Τρίτη 1 Δεκέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ
Σοβαρές καταγγελίες για τις συνθήκες δουλειάς και τις ελλείψεις μέτρων προστασίας

Παρεμβάσεις από σωματεία του κλάδου

Από την απεργία στις 26 Νοέμβρη
Από την απεργία στις 26 Νοέμβρη
Μπορεί το λιανεμπόριο να είναι στο μεγαλύτερο μέρος του κλειστό, λόγω των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία, πολλοί εργαζόμενοι όμως εξακολουθούν να δουλεύουν για να καλύψουν τις ανάγκες εξυπηρέτησης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Τις συνθήκες στις οποίες βγάζουν το μεροκάματο, πίσω από τα κατεβασμένα ρολά των καταστημάτων, καταγγέλλει ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας.

Οι εργαζόμενοι αυτοί δουλεύουν «κάτω από εξαντλητικούς ρυθμούς», μέσα σε καταστήματα, αποθήκες και γραφεία που τα μέτρα προστασίας «πάνε περίπατο» μπροστά στην πίεση να εξυπηρετηθεί ο τεράστιος όγκος παραγγελιών, με «κλειδωμένες ή φρακαρισμένες εξόδους κινδύνου», ανάμεσα «σε εκατοντάδες κιβώτια και εμπορεύματα, σκαρφαλωμένοι σε σκάλες, ο ένας δίπλα στον άλλον».

Συνεχίζοντας τη δράση του για μέτρα προστασίας στους χώρους δουλειάς, ο Σύλλογος έκανε την Παρασκευή παρεμβάσεις σε καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, με αφορμή τη «Black Friday», μέρα που βάζει το ...κερασάκι στην τούρτα της εντατικοποίησης για τους εργαζόμενους στο εμπόριο.

Στο πλαίσιο αυτό, βρέθηκε στο κατάστημα «Public» στο Σύνταγμα, όπου οι εργαζόμενοι δούλευαν ο ένας δίπλα στον άλλο με την έξοδο κινδύνου να είναι κλειστή. Μετά την καταγγελία στο Κέντρο Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου (ΚΕΠΕΚ), στο σημείο έφτασαν επιθεωρητές για έλεγχο και η εργοδοσία του καταστήματος υποχρεώθηκε να ανοίξει τις εξόδους κινδύνου, για την ασφάλεια των εργαζομένων.

Μέχρι την ώρα εκείνη, στο αίτημα του Συλλόγου να ανοίξει η πόρτα για να μιλήσει με τους εργαζόμενους η απάντηση της εργοδοσίας ήταν ότι «απαγορεύεται η είσοδος λόγω Covid». Ωστόσο, η απαγόρευση αυτή αφορούσε μόνο τους εκπροσώπους του σωματείου, καθώς για «τις ταχυμεταφορικές, τους οδηγούς ταξί και μεμονωμένα άτομα που παραλάμβαναν εμπορεύματα δεν είχαν κανένα πρόβλημα!».

Ο Σύλλογος ήρθε σε επικοινωνία με τον πρόεδρο του επιχειρησιακού Σωματείου Εργαζομένων στο «Public» ενημερώνοντας για την παρέμβαση και καλώντας το Διοικητικό Συμβούλιό του σε συντονισμό για τα συγκεκριμένα ζητήματα.

Καταγγελίες για «υποχρεωτική» χορήγηση της άδειας

Την πρακτική της υποχρεωτικής χορήγησης ημερών κανονικής άδειας από την επιχείρηση «Jumbo», ενώ τα καταστήματα παραμένουν κλειστά και οι συμβάσεις τους σε αναστολή, καταγγέλλουν εργαζόμενοι και σωματεία.

Σε πολλές περιπτώσεις, όπως καταγγέλλει η Ενωση Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ηρακλείου,«οι εργαζόμενοι δεν ενημερώθηκαν ποτέ για την άδεια που έλαβαν υποχρεωτικά, καθώς γνώριζαν ότι με απόφαση της κυβέρνησης τα καταστήματα κλείνουν και οι ίδιοι θα τεθούν σε αναστολή των συμβάσεων εργασίας τους». Αλλοι εργαζόμενοι «ενημερώθηκαν» ότι οι μέρες κανονικής άδειας που δικαιούνταν μέχρι το τέλος του έτους, τους χορηγήθηκαν πριν τεθούν οι συμβάσεις τους σε αναστολή, χωρίς να έχουν συναινέσει σε κάτι τέτοιο.

Με τον τρόπο αυτό, εξηγεί η Ενωση, η εταιρεία θέλει «να τελειώνει τώρα με τις άδειες των εργαζομένων, ώστε την περίοδο αυξημένης κίνησης του Δεκέμβρη, μόλις ανοίξουν τα καταστήματα, να μπορεί να έχει όλο το προσωπικό στη διάθεσή της για να τα βγάλουν πέρα με την τεράστια κίνηση που αναμένεται». Οπως εξηγεί, οι εργαζόμενοι στον κλάδο και στη συγκεκριμένη αλυσίδα ξέρουν πολύ καλά τι σημαίνουν ξεχειλωμένα ωράρια, εντατικοποίηση, εξαήμερη εργασία και δουλειά τις τρεις τελευταίες Κυριακές του έτους.

Στα σούπερ μάρκετ

Την ανεπάρκεια των μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του κορονοϊού στα σούπερ μάρκετ καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το Σωματείο Εμποροϋπαλλήλων και Ιδιωτικών Υπαλλήλων Φθιώτιδας με αφορμή τον εντοπισμό 4 κρουσμάτων σε κατάστημα της επιχείρησης LIDL στη Λαμία.

Συγκεκριμένα, το Σωματείο καταγγέλλει ότι μετά τον εντοπισμό θετικού κρούσματος πραγματοποιήθηκαν rapid tests στο προσωπικό, τα οποία βγήκαν αρνητικά. Ωστόσο σε απαίτησή του για επανάληψη των τεστ, καθώς η μόλυνση από τον ιό μπορεί να εμφανιστεί λίγες μέρες αργότερα, η διεύθυνση της επιχείρησης ήταν αρνητική, δηλώνοντας ότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τα πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ. Η ανησυχία του Σωματείου επιβεβαιώθηκε, όταν λίγες μέρες αργότερα εντοπίστηκαν άλλοι τρεις εργαζόμενοι να έχουν προσβληθεί από τον ιό.

Επίσης, το Σωματείο καταγγέλλει ότι οι όποιες απολυμάνσεις στους χώρους και τα καρότσια των σούπερ μάρκετ γίνονται από το προσωπικό, που επιβαρύνεται και αυτό το φορτίο και παρά τις απουσίες συναδέλφων, είτε λόγω καραντίνας είτε αναστολής συμβάσεων για φύλαξη των παιδιών τους είτε κανονικής άδειας είτε γιατί εμφάνισαν μυοσκελετικά προβλήματα από την τεράστια πίεση που δέχτηκε ο οργανισμός τους στο πρώτο κύμα της πανδημίας.

Τονίζει επίσης ότι υπάρχουν ακόμη καταστήματα που αρνούνται να βάλουν προστατευτικά τζάμια («My Market», «Μασούτης»), καθώς και ότι γίνεται ελλιπής έλεγχος στον αριθμό των πελατών που εισέρχονται ταυτόχρονα, με αποτέλεσμα να προκαλείται συγχρωτισμός. Καταγγέλλει τέλος ότι επιχειρήσεις απειλούν εργαζόμενους να μην αναφέρουν πουθενά αν βγουν θετικοί και τους ζητούν να λύσουν το ζήτημα «ενδοεταιρικά».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ