Ενώ αντιπρόσωποι ΕΕ - ΗΠΑ είχαν «παραγωγική» συνάντηση στο Παρίσι
2025 The Associated Press. All |
Από την πρόσφατη επίσκεψη του Ντ. Τραμπ σε εργοστάσιο της US Steel |
Οπως ισχυρίστηκε σε δηλώσεις του - φωτογραφίζοντας εμμέσως πλην σαφώς την Κίνα αλλά και άλλες χώρες που έχουν αυξημένο εμπορικό πλεόνασμα έναντι των ΗΠΑ - «οι αυξημένοι τελωνειακοί δασμοί θα είναι πιο αποτελεσματικοί στην καταπολέμηση (της πρακτικής) ξένων χωρών να εξάγουν πλεονάζουσα παραγωγή σε χαμηλές τιμές στην αγορά των ΗΠΑ, για να υπονομεύσουν την ανταγωνιστικότητα των βιομηχανιών χάλυβα και αλουμινίου των ΗΠΑ». Πάντως, στο σχετικό διάταγμα αναφέρεται - όπως αναμετέδωσαν ΜΜΕ σε όλο τον κόσμο - ότι «οι τελωνειακοί δασμοί που επιβλήθηκαν έως τώρα προσέφεραν απαραίτητη υποστήριξη τιμών στην αμερικανική αγορά, δεν επέτρεψαν στις βιομηχανίες αυτές να αναπτυχθούν και να αποκτήσουν επαρκείς παραγωγικές δυνατότητες που είναι απαραίτητες για τη διαρκή υγεία τους και τις προβλεπόμενες ανάγκες ως προς την εθνική άμυνα», αναδεικνύοντας και έτσι αντιφατικές εκτιμήσεις και επιπτώσεις που συνοδεύουν τους αυξημένους δασμούς που τους τελευταίους μήνες «ανταλλάσσουν» ΗΠΑ και Κίνα, αλλά όχι μόνο.
Να σημειωθεί πάντως ότι από τους νέους δασμούς στις ΗΠΑ εξαιρούνται οι εισαγωγές από τη Βρετανία, που παραμένουν στο 25%, με φόντο τη συνέχιση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα σε Λονδίνο και Ουάσιγκτον για να «κλείσουν» διμερή εμπορική συμφωνία. Μάλιστα, η βρετανική κυβέρνηση δήλωσε «ικανοποιημένη» και συμπλήρωσε ότι «θα συνεχίσει να εργάζεται» μαζί με την αμερικανική κυβέρνηση για μια οριστική διευθέτηση.
Την ίδια στιγμή, χαρακτηριστικές είναι οι ανησυχίες που διατυπώνουν εκπρόσωποι αμερικανικών και άλλων μονοπωλίων από τον κλάδο της αεροναυπηγικής βιομηχανίας, που εκτίμησαν ότι νέα πιθανή επιβολή δασμών στα εισαγόμενα εμπορικά αεροσκάφη, τους κινητήρες και τα εξαρτήματα θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο ή και να προκαλέσει «απρόβλεπτες συνέπειες» στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλά και - όπως σημειώνουν - την αεροπορική ασφάλεια. Οπως ανέφερε προχτές σε παρέμβασή της η Ενωση Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (AIA - εκπροσωπεί εταιρείες όπως οι Boeing, Airbus, RTX, GE Aerospaceκτλ) ο κλάδος ήδη αντιμετωπίζει δασμούς 10% σχεδόν σε όλα τα εισαγόμενα αεροσκάφη και εξαρτήματα.
Σημειωτέον πως τον περασμένο μήνα, το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου ξεκίνησε σύμφωνα με σχετικά ρεπορτάζ έρευνα γνωστή ως «Τμήμα 232», εξετάζοντας πιθανούς κινδύνους που προκύπτουν από τις εισαγωγές για την εθνική ασφάλεια. Η έρευνα φέρεται πιθανό να αξιοποιηθεί ως βάση για την επιβολή ακόμη υψηλότερων δασμών σε αεροσκάφη, κινητήρες και εξαρτήματα. Η AIA ζήτησε από το υπουργείο Εμπορίου να παρατείνει κατά 90 ημέρες την περίοδο δημόσιας διαβούλευσης για το Τμήμα 232 και να μην επιβάλει νέους δασμούς για τουλάχιστον 180 ημέρες. Ακόμα ζήτησε περαιτέρω διαβουλεύσεις με τη βιομηχανία πριν από οποιαδήποτε πιθανή επιβολή δασμών, «ώστε να διασφαλιστεί ότι αντανακλούν με ακρίβεια τις ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια και δεν θέτουν σε κίνδυνο την εφοδιαστική αλυσίδα και την ασφάλεια των πτήσεων».
Για να περιγράψει την κατάσταση που αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος, η ΑΙΑ αναφέρθηκε σε φωτιά που ξέσπασε τον Φλεβάρη σε έναν προμηθευτή συνδετήρων για την αεροδιαστημική βιομηχανία στην Πενσυλβάνια και επηρέασε την παραγωγή, υποστηρίζοντας ότι «μπορεί να χρειαστούν έως και 10 χρόνια για να δημιουργηθεί ένας νέος εγχώριος προμηθευτής και να πιστοποιηθεί στο αυστηρό επίπεδο ασφαλείας που απαιτείται».
Ακόμα, η «Airlines for America», ο οργανισμός που εκπροσωπεί μεγάλους μεταφορείς όπως οι American Airlines, United Airlines και Delta Air Lines, προειδοποίησε ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων και των ναύλων αεροπορικών μεταφορών.
Σε σχετική παρέμβαση, αναφέρεται ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να διαλύσουν την αλυσίδα εφοδιασμού της αεροπορίας, η οποία βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης, να ενθαρρύνουν την είσοδο πλαστών εξαρτημάτων στην αγορά και να προκαλέσουν ένα φαινόμενο ντόμινο με προκλήσεις και απρόβλεπτες συνέπειες.
Στο μεταξύ χτες έγινε στο Παρίσι συνάντηση ανάμεσα στον Ευρωπαίο επίτροπο Εμπορίου Μάρος Σέφκοβιτς και τον Αντιπρόσωπο των ΗΠΑ για το Εμπόριο Τζέιμισον Γκριρ, με τον πρώτο σε ανάρτησή του να μιλά για «παραγωγική και εποικοδομητική συνάντηση».
Η συνάντηση έγινε στο περιθώριο υπουργικής συνόδου για ζητήματα εμπορίου, με τον Σέφκοβιτς να ισχυρίζεται ότι «προχωράμε προς τη σωστή κατεύθυνση με ρυθμό και παραμένουμε σε στενή επαφή για να διατηρήσουμε τη δυναμική».