Με επίκεντρο την αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών και της στρατιωτικής «κινητικότητας»
2025 The Associated Press. All |
Με χρονικό ορίζοντα έως το 2040, το νέο σχέδιο που βασίζεται στο «διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών», υπόσχεται «να μειώσει τη διάρκεια πολλών δημοφιλών σιδηροδρομικών ταξιδιών σε όλη την Ευρώπη κατά το ήμισυ σε σύγκριση με σήμερα», προβλέποντας τη σύνδεση των κύριων κόμβων της ΕΕ με ταχύτητες 200 χλμ./ώρα και άνω.
Στην πραγματικότητα, δεν πρόκειται για τίποτα παραπάνω από την υλοποίηση των κεντρικών κατευθύνσεων της ΕΕ, με στόχο την πλήρη «απελευθέρωση» του σιδηροδρομικού έργου και τη δημιουργία μιας «ενιαίας αγοράς» σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων με σταδιακή άρση των περιορισμών, σε μια ατέρμονη ευρωενωσιακή προσπάθεια να διασφαλιστεί το καπιταλιστικό κέρδος, εις βάρος της ανθρώπινης ζωής, καθώς και να εξυπηρετηθούν οι στρατιωτικές ανάγκες της ιμπεριαλιστικής συμμαχίας, εν μέσω πολεμικής προετοιμασίας και προπαρασκευής.
Θέτοντας ως στόχους την «ενίσχυση της βιωσιμότητας» και «της ανταγωνιστικότητας», έννοιες παντελώς ασύμβατες με τις πραγματικές λαϊκές ανάγκες, με το σχέδιο αυτό η ΕΕ εργάζεται, μεταξύ άλλων, στην αγορά μεταχειρισμένου τροχαίου υλικού και την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου, σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας, και προβλέπει απομάκρυνση των διασυνοριακών «εμποδίων» (όπως έμπαινε άλλωστε και από την Εκθεση Letta) με δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα έως το 2027, καθώς και συνεργασία των αστικών κυβερνήσεων της ένωσης με επιχειρηματικούς ομίλους και «επενδυτές», που θα οδηγήσει σε μια «Συμφωνία για τους Σιδηροδρόμους Υψηλής Ταχύτητας».
Μάλιστα, χρησιμοποιώντας ως επιχείρημα ακόμη και προβλήματα που καταγράφονται σε σιδηροδρομικά δίκτυα ευρωπαϊκών περιοχών λόγω κακοκαιριών, ανάμεσά τους και του «Ντάνιελ» που έπληξε τη χώρα μας, διακόπτοντας τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα - Θεσσαλονίκη, που βέβαια οι ευθύνες για τη διακοπή αυτή καθώς και για την καθυστέρηση επιδιόρθωσης βλάβης ακουμπούν ακριβώς εκεί, πάνω στην πολιτική του κέρδους που στο βωμό της ο σιδηρόδρομος κατατμίζεται και απελευθερώνεται με ευθύνη της ΕΕ και όλων των αστικών κυβερνήσεων διαχρονικά, αλλά και μη βγάζοντας άχνα για το μπαράζ ατυχημάτων πάνω στις ράγες της «απελευθέρωσης» όπως στο έγκλημα των Τεμπών, με τους ίδιους ακριβώς υπευθύνους, η Κομισιόν εκτιμά πως η ολοκλήρωση του σχεδιαζόμενου δικτύου υψηλής ταχύτητας έως το 2040 θα στοιχίσει περίπου 345 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ ένα δίκτυο που θα λειτουργεί με ακόμα υψηλότερες ταχύτητες θα μπορούσε να κοστίσει έως και 546 δισεκατομμύρια ευρώ έως το 2050.
Η χρηματοδότηση του νέου σιδηροδρομικού δικτύου, που ευαγγελίζονται οι ευρωενωσιακοί, προβλέπεται να βγει στις «πλάτες» του λαού, με νέα δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά και από την προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων, προσφέροντας νέες ευκαιρίες σε μια χούφτα ευρωπαϊκούς μονοπωλιακούς ομίλους που θα «στριμωχτούν» να περάσουν την πόρτα του κέρδους, αναλαμβάνοντας την εργολαβία με αυστηρά deadlines. Επιπλέον, ως προς την «αναβάθμιση των υποδομών στρατιωτικής κινητικότητας», όπως χαρακτηρίζει τους σιδηροδρόμους η πρόταση της Κομισιόν, ρόλο θα παίξει και το Horizon Europe καθώς και το Ταμείο Ανταγωνιστικότητας.
Φυσικά, τα χρονοδιαγράμματα τέλεσης του έργου κάθε άλλο παρά τυχαία είναι, αν λάβει κανείς υπόψιν τις κατευθυντήριες γραμμές του πολεμικού «οδικού χάρτη» της ΕΕ «Defence Readiness Roadmap 2030», που ανακοίνωσε η Κομισιόν μέσα στον Οκτώβρη και περιγράφει σαφείς στόχους και ορόσημα για την αναβάθμιση των στρατιωτικών ικανοτήτων και την επιτάχυνση των «αμυντικών» επενδύσεων σε όλα τα κράτη - μέλη, με τη δημιουργία της πανευρωπαϊκής «στρατιωτικής ζώνης κινητικότητας», με εναρμονισμένους κανόνες και διασυνδεδεμένο δίκτυο χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων διαδρομών, μέχρι το τέλος του 2027, σε αγαστή συνεργασία με το ΝΑΤΟ, να θεωρείται υψίστης σημασίας και προτεραιότητας.
Αποκαλυπτική ως προς αυτό είναι εξάλλου και η ακριβής αποτύπωση του σχεδίου της ΕΕ για το σιδηροδρομικό δίκτυο που σημειώνει πως «η στρατηγική για τη βιώσιμη και έξυπνη κινητικότητα (SSMS)2 έθεσε στόχους να διπλασιάσει την κυκλοφορία των σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας έως το 2030 σε σύγκριση με το 2015 και να την τριπλασιάσει έως το 2050».
Συνεπώς, σε αυτήν ακριβώς την τροχιά, δρομολογείται η δημιουργία του εν λόγω σιδηροδρομικού δικτύου με τη σχετική ανακοίνωση της Κομισιόν να αναφέρει ρητά πως έτσι θα ενισχυθεί «η ασφάλεια της Ευρώπης, διευκολύνοντας την ταχεία μετακίνηση στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού παράλληλα με τα πολιτικά φορτία».
Με άλλα λόγια, δηλαδή, επικίνδυνο υλικό που προορίζεται για στρατιωτική χρήση από ΝΑΤΟ και ΕΕ, θα φορτώνεται χωρίς να τρέχει... κάστανο στο σιδηροδρομικό δίκτυο, περνώντας μέσα από αστικές πυκνοκατοικημένες περιοχές και μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, με τον κίνδυνο της πιθανότητας ατυχήματος από την εγκληματική μεταφορά πυρομαχικών και εύφλεκτων υλών να κρέμεται πάνω από τα κεφάλια τόσο των εργαζόμενων στον σιδηρόδρομο, όσο και των επιβατών αλλά και των κατοίκων στις περιοχές αυτές.
Είναι φανερό, λοιπόν, πως ένα ακόμα έγκλημα με ευρωενωσιακή σφραγίδα, εις βάρος των λαών, των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους και συνολικά, της νεολαίας, είναι προ των «πυλών», αφού εκεί οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια, όπως άλλωστε αποδεικνύει καθημερινά η ίδια η πραγματικότητα, η πολιτική του κέρδους που «τρέχει με σπασμένα φρένα» και σαρώνει τα πάντα στο πέρασμα της, θυσιάζοντας τις ανάγκες του λαού για ασφαλείς μετακινήσεις στον βωμό της καπιταλιστικής κερδοφορίας και της «στρατηγικής κινητικότητας» που εναρμονίζεται στα πολεμοκάπηλα σχέδια των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ - ΕΕ.
Μπροστά σε αυτές τις εξελίξεις, είναι αναγκαίο να ηχήσει ακόμα πιο δυνατά το σύνθημα «ή τα κέρδη τους ή οι ζωές μας», δυναμώνοντας την πάλη ενάντια στο σάπιο καπιταλιστικό σύστημα που «εκτροχιάζει» κάθε σύγχρονη λαϊκή ανάγκη από τον δρόμο της ευημερίας για τους πολλούς, για να πλουτίζουν μια χούφτα παράσιτα.