Ο Γκεντιγκιάν, ως στρατευμένος προοδευτικός σκηνοθέτης, δεν επιχειρεί να κρίνει τους ήρωές του αλλά την ίδια την κοινωνία που τους γεννά και τους διαμορφώνει. Παρ' όλα αυτά η ταινία δεν στερείται ελπίδας. Η ελπίδα του κόσμου είναι το καινούργιο που γεννιέται στα συντρίμμια του παλιού...
Χρησιμοποιώντας έναν φανταστικό τόπο, το Ελντοράντο, ο Ρόχα περιγράφει την πολιτική κατάσταση της Βραζιλίας τη δεκαετία του '60, αποδίδοντας συμβολικά τις πολιτικές κατευθύνσεις που επικρατούσαν και τους επηρεασμούς τους από τις πολυεθνικές, την Εκκλησία, τα ΜΜΕ και τις λαϊκές απαιτήσεις. Συνοπτικά, οι πολιτικοί εμφανίζονται ως κατευθυνόμενοι και λαοπλάνοι, αφήνοντας τον εξαθλιωμένο λαό στη μοίρα του. Η ταινία αποτελεί την αναδρομή της ζωής ενός ακτιβιστή ποιητή και δημοσιογράφου σε σχέση με τη στήριξή του στον εκάστοτε «κατάλληλο» ηγέτη αλλά και με την εξέλιξη της ίδιας του της συνείδησης, που τελικά, μέσα από αλλεπάλληλες παλινδρομήσεις, καταλήγει να στηρίζει την ένοπλη πάλη.
Λίγη ώρα προτού συλληφθεί από την αστυνομία, ένας κλέφτης σκάβει έναν τάφο για να κρύψει την τσάντα με τα λάφυρα. Αφού εκτίσει την ποινή του, επιστρέφει στο μέρος όπου έθαψε τα κλοπιμαία, όπου ανακαλύπτει ότι ο τάφος έχει μετατραπεί σε βωμό ενός άγνωστου αγίου και γύρω του έχει χτιστεί ένα μικρό χωριό.
Η ταινία έρχεται από το Μαρόκο και περιγράφει με καυστικό μεν, ήπιο δε τρόπο τις πολύ βαθιές ρίζες της θρησκείας στη μαροκινή κοινωνία. Η ανάγκη των αφελών πιστών για ένα θαύμα τούς κάνει να «αγιοποιούν» έναν τυχαίο τάφο στη μέση της ερήμου. Χαρακτηριστικές είναι οι σκηνές στο ιατρείο του χωριού, που υφίσταται ως κοινωνική έξοδος και όχι ως θεραπευτήριο, αφού κανείς δεν πιστεύει στην επιστήμη. Ενδιαφέρουσα προσέγγιση, με υπόγειο χιούμορ, που σε ακολουθεί έως το τέλος του «θαύματος» με αθώα κινηματογραφική ματιά, τόσο απέναντι στον κλέφτη όσο και στους απλούς ανθρώπους που περιγράφει.
Στον νεαρό και άπειρο δικηγόρο Κάσπαρ Λάινεν ανατίθεται από το γερμανικό κράτος η υπεράσπιση του Φαμπρίτσιο Κολλίνι, δολοφόνου του διάσημου επιχειρηματία Ζαν Μπαπτίστ Μέγιερ. Ο Κολλίνι, ενώ παραδίδεται μόνος του στις αρχές, αρνείται να μιλήσει για το κίνητρο της στυγερής δολοφονίας, γεγονός που κάνει αδύνατη την τεκμηρίωση οποιασδήποτε υπερασπιστικής γραμμής από τον δικηγόρο του. Μέσα από την επιμονή δουλειά του θα καταφέρει να ξετυλίξει το κουβάρι της πολύκροτης υπόθεσης, που οδηγεί στην αποκάλυψη ενός από τα μεγαλύτερα νομικά και σαφώς πολιτικά σκάνδαλα της μεταπολεμικής Γερμανίας.
Για την Ιστορία, ο νόμος Dreher Law, που ψηφίστηκε το 1968 από το Κοινοβούλιο της ΟΔ Γερμανίας, επέτρεψε σε αμέτρητους εγκληματίες πολέμου να αποφύγουν τη δικαιοσύνη. Η ταινία είναι πραγματικά ενδιαφέρουσα και αφορά τόσο τα εγκλήματα των ναζί όσο και την προσπάθεια του αστικού κράτους να τα αφήσει ατιμώρητα, αποσιωπώντας και παραγράφοντάς τα.
Ο σκηνοθετικός ρυθμός δεν εξελίσσεται με την ατμόσφαιρα του πολιτικού θρίλερ, αλλά του δικαστικού δράματος. Με ήπιους ρυθμούς, σχεδόν βραδυφλεγείς, τεκμηριώνεται η υπόθεση και στοιχειοθετείται το έγκλημα. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο best seller του Φέρντιναντ φον Σίραχ, που είναι ο ίδιος δικηγόρος και εγγονός του Μπαλντούρ Σίραχ, ηγέτη της χιτλερικής Νεολαίας και καταδικασθέντα στη Δίκη της Νυρεμβέργης. Ο Φράνκο Νέρο, που υποδύεται τον Κολλίνι, είναι σιωπηλός καθ' όλη τη διάρκεια της ταινίας, αλλά στ' αλήθεια μιλάει με τα μάτια του.