Σάββατο 23 Οχτώβρη 2021 - Κυριακή 24 Οχτώβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ
Κομμάτι μιας πολιτικής κόντρα στις σύγχρονες ανάγκες

Από την κινητοποίηση στο Χαϊδάρι την περασμένη Πέμπτη
Από την κινητοποίηση στο Χαϊδάρι την περασμένη Πέμπτη
«Δεν είμαστε αριθμοί». Το σύνθημα που ακούστηκε από τα στόματα των μαθητών της πυρόπληκτης Ηλείας σε κινητοποίησή τους αποκαλύπτει την πολιτική και φέρνει μπροστά στις ευθύνες της την κυβέρνηση που εξαπολύει μια ακόμα επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα μέσα από συγχωνεύσεις που σαρώνουν τα σχολεία απ' άκρη σ' άκρη της χώρας. Το ίδιο σύνθημα φωνάζουν μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικοί από σχολεία της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας, της Πάρου, της Λήμνου, της Λαμίας, των Ιωαννίνων, της Εύβοιας - και ιδιαίτερα των πυρόπληκτων περιοχών της, όπου απειλούνται σχολεία με υποβάθμιση - και άλλων περιοχών, που κινητοποιούνται ενάντια στη σύμπτυξη τμημάτων και στο στοίβαγμα 27 - 28 μαθητών στα σχολειά τους.

Πριν από δύο βδομάδες, το υπουργείο Παιδείας ζήτησε να συγχωνευτούν τμήματα στα σχολεία όλης της χώρας ακόμα και σε επιβαρυμένες και πυρόπληκτες περιοχές, με τον αριθμό των τμημάτων να εκτιμάται στα 1.000 μόνο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρόκειται στην ουσία για εξαντλητική εφαρμογή της νομοθεσίας για ανώτατο όριο 28 μαθητών ανά τμήμα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και 26 στην Πρωτοβάθμια. Με βάση αυτήν τη λογική, πολλά ακόμα τμήματα κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν «κόκκινα», που δεν πιάνουν δηλαδή τη... μαγική αναλογία των 25 - 27 μαθητών ανά τάξη.

Υποτάσσοντας τις ανάγκες των μαθητών στη λογική του «κόστους - οφέλους», το υπουργείο δείχνει ξεκάθαρα για μια ακόμα φορά πως δεν αφουγκράζεται την αγωνία εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών, οι οποίοι, μέσα στη συγκυρία του κύματος της πανδημίας, έχουν προβάλει με πειστικό τρόπο την ανάγκη για αποστάσεις μεταξύ των μαθητών, αλλά και για μέτρα κάλυψης του φορτίου μορφωτικών κενών που κουβαλούν χωρίς να φταίνε από τις δύο χρονιές τηλεκπαίδευσης. Ενα μορφωτικό έλλειμμα το οποίο απασχολεί διεθνώς. Οπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί, δεν έχουν παρθεί μέτρα από το υπουργείο ώστε να καλυφθεί, να στηριχθούν ουσιαστικά οι ίδιοι και οι μαθητές στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ενα βήμα σε αυτήν την κατεύθυνση είναι τα μικρά τμήματα, όμως αντί για την ικανοποίησή του, αντί για αξιοποίηση και εξάντληση όλων των δυνατοτήτων να σπάσουν τμήματα και να προσληφθεί το αντίστοιχο εκπαιδευτικό προσωπικό, το υπουργείο με τις συγχωνεύσεις ουσιαστικά οδηγεί σε ακόμα μεγαλύτερη απόσταση ανάμεσα στον μαθητή και τον δάσκαλο, σε ακόμα περισσότερα παιδιά του «τελευταίου θρανίου».

Παράλληλα, προκαλείται πρόσθετη αναστάτωση στα σχολεία, τα οποία ακόμα (!) ούτε πρόγραμμα δεν έχουν καταφέρει να καταρτίσουν λόγω των συγχωνεύσεων αλλά και των κενών, που, όπως φαίνεται, το υπουργείο αναμένει να καλύψει βγάζοντας ...πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς. Είναι χαρακτηριστικό το έγγραφο της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά, με το οποίο ζητά να μοιράσουν τους εκπαιδευτικούς μεταξύ των τμημάτων και των σχολείων για να ...μισοκαλύπτονται τα κενά. Δηλαδή αντί π.χ. να διδάσκεται ένα τμήμα 4 ώρες Μαθηματικά τη βδομάδα και το άλλο να μην διδάσκεται καθόλου επειδή υπάρχει κενό εκπαιδευτικού, να βάλουν τον μαθηματικό να διδάσκει από δυο ώρες τη βδομάδα στα δύο τμήματα. Δηλαδή... «μισοδιδασκαλία» (!) για περισσότερους!

Η πλευρά του υπουργείου έχει να παρουσιάσει μια αποκαλυπτικά κυνική επιχειρηματολογία, καλώντας ουσιαστικά οι γονείς, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να εναρμονίσουν τις ανάγκες με τη λογική της «μη κατασπατάλησης προσωπικού». Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις του γενικού γραμματέα του υπουργείου, που σε τηλεοπτική εκπομπή την προηγούμενη βδομάδα χαρακτήριζε «εξορθολογισμό» και «βελτιωτική κίνηση» αυτήν την πολιτική.

Τις τελευταίες μέρες το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να συγκαλύψει ότι ακριβώς είναι πολιτική του επιλογή να κουκουλώσει τα κενά, για να μην κάνει όσες προσλήψεις απαιτούνται. Ακόμα όμως και με τις 2.500 προσλήψεις που ανακοινώθηκαν το απόγευμα της Παρασκευής, και τις 3.000 επιπλέον που εξαγγέλθηκαν για τις επόμενες μέρες, παραμένει γεγονός ότι φέτος στην Εκπαίδευση βρίσκονται 12.000 εκπαιδευτικοί λιγότεροι απ' ό,τι πέρυσι.

Η «σύμπτυξη» βρίσκεται ακόμα και ως λέξη στον αντίποδα της «ανάπτυξης» που επικαλείται η κυβέρνηση για να προωθήσει την αντιλαϊκή πολιτική της, να σαρώσει δικαιώματα σε όλο το φάσμα της ζωής, στη δουλειά, στη μόρφωση, στη συνδικαλιστική δράση... Ερχεται να προστεθεί στους υποβιβασμούς σχολείων, στη μη έγκριση ολιγομελών τμημάτων, στα προκάτ που στήνονται για να στεγάσουν μαθητές, στα σοβαρά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι σχολικές υποδομές, τα οποία αναδεικνύει και το Σωματείο Εργαζομένων στις ΚΤΥΠ, ενώνοντας τη φωνή του με όσους αγωνίζονται ενάντια στις συγχωνεύσεις. Αναδεικνύει την ανάγκη για «θεσμοθέτηση και γενναία ενίσχυση των αρμοδιοτήτων, της κρατικής χρηματοδότησης, του τεχνικού προσωπικού και της λειτουργίας των Κτιριακών Υποδομών, ώστε να μπορούν να αποτελέσουν με επάρκεια τον κατεξοχήν αρμόδιο τεχνικό κατασκευαστικό δημόσιο φορέα του κράτους για παροχή σύγχρονων και ασφαλών δημόσιων σχολικών κτιρίων όλων των βαθμίδων, αλλά και να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα και τις ανάγκες που έχουν προκύψει και προκύπτουν από έκτακτες καταστάσεις (πανδημία, σεισμοί, πυρκαγιές, πλημμύρες)».

Το μπαράζ συγχωνεύσεων δεν είναι άσχετο με το «μεταρρυθμιστικό έργο» της κυβέρνησης, η οποία έχει βαλθεί να επιβάλει την εφαρμογή των νόμων που ψήφισε μέσα στην πανδημία και που οδηγούν σε νέα εμπόδια, υποβάθμιση για τους πολλούς, κατηγοριοποίηση στα σχολεία. Την ίδια στιγμή, προσπαθεί να πείσει ότι με την εφαρμογή της καταδικασμένης στις συνειδήσεις «αξιολόγησης» θα βελτιωθεί το σχολείο, όταν η εικόνα δείχνει ακόμα μεγαλύτερη υποχώρηση από τις σύγχρονες δυνατότητες για τους όρους μάθησης, τις σύγχρονες ανάγκες.

Οπως φάνηκε από το κύμα αντιδράσεων που έχει ξεσηκώσει αυτή η πολιτική στο σύνολό της, μέσα από τις μεγάλες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών και την άρνησή τους να βάλουν πλάτη σε αυτό το σχολείο που οικοδομείται, των μαθητών που διεκδικούν σχολείο να μορφώνει, των γονιών και εργαζομένων που παίρνουν πρωτοβουλίες συλλογικής διεκδίκησης με επίκεντρο τις συγχωνεύσεις, όσο αυτή η πολιτική ξετυλίγεται, τόσο θα δυναμώνουν οι φωνές που θα διεκδικούν το σχολείο των σύγχρονων αναγκών.


Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ