Πέμπτη 9 Οχτώβρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΡΧΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
«Ανησυχεί» αλλά ακόμα «εξετάζει»

Σε διακοσμητικό θεσμό αναδεικνύεται η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Ενώ καθημερινά στοιχεία Ελλήνων και άλλων υπηκόων της ΕΕ δίνονται στις ΗΠΑ, ενώ ήδη φακελώνονται βιομετρικά δεδομένα και μάλιστα σε ελληνικό έδαφος, ενώ και η ίδια εκφράζει τις «ανησυχίες» της, η Αρχή περιορίζεται τελικά σε ένα «ίδωμεν», καθώς ακόμα «εξετάζει» τα διαθέσιμα στοιχεία...

Στις 31/12/2001 με τροπολογία που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης των ΗΠΑ («Aviation & Transportation Act 2001»), κάθε αεροπορική εταιρία που εκτελεί δρομολόγια προς τις ΗΠΑ υποχρεούται να στέλνει (στις αμερικανικές ομοσπονδιακές αρχές) το αργότερο 15 λεπτά μετά την απογείωση του αεροσκάφους κατάλογο με 39 στοιχεία για κάθε επιβάτη. Τα στοιχεία του πληρώματος πρέπει να έχουν αποσταλεί νωρίτερα και ενώ το αεροσκάφος είναι ακόμη στο χώρο στάθμευσης. Για κάθε επιβάτη αναφέρονται τα στοιχεία ταυτότητας (ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο κτλ.), ο αριθμός τηλεφώνου, διατροφικές συνήθειες (!), οι αριθμοί διαβατηρίου και βίζας, τα αεροδρόμια αναχώρησης και άφιξης και «κάθε άλλη πληροφορία που μπορεί να καθοριστεί ευλόγως απαραίτητη για την ασφάλεια των αερομεταφορών». Οι ομοσπονδιακές αρχές των ΗΠΑ αποθηκεύουν τις πληροφορίες - όπως οι ίδιες παραδέχονται - για 6-7 έτη σε βάσεις δεδομένων.

Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, η «Ολυμπιακή Αεροπορία» λίγες βδομάδες μετά τις επιθέσεις σε Μανχάταν και Πεντάγωνο, στις 31/10/2001, υπέγραψε τη σχετική συμφωνία με το αμερικανικό τελωνείο για την κατάθεση των στοιχείων. Μετά το θόρυβο που ξέσπασε τις τελευταίες μέρες για το ζήτημα, η διοίκηση της εταιρίας διαχέει στον Τύπο ότι δίνει μόνον τα στοιχεία ταυτότητας που αναγράφονται στα διαβατήρια των επιβατών.

Χτες, με ανακοίνωσή της, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα αναγνώρισε μεν ότι η απαίτηση των ΗΠΑ «εγείρει σοβαρά προβλήματα» σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των πολιτών της ΕΕ και ότι την απασχολεί το θέμα ήδη από το 2002, όμως ακόμα το «εξετάζει», χωρίς να έχει καταλήξει σε κάποια απόφαση, έστω και για την τιμή των όπλων.

Η Αρχή ασχολείται - στα λόγια - και με το πιλοτικό πρόγραμμα της ΕΕ που εφαρμόζεται στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», με σκοπό την «καθιέρωση προτύπου βιομετρικής αυθεντικοποίησης επιβατών σε αεροδρόμια». Ειδικό μηχάνημα σαρώνει την ίριδα του ματιού κάθε επιβάτη και το δεδομένο αποθηκεύεται σε βάση δεδομένων. Η σάρωση γίνεται στα σημεία ελέγχου εισιτηρίου («check-in») και επιβίβασης («boarding») και όπως αναφέρει η Αρχή επιδιώκεται η «διασφάλιση της ταυτοπροσωπίας του επιβάτη που ελέγχει το εισιτήριό του με αυτόν που τελικώς επιβιβάζεται στο αεροπλάνο».

Σύμφωνα με τη διοίκηση του «Ελ. Βενιζέλος», το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με την ιταλική αεροπορική εταιρία «Alitalia», αφορά στις πτήσεις προς Μιλάνο και θα διαρκέσει μέχρι τον Απρίλη. Σημειώστε ότι η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ στη Χαλκιδική τον Ιούνη 2002 αποφάσισε - με πρόσχημα τον «εκσυγχρονισμό» των ταξιδιωτικών εγγράφων - τη χρήση της λεγόμενης βιομετρικής τεχνολογίας. Μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στέλνει πλέον και συγκεκριμένες οδηγίες προς τα κράτη-μέλη για το πώς σε ένα τσιπ (επικολλημένο στις βίζες, στις άδειες παραμονής και στα νέα διαβατήρια των υπηκόων ΕΕ) να εμπεριέχονται τα χαρακτηριστικά της ίριδας του ματιού, η ομάδα αίματος, ακόμη και το DNA του κατόχου. Για την εφαρμογή της εν λόγω τεχνολογίας και την ανταλλαγή των δεδομένων, πίεζαν εδώ και χρόνια οι ΗΠΑ.

Η Αρχή δηλώνει «ιδιαίτερα επιφυλακτική» ως προς τη χρήση των βιομετρικών μεθόδων για το πιλοτικό πρόγραμμα, αλλά και για αυτό το θέμα ακόμα εξετάζει τη νομιμότητά του...


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ