Κυριακή 2 Ιούνη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κρίση και 12.000 απολύσεις στη FIAT

H άλλοτε μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, με χρέη 6 δισ. ευρώ, βρίσκεται στα όρια της χρεοκοπίας. Οι εργαζόμενοι ανακοίνωσαν απεργίες

Τα παλιρροϊκά κύματα της οικονομικής ύφεσης πλήττουν τη μία μετά την άλλη τις οικονομίες των μεγάλων, βιομηχανικών χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αυτή τη φορά, στη δίνη της κρίσης βρέθηκε η μεγάλη ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία FΙΑΤ. Μόλις την τελευταία στιγμή οι πιστωτές του ομίλου της FIAT αποφάσισαν να μην τραβήξουν το σκοινί που είναι τυλιγμένο γύρω από το λαιμό της οικογένειας Ανιέλι, η οποία παραμένει ο βασικός μέτοχος. Ομως, οι όροι με τους οποίους οι πιστώτριες τράπεζες θα χορηγήσουν το νέο δάνειο, ύψους 3 δισ. ευρώ, στον όμιλο είναι βαρύτατοι, σχεδόν εξοντωτικοί.

Φυσικά, όπως σε ανάλογες περιπτώσεις στις ΗΠΑ και σε άλλες χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης, τη «νύφη» θα την πληρώσουν οι εργαζόμενοι. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ιταλικού συνδικάτου των εργαζομένων στην αυτοκινητοβιομηχανία, η διοίκηση της FIAT έχει εκπονήσει σχέδιο για 12.000 απολύσεις μέσα στους επόμενους μήνες. Ηδη, από τον όμιλο έχουν ανακοινωθεί 3.000 απολύσεις για το εργοστάσιο στο Κάσινο της Κεντρικής Ιταλίας και 1.750 απολύσεις για το εργοστάσιο στο Τορίνο, όπου βρίσκεται και η έδρα του ομίλου.

Απέναντι σ' αυτή την προοπτική το συνδικάτο προκήρυξε απεργιακές κινητοποιήσεις στη FIAT με αίτημα την ανάκληση των απολύσεων.

Τα κακά μαντάτα για την πορεία της FIAT έγιναν γνωστά στις 14 του Μάη, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου του προέδρου του ομίλου, Πάολο Φρέσκο. Ο Φρέσκο ανακοίνωσε ότι οι καθαρές ζημιές του τριμήνου Γενάρη- Μάρτη 2002 έφτασαν τα 529 εκατομμύρια ευρώ. Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο σημειώθηκαν κέρδη 193 εκατ. ευρώ. Μετά λοιπόν και από το ζημιογόνο πρώτο τρίμηνο του 2002, το συνολικό χρέος της FIAT ξεπέρασε τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Η είδηση μεταδόθηκε αστραπιαία και η μετοχή του ομίλου έπεσε στη χαμηλότερη τιμή της τελευταίας δεκαετίας. Φυσικά, το κρισιμότερο ερώτημα είναι αν η FIAT μπορεί να πληρώσει μέσα στις προθεσμίες και με δεδομένες τις δυσκολίες τα χρέη της στις τράπεζες.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η FIAT είναι η κορωνίδα της ιταλικής βιομηχανίας, περίπου ένα εθνικό σύμβολο. Από άποψη μεγέθους είναι η πέμπτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία και η κρίση της επηρεάζει μια σειρά κλάδων της ιταλικής οικονομίας. Τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις της σημείωσαν κάμψη κυρίως στον κλάδο του αυτοκινήτου. Αξίζει να τονιστεί ότι εκτός του βασικού μετόχου, της οικογένειας Ανιέλι, που κατέχει το 34% των μετοχών, ο δεύτερος σε μέγεθος μέτοχος της FIAT είναι η μεγάλη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία General Motors με 20% των μετοχών.

Την περασμένη Τρίτη έγινε γνωστό ότι η διοίκηση του ομίλου μελετά την πώληση του τμήματος αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα, ο Ουμπέρτο Ανιέλι, αδελφός του επίτιμου προέδρου της FΙΑΤ, Τζιάνι Ανιέλι, δήλωσε ότι ο όμιλος «θα μπορούσε να ξεφορτωθεί το τμήμα αυτοκινήτων στην περίπτωση που δεν επιστρέψει στην κερδοφορία». Σε περίπτωση πώλησης, τότε τον πρώτο λόγο θα έχει η General Motors, όπως ορίζει η αρχική συμφωνία.

Η κυβέρνηση Μπερλουσκόνι παρακολουθεί τις εξελίξεις στη FIAT και μελετά τους τρόπους ενίσχυσης του ομίλου παρά τις απαγορεύσεις που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ενωση σχετικά με τον ελεύθερο ανταγωνισμό. Οπως δήλωσε κυβερνητικό στέλεχος, η ιταλική κυβέρνηση μελετά την παράκαμψη των κοινοτικών εμποδίων και συζητά την οικονομική ενίσχυση της FIAT μέσω των προγραμμάτων για την ανάπτυξη περιβαλλοντικών συστημάτων..!


ΚΕΙΜΕΝΑ:
Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ