Παρασκευή 3 Μάη 2024 - Κυριακή 5 Μάη 2024
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΠΟΙΚΙΛΗΣ ΥΛΗΣ - ΔΑΧΤΥΛΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ
ΔΑΧΤΥΛΙΚΑ ΑΠΟΤΥΠΩΜΑΤΑ - ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Η πρόσληψη της ποίησής του από τους συγγραφείς και κριτικούς της γενιάς του Αλέξανδρο Αργυρίου, Κώστα Κουλουφάκο, Τάσο Λειβαδίτη, Ανδρέα Φραγκιά

Ο Δημήτρης Χριστοδούλου, το 1959, με τον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη και την σύζυγό του Νόρα, στο μπαλκόνι του σπιτιού τους, στη Θεσσαλονίκη (Αρχείο του περιοδικού και των εκδόσεων «Μετρονόμος»)
Ο Δημήτρης Χριστοδούλου, το 1959, με τον ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη και την σύζυγό του Νόρα, στο μπαλκόνι του σπιτιού τους, στη Θεσσαλονίκη (Αρχείο του περιοδικού και των εκδόσεων «Μετρονόμος»)
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ

Ο ποιητής Δημήτρης Χριστοδούλου και το έργο του είναι δημιουργήματα της Κατοχής, της Αντίστασης και του Εμφύλιου, μέσα από τις ηρωικές τάξεις του ΕΑΜ και της ΕΠΟΝ.

Συνοδοιπόροι του, ως προς τις αισθητικές και τις πολιτικές θέσεις του, τέσσερις προσωπικότητες της γενιάς του, προερχόμενες από την περιοχή της κομμουνιστικής λογοτεχνίας και κριτικογραφίας: Ο κριτικός Αλέξανδρος Αργυρίου (ψευδώνυμο του Αλέξανδρου Κουμπή, 1921 - 2009), ο ποιητής, πεζογράφος και κριτικός Κώστας Κουλουφάκος (1924 - 1994), ο ποιητής και κριτικός Τάσος Λειβαδίτης (1922 - 1988) και ο πεζογράφος και δημοσιογράφος Ανδρέας Φραγκιάς (1921 - 2002).

Αναφερόμαστε κυρίως στην εποχή κατά την οποία προσπαθούσε να διαμορφώσει το προσωπικό ύφος και ήθος του, μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '60. Τότε αρχίζει να δίνει και τους πρώτους στίχους του για τραγούδια, αυτά τα αριστουργήματα της άλλης πρωτότυπης δημιουργίας του, στον Μίκη Θεοδωράκη και στον Γιώργο Ζαμπέτα.

Συνεχίζοντας, λοιπόν, για τρίτο Σαββατοκύριακο το αφιέρωμά μας στον μαχητή της πρώτης γραμμής με τον λόγο και το τραγούδι, η έρευνά μας επιχειρεί να σταθεί στην πρόσληψη της ποιητικής του κατάθεσης.

Κ. Κουλουφάκος: «Αισιοδοξία για έναν πιο καλό κόσμο»

Η πρώτη κριτική που εντοπίσαμε, προέρχεται από το περιοδικό «Επιθεώρηση Τέχνης» (τεύχος 30, Ιούνης 1957). Ο Κώστας Κουλουφάκος αντιμετωπίζει τη δεύτερη συλλογή του Δημήτρη Χριστοδούλου, «Πελταστές» (1956), με κάποια επιφύλαξη, συγκρίνοντάς την με την πρώτη, «Νυχτοφύλακες»:

«Ενώ οι"Νυχτοφύλακες"παρουσίαζαν μια πολύ - λίγο γνώριμη ψυχική κατάσταση, που κινούνταν στο συνηθισμένο χώρο της μεταπολεμικής ποίησης κι εξωτερικευόταν με εκφραστικά μέσα λίγο - πολύ χρησιμοποιημένα από πολλούς, εδώ το άπλαστο υλικό δείχνει μιαν αναζήτηση προσωπικότερου τόνου (...)

Ο ποιητής, πεζογράφος και κριτικός Κώστας Κουλουφάκος σε νεαρή ηλικία (Αρχείο Γιώργου Ανδρειωμένου)
Ο ποιητής, πεζογράφος και κριτικός Κώστας Κουλουφάκος σε νεαρή ηλικία (Αρχείο Γιώργου Ανδρειωμένου)
Κι όσο αν η σύλληψη ενός κοσμογονικού οράματος, της πορείας των ανθρώπων από την καταγωγή τους - έτσι όπως μπορεί να τη νοιώθει ένας σημερινός άνθρωπος - δεν είναι καθόλου πλήρης, παραμένει αναμφισβήτητο το γεγονός ότι το ποίημα τούτο αποτελεί μια αρκετά επιτυχημένη προσπάθεια να προσεγγιστούν οι πρώτες ρίζες των πραγμάτων. Ισως κάτι πιο πολύ ακόμα. Μια προσπάθεια να αναζητηθεί η κάθαρση απ' το σημερινό ρύπο, η δύναμη για αντίσταση στο σημερινό πόνο και η αισιοδοξία για έναν πιο καλό κόσμο μέσα σε κείνες τις εποχές που η ανθρωπότητα αναδυόταν μέσα "από βαθιά, πολύ βαθιά / πολύ βαθιά και σκοτεινά νερά. / Γεννημένοι πριν την πέτρα / και πριν απ' το λεπίδι / κι από το φόνο πιο μπροστά / (...) Ερχόμαστε από βαθιά, πολύ βαθιά / πολύ βαθιά και σκοτεινά νερά. / Πιο μπροστά απ' την υποταγή / κι από τη δίκη πιο μπροστά / πρωτύτερα απ' τον τρυπημένο στα πλευρά / αδερφό / κι από την τιμωρία στο βράχο. / Ερχόμαστε από τον τόπο του νερού και της βροχής / από την έκταση της λάβας και του τρόμου /(...)"».

Η δεύτερη προσέγγιση φέρει την υπογραφή του Αλέξανδρου Αργυρίου και δημοσιεύεται στο θεσσαλονικιώτικο περιοδικό «Κριτική» του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη (τεύχος 17 - 18 και τελευταίο, Σεπτέμβρης - Δεκέμβρης 1961). Αφού ανασκοπήσει την έως τότε παραγωγή του κρινόμενου (πέντε ποιητικές συλλογές), κρίνει, με ενστάσεις, την έκτη συνεισφορά του, «Παραμεθόρια» (1961):

Α. Αργυρίου: «Να αποφέρει έναν αρρενωπό τόνο στο λόγο του»

«(...) Οι"Νυχτοφύλακες" (1954) και οι "Πελταστές" (1956) είχαν ακόμη όχι τόσο ζωηρές επιρροές, όσο μια γλώσσα ελαφρώς ουδέτερη, που έδειχνε πάντως έναν ποιητή με προϋποθέσεις. Ο στίχος του ζωηρός, λίγο δύσκαμπτος και λίγο ρητορικός, επιδίωκε να αποφέρει έναν αρρενωπό τόνο στο λόγο του. Ο κόσμος του συγκροτημένος από παραστάσεις της σύγχρονης πολιτείας αλλά και συναισθήματα ιδιωτικά, έδειχνε ότι είχε ακόμη να διανύσει πολύ δρόμο μέχρις ότου οργανωθεί σε πειστικό σύνολο, μέχρις ότου τα μέρη αποτελέσουν ένα κεντρικό σώμα με αυτοτέλεια και εσωτερική οικονομία (...)

Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Κ. Κουλουφάκου για τους «Πελταστές», στην «Επιθεώρηση Τέχνης»
Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Κ. Κουλουφάκου για τους «Πελταστές», στην «Επιθεώρηση Τέχνης»
Στην συλλογή του"Εκ του συστάδην" (1957) (...) εγκατέλειπε τους μονοπρόσωπους πίνακες, γράφοντας ένα εκτενές ποίημα με πολλές πτυχώσεις, υπακούοντας στην απαίτηση μιας γενικότερης ματιάς.

(...) Εν τούτοις το αποτέλεσμα που προκύπτει (...) δεν είναι κακό αλλά αισθητικά περιορισμένο. Ψαύουμε το μήνυμα του ποιητή, φτάνομε ως τις υπώρειες του οράματός του, πιστοποιούμε συχνά την ποιητική του δύναμη (...)

(...) Οι"Εστίες αντιστάσεως" (1959), (...) ένα ζεστό ποιητικό λόγο και μια αμεσότητα συναισθήματος ικανή να αναστήσει μέσα μας τον κόσμο που φέρουν (...) Ο στίχος έχει πλατύνει χωρίς να έχει αραιώσει, και πάλλεται με άκρα ευαισθησία (...)

Στο "Μετά το ανακλητικό" (1960) ο ποιητής πέφτει σ' έναν μανιερισμό και σε μια αυτοεπανάληψη. Το νέο του ποίημα, χάνοντας τους γνήσιους τόνους του προηγούμενου, απλώνεται σε ένα λεκτικό πληθωρισμό χωρίς ψυχικά φόντα (...)

«Το ψυχικό τοπίο κρατιέται σ' ένα σταθερό ποιητικό φως»

Ομως, με τα"Παραμεθόρια"ξαναγυρίζει (...) σ' ένα έδαφος λιγότερο άνυδρο ποιητικά (...) Το ψυχικό τους τοπίο κρατιέται σ' ένα σταθερό ποιητικό φως. Ο λόγος χορδισμένος σε μείζονα κλίμακα, για να ορίσει ποιητικές καταστάσεις με λιγότερη σαφήνεια και περισσότερη έμφαση. Αν όμως δεν υπάρχει ίσως απόλυτα οργανική επικοινωνία των στίχων, η διάθεση που εκφράζουν μαρτυρεί την ένταση και το πάθος των βιωμάτων. Τα συναισθήματα αναπηδούν σαν εναλλασσόμενα ψυχικά κύματα, που τα προκαλεί μια ιδεοκρατημένη συνείδηση, ώριμη στο να θέσει αλλά όχι και να αποκριθεί στις απορίες της (...)

Ο ποιητής παραμένει ένας πορευόμενος ανάμεσα από τα υψηλά τείχη που του ανακόπτουν το βλέμμα. Στην άρνησή του είναι πάντα αρκετά κατηγορηματικός. Γνωρίζει τι λεηλατεί την ανθρώπινη ύπαρξη και από ποιες οδούς αφού ο θάνατος και η νύχτα της ζωής, αφού ο θάνατος και η νύχτα (της ψυχής) αποκλείονται σαν καταφάσεις.

Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Κ. Κουλουφάκου για τους «Πελταστές», στην «Επιθεώρηση Τέχνης»
Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Κ. Κουλουφάκου για τους «Πελταστές», στην «Επιθεώρηση Τέχνης»
"Νύχτα δεν έμαθες ακόμη με πόση επιφύλαξη / σε τραγουδώ (...) / Κάθε στιγμή είναι πιο βαθειά / και πιο / στυγνή / απ' τον ανεξερεύνητο / καρπό / και την κραυγή / των γόων"».

Η πρόσληψη του ποιητικού έργου του Δημήτρη Χριστοδούλου από τον Τάσο Λειβαδίτη και τον Ανδρέα Φραγκιά θα παρουσιαστεί το ερχόμενο Σαββατοκύριακο.

ΥΓ: Η «Σύγχρονη Εποχή» συμπλήρωσε μισό αιώνα ζωής και για να τον γιορτάσει, προσκάλεσε νέες ποιήτριες και νέους ποιητές να συνδράμουν με το έργο τους σ' αυτήν την επέτειο. Το αποτέλεσμα, πλέον, το κρατάμε στα χέρια μας, σε μια καλόγουστη έκδοση με τίτλο «Ποιήματα. Πρόσκληση λογοτεχνικού έργου για τα 50 χρόνια της Σύγχρονης Εποχής». Συμμετέχουν οι Μ. Αλυγιζάκης, Α. Βαλσαμής, Μαρία Καραπιπέρη, Π. Κατής, Τ. Κλάδης, Ράνια Κουτσοτόλη, Κ. Λαζαράκης, Π. Μηλιώτης, Γ. Μπίμης, Λ. Πιστόλης, Ο. Ρήνας - Ευγενικός, Γ. Σαραντόπουλος, Α. Στόικος.


Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Κ. Κουλουφάκου για τους «Πελταστές», στην «Επιθεώρηση Τέχνης»
Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Κ. Κουλουφάκου για τους «Πελταστές», στην «Επιθεώρηση Τέχνης»

Ο κριτικός Αλέξανδρος Αργυρίου
Ο κριτικός Αλέξανδρος Αργυρίου

Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Α. Αργυρίου για τα «Παραμεθόρια», στην «Κριτική»
Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Α. Αργυρίου για τα «Παραμεθόρια», στην «Κριτική»

Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Α. Αργυρίου για τα «Παραμεθόρια», στην «Κριτική»
Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Α. Αργυρίου για τα «Παραμεθόρια», στην «Κριτική»

Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Α. Αργυρίου για τα «Παραμεθόρια», στην «Κριτική»
Το εξώφυλλο, τα περιεχόμενα και η κριτική του Α. Αργυρίου για τα «Παραμεθόρια», στην «Κριτική»

Γράφει ο
Βασίλης ΚΑΛΑΜΑΡΑΣ
Δημοσιογράφος, συγγραφέας, κριτικός βιβλίου


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ