμβάνει ποσοστό 54,70%. Το σημαντικό αυτό μέγεθος δε σχετίζεται όμως αποκλειστικά με τη διαθεσιμότητα χρημάτων από τους καταναλωτές, αλλά, κυρίως, τη χορήγηση πολλών καταναλωτικών δανείων.

Η Συνομοσπονδία ζήτησε από τους εμπόρους να κατατάξουν οι ίδιοι τα προϊόντα τους σε «ακριβά», «φθηνά» και μέσης τιμής. Σύμφωνα με τις απαντήσεις, κινήθηκαν περισσότερο, 60,78%, τα προϊόντα μέσης τιμής. Ακολουθούν τα φθηνά κατά 21,08% και τα ακριβά κατά 18,14%.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, παρουσιάστηκε το φαινόμενο αύξησης των πωλήσεων σε καταστήματα που πωλούν «ακριβά» προϊόντα και μείωση των πωλήσεων σε καταστήματα που πωλούν «φθηνά», συμπεριλαμβανομένων και εμπορικών αλυσίδων ειδών ένδυσης. Κατά την ΕΣΕΕ αυτό οφείλεται στην αναζήτηση από τους καταναλωτές ακόμη φθηνότερων προϊόντων, στην κινέζικη αγορά και στο παραεμπόριο. Σημαντική αύξηση παρουσίασε ο κλάδος των τροφίμων, όπου κυρίως διοχετεύτηκε το υστέρημα των καταναλωτών.


Κορυφή σελίδας
Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ