Ξεκινά σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου που με τον ψευδεπίγραφο τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις» φέρνει ένταση της διαφοροποίησης και κατηγοριοποίησης στα σχολεία, με εκτίναξη των ταξικών φραγμών και ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών.
Το νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή το βράδυ της Παρασκευής και έρχεται - κατά την προσφιλή τακτική των κυβερνήσεων - σε περίοδο με κλειστά σχολεία, προκειμένου να αποφευχθούν η συζήτηση και οι αντιδράσεις. Ωστόσο, ήδη από την πρώτη στιγμή παρουσίασης του νομοσχεδίου εκπαιδευτικοί και γονείς έχουν καταδικάσει τα μέτρα και προγραμματίζουν κινητοποίηση όταν έρθει για συζήτηση στη Βουλή.
Το νομοσχέδιο αποτελείται από διατάξεις που χτυπούν στην καρδιά του μορφωτικού ρόλου του σχολείου, με κεντρικό άξονα την «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, που αποτελεί βασική στρατηγική επιλογή της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για την Εκπαίδευση. Εισάγονται ρυθμίσεις που ανοίγουν τον δρόμο για αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων εκτός σχολικού ωραρίου προς εξασφάλιση επιπλέον πόρων, χρηματοδότηση των σχολείων από δωρεές και χορηγίες, για τις οποίες γίνεται ευκολότερη η αποδοχή. Καθιερώνεται το «πολλαπλό βιβλίο», που διασπά τον ενιαίο χαρακτήρα της Εκπαίδευσης στο όνομα της ανάπτυξης της «κριτικής ανάλυσης και σκέψης», την ίδια στιγμή που παραμερίζεται η ολόπλευρη μόρφωση προς όφελος εφήμερων δεξιοτήτων, θεσπίζονται αλλαγές στην αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών, ενισχύεται ο ρόλος του διευθυντή. Το υπουργείο και η κυβέρνηση κάνουν λόγο για «περισσότερη ελευθερία» στα σχολεία, η οποία στην πράξη μεταφράζεται σε ακόμα μεγαλύτερη υποταγή των σχολείων στις υπάρχουσες ανισότητες.
Δημιουργείται παράλληλα ένας μηχανισμός «αξιολόγησης» των εκπαιδευτικών και στελεχών της Εκπαίδευσης, στην πραγματικότητα ένας μηχανισμός ασφυκτικού ελέγχου στους εκπαιδευτικούς προκειμένου να εφαρμοστούν οι παραπάνω αντιδραστικές αλλαγές.
«Το νέο αναβαθμισμένο σχολείο, που ξεκινά τον Σεπτέμβριο, απαιτεί ανάλογες ρυθμίσεις και σε σχέση με το ανθρώπινο δυναμικό της Εκπαίδευσης», δήλωσε η υπουργός Παιδείας σε συνέντευξή της στην «Καθημερινή», προσθέτοντας ότι «η συμμετοχή στην αξιολόγηση κάθε είδους - σχολείων, εκπαιδευτικών, στελεχών - θα είναι υποχρεωτική, και ασφαλώς προβλέπονται και συνέπειες για όποιον δεν συμμετέχει». Μάλιστα εξειδίκευσε τις συνέπειες κάνοντας λόγο για «μη μισθολογική εξέλιξη και παρακράτηση μισθού για περίοδο έως και ενός μηνός».