Πέμπτη 27 Οχτώβρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Πολλές ταινίες, χωρίς κάποια να ξεχωρίζει ιδιαίτερα

Κινηματογραφική βδομάδα με πολλές ταινίες σε διάφορα είδη, χωρίς όμως κάποια να ξεχωρίζει ιδιαίτερα...

Οσον αφορά τα προσεχώς: 3 - 13 Νοέμβρη θα διεξαχθεί το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, σε φυσικούς χώρους και online. Θα προβληθούν 199 μεγάλου μήκους και 68 μικρού μήκους ταινίες, στις αίθουσες «Ολύμπιον» και «Παύλος Ζάννας», στις αίθουσες του λιμανιού, καθώς και στον κινηματογράφο «Μακεδονικόν». Η φετινή ιδέα του Φεστιβάλ στηρίζεται στην ταινία του Θ. Αγγελόπουλου «Αναπαράσταση». Με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα ετών από τον θάνατό του, θα πραγματοποιηθεί αφιέρωμα στον δημιουργό που σημάδεψε το ελληνικό σινεμά, με πολλές δράσεις, με τίτλο «Αγγελόπουλος για πάντα». Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες, είναι διαθέσιμα στο www.filmfestival.gr. Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τρίτη 1η Νοέμβρη.

Για σήμερα Πέμπτη προτείνουμε την «Περιπέτεια» του Μικελάντζελο Αντονιόνι, μια προβολή - φόρο τιμής στην σπουδαία Μόνικα Βίτι, που «έφυγε» πρόσφατα από κοντά μας. Θα προβληθεί στην Ταινιοθήκη, αλλά να εκμεταλλευτείτε και την ευκαιρία να παρακολουθήσετε με ενιαία τιμή εισιτηρίου 2 ευρώ σχεδόν όλες τις ταινίες, με αφορμή τη Γιορτή του Σινεμά.

Παράλληλα συνεχίζεται μέχρι και την Κυριακή 29 Οκτώβρη το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, στο οποίο θα επανέλθουμε σε επόμενο φύλλο.

Ο Αγνωστος / The Stranger / Τόμας Μ. Ράιτ / 2022 / 117 λεπτά

Μια φιλία αναπτύσσεται ανάμεσα σε δύο άντρες. Ο Χένρι και ο Μαρκ όμως δεν είναι πραγματικά αυτοί που δείχνουν, και οι δυο τους κουβαλάνε μυστικά που απειλούν να τους καταστρέψουν...

Αυτή η απίστευτα σκοτεινή ταινία κρατάει τον θεατή δέσμιό της μέχρι το τέλος. Ο σκηνοθέτης καταφέρνει να φτιάξει μια αινιγματική και επιβλητική ατμόσφαιρα μυστηρίου, που καθηλώνει μέχρι και τα τελευταία λεπτά. Μόνο τότε κατανοεί ο θεατής το «βάρος» που σήκωσε στις πλάτες του ο ένας εκ των δύο «φίλων». Είναι ουσιαστικά μια αστυνομική ιστορία παγίδευσης ενός δολοφόνου. Αν αποκαλύψει κανείς οποιοδήποτε άλλο στοιχείο η ταινία θα χάσει αυτό που επιδιώκει, την έκπληξη και τη συντριβή για το θύμα της υπόθεσης. Αν και δεν περιέχει ιδιαίτερες σκηνές βίας, είναι καλύτερα να τη δουν αποκλειστικά ενήλικες.

Παγίδα / Huda's Salon / Χάνι Αμπού Ασάντ / 2022 / 91 λεπτά

Παλαιστίνη. Η Ριμ, μια νεαρή μητέρα, πηγαίνει στο κομμωτήριο της Ούντα. Η συνάντηση παίρνει αναπάντεχη τροπή, καθώς η Ούντα την ναρκώνει και ενορχηστρώνει μια στημένη φωτογράφιση που εκθέτει την «τιμή» της Ριμ. Ο λόγος; Η Ούντα είναι πληροφοριοδότης των κατοχικών μυστικών υπηρεσιών - και αν η Ριμ δεν θέλει να κυκλοφορήσουν οι φωτογραφίες, πρέπει να γίνει κι αυτή.

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης ακροβατεί ανάμεσα στην αφοσίωση και την προδοσία, ανάμεσα στο προσωπικό και το συλλογικό, και θέτει «επικίνδυνα» διλήμματα ηθικής φύσης στους ήρωές του και κατ' επέκταση στους θεατές του. Αναμφισβήτητα οι συνθήκες που ζουν οι Παλαιστίνιοι είναι συνθήκες βαρβαρότητας και πολέμου. Αναμφισβήτητα, επίσης, η θέση της γυναίκας είναι πιο ευάλωτη σε τέτοιες συνθήκες. Μπαίνει όμως τελικά ηθικό δίλημμα «η τιμή μου ή η πατρίδα μου» σε οποιαδήποτε γυναίκα; Μπορεί αυτό το δίλημμα να μην είναι «πλαστό»; Χιλιάδες Παλαιστίνιες γυναίκες έχουν γίνει σύμβολα αγώνα, και αυτή είναι και η τιμή τους. Η απελευθέρωση της γυναίκας δεν είναι ξεχωριστή από τους αγώνες της, αντιθέτως είναι συνυφασμένη με έναν αδιαίρετο τρόπο. Η απελευθέρωση είναι «νύχι - κρέας» με τους αγώνες για ειρήνη, με την αντίσταση για μια καλύτερη ζωή. Αν μη τι άλλο, όμως, η θεματική της ταινίας σε προβληματίζει...

Φρανς / France / Μπρούνο Ντιμόν / 2021 / 134 λεπτά

Ολα αλλάζουν στη ζωή μιας δημοφιλούς και αλαζονικής τηλεπαρουσιάστριας ειδήσεων, όταν τραυματίζει έναν πεζό μετά από τροχαίο. Ξαφνικά η ίδια γίνεται η είδηση της ημέρας...

Η ταινία αυτή είναι μια καυστική σάτιρα για τον κόσμο του θεάματος, με την Λεά Σεϊντού να δίνει ρεσιτάλ στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μια ταινία κομμένη και ραμμένη πάνω της. Το θέμα της, όμως, είναι πλέον πολυπαιγμένο και δεν έχει τίποτα νέο να δώσει. Ποσώς μας αφορά να δούμε άλλη μια δημοφιλή περσόνα με «προβλήματα» εγωκεντρισμού. Οι γυναίκες της εργατικής τάξης πότε επιτέλους θα έχουν την τιμητική τους στο νέο ευρωπαϊκό σινεμά;

Εκεί που Ζούμε / Σωτήρης Γκορίτσας / 2022 / 90 λεπτά

Ο νεαρός δικηγόρος Αντώνης Σπετσιώτης γιορτάζει τα γενέθλιά του. Μόνο που το 24ωρο των γενεθλίων του θα εξελιχθεί εντελώς απρόσμενα, προσγειώνοντάς τον από τα δικαστήρια της Ευελπίδων σε λαμπερές καντίνες και σκοτεινά πάρκινγκ της Εθνικής οδού, και θα τελειώσει απρόβλεπτα, ξημερώματα στην Αθήνα...

Η νέα ταινία του Σωτήρη Γκορίτσα στηρίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Χρίστου Κυθρεώτη και αναφέρεται στη γενιά των σημερινών 35άρηδων που λόγω της πολύχρονης κρίσης έχει χάσει τις «δικλίδες ασφαλείας» της και προσπαθεί στα τυφλά, μέσα από αδιέξοδες σχέσεις σε όλα τα επίπεδα, να βρει τα «πατήματά» της. Στην προσπάθειά του όμως να αναλύσει την κρίση, προβάλλει έντονα την ατομική ευθύνη των ηρώων του, αφήνοντας αλώβητες τις ευθύνες του ίδιου του συστήματος. Ο σκηνοθέτης ξεκινάει ένα κοινωνικό «ρόουντ μούβι», ψάχνοντας να βρει μια «ικμάδα φωτός» ώστε να «σώσει την παρτίδα». Πώς σώζεται όμως η παρτίδα; Πέραν της περιγραφής του προφανούς, δεν μας δίνει την ευκαιρία να καταλάβουμε. Κατά τα λοιπά, η ταινία είναι τεχνικά άρτια και αρκετά προσεγμένη, αλλά σε αφήνει με τη γεύση του μισού.

Καλημέρα Γλυκιά Πατρίδα / Merhaba Guzel Vatanim / Σενγκίζ Οζκαραμπεκίρ / 2019 / 139 λεπτά

Μια ταινία για τις «παράλληλες πορείες δύο συγγραφέων, του Ναζίμ Χικμέτ και του Αχμέτ Ουμίτ...», όπως διαβάζουμε στην περίληψη της ταινίας.

Αν εξαιρέσει κανείς τη βαθιά αυτοαναφορικότητα του θέματος (το σενάριο είναι του ίδιου του Ουμίτ), η ταινία δίνει σε γενικές γραμμές το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώθηκαν και αναπτύχθηκαν η προσωπικότητα, η επαναστατική σκέψη, η Τέχνη του Χικμέτ. Η ταινία όμως δεν γλιτώνει από τη σύγχρονη προσπάθεια αποχαρακτηρισμού του Χικμέτ, και αναφερόμαστε ειδικά στην περίοδο που ο Χικμέτ είχε αποφυλακιστεί και είχε βρει καταφύγιο στην ΕΣΣΔ. Ακόμα και οι όποιες παρατηρήσεις του σχετικά με την οικοδόμηση του σοσιαλισμού, σε θεατρικά του, δεν γίνονται από την «αντίπερα όχθη», αντίθετα προσπαθεί και μέσα από την Τέχνη του να διορθώσει «κακώς κείμενα». Αυτό δεν γίνεται αντιληπτό από τους δημιουργούς, με συνέπεια ο Χικμέτ να παρουσιάζεται σε κάποιες στιγμές είτε ως αντισοβιετικός, είτε ως ένας απογοητευμένος επαναστάτης, ο οποίος στο τέλος της ζωής του καταλήγει στην άποψη ότι «οι ιδεολογίες δεν είναι ποτέ τέλειες»... Βέβαια, ένα είναι σίγουρο: Ο Χικμέτ ποτέ δεν λοξοδρόμησε, αντίθετα σε όλη του τη ζωή προσπαθούσε «κάθε μέρα» να γίνει «καλύτερος κομμουνιστής και καλύτερος ποιητής».

Ληστής με Στυλ / Bandit / Αλαν Ούνγκαρ / 2022 / 122 λεπτά

Η ταινία διηγείται τη ζωή του «Ιπτάμενου κλέφτη», του θρυλικού εγκληματία ο οποίος κατάφερε να ληστέψει δεκάδες τράπεζες και κοσμηματοπωλεία μέχρι που συνελήφθη, χωρίς όμως αυτό το γεγονός να καταφέρει να τον σταματήσει.

Συμπαθέστατη και παιχνιδιάρικη ταινία δράσης, χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις, προτείνεται για στιγμές χαλάρωσης στο σινεμά με ποπ κορν.

Το Φως του Διαβόλου / Prey for the Devil / Ντάνιελ Σταμ / 2022 / 93 λεπτά

Η μοναχή Ann πιστεύει ότι το «κάλεσμά της» είναι να γίνει η πρώτη γυναίκα εξορκιστής, και αναζητεί μία θέση στη σχολή εξορκισμού που άνοιξε ξανά η Καθολική Εκκλησία, μετά την παγκόσμια αύξηση των δαιμονισμών...

Εντάξει, υπάρχει κι αυτό το σινεμά. Δεν μπορούμε όλα να τα κρίνουμε τόσο αυστηρά, αλλιώς δεν θα βλέπαμε ποτέ καμία ταινία τρόμου με τσεκούρια, κλόουν και δολοφόνους με αλυσοπρίονα... Στην προκειμένη περίπτωση, όμως, δεν υπάρχει λόγος να προβληματιστούμε για το αν το Βατικανό έχει σχολή για εξορκισμούς και αν δέχεται γυναίκες... Ο δικαιωματισμός και στον εξορκισμό!


Π. Α.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ