Κυριακή 18 Νοέμβρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Ενισχύσεις εκατοντάδων δισεκατομμυρίων

Από το τελευταίο και μόνο νομοθέτημα των «εκσυγχρονιστών» αποκαλύπτεται ότι όποιος υποστηρίζει την άποψη για... φιλολαϊκά μέτρα, πρέπει να διαθέτει πολύ θράσος

Γενικευμένο κλίμα ευφορίας επιχειρούν να δημιουργήσουν τα τελευταία εικοσιτετράωρα τα φιλοκυβερνητικά Μέσα της ηλεκτρονικής και έντυπης δημοσιογραφίας, με αφορμή την ανακοίνωση των μέτρων Χριστοδουλάκη για τη φορολογία. Ενδεικτικό είναι ότι την Παρασκευή «Τα Νέα» μιλούσαν για «ΔΙΠΛΟ ΔΩΡΟ για τους μισθωτούς με τις ελαφρύνσεις». Είναι εμφανές ότι τα διάφορα «παπαγαλάκια» επιδιώκουν και πάλι να δημιουργήσουν κλίμα. Ευνοϊκό για την κυβέρνηση υποτίθεται. Προκύπτει όμως το ερώτημα: Με αυτά που έχουν γίνει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα και αυτά που πρόκειται να συμβούν στο μέλλον, μπορούν οι κύριοι διαμορφωτές της κοινής γνώμης να εξαπατούν έτσι ασύστολα τον κόσμο με ανύπαρκτα δώρα και φιοριτούρες; Οι άνθρωποι βέβαια τη δουλιά τους κάνουν... Γι' αυτό πληρώνονται. Να πουλάνε φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Σε μια χώρα - άκουσον, άκουσον - που σύμφωνα με δείκτες καταμέτρησης του βαθμού οικονομικής ανισότητας που παρουσίασε πρόσφατα ο ΟΟΣΑ, η Ελλάδα ξεπέρασε στον τομέα αυτό ακόμα και τις ΗΠΑ και βρίσκεται πλέον στην ίδια θέση με την Τουρκία των «λευκών κελιών»... Πολύ απλά τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια συνεχής συσσώρευση πλούτου σε λίγα χέρια, σε μερικές χιλιάδες ή δεκάδες χιλιάδες άτομα, ενώ παράλληλα με τη διαδικασία αυτή συντελείται και μια άλλη... παράπλευρη. Η εξάπλωση της φτώχειας και η υπονόμευση του βιοτικού επιπέδου εκατομμυρίων πολιτών.

Αλλα αφού αποφάσισαν να αντιπαρατεθούν στη σφαίρα της φορολογίας, θα πρέπει να ανατρέξουμε και εμείς στο φορολογικό έργο της κυβέρνησης. Και συγκεκριμένα θα κάνουμε μια σύντομη αναφορά στις διατάξεις του φορολογικού Νόμου 2873/2000 που συνόδευσε τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2001, το σκανδαλώδες Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και άλλες διατάξεις» που ψηφίζεται τις επόμενες ήμερες στη Βουλή και τα τελευταία μέτρα Χριστοδουλάκη. Με βάση αυτά θα είναι αρκετό στον αναγνώστη να κατανοήσει το στίγμα και τον προσανατολισμό της φορολογικής πολιτικής της κυβέρνησης. Εκεί θα δούμε αν η φορολογική πολιτική είναι εργαλείο με στόχο την ενίσχυση της κεφαλαιοκρατικής συσσώρευσης, όπως υποστηρίζουμε εμείς, ή μοιράζονται δώρα σε φτωχούς και άπορες κορασίδες, όπως υποστηρίζουν άλλοι.

Τι προβλέπει ο 2873

Με το νόμο 2873 που ψηφίστηκε πέρσι:

  • μειώνεται ο συντελεστής φορολογίας κερδών των ανώνυμων εταιριών που οι μετοχές τους δεν είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο από 40% σε 37,5% το 2001 και σε 35% το 2002
  • μειώνεται, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο η φορολογία κερδών όλων (ελληνικών και ξένων) των τραπεζών που λειτουργούν στην Ελλάδα
  • μειώνεται από 40% σε 35% ο συντελεστής παρακράτησης φόρου που γίνεται στους τόκους που αποκτούν στη χώρα μας αλλοδαπές επιχειρήσεις
  • μειώνονται οι συντελεστές παρακράτησης φόρου εισοδήματος των ξένων επιχειρήσεων από εργοληπτική κατασκευή δημόσιων και ιδιωτικών έργων.

Η ωφέλεια των μεγαλοεπιχειρηματιών, μόνο από τις παραπάνω ρυθμίσεις, είναι 122 δισ. δραχμές το χρόνο (!!), όσο δηλαδή εκτιμά τις απώλειες εσόδων το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Με τον ίδιο νόμο επίσης:

  • Ο ανώτατος συντελεστής φορολογίας Φυσικών Προσώπων, μειώνεται από 45% σε 42,5% το 2001 και σε 40% το 2002. Ετήσιο όφελος για τους μεγαλοεισοδηματίες επιπλέον 15 δισ. δραχμές.
  • Καταργείται από 1/1/2001 ο Ειδικός Φόρος Τραπεζικών Εργασιών, γνωστός και ως ΕΦΤΕ, που επιβάλλονταν με συντελεστή 3% στα ακαθάριστα έσοδα των τραπεζών. Πρόσθετο, ετήσιο, όφελος για τις τράπεζες 70 δισ. δραχμές.

Για όλους τους υπόλοιπους, με τον ίδιο νόμο αποφασίστηκε:

  • Αύξηση στο αφορολόγητο όριο για όλους τους φορολογούμενους στα 2.100.000 δραχμές και για τους μισθωτούς - συνταξιούχους στις 2.400.000 δραχμές. Εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος 90 δισ. δρχ., ποσό που αφορά το σύνολο των φορολογουμένων.
  • Αύξηση της έκπτωσης φόρου για οικογένειες με τρία παιδιά και πάνω, με εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος 10 δισ. δρχ.
Η... επιχειρηματικότητα

To απροκάλυπτα φιλομονοπωλιακό σχέδιο νόμου «για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», που ακόμα δεν έχει ψηφιστεί από τη Βουλή, αποτελεί την τελευταία νομοθετική παρέμβαση του Γ. Παπαντωνίου ως υπουργού Εθνικής Οικονομίας. Ιδού τι προβλέπει το σκανδαλώδες σχέδιο νόμου:

  • Οι ανώνυμες εταιρίες που συγχωνεύονται ή απορροφούν άλλες εταιρίες, την πρώτη χρόνια της συγχώνευσης, για τα κέρδη που θα δηλώσουν φορολογούνται με τον ισχύοντα συντελεστή μειωμένο κατά 10 μονάδες, ενώ τη δεύτερη χρόνια θα φορολογηθούν με μειωμένο συντελεστή κατά πέντε (5) μονάδες. Οσες δηλαδή φορολογούνται με 35%, την πρώτη χρόνια θα φορολογηθούν με 25% και τη δεύτερη με 30%.
  • Οι ΑΕ και ΕΠΕ που θα συγχωνευτούν μέχρι το Δεκέμβρη του 2004 θα μπορούν να αφαιρέσουν από τα καθαρά τους κέρδη τις εργοδοτικές εισφορές του προσωπικού που θα προσληφθεί από την ολοκλήρωση της συγχώνευσης μέχρι και την 31η Δεκέμβρη 2005. Τους επιτρέπουν ακόμα να σχηματίσουν ειδικό αφορολόγητο αποθεματικό από αδιανέμητα κέρδη χρήσεων 2002 μέχρι 2005 με σκοπό την πραγματοποίηση νέων παραγωγικών επενδύσεων...
  • Οπως ομολόγησε ο ίδιος ο Ν. Χριστοδουλάκης, σε σχετική ερώτηση του «Ρ», στο σχέδιο νόμου προωθήθηκε τροπολογία σύμφωνα με την οποία εταιρίες που έχουν υποστεί ζημιά από αγοραπωλησιες χρηματιστηριακών πράξεων, μπορούν να τις συμψηφίσουν με ισόποση μείωση αφορολόγητων αποθεματικών τους. Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών χαρακτήρισαν τη συγκεκριμένη τροπολογία μέγα σκάνδαλο.
  • Με στόχο το ξεπούλημα της δημόσιας ακίνητης περιουσίας προώθησαν τροποποιήσεις στη λειτουργία των Εταιριών Επενδύσεων και των Αμοιβαίων Κεφαλαίων σε ακίνητα οι οποίες προβλέπουν ότι «... οι εκδιδόμενες μετοχές από εταιρίες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία, καθώς και οι μεταβιβάσεις ακίνητων προς αυτές, απαλλάσσονται παντός φόρου, τέλους, χαρτοσήμου, εισφοράς, δικαιώματος ή οποιασδήποτε άλλης επιβάρυνσης υπέρ του Δημοσίου, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και γενικώς τρίτων...». Πρόκειται για φωτογραφική διάταξη υπέρ της «ΑΕ Αστικά Ακίνητα», αλλά και τις θυγατρικές των τραπεζών που δραστηριοποιούνται στις επενδύσεις ακινήτων.
  • Το σκάνδαλο των σκανδάλων βέβαια ήταν η τροπολογία για τη φορολογία των εφοπλιστών. Σύμφωνα με αυτή «η παράγραφος 1 του άρθρου 6 του Ν. 27/1975 "Περί Φορολογίας πλοίων", εφαρμόζεται όπως θα εφαρμόζονταν εάν ίσχυε για πρώτη φόρα από την ημερομηνία αυτή». Πολύ απλά μετέφεραν τη φορολογία των πλοιοκτητών της ποντοπόρου ναυτιλίας στα επίπεδα του 1975!
Τα μέτρα Χριστοδουλάκη

Πριν από οποιοδήποτε σχολιασμό των μέτρων Χριστοδουλάκη, θα πρέπει να επισημάνουμε το έξης: Με τις νέες ρυθμίσεις και επί της ουσίας, η κλίμακα φορολογίας Φυσικών Προσώπων ξεφεύγει πλέον από κάθε έννοια αναλογικότητας στη φορολογία, αφού διαθέτει πλέον μόλις... 4 συντελεστές. Μηδέν για το πρώτο αφορολόγητο κλιμάκιο, και 15%, 30% και 40%! Με 40% φορολογούνται εισοδήματα από 7.959.000 δραχμές και άνω. Εχουμε δηλαδή μια ακραίας νεοφιλελεύθερης έμπνευσης φορολογική κλίμακα, με φιλοσοφία αντίστοιχη με αυτή που επικρατεί στην επιβολή των έμμεσων φόρων. Οπου άνισα και πολύ άνισα μεταξύ τους εισοδήματα επιβαρύνονται με τον ίδιο φόρο. Ετσι αντί τα εισοδήματα των 50,100, 150, 200, 500 εκατ. δραχμών και του ενός δισ. να φορολογούνται με συντελεστές 60% - 70% - 75%, συμπιέζεται ο ανώτατος συντελεστής στο 40% και η φορολογική επιβάρυνση μεταφέρεται στα εισοδήματα από 3 μέχρι και 8 εκατ. δραχμές. Πρόκειται για εξωφρενικό μέτρο, ενδεικτικό των αντιλήψεων που κυκλοφορούν στους κυβερνητικούς εγκεφάλους.

Από εκεί και πέρα τα μέτρα -που αποτελούν μικρό μόνο μέρος του συνολικού πακέτου που θα ανακοινωθεί το α' εξάμηνο του 2002, αυτό δε θα πρέπει να το ξεχνάμε- δεν είναι και κάτι το σημαντικό για τους εργαζόμενους. Επωφελούνται με τα ψιχία της μικρής, ουσιαστικά τιμαριθμοποίησης του αφορολόγητου ορίου. Το τελικό όφελος, όπως φαίνεται και από το σχετικό πίνακα, το αντιστάθμισμα για τα τρισεκατομμύρια που προσφέρονται στο μεγάλο κεφάλαιο, είναι ποσά που -στην καλύτερη περίπτωση- φτάνουν τις...18.000 δραχμές για το... 2003!

Στην πρώτη στήλη του πίνακα εμφανίζονται τα φετινά εισοδήματα μισθωτών και συνταξιούχων και ο φόρος που τους αναλογεί. Στην τρίτη στήλη παρουσιάζεται το ίδιο εισόδημα αυξημένο κατά 3%, όση δηλαδή εκτιμάται ότι θα είναι και η άνοδος του πληθωρισμού. Μόνο με... τιμαριθμοποιημένο το εισόδημα μπορούμε να μιλάμε για ισοδύναμη αγοραστική ικανότητα και άρα για αντίστοιχη φορολογία. Στην τέταρτη στήλη έχει υπολογιστεί ο φόρος που θα κληθούμε να πληρώσουμε με βάση τα μέτρα Χριστοδουλάκη και στην τελευταία το... θαύμα της φιλολαϊκής πολιτικής του ΠΑΣΟΚ. Η απροκάλυπτη, κοροϊδία, μέσω της οποίας επιχειρείται ο αποπροσανατολισμός των εργαζομένων.

Κατά άλλα, σε ό,τι αφορά δηλαδή τους οικονομικά ισχυρούς, η κυβέρνηση αποφάσισε:

Μείωση της φορολογίας στο 32,5% (που μπορεί να μειωθεί κι άλλο) στο όνομα της ενίσχυσης της απασχόλησης. Κατάργηση των χαρτοσήμων που πληρώνουν οι επιχειρηματίες, για μισθωτές υπηρεσίες, έναρξη ή αλλαγή της επιχειρηματικής δραστηριότητας, συναλλαγματικές και γραμμάτια και τέλος των υπευθύνων δηλώσεων του Ν. 1599. Μείωση κατά 50% του φόρου για το πετρέλαιο μαζούτ που χρησιμοποιεί η βιομηχανία. Και όπως εξηγούν οι κυβερνώντες... έπεται συνέχεια.


Θανάσης ΚΑΝΙΑΡΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ